Fot. Cezary Spigarski.
Most morski z Europy Północnej, ekostatkowy, zamiast lądowego, samochodowego przez Polskę, na zachód naszego kontynentu
Fot. Cezary Spigarski.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia może się poszczycić kolejnym sukcesem. Dzięki jego zabiegom, Gdynia znalazła się na ważnym szlaku żeglugowym wiodącym z Finlandii do Europy południowozachodnie, do Bilbao w Hiszpanii. Linię stworzył fiński armator Finnlines, a trzecim autorem tego sukcesu jest OT Port Gdynia. O szczegółach mówiono 12 grudnia 2025 roku podczas podsumowania dotychczasowych efektów, a tytuł tego spotkania brzmiał: Finnlines wzmacnia połączenie ro-ro przez port w Gdyni: intermodalna brama do świata. Uroczystość ta została zorganizowana wspólnie przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, Finnlines oraz OT Port Gdynia. Skorzystaliśmy z zaproszenia, które przekazali nam Michał Dalba – Senior PR&IR Manager w Tailors Group oraz Kalina Gierblińska – zastępca dyrektora, specjalista – rzecznik prasowy, Biuro Strategii i Analiz Rynkowych, Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
– Spotkanie dotyczyć będzie uruchomionego w czerwcu br. cotygodniowego połączenia ro-ro Gdynia–Bilbao, które włączyło Port Gdynia do regularnej siatki połączeń Finnlines, tworząc strategiczny most logistyczny Bałtyk–Atlantyk – napisano w zaproszeniu. – Nowy serwis obsługiwany jest przez hybrydowe jednostki klasy Finneco i stanowi realną, niskoemisyjną alternatywę dla długodystansowego transportu drogowego, wzmacniając łańcuchy intermodalne morze – kolej – droga.
Fot. Kazimierz Netka.
Tak jak zapowiedziano, podczas konferencji zaprezentowano efekty pierwszych sześciu miesięcy funkcjonowania połączenia oraz jego znaczenie dla pozycji Portu Gdynia jako międzynarodowego węzła logistycznego. Jeszcze przed konferencja poprosiliśmy prof. Marka Grzybowskiego – przewodniczącego Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezesa Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego, o opinię:
Fot. Cezary Spigarski.
Z torów na statki i z dróg na statki
– Dzisiejsze spotkanie poświęcone połączeniu Polski z Finlandią to jest połączenie tradycyjne, już od wielu lat utrzymywane nie tylko przy pomocy jednostek ro-ro, ale było utrzymywane także przy pomocy połączeń promowych. Połączenie to jest o tyle istotne, że Gdynia jest ważnym miejscem na mapie żeglugi bliskiego zasięgu, a w Unii Europejskiej żegluga bliskiego zasięgu jest strategicznym kierunkiem rozwoju oraz elementem procesu przenoszenia tirów i ładunków skonteneryzowanych, a także zjednostkowanych, na statki. Z torów na statki i z dróg na statki musimy przenosić ładunki. Mamy ku temu warunki i to połączenie, o którym będzie mowa, to jest połączenie, które istotnie wpisuje się w strategię rozwoju Unii Europejskiej, budowy zielonych korytarzy. Dodatkowo trzeba podkreślić, że Grimaldi i Finnlines wprowadzają na nowe połączenia statki innowacyjne, o mniejszej emisji spalin i CO2, bardziej wydajnych energetycznie. Przez to, że statki mają długą linię ładunkową to na jedną jednostkę ładunku zużywamy mniej paliwa i to jest bardzo istotne. Praktycznie w tej chwili tworzymy zielone korytarze, uruchamiając tego typu połączenie i wzmacniając je statkami o wysokiej wydajności energetycznej oraz przewozowej – powiedział prof. Marek Grzybowski – przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.
Uroczystość przyciągnęła oczywiście naukowców, ale także wielu innych znamienitych gości: przedstawicieli władz państwowych i samorządowych, dyplomatów, pracowników sektora transportowego. To była dobra okazja do zdobycia wiedzy, ale także obejrzenia z zewnątrz i wewnątrz unikatowego statku armatora Finnlines: statku roro mającego na sobie dużą elektrownię słoneczną – jak na ecovessel „Finneco” przystało.
Fot. Cezary Spigarski.
Nie brakowało słów podziękowania za uruchomienie takiego połączenia. Chwalili je i zapewniali o daleko idącym poparciu m.in. Emil Rojek – wicewojewoda pomorski oraz Anna Galic – reprezentująca Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
Szczegółowe wiadomości dotyczące spotkania i szlaku żeglugowego przekazał nam Michał Dalba – Senior PR&IR Manager w Tailors Group:
Port Gdynia wzmacnia połączenia Europy z Finnlines: sześć miesięcy linii biskajskiej
Finnlines świętował półrocze funkcjonowania nowego połączenia na linii biskajskiej podczas wydarzenia, które odbyło się 12 grudnia w Gdyni. Uruchomiona w czerwcu 2025 r. cotygodniowa usługa ro-ro łączy Gdynię bezpośrednio z Belgią, Wielką Brytanią, Hiszpanią i Finlandią.
Dzięki globalnej sieci Grupy Grimaldi usługa zapewnia także polskim klientom dostęp do połączeń między Europą a Dalekim Wschodem, Bliskim Wschodem, regionem Morza Śródziemnego, Afryką Zachodnią, Ameryką Południową oraz wschodnim wybrzeżem Stanów Zjednoczonych.
– Gdynia zawsze była miastem patrzącym w przyszłość. To tutaj tradycja portowa spotyka się z innowacją, a determinacja przedsiębiorców przekłada się na konkretne rozwiązania. Nowa linia ro-ro jest doskonałym przykładem tej postawy – nowoczesna, efektywna i przyjazna środowisku. Zwiększy przepustowość korytarza północ – zachód, usprawni obsługę ładunków i przyczyni się do dalszej integracji gospodarczej z partnerami europejskimi – mówi Jerzy Majewski Prezes Zarządu OT Port Gdynia:
Fot. Cezary Spigarski.
– Dzisiejsza inauguracja jest dowodem, że kiedy łączymy siły, powstają projekty, które służą gospodarce, przedsiębiorcom i społecznościom w całej Europie. Jestem przekonany, że ta linia stanie się ważnym elementem europejskiej logistyki, przynosząc korzyści wszystkim uczestnikom rynku – i umocni rolę Gdyni jako jednego z kluczowych portów naszego regionu – dodaje Jerzy Majewski.
Uczestnicy otrzymali aktualne informacje na temat rozwoju linii biskajskiej, zwiedzili Port Gdynia z przewodnikiem oraz odwiedzili statek Finneco, aby zapoznać się z nowoczesnymi operacjami ro-ro Finnlines.
Finnlines reprezentowali: Dyrektor Handlowa Merja Kallio-Mannila, Line Manager Blasco Majorana oraz Dyrektor Zarządzający Finnlines Polska Sp. z o.o. Rafał Kwapisz.
– Linia biskajska odzwierciedla nasze konsekwentne zaangażowanie w zrównoważony rozwój, innowacje operacyjne i niezawodną logistykę w całej Europie. Nowe połączenie z Polską wzmacnia relacje między Europą Północną i Zachodnią oraz wspiera bardziej efektywne usługi frachtowe. Oferuje także opłacalną i praktyczną alternatywę intermodalną dla transportu drogowego dla towarów przewożonych z Polski do Belgii, Francji, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii – mówi Blasco Majorana, Line Manager Finnlines:
Fot. Cezary Spigarski.
– To wydarzenie podkreśla znaczenie bliskiej współpracy z naszymi interesariuszami, zwłaszcza w sytuacji, gdy rosnące wolumeny i oczekiwania klientów zwiększają nacisk na efektywność łańcucha dostaw. Rozszerzona linia North Sea & Biscay daje naszym klientom większą elastyczność między kluczowymi rynkami europejskimi oraz większą kontrolę nad przepływem ładunków – dodaje Rafał Kwapisz, Dyrektor Zarządzający Finnlines Polska:
Fot. Cezary Spigarski.
– To połączenie nie tylko wzmacnia ofertę przewozową, ale realnie podnosi rangę Portu Gdynia w europejskiej logistyce – podkreśla Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.:
Fot. Cezary Spigarski.
– Dziś jasno widać, że Gdynia staje się kluczowym punktem na osi Północ–Zachód, a współpraca z Finnlines przyspiesza ten proces. Ta linia daje naszym klientom przewagę konkurencyjną: przewidywalność, skalę i szybkość, których potrzebuje współczesny biznes. Gdynia inwestuje, rozwija się i nie zamierza zwalniać. Razem z Finnlines budujemy nowy standard operacji ro-ro w regionie.
Niskoemisyjna usługa frachtowa
Usługa obsługiwana jest przez trzy nowej generacji hybrydowe statki ro-ro, zdolne do przewozu szerokiej gamy ładunków, w tym ro-ro, breakbulk, kontenerów, pojazdów oraz ładunków ponadgabarytowych. Finnlines oferuje również naczepy typu mafi 80’ z wbudowanymi szynami, zaprojektowane specjalnie do transportu pociągów, elementów turbin wiatrowych oraz innych ładunków specjalnych.
Każdy statek może przewieźć do 420 naczep lub 2 500 pojazdów.
Nowoczesne hybrydowe jednostki Finnlines wykorzystują technologie umożliwiające redukcję emisji CO₂ nawet o 90%. Efektywność energetyczna jest zwiększana dzięki zastosowaniu baterii litowo-jonowych, paneli słonecznych oraz zoptymalizowanej konstrukcji kadłuba. Statki Finneco zużywają mniej paliwa, a w połączeniu z bezemisyjnymi operacjami portowymi znacząco obniżają emisje w przeliczeniu na jednostkę ładunku.
Fot. Cezary Spigarski.
Bliźniacze jednostki Finneco I, Finneco II i Finneco III, obsługujące tę trasę, podkreślają silne zaangażowanie Finnlines oraz właściciela – Grupy Grimaldi – w zrównoważony rozwój i innowacje.
Efektywne rozwiązania logistyczne
Finnlines specjalizuje się w transporcie towarowym i konsekwentnie wzmacnia swoją pozycję kluczowego operatora żeglugowego między Europą Północną a kontynentalną. Regularne połączenia między Finlandią, Polską, Belgią, Wielką Brytanią, Hiszpanią i Irlandią – wraz z płynną integracją z rozbudowaną siecią Grupy Grimaldi – umożliwiają firmom w całej Europie korzystanie z efektywnych rozwiązań logistycznych.
Fot. Cezary Spigarski.
O OT Port Gdynia
OT Port Gdynia jest uniwersalnym terminalem drobnicy konwencjonalnej. Terminal posiada dominującą pozycję w Polsce w przeładunku towarowego w technologii ro-ro (ładunki toczne, naczepy) oraz przeładunku i magazynowaniu papieru oraz wyrobów papierniczych w tym celulozy. OT Port Gdynia współpracuje z liderami na rynku międzynarodowym i krajowym. OT Port Gdynia to spółka z notowanej na GPW Grupy Kapitałowej OT Logistics.
O Grupie OT Logistics (Grupa OTL)
Grupa OTL to największy i najbardziej wszechstronny operator portowy w Polsce, od ponad 70 lat świadczący usługi transportowe, spedycyjne i logistyczne. Podstawowym obszarem działalności Grupy OTL są rynki Europy Środkowo-Wschodniej – głównie: Polska, Czechy, Słowacja i Ukraina.
W skład Grupy OTL wchodzą morskie terminale portowe: OT Port Świnoujście oraz OT Port Gdynia. Grupa OTL jest także właścicielem spółki spedycyjnej Rentrans Cargo Szczecin, spółki Kolej Bałtycka – świadczącej usługi manewrowe i transport kolejowy. W skład Grupy OTL wchodzi także spółka Port Żegluga Szczecińska zajmująca się obsługą projektów hydrotechnicznych – napisał Michał Dalba – Senior PR&IR Manager w Tailors Group.
Dzisiaj Europa i świat mogą wykorzystywać mający już 103 lata port w Gdyni do swego rozwoju. Jak już wspomnieliśmy Port Gdynia powstał dzięki talentom, inteligencji twórców Cywilizacji Mądrości i Wolności. Założyli tę Cywilizację przybysze do województwa pomorskiego zaraz po zaślubinach Polski z morzem przez generała Józefa Hallera, 10 lutego 1920 roku.
Skąd taka nazwa owej cywilizacji? Mądrość – wiadomo, osoby przyjeżdżające z głębi Polski nad Zatokę Gdańską od 1920 roku musieli mieć szeroką wiedzę, bo inaczej nie potrafiliby zbudować np. portu, a później miasta Gdyni (takich dzieł ich autorstwa jest znacznie więcej). Dzięki reprezentantom tej Cywilizacji rozkwita też nauka; np. to oni utworzyli w 1920 roku w Tczewie Szkołę Morską, której kontynuatorem jest Uniwersytet Morski w Gdyni.
A wolność? Otóż, Cywilizacja Mądrości i Wolności rozwija się do dzisiaj i jest wzbogacana, wzmacniania kolejnymi osobami przybywającymi do Trójmiasta z innych regionów Polski (z terenów na wschód, na południe i na południowych zachód od Gdańska). Zaraz po II wojnie światowej byli to Kresowianie – ekspatrianci, którzy musieli opuścić tereny wschodnie II Rzeczypospolitej przejmowane przez Rosję sowiecką. Ci ludzie oraz ich potomkowie i kolejny przybysze dokonali w lecie 1980 roku czegoś niezwykłego: zainicjowali rewitalizację naszej wolności. inaugurując te przemiany najpierw na Żuławach: w Gdańsku i w Tczewie, zwieńczone powstaniem NSZZ Solidarność. To był sygnał dla innych krajów by się upomniały o swą wolność.
Tak więc, nazwa: Cywilizacja Mądrości i Wolności jest w pełni uzasadniona, także ze względu na jej zasługi i znaczenie dla świata. Cywilizacja ta stale się ubogaca, rozrasta, umacnia, czego dowodem są kolejne unikatowe przedsięwzięcia z udziałem jej przedstawiciel, jak np. udział w kreowaniu linii żeglugowej Finlandia – Gdynia – Europa zachodnia – Bilbao w Hiszpanii oraz dalej w świat.
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl
