Targi kolejowe TRAKO. To dobrze, że polski rząd nie dał się wpuścić w „kanał” o nazwie: Wisła  i zamiast betonować rzekę, zaczął najpierw inwestować w kolej. Nowe tory umożliwiają rozwój portów morskich; różnych gałęzi polskiej gospodarki. Są już pociągi z własnymi elektrowniami

Fot. Kazimierz Netka.

Gdańsk. Sprawniejsza kolej do portów i lepsza ekspozycja na Targach TRAKO

Fot. Kazimierz Netka.

Tłum przed wejściem na teren Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku, najnowocześniejsze pociągi na nowych torach przy gmachu AmberExpo Międzynarodowych Targów Gdańskich. Tak było kilka minut przed godziną 10, w środę, 22 września 2021 roku. Ludzie śpieszyli się, by zdążyć na konferencje, a także na oglądanie unikatowych pojazdów szynowych, także wodorowych.

Fot. Kazimierz Netka.

Postanowiliśmy uczestniczyć w niektórych wydarzeniach. Oto jedne z najważniejszych atrakcji tego dnia Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2021, które wskazał nam Bartosz Tobieński – Rzecznik Prasowy Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A.:

Premiery, prezentacje drugiego dnia targów

Briefing PLK, TRAKO, PORT Gdańsk o efektach i korzyściach z realizacji prowadzonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projektu. „Lepsze przewozy koleją – nowe tory do portu i na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa”. Temat – realizacja projektu: „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk”. Efektem zasadniczym będzie przewóz większej ilości towarów do nabrzeży dłuższymi pociągami – nawet 750-metrowe cięższe składy. Wartość prac w porcie Gdańsk i Gdynia to ponad 2,6 mld zł netto. Projekty mają dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.

Briefing prasowy, prezentacja EMU 654 RegioJet, tory ekspozycyjne, – uczestniczą Prezes PESA Krzysztof Zdziarski, Prezes i właściciel RegioJet Radmir Janczura, przedstawiciele Regionu Usteckiego.

– Prezentacja – pociąg Coradia iLint od Alstom – pierwszy na świecie pociąg wodorowy sprawdzony w ruchu komercyjnym ALSTOM.

– Przekazanie lokomotywy Alstom Traxx DC3 do CARGOUNIT oraz podpisanie umowy najmu z Ciech Cargo ALSTOM.

Podpisanie umowy z CARGOUNIT, największy kontrakt na zakup lokomotyw wielosystemowych w Polsce (g.14.15-14.40) / Najnowocześniejsza w Europie – wielosystemowa lokomotywę Vectron, która ma dopuszczenie do pracy w 20 krajach w Europie. Może jeździć bez zatrzymania niczym „Kolejowa Strefa Schengen”. Lokomotywa przekazana zostanie spółce Lotos Kolej.

Nowe tory do portu Gdańsk

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad miliard złotych z udziałem środków unijnych CEF „Łącząc Europę” poprawią skomunikowanie nabrzeży Portu Gdańsk z siecią kolejową, zwiększa potencjał polskich portów i rozwój gospodarki. Dostępniejsze są tory ekspozycyjne wykorzystywane na Targach TRAKO – poinformowali nas Szymon Huptyś – Rzecznik Prasowy Ministerstwa Infrastruktury, Mirosław Siemieniec – Rzecznik Prasowy spółki PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Oto ciąg dalszy komunikatu:

Wystawcy i goście Targów TRAKO korzystają z przebudowanego terenu torów ekspozycyjnych, na wysokości przystanku Gdańsk Stadion Expo. To obszar około 6 tys. m. kw. Cztery tory zapewniają efektowną ekspozycję taboru kolejowego. W ramach inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowały tory o nawierzchni bezpodsypkowej oraz przejścia między eksponowanym taborem.

Kolej – ekologiczny i sprawniejszy transport towarów do portów

Fot. Kazimierz Netka.

– Inwestycje kolejowe do polskich portów morskich, realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., realnie zwiększają możliwości obsługi portów i transportu towarów koleją oraz sprzyjają rozwojowi gospodarki. Projekty wykorzystują efektywnie środki unijne instrumentu CEF ,,Łącząc Europę” na rozwój i zwiększenie możliwości ekologicznego środka transportu, jakim jest kolej – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Fot. Kazimierz Netka.

– Efektywnie realizujemy projekty kolejowe, które zwiększają możliwości podróży i transportu towarów. Inwestycja na torach dojazdowych do portu w Gdańsku nie tylko zwiększy możliwości przeładunku towarów w porcie i sprawność oraz bezpieczeństwo transportu kolejowego, ale także poprawia komunikację w mieście i umożliwia lepszą ekspozycję na torach obok Międzynarodowych Targów Gdańskich – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Fot. Kazimierz Netka.

– Cieszymy się, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowały kolejowy dojazd do portu Gdańsk i tym samym zwiększyły możliwości transportu. Bardzo ważne, że w trakcie prac zapewniona była komunikacja i obsługa portu. Rozbudowując infrastrukturę dostępową od strony lądu, największy polski port podwyższa standardy obsługi, zwiększa konkurencyjność i umacnia pozycję na Bałtyku – Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.

Fot. Kazimierz Netka.

– Ekspozycja taboru i maszyn kolejowych odbywa się po raz pierwszy w nowej przestrzeni torów wystawienniczych stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zdecydowanie odmienia się jakość i komfort prezentacji podczas Targów TRAKO. Stwarza to jeszcze większe możliwości wykorzystywania przestrzeni AMBEREXPO i stadionu Polsat Plus Arena Gdańsk – powiedział Andrzej Bojanowski, prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A.

W ramach projektu pn. „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” zakończono prace na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Pociągi jeżdżą po przebudowanych torach z nową siecią trakcyjną. Takie efekty są także na liniach Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa (nr 227 i 249), na stacji Gdańsk Wiślany oraz na linii Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany (lk 722).

Z nowej nastawni na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa prowadzony jest ruch pociągów. Komputerowe systemy i urządzenia umożliwiają pracę manewrową i nadzór nad zestawianiem składów. W ciągu doby nastawnia obsługuje około 30 pociągów.

Na stacji Gdańsk Port Północny pociągi towarowe korzystają z 32 nowych torów.

Przygotowywany jest teren pod kolejną grupę torów. Na liniach do gdańskiego portu zabudowano ponad 50 km torów i 165 rozjazdów. Budowane są nasypy i drogi dojazdowe do nowego bezkolizyjnego skrzyżowania wiaduktu drogowego w ciągu ul. Ku Ujściu. 100-metrowy wiadukt między stacjami Gdańsk Kanał Kaszubski – Gdańsk Port Północny, poprawi bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym oraz usprawni komunikację w mieście.

Realizacja projektu pn. „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” zwiększy przepustowość linii oraz umożliwi przewóz większej ilości towarów. Do nabrzeży dojadą dłuższe, nawet 750-metrowe, i cięższe składy – o nacisku 22,5 tony na oś. Dzięki nowym urządzeniom sterowania ruchem kolejowym towary dojadą szybciej i bezpieczniej.

Wartość prac realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Gdańsku to ponad 1,1 mld zł netto. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Finał prac planowany jest jeszcze przed końcem 2021 roku – wynika z informacji, które przekazali nam Szymon Huptyś – Rzecznik Prasowy Ministerstwa Infrastruktury, Mirosław Siemieniec – Rzecznik Prasowy spółki PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Pociągi z własnymi „elektrowniami”

Po konferencji prasowej dotyczącej poprawy dojazdu pociągów do portu, można było zwiedzać pojazdy stojące na torach ekspozycyjnych przy AmberExpo. Oglądając nowoczesne pociągi, łatwo można się przekonać, że znaczenie transportu szynowego wzrasta. To więc bardzo dobrze, że polski rząd postanowił rozbudowywać sieć torów. Kolej staje się bardzo ekologicznym środkiem przewozów. Już kursują pociągi napędzane wodorem.

Fot. Kazimierz Netka.

Na torach ekspozycyjnych Targów TRAKO w Gdańsku można obejrzeć polską lokomotywę wodorową „SM42 6Dn” wyprodukowaną przez firmę PESA z Bydgoszczy. Jesteśmy drugim krajem w świecie, posiadającym taki własny pojazd.

Fot. Kazimierz Netka.

Duże zainteresowanie wywołał pociąg wodorowy firmy Alstom. Sławomir Nalewajka – Dyrektor Zarządzający Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Nadbałtyckich, potwierdził, że pociąg wodorowy w Pomorskiem mógłby kursować z Trójmiasta do Helu. Byłoby to lepsze, niż zastąpienie napędu na ropę lokomotywami elektrycznymi, czerpiącymi prąd z przewodów nad torami, bo nie trzeba by stawiać słupów podtrzymujących linię dostarczającą elektryczność. Słupy zeszpeciłyby krajobraz, między innymi na Półwyspie Helskim.

Fot. Kazimierz Netka.

Prąd powstaje we własnej „elektrowni” pociągu „CORADIA iLINT” Alstomu – wytwarzany z wodoru, w ogniwie paliwowym. Taki pociąg mógłby kursować również w woj. pomorskim. Na razie jednak wodór jest znacznie droższy od paliwa tradycyjnego, stosowanego w silnikach spalinowych.

W piątek ekspozycja zewnętrzna targów dostępna dla publiczności

W związku z przedłużonymi do 30.09 przepisami epidemicznymi i priorytetem jakim jest udostępnienie ekspozycji wystawienniczej gościom branżowym, ograniczona została możliwość udziału publiczności w TRAKO – poinformował Bartosz Tobieński – Rzecznik Prasowy Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A. – Wychodząc naprzeciw zainteresowaniu pasjonatów i miłośników transportu szynowego, umożliwione zostanie jednak zwiedzanie ekspozycji zewnętrznej, w tym taboru kolejowego na nowych torach wystawienniczych stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Publiczność będzie miała możliwość wejścia na teren wydarzenia tylko i wyłącznie 24 września, w godzinach 10.00-16.00. Wejściówki, w cenie 20 zł, będą do nabycia na miejscu, w recepcjach. Płatność tylko kartą płatniczą – nie ma zniżek.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *