Fot. Kazimierz Netka.
Znaczenie międzynarodowego dostępu kolejowego do portów
Porty morskie, jeśli nie mają dobrego połączenia z oceanami i z tym, co mają daleko na lądzie, są mało przydatne. Liczy się zwłaszcza dobre skomunikowanie z zapleczem, w którym towary powstają, dokąd dostarczane są surowce przywożone przez statki. Niezmiernie ważną rolę w tym połączeniu morskich bram na świat z głębią części lądowej państw, odgrywa kolej.
W Polsce już w okresie międzywojennym dbaliśmy o takie połączenie Gdyni ze Śląskiem i zbudowaliśmy linie kolejowa nr 201 – magistralę węglową. W ciągu ostatniej dekady lat, dokonaliśmy następnego skoku w unowocześnianiu, w usprawnianiu połączenia kolejowego portów morskich z centrum naszego kraju modernizując szlaki kolejowe do naszych największych, strategicznych porów: Szczecin i Świnoujście, Gdańsk, Gdynia. Otwieramy też Elbląg bezpośrednio na Bałtyk, tworząc dogodną drogę wodną poprzez kanał żeglugowy Nowy Świat w poprzek Mierzei Wiślanej. Poprawą dostępu kolejowego do Portu Morskiego Elbląg zainteresowani są też zagraniczni biznesmeni.
O powyższych zagadnieniach warto wspomnieć akurat dzisiaj, 16 czerwca 2023 roku, w dzień podsumowania kilkudniowego posiedzeniem Komitetu Sterującego projektu TER w Gdańsku.
Fot. Kazimierz Netka.
O szczegółach mówiono podczas konferencji prasowej, w hotelu Radisson Blu. Konferencji przewodniczył Jerzy Kleniewski z Ministerstwie Infrastruktury, przewodniczący Komitetu Transportu Lądowego Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ w Genewie (KTL EKG ONZ). Na ten briefing prasowy zaproszono również reprezentantów EKG ONZ, a także przedstawicieli innych państw oraz polskich portów. O szczegółach poinformował Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., prowadzący briefing:
PLK SA na międzynarodowych warsztatach o poprawie kolejowego dostępu do portów
Poprawa kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku i Gdyni oraz modernizacja głównych korytarzy transportowych były głównym tematem warsztatów zorganizowanych wraz z posiedzeniem Komitetu Sterującego projektu TER w Gdańsku. Jednym z organizatorów wydarzenia były PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Projekt TER (Trans-europejskie koleje) powstał w 1990 r. w ramach Komitetu Transportu Lądowego (KTL) Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ jako ośrodek analiz i wymiany doświadczeń w zakresie sieci kolejowej państw TER.
Fot. Kazimierz Netka.
Organem decyzyjnym TER jest Komitet Sterujący, którego posiedzenia odbywają się dwa razy w roku. 15 czerwca br. sesja wiosenna Komitetu odbyła się w Gdańsku. Organizatorem wydarzenia były: Ministerstwo Infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz KTL EKG ONZ.
Fot. Kazimierz Netka.
Spotkaniu Komitetu Sterującego TER towarzyszyły międzynarodowe warsztaty na temat kolejowego dostępu do portów na przykładzie inwestycji prowadzonych przez PLK S.A. w Gdańsku i Gdyni, a także na temat rozszerzenia możliwości logistycznych korytarzy transportowych dla rozwoju państw członkowskich TER, w tym na osi północ-południe, jak Via Carpatia i Rail Carpatia. Wydarzenie było okazją do promowania polskich inwestycji logistycznych w europejskie korytarze transportowe, realizowane zarówno przez zarządcę sieci kolejowej (PLK S.A.), jak też największy port kontenerowy na Bałtyku – Port Gdańsk, a w konsekwencji także realizację planów UE i ONZ. Takie działania rozwijają praktycznie globalne trendy odzwierciedlone w polskiej rezolucji nt. wzmacniania odporności na kryzysy poprzez regionalne i międzyregionalne połączenia infrastrukturalne, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 26 kwietnia 2023 r. W warsztatach uczestniczyli również m. in. przedstawiciele Portu Gdańsk i Baltic Hub.
Fot. Kazimierz Netka.
Sprawny przewóz większej ilości ładunków do bałtyckich portów
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują prace poprawiające dostęp kolejowy do portów morskich. W efekcie do nabrzeży dojeżdżają dłuższe, do 750 metrów, i cięższe, o nacisku 221 kN na oś, pociągi towarowe, które mogą zabrać więcej ładunków. Inwestycje zapewniają sprawny i bezpieczny dowóz oraz odbiór większej ilości towarów koleją, najbardziej ekologicznym środkiem transportu, co przekłada się na ograniczenie liczby pojazdów ciężarowych na drogach. Warte około 3 mld zł netto inwestycje istotne są z punktu widzenia całej krajowej gospodarki.
Fot. Kazimierz Netka.
W 2022 r. zakończone zostały roboty budowlane w zakresie poprawy kolejowego dostępu do portu w Gdańsku. Przebudowano prawie 70 km torów oraz 221 rozjazdów. Zbudowano nową sieć trakcyjną i nowoczesny, komputerowy system sterowania ruchem kolejowym. W Gdyni zakończenie prac planowane jest w IV kwartale br. Dotąd zabudowano 107 km nowych torów (ze 115 km) oraz 293 rozjazdy (z 332). Gotowe są 23 skrzyżowania (z 24) oraz publiczna ładownia. Od marca 2022 r. ruch pociągów do portu prowadzony jest z Lokalnego Centrum Sterowania Gdynia Port, wspieranego przez dwie nowe nastawnie. W porównaniu z 2015 rokiem prognozowany jest ponad trzykrotny wzrost przepustowości na stacji Gdańsk Port, a na stacji Gdynia Port 2-krotny – poinformował Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
(K.N.)
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl