Fot. Kazimierz Netka.
W Gdańsku powstaje pierwsza w Polsce przestrzeń urbanistyczna o nazwie: AEROTROPOLIS.
Polska w tym Pomorze, będą miały nowe silniki rozwojowe na północy kraju. Zespołem takich motorów ekonomicznych, będą, planowane obecnie, morskie porty zewnętrzne (na głębszych wodach) w Gdańsku, Gdyni oraz w Szczecinie-Świnoujściu. Drugim ośrodkiem napędzającym gospodarkę stanie się Airport City Gdańsk – nowa „dzielnica” przylotniskowa.
Budowa Airport City Gdańsk zacznie się już wkrótce. Przetarg już ogłoszono; dokładnie w samo południe, 9 sierpnia 2019 roku. Pierwszy budynek – biurowiec ma być gotowy już za dwa lata.
Fot. Kazimierz Netka
O szczegółach poinformowano 9 sierpnia przed południem, podczas konferencji prasowej, w kinie Helios. Agnieszka Michajłow – specjalista ds. komunikacji, Dział Analiz Ekonomicznych i Marketingu, Port Lotniczy Gdańsk Sp. z o.o., inaugurując spotkanie , powitała m.in.: gospodarza spotkania: Tomasza Kloskowskiego – prezesa zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy, a w imieniu gospodarza witała: Aleksandrę Dulkiewicz – rezydent Gdańska, Ryszarda Świlskiego – wicemarszałka województwa pomorskiego, Jacka Karnowskiego – prezydenta Sopotu, Piotra Borawskiego – zastępcę prezydenta Gdańska, Katarzynę Gruszecką-Spychałę – zastępcę prezydenta Gdyni, Jana Zarębskiego – szefa Rady Nadzorczej spółki Port Lotniczy Gdańsk. Na temat przyszłego Airport City Gdańsk, informacje przedstawiali m.in. Piotr Dziedzic i Przemysław Świerczyński – reprezentanci spółki PIG Architekci, a także Marcin Faleńczyk – dyrektor Oddziału JLL w Gdańsku. Powitano także Agnieszkę Pietkun – dyrektor w Banku Pekao S.A., który wspiera finansowo realizacje projektu budowy Airport City Gdańsk. Prezes Tomasz Kloskowski przedstawił dyrektor ds. Airport City w Porcie Lotniczym Gdańsk – Adama Skoniecznego.
O przedsięwzięciu Port Lotniczy Gdańsk poinformował również w specjalnym komunikacie. Oto jego treść:
Airport City Gdańsk – new business destination
Źródło ilustracji: Port Lotniczy Gdańsk
Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy rozpoczyna budowę Airport City, nowoczesnej inwestycji komercyjnej położonej przy lotnisku. To kompleks 7 budynków o charakterze biurowym, łączącym funkcje usługowe, gastronomiczne oraz hotelowe. Nazwy biurowców nawiązują do alfabetu lotniczego: Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf i Hotel.
Źródło ilustracji: Port Lotniczy Gdańsk
Jedną z najważniejszych zalet Airport City Gdańsk będzie bezpośrednie sąsiedztwo Portu Lotniczego Gdańsk, z którego w 2019 roku realizowanych jest 81 połączeń do 21 krajów, w tym do 10 hubów lotniczych: Zurychu, Dusseldorfu, Frankfurtu, Monachium, Amsterdamu, Helsinek, Kopenhagi, Oslo, Sztokholmu i Warszawy. Kompleks Aiport City charakteryzuje szybkie połączenie drogowe z Obwodnicą Trójmiasta, autostradą A1 oraz bliskość Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dogodny dojazd zapewnią również liczne połączenia autobusowe.
Źródło ilustracji: Port Lotniczy Gdańsk
Cała inwestycja Airport City zaoferuje około 120 tys. m. kw. powierzchni użytkowej i około 100 tys. m.kw. powierzchni najmu. Budynki będą posiadały inteligentny systemem zarządzania oraz całodobową ochronę. Energooszczędność inwestycji zostanie poparta Certyfikatem Leed Gold. Budynki będą w pełni przystosowane do użytku przez osoby niepełnosprawne. Planowane są również udogodnienia dla rowerzystów. Na terenie kompleksu znajdą się stacje ładowania pojazdów elektrycznych i rowerów Mevo. Przewidziana jest budowa strefy sportu i rekreacji. We współpracy z pomorskimi uczelniami i organizacjami pozarządowymi projektowane są ścieżki tematyczne: kulturoznawcze, rekreacyjne, gastronomiczne i dotyczące zakupów.
Port Lotniczy Gdańsk w swojej nowej inwestycji stawia na naturę. Zieleń i przyjazny klimat to niewątpliwe atuty Airport City. Oprócz istniejących już drzew, wokół biurowców wyrosną trawy, rośliny ozdobne oraz kwiaty. Na dachach powstaną zielone tarasy widokowe, a przy jednym z budynków ogród warzywny.
Źródło ilustracji: Port Lotniczy Gdańsk
W ramach Airport City Gdańsk, jako pierwszy zrealizowany zostanie budynek Alpha. Będzie miał 6 pięter i dwie kondygnacje podziemne, będzie oferował 197 miejsc parkingowych. Powierzchnia użytkowa obiektu wyniesie 8,5 tys. m.kw.
Przetarg na budynek Alpha zostanie ogłoszony w sierpniu 2019 roku. Budowa obiektu powinna rozpocząć się w IV kwartale 2019, a zakończyć w II/III kwartale 2021 roku.
W kolejnym etapie realizowany ma być obiekt Bravo o powierzchni użytkowej 16,5 tys. m.kw. z 381 miejscami parkingowymi. Harmonogram budowy Bravo i termin oddania do użytkowania będzie uzależniony od powodzenia rynkowego obiektu Alpha.
Nowoczesne powierzchnie biurowe w Trójmieście są obecnie skupione przy głównej osi komunikacyjnej łączącej Gdańsk z Sopotem i Gdynią. Aż 27% całej trójmiejskiej podaży znajduje się przy skrzyżowaniu ulic Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej (kompleksy Olivia Business Centre oraz Alchemia). Obserwuje się jednak zwiększone zainteresowanie deweloperów lokalizacjami poza Oliwą i należy założyć, że trend ten będzie postępował. Przeciwwagą dla najpopularniejszych stref biznesowych mają stać się obszary położone za obwodnicą, szczególnie w pobliżu lotniska.
Źródło ilustracji: Port Lotniczy Gdańsk
Inwestorem Airport City Gdańsk jest Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Spółka zarządza nowoczesnym, trzecim co do wielkości lotniskiem w Polsce, które w 2019 roku zamierza obsłużyć 5 mln pasażerów.
– Projekt Airport City Gdańsk to inwestycja, która w dłuższej perspektywie czasu umożliwi dywersyfikację przychodów naszej spółki. Chcemy, aby za kilkanaście lat stanowiły one istotną część naszej aktywności i były uzupełnieniem przychodów z działalności lotniskowej i pozalotniskowej. W ten sposób powiększamy także majątek spółki, równocześnie budując nową dzielnicę lotniskową” – powiedział Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Budowa Airport City Gdańsk ma być finansowana z emisji obligacji przez Bank Pekao S.A. i ze środków własnych Portu.
Źródło ilustracji: Port Lotniczy Gdańsk
Za koncepcję Airport City Gdańsk wraz z dokumentacją projektową odpowiada warszawskie biuro PIG Architekci, które zrealizowało m.in. projekty biurowca Kolonia Sielce Office Warszawa, biurowca Dowborczyków Łódź, koncepcje biurowców Andreasstrasse Ostbanhof Berlin, Berlin an der Urania Berlin, Jerozolimskie Business Park oraz kompleksu Poznań Office Center. Ponadto jest także autorem rozbudowy terminalu T2 Portu Lotniczego Gdańsk i lotniska w Krakowie, budowy Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku i stadionów piłkarskich w Olsztynie i Chorzowie.
Źródło ilustracji: Port Lotniczy Gdańsk
Za wynajem powierzchni komercyjnej Airport City Gdańsk odpowiedzialna jest spółka Jones Lang LaSalle (JLL). To wiodąca firma doradcza, świadcząca kompleksowe usługi na rynku nieruchomości. Posiada 300 oddziałów na całym świecie i obsługuje klientów w 80 krajach.
Szczegóły projektu Airport City Gdańsk i jego realizacji dostępne są na www.airportcitygdansk.pl .
Źródło ilustracji: Port Lotniczy Gdańsk
Firmy zainteresowane najmem w budynkach Airport City Gdańsk powinny kontaktować się z dyrektorem Marcinem Faleńczykiem z firmy JLL, tel. +48 602 221 183, marcin.falenczyk@eu.jll.com . Informacji na temat projektu udziela Adam Skonieczny – dyrektor ds. Airport City, Port Lotniczy Gdańsk, tel. 58 348 11 45, a.skonieczny@airport.gdansk.pl – napisano w komunikacie Portu Lotniczego Gdańsk.
Airport City Gdańsk (ACG) powstaje na terenach należących do Portu Lotniczego Gdańsk, między linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i ulicą Słowackiego, naprzeciwko pasażerskiego dworca lotniczego – Terminala T2. Takiego projektu jeszcze nikt w Polsce nie zrealizował – mówił Tomasz Kloskowski – prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk. Celem przedsięwzięcia o nazwie Airport City Gdańsk, jest postawienie 7 budynków biurowych, z miejscami na parkingi i na hotel. Koszt całości szacowany jest na około 1 miliarda złotych. Przy opracowywaniu koncepcji, Port Lotniczy Gdańsk współpracuje z organizacjami pozarządowymi oraz z Akademią sztuk Pięknych w Gdańsku.
Są już pozwolenia na dwa biurowce. Najpierw powstanie budynek Alpha. Dzisiaj, 9 sierpnia, ogłoszono przetarg nieograniczony na jego budowę. Rozstrzygnięcie ma zapaść jesienią. Budowa potrwa około 18 miesięcy, by za 2 lata pierwszy obiekt został oddany do użytkowania. Jeśli to zakończy się sukcesem, to znaczy, jeśli uda się znaleźć najemców na powierzchnie biurowe, wtedy zacznie się stawianie budynku Bravo – dwa razy większego.
Na zachodzie Europy takie nowe osiedla, dzielnice lotniskowe, bywają nazywane: AEROTROPOLIS. Nazwa pochodzi z połączenia słów: aero – lotnictwo i metropolis – metropolia.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl