100-lecie rozpoczęcia budowy morskiego portu Gdynia. Z portem rosła Gdynia, która z wioski rybackiej zamieszkanej przez niewiele ponad 100 osób przekształciła się w miasto liczące blisko 130 tys. obywateli, w 1939 roku. Konkurs na informacje i dokumenty

Na zdjęciu: Siedziba ZMPGdynia. Fot. Kazimierz Netka.

Port Gdynia znowu zaczyna odgrywać bardzo ważną rolę w rozwoju Polski, w tym Pomorza

102 lata temu zaczął się nowy rozdział w życiu Pomorza Gdańskiego i mieszkających na jego terenie m.in. Kociewiaków, Słowińców, Kaszubów. Tak się stało po zaślubinach Polski z morzem w 1920 roku. Po macoszemu przez Niemców traktowany region, otrzymał wówczas od II Rzeczypospolitej znaczące wsparcie rozwoju. Jednym z najważniejszych symboli tego otwarcia na lepsze życie Pomorza Gdańskiego, była budowa Morskiego Portu Gdynia. W bieżącym roku obchodzone jest 100-lecie rozpoczęcia tej inwestycji. O szczegółach poinformował nas Aleksander Wicka – kierownik Działu Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.:

2022 rok jest szczególnie ważny dla gospodarki morskiej w Polsce, gdyż obchodzimy jubileusz Portu Gdynia. Od stu lat, Port Gdynia jest najważniejszą częścią Gdyni, generatorem rozwoju regionu i polską bramą na świat. Branża morska i działalność portu nadają charakter miastu, którego tradycja i przeszłość, dotychczasowy i przyszły dorobek, są nierozerwalnie powiązane.

Na zdjęciu: Wejście do siedziby ZMPGdynia. Fot. Kazimierz Netka.

W 1920 r., na mocy ustaleń traktatu wersalskiego, Polska odzyskała utracony w trakcie zaborów dostęp od morza. Do pełnej suwerenności niezbędne były kluczowe decyzje gospodarcze, które pozwoliłyby uzyskać niezależność gospodarczą kraju.

Fot. Kazimierz Netka.

Jak powiedział Eugeniusz Kwiatkowski, budowniczy portu i miasta Gdyni, „Polska bez własnego wybrzeża morskiego i bez własnej floty nie będzie nigdy ani zjednoczona, ani niepodległa, ani samodzielna gospodarczo i politycznie, ani szanowana w wielkiej rodzinie państw i narodów, ani zdolna do zabezpieczenia warunków bytu, pracy postępu i dobrobytu swym obywatelom”.

Fot. Kazimierz Netka.

Inżynier Tadeusz Wenda zarówno wskazał miejsce realizacji budowy Portu Gdynia, jak i zaprojektował oraz nadzorował jego budowę. W swoim sprawozdaniu pisał: „Najdogodniejszym miejscem do budowy portu wojennego (jak również w razie potrzeby handlowego) jest Gdynia, a właściwie nizina między Gdynią a Oksywą” – argumentował swój wybór choćby tym, że Gdynia ma korzystne warunki hydrograficzne, jest osłonięta od wiatrów, a niedaleko znajduje się stacja kolejowa.

23 września 1922 r. sejm podjął ustawę o budowie portu w Gdyni.

Gdyński port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski – jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej. W ciągu kilku lat Port Gdynia został największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest. Z portem rosła Gdynia, która z wioski rybackiej zamieszkałej przez niewiele ponad 100 mieszkańców przekształciła się w miasto zamieszkane przez blisko 130 tys. osób (1939).

Fot. Tadeusz Urbaniak.

Z okazji 100lecia Portu Gdynia stworzony został wyjątkowy kalendarz na rok 2022 we współpracy z młodym, gdyńskim artystą – Janem Rutką. Jest to młody artysta z ogromną pasją, szczególnie architektura gdyńska, która stała się znakiem rozpoznawczym jego prac.

Doskonałe wyczucie charakteru miasta i portu sprawiło, że Port Gdynia zaproponował artyście współpracę przy obchodach 100-lecia portu. Choć będą one trwały przez cały rok, a zatem wiele graficznych elementów i prac dopiero powstanie, część z nich jest już gotowa i można je podziwiać. Jednym z nośników stał się specjalny kalendarz opatrzony pracami Rutki, który jest jedną z nagród w ogłoszonym przez Port Gdynia konkursie.

Jan Rutka interesował się sztuką, jak sam mówi, odkąd mógł trzymać w garści ołówek i rysować. Najbliższym mu tematem zawsze była architektura, w szczególności gdyński modernizm.

Na potrzeby kalendarza książkowego artysta przygotował 12 prac ilustracji, które łączą się w jeden wspólny obraz, pokazując historia Portu, który powstał z potrzeby pełnej wolności i niezależności kraju.

Fot. Tadeusz Urbaniak.

– Prace przedstawiają fascynującą historię 100 lat Portu Gdynia pokazuje, że za każdym ogromnym projektem stoją ludzie oraz ich pasje. Tak jak nasz jubileuszowy obraz, każdy duży projekt składa się z wielu małych działań, decyzji oraz pracy wielu ludzi – opowiada Aleksander Wicka, kierownik Działu Marketingu Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Odnaleźć tam można zarówno postaci budowniczych; Wendy i Kwiatkowskiego, jak i charakterystyczne budynki; Dworzec Morski, Olejarnia, siedziba ZMPG oraz najnowsza inwestycja – budynek Nowego Terminalu Promowego.

– Port Gdynia i miasto Gdynia powstały dzięki wizji i pracy wspaniałych ludzi. Port Gdynia przyciągał od zawsze wybitnych specjalistów i pracowników naukowo-badawczych. Cieszymy się, że po raz kolejny możemy wspierać jako Port młodego człowieka, tym razem gdyńskiego artystę z ogromną pasją. Chcemy aby prace Jana Rutki przygotowane na Stulecie Portu Gdynia trafiły do szerszej publiczności a jedna z jego prac zostanie również zlicytowana na rzecz gdyńskiego Hospicjum dla Dzieci Bursztynowa Przystań. – Kazimierz Koralewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

100 lat od powstania portu nieustannie trwają prace inwestycyjne, obecnie realizowane ogromne przedsięwzięcia podejmowane są z myślą o następnych pokoleniach. Rok 2021 zakończyliśmy wzrostem 8,2%, co jest zasługą pracowników wszystkich terminali i firm działającą na terenie Portu Gdynia. To dzięki ludziom port zmienia się i odnosi kolejne sukcesy na przestrzeni lat.

Pragniemy, aby ta fascynująca opowieść i niezwykli ludzie byli dla nas inspiracją i motywacją do dalszej rozbudowy portu, jako okna na świat, który przez kolejne lata będzie pozytywnie wpływał na gospodarkę kraju i rozwój miasta.

Niech budowniczy portu będą inspiracją i dowodem, że nie ma rzeczy niemożliwych.

KONKURS:

W 1938 roku otwarty został budynek zaprojektowany przez Stanisława Odyńca-Dobrowolskiego, w którym aktualnie znajduje się siedziba Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Szukamy informacji i dokumentacji dotyczącej tego, którego dokładnie dnia budynek przy ulicy Rotterdamskiej 9 został oficjalnie oddany do użytku.

Jeżeli mają Państwo takie potwierdzone dane, zapraszam do kontaktu. Czekają nagrody, w tym unikatowy kalendarz z dedykacją autora – Jana Rutki. Wszelkie informacje na temat dnia oddania do użytku aktualnej siedziby Zarządu Morskiego Portu Gdynia można przesyłać na adres konkurs@port.gdynia.pl – zachęca Aleksander Wicka – kierownik Działu Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Morski Port w Gdyni nadal jest niezmiernie ważny dla Polski, w tym dla Pomorza. W Gdyni powstał, jeden z pierwszych w świecie, plan zagospodarowania morza: „Plan zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich w skali 1 : 200 000”. Dokument ten tworzono pod kierownictwem Urzędu Morskiego w Gdyni, a pracowali nad tym planem reprezentanci różnych instytutów, uczelni. Polski plan zagospodarowania wskazuje sposoby pełnego wykorzystania naszego dostępu do morza. Do swej dyspozycji mamy część Bałtyku o obszarze równym mniej więcej powierzchni Belgii (morskie wody wewnętrzne, morze terytorialne, polska wyłączna strefa ekonomiczna). W Gdyni ma też powstać port instalacyjny do budowy morskich farm elektrowni wiatrowych. Planowana jest rozbudowa o port zewnętrzny – na Zatoce Gdańskiej, za falochronem.

Jak widać, Polska daje kolejny impuls rozwojowy województwu pomorskiemu, w tym Kresowianom, Kaszubom, Kociewiakom, Ziemi Słowińskiej, Borowiakom, Krajniakom, Żuławianom, Powiślanom oraz wielu innym społecznościom mieszkającym w województwie pomorskim i nie tylko.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *