30 lat International Conference on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation „TransNav“ w Uniwersytecie Morskim w Gdyni. Trwa XVI Międzynarodowa Konferencja Żeglugi Morskiej i Bezpieczeństwa Transportu Morskiego, w którą zaangażowało się kilkuset światowych ekspertów

Fot. Kazimierz Netka.

Reprezentanci ponad 80 państw dzielą się w Gdyni wiedzą na temat możliwości lepszego korzystania z żeglugi

Fot. Cezary Spigarski.

Aż trudno sobie wyobrazić, tak przynajmniej mogło być w 1920 roku, w ówczesnej, II Rzeczypospolitej, także w Tczewie na Kociewiu, że państwowa Szkoła Morska która właśnie w Tczewie zaczęła kształcić przyszłych kapitanów żeglugi wielkiej, kiedyś zacznie osiągać wielkie sukcesy i uzyska ogromny prestiż międzynarodowy. Właśnie tak się dzieje, a ówczesna Szkoła Morska sprzed 105 lat, teraz jest Uniwersytetem Morskim i znajduje się w Gdyni, od 1930 roku.

Fot. Cezary Spigarski.

Zarówno państwowa Szkoła Morska w Tczewie, jak i jej współczesna postać: państwowy Uniwersytet Morski w Gdyni, są dziełem Cywilizacji Ekspatriantów (imigrantów głównie z obszarów Rzeczypospolitej Polskiej na południe i na wschód od Gdańska), którzy zaraz po 10. lutego 1920 roku, czyli po zaślubinach Polski z Bałtykiem, zaczęli tworzyć nowoczesne oblicze województwa pomorskiego; zbudowali najpierw tor kolejowy do Helu wzdłuż morza, a zaraz potem stworzyli Port Morski Gdynia, Stocznię Gdynia, Gdynię – miasto, dając ówczesnym mieszkańcom tego województwa, czyli m.in. obywatelom z terenu Kaszub, możliwości kształcenia się, a także źródła utrzymania dzięki pracy np. w budownictwie, przemyśle, usługach.

Fot. Kazimierz Netka.

Cywilizacja Ekspatriantów, obejmująca teraz również potomków imigrantów, w latach 80. ubiegłego wieku dokonała rewitalizacji naszej wolności. Nadal Cywilizacja Ekspatriantów jest największą siłą rozwojową, intelektualną, kreatywną województwa pomorskiego oraz inicjatorką konferencji takiej rangi jak tegoroczna, 16. TransNav – International Conference on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation TransNav 2025. To międzynarodowe spotkanie (odbywające się co 2 lata) ekspertów, rozpoczęło się 11 czerwca 2025 roku w Gdyni, oczywiście w Uniwersytecie Morskim.

– Konferencja jest skierowana do naukowców i profesjonalistów, którzy chcą podzielić się swoją wiedzą ekspercką, doświadczeniem i wynikami badań dotyczącymi wszelkich aspektów żeglugi, bezpieczeństwa żeglugi i transportu morskiego – napisała w zaproszeniu dr Zuzanna Szwedek-Kwiecińska – rzecznik prasowy Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.

Fot. Kazimierz Netka.

Szesnasta edycja najbardziej innowacyjnej światowej konferencji poświęcona jest badaniom nad transportem morskim, której celem jest znalezienie rozwiązań problemów związanych z transportem wodnym, nawigacją i żeglugą, mobilnością ludzi i towarów, w kontekście energii, infrastruktury, środowiska, bezpieczeństwa i ochrony, a także kwestii ekonomicznych. Konferencja TRANSNAV skierowana jest do naukowców i specjalistów i ma na celu wymianę doświadczeń oraz wyników badań dotyczących wszystkich aspektów nawigacji, bezpieczeństwa na morzu i transportu morskiego. Wydarzenie stanowi odpowiedź na wyzwania związane z transportem wodnym, nawigacją i żeglugą, a także mobilnością ludzi i towarów w kontekście energii, infrastruktury, środowiska, bezpieczeństwa i ochrony oraz kwestii ekonomicznych.

Tegoroczna odsłona wydarzenia będzie odbywać się w dwóch lokalizacjach w gmachu głównym Uniwersytetu Morskiego w Gdyni przy ul. Morskiej 81-87 oraz na Wydziale Nawigacyjnym UMG  Al. Jana Pawła II 3 w Gdyni – napisała dr Zuzanna Szwedek-Kwiecińska – rzecznik prasowy Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.

Inicjatorem organizowania takich międzynarodowych spotkań pt. International Conference on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation TransNav jest prof. dr hab. inż. kpt. ż. w. Adam Weintrit – rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni:

Fot. Kazimierz Netka.

– Na Nawigacji prowadzimy dwa kierunki studiów: transport i nawigacja. Łącząc te dwa słowa mamy TransNav czyli jakby naturalnie to, czym się zajmujemy na konferencji. Najpierw to było sympozjum nawigacyjne i przyjeżdżali do nas ludzie głównie z Polski, ale od 1995 roku, czyli od 30 lat przyjeżdżają do nas przedstawiciele z całego świata. Konferencje organizujemy od 30 lat, co 2 lata. W połowie maja, w połowie czerwca spotykają się tu specjaliści z całego świata. Dyskutujemy o bezpieczeństwie na morzu – powiedział pan rektor prof. Adam Weintrit przed rozpoczęciem tegorocznej konferencji TransNav.

I dodał, że tematyka konferencji to głównie nawigacja morska, ale nie tylko, bo zainteresowania są znacznie szersze, a konkretnie dotyczące safety of sea transportation to znaczy bezpieczeństwo transportu morskiego. Całe shipping, wszystkie sprawy, nie tylko nawigacyjne, ale również eksploatacyjne, mechaniczne, elektryczne, elektroniczne, automatyczne są poruszane podczas TransNav. To bardzo szeroki wachlarz, obejmujący 33 sesje specjalistyczne, 3 duże sesje posterowe, 2 sesje plenarne. Myślę, że dotkniemy wszystkich problemów, które są bardzo ważne dla żeglugi na świecie.

Fot. Cezary Spigarski.

Bezpieczeństwo na morzu również, w sensie handlowym; nie jesteśmy uczelnią militarną aczkolwiek artykuły związane ze sprawami wojskowymi również się pojawiają.

Jeśli chodzi o nasze morze, to w 2005 roku Bałtyk został uznany za światowy „park narodowy“, przez Międzynarodową Organizację Morską czyli ma status Szczególnie Wrażliwego Obszaru Morskiego (PSSA – Particulary Sensitive Sea Area) i jak w każdym parku narodowym tu też trzeba wyznaczyć ścieżki, którymi mogą się poruszać statki, gdzie mogą być kotwicowiska, redy i tak dalej. Na Bałtyku w większości są państwa Unii Europejskiej, państwa NATOwskie. Rosja może nie zgadzać się z naszymi ustaleniami. Reszta się zgadza i myślę, że Bałtyk jest jednym z najbezpieczniejszych mórz na świecie.

Problematyka bezpieczeństwa na morzu, nauka z tym związana, tej chwili przeżywa rozkwit. Na początku XXI wieku mówiliśmy o czymś więcej niż nawigacji a w tej chwili coraz głośniej mówimy o żegludze autonomicznej, czyli chcemy wyeliminować z tego procesu człowieka.

Fot. Kazimierz Netka.

W tegorocznej konferencji będzie uczestniczyło 87 narodowości. Dzisiaj na sali będzie 47 różnych narodowości ze wszystkich kontynentów na całym świecie, a w ogóle w historii naszej konferencji, której teraz jest 16. edycja, brali udział przedstawiciele 100 państw. Dzisiaj będziemy wręczali odpowiednie dyplomy dla następnych państw.

W Komitecie Naukowym mamy 444 ekspertów z całego świata, wszyscy są w rangach profesora, Uniwersytet Morski w Gdyni liczy się na świecie; przez ostatnie dwa lata byłem przewodniczącym Międzynarodowego Stowarzyszenia Uczelni Morskich. Nawiązałem kontakty. Mamy zgłoszonych ponad 200 referatów. W tych referatach często jest kilku, kilkunastu współautorów, tak że razem przewija się ponad 600 nazwisk – powiedział przed rozpoczęciem konferencji prof. dr hab. inż. kpt. ż. w. Adam Weintrit – rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, pomysłodawca oraz inicjator organizowania międzynarodowych TransNav.

Inauguracja i główne uroczystości TransNav 2025 rozpoczęły się w Auli im. Tadeusza Meissnera – w gmachu głównym Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.

Fot. Kazimierz Netka.

– Ladies and Gentlemen, Distinguished Guests, Dear Participants of TransNav 2025 – mówił prof. Adam Weintrit – rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, witając uczestników na inauguracji w Auli im. Tadeusza Meissnera. – It is my pleasure and honour to welcome you to TransNav 2025, the 16th International Conference on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation jointly organized by the Faculty of Navigation, Gdynia Maritime University and The Nautical Institute. Welcome to Gdynia. Welcome to Poland – the homeland of Nicolaus Copernicus, Jan Hevelius, Frédéric Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Joseph Conrad Korzeniowski, Pope John Paul II, Lech Wałęsa, Roman Polański, Andrzej Wajda and Robert Lewandowski. I am glad to see such a wide range of stakeholders today ready to debate and exchange views. Thank you all for coming.

Na zakończenie pan rektor, prof. dr Adam Weintrit, Master Mariner, FRIN, FNI Chairman of the Conference, powiedział m.in.:

To conclude, I believe that the 16th TransNav 2025 International Conference will serve as a good discussion platform for safety at sea, maritime security and protection of the maritime environment. I wish you an enjoyable and productive visit to Gdynia. I wish all participants fruitful discussions! Special thanks to our partners, sponsors, volunteers and members of the Organising Committee for their hard work, especially Prof. Tomasz Neumann, Executive Chair of TransNav Conference, Dean of the Faculty of Navigation.

Z ekranu, za pośrednictwem łączy internetowych, przemówił do zgromadzonych Captain Trevor Bailey – President of The Nautical Institute:

Fot. Kazimierz Netka.

– Good morning and a warm welcome to everyone. I am Captain Trevor Bailey and as an active seafarer and the President of The Nautical Institute, it is my honor and pleasure to welcome you all to the 16th International Conference on Marine, Navigation and Sea Transportation, TransNav 2025. The Nautical Institute has had a long association with TransNav throughout its history and I am very sorry that I am not able to join you in person, due to a prior engagement that will see me in South Africa. However, my good friend and colleague David Patraiko, Director of Research and Projects at The Nautical Institute, is with you and will be speaking to you shortly (…)

Także za pośrednictwem internetu połączył się z TransNav minister Arkadiusz Marchewka – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury,

Fot. Kazimierz Netka.

wyrażając swoje uznanie dla organizatorów i uczestników międzynarodowej konferencji, mówiąc m.in. that he was looking forward to this year’s edition of the conference with great interest. The research results you have prepared on the safety of navigation and maritime transport will certainly be the subject of discussion for many months, and perhaps even years – podkreślił pan minister.

Ważnym wydarzeniem było wręczenie Nagrody Ulissesa i nagrody Heweliusza oraz prezentacja ich laureatów. Dokonał tego Adam Weintrit, przewodniczący konferencji:

Fot. Kazimierz Netka.

Uroczystość uświetnił występ Chóru Akademii Morskiej w Gdyni pod dyrekcją Karola Hilli.

Fot. Kazimierz Netka.

Potem odbyła się sesja plenarna pt. Postępy w nawigacji morskiej i bezpieczeństwo transportu morskiego.

Przewodniczący: Tor Einar Berg (Norwegia) i Krzysztof Czaplewski (Polska).

Fot. Kazimierz Netka.

Oto wykłady i ich autorzy:

Rozwój zawodowy w epoce technologicznej – David Patraiko (Wielka Brytania)

Fot. Kazimierz Netka.

Punkty newralgiczne na korytarzach morskich – Hercules Haralambides (Holandia)

Fot. Kazimierz Netka.

Manewrowanie, prognozowanie bezpiecznej i wydajnej obsługi statków w szkoleniach i eksploatacji statków – status quo i perspektywy – Knud Benedict (Niemcy), Michael Baldauf (Niemcy), Matthias Kirchhoff (Niemcy).

Fot. Kazimierz Netka.

Tę część konferencji zwieńczyło wspólne pozowanie uczestników TransNav do fotografii, przed wejściem do Uniwersytetu Morskiego:

Fot. Jacek Koślicki.

Oto dodatkowe wiadomości, które przekazała nam dr Zuzanna Szwedek-Kwiecińska – rzecznik prasowy Uniwersytetu Morskiego w Gdyni:

Uroczyste otwarcie międzynarodowej konferencji „International Conference on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation TransNav 2025

W dniu 11 czerwca 2025 roku odbyło się uroczyste otwarcie międzynarodowej konferencji „International Conference on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation TransNav 2025”. 16. edycję wydarzenia organizowanego wspólnie przez Wydział Nawigacyjny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni z The Nautical Institute, otworzył jego pomysłodawca JM Rektor prof. dr hab. inż. kpt. ż. w. Adam Weintrit. W swoim wystąpieniu podkreślił skalę wydarzenia, które w tym roku zgromadziło przedstawicieli aż 83 narodowości. Wśród nich wymienił: członków Komitetu Naukowego, autorów nadesłanych prac, recenzentów, przewodniczących poszczególnych sesji, prelegentów i uczestników, sponsorów a także partnerów reprezentujących kraje z całego świata w tym z: Albanii, Algierii, Angoli, Australii, Austrii, Azerbejdżanu, Bangladeszu, Belgii, Birmy, Brazylii, Bułgarii, Kanady, Chile, Chin, Kolumbii, Chorwacji, Kuby, Cypru, Czech, Danii, Ekwadoru, Egiptu, Estonii, Etiopii, Finlandii, Francji, Gruzji, Niemiec, Ghany, Grecji, Hondurasu, Hong Kongu, Węgier, Islandii, Indii, Indonezji, Iranu, Irlandii, Izraela, Włoch, Japonii, Jordanii, Korei, Libanu, Litwy, Makau, Macedonii, Malezji, Malty, Montenegro, Maroko, Niderlandów, Norwegii, Omanu, Pakistanu, Panamy, Peru, Filipin, Polski, Portugalii, Rumunii, Arabii Saudyjskiej, Serbii, Singapuru, Słowacji, Słowenii, Południowej Afryki, Hiszpanii, Szwecji, Syrii, Tajwanu, Tajlandii, Tunezji, Turcji, Ukrainy, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Wielkiej Brytanii, USA, Wenezueli i Wietnamu.

Fot. Cezary Spigarski.

JM Rektor prof. dr hab. inż. kpt. ż. w. Adam Weintrit wskazał przy tym, że wśród uczestników 16. odsłony konferencji znaleźli się m.in.:

Rektorzy uczelni morskich, dziekani, dyrektorzy instytutów, departamentów, naukowych, badacze, profesorowie, wykładowcy oraz studenci, kapitanowie żeglugi wielkiej, kapitanowie, żeglarze, przedstawiciele międzynarodowych organizacji […].

Fot. Cezary Spigarski.

W uroczystości otwarcia wydarzenia z ramienia The Nautical Institute udział wziął David Patraiko, dyrektor ds. badań i projektów.

Uczestnicy pierwszej części konferencji mieli także możliwość wysłuchania słów kpt. Trevora Bailay, Przewodniczącego The Nautical Institute, który na tę okazję przygotował krótki film skierowany do osób biorących udział w wydarzeniu, gdzie w kontekście problematyki tegorocznej konferencji przypomniał i omówił pokrótce zmiany technologiczne w zakresie nawigacji morskiej, jakie zaszły w czasie trwania jego kariery na morzu. Przypomniał m.in o wzroście wykorzystania radaru, rozwoju i udoskonalanie koncepcji ARPA, aby była powszechnie dostępna, przyjazna dla użytkownika i  na statkach. Wskazał także na rozwój nawigacji satelitarnej, oraz autopilotów na statkach. W swojej wypowiedzi zwrócił również uwagę na diametralnie różne poglądy na temat tego, czy nadal należy uczyć astronawigacji i czy współcześni nawigatorzy mogą polegać wyłącznie na GPS.

W trakcie ceremonii otwarcia, słowo do uczestników konferencji przekazał także w specjalnie przygotowanym nagraniu Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, dr Arkadiusz Marchewka:

Chciałbym […] wyrazić moje szczere podziękowania dla organizatorów tego wydarzenia za stworzenie […] – przestrzeni, która umożliwia ekspertom z całego świata dzielenie się wynikami badań naukowych, mających realny wpływ na przemysł morski. Z wielkim zainteresowaniem czekam na tegoroczną edycję konferencji – przygotowane przez Państwa wyniki badań dotyczące bezpieczeństwa nawigacji oraz transportu morskiego z pewnością będą przedmiotem dyskusji przez wiele miesięcy, a być może nawet lat. Wkład, jaki wniesiecie Państwo podczas tej niezwykle innowacyjnej, globalnej konferencji, bez wątpienia przyczyni się do sprostania wyzwaniom stojącym przed sektorem transportu morskiego.

 Pierwszego dnia konferencji JM Rektor prof. dr hab. inż. kpt. ż. w. Adam Weintrit wręczył nagrody, które przyznawane są od 2019 roku. Nagrodę „Ulisses Award” w uznaniu za szczególne zasługi i zaangażowanie w działalność oraz popularyzację The Nautical Institute, współorganizatora Konferencji otrzymał prof. Vladimir Torskiy z Ukrainy:

Fot. Kazimierz Netka.

Nagrodę „Hevelius Award” za szczególne zasługi dla rozwoju nawigacji otrzymał prof. Andrzej Felski:

Fot. Kazimierz Netka.

Otwarciu konferencji towarzyszył występ Chóru Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.

Fot. Cezary Spigarski.

Trzydniowa konferencja skierowana jest do naukowców i specjalistów w celu wymiany doświadczeń oraz wyników badań dotyczących nawigacji, bezpieczeństwa na morzu i transportu morskiego. Wydarzenie stanowi odpowiedź na  współczesne wyzwania związane z transportem wodnym, nawigacją i żeglugą, a także mobilnością ludzi i towarów w kontekście energii, infrastruktury, ochrony środowiska, ale także bezpieczeństwa na morzu oraz kwestii ekonomicznych.

Fot. Kazimierz Netka.

Tegoroczna odsłona wydarzenia odbywa się w dwóch lokalizacjach w gmachu głównym Uniwersytetu Morskiego w Gdyni przy ul. Morskiej 81-87 oraz na Wydziale Nawigacyjnym UMG  Al. Jana Pawła II 3 w Gdyni. Wśród poruszonych w czasie sesji tematów ponad 200 ekspertów z całego świata omawiać będzie m.in. zagadnienia z zakresu cyberbezpieczeństwa, żeglugi autonomicznej, ekologicznej żeglugi, ale także GNSS (Global Navigation Satellite System) – Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej, czy technologii offshore.

Szczegółowy plan konferencji: TransNav 2025

Konferencja zakończy się w piątek, 13 czerwca 2025 roku – napisała dr Zuzanna Szwedek-Kwiecińska – rzecznik prasowy Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.

Fot. Kazimierz Netka.

Uczestnicy międzynarodowej konferencji będą mieli też okazję zwiedzić województwo pomorskie. Obejrzą m.in. Twierdzę Wisłoujście, Westerplatte, a także jeden z najnowszych obiektów naukowych Uniwersytetu Morskiego w Gdyni: Centrum Offshore, znajdujące się w Gdańsku Wisłoujściu.

Kazimierz Netka

Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *