Samochody, autobusy, statki – prawie wszystkie pojazdy w Pomorskiem na prąd? Na naszych rzekach żegluga elektryczna już ma swe początki…

Na zdjęciu: Uczestnicy jednej z dyskusji podczas konferencji „Transport elektromobilny w obsłudze podróży miejskich w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot”. Fot. Kazimierz Netka.

Nowe napędy transportu lądowego i wodnego – także na szlaku statków z Gdańska do Helu.

Pomorze chce, by transport przestawił się z silników spalinowych na elektryczne i wodorowe.

Badania podróży mieszkańców stolicy województwa pomorskiego wskazują raczej na to, że nasze upodobania do podróżowania własnymi wehikułami spalinowymi, nie zmieniają się. Ludzie raczej nie zrezygnują z jeżdżenia samochodami. Niewielu będzie takich, którzy auto sprzedadzą i zdadzą się na łaskę publicznego transportu. Smog będzie gęstniał, bo pojazdów spalinowych robi się coraz więcej. Jedyne wyjście: zmienić rodzaj napędu, na przykład na elektryczny, albo wodorowy. I to nie tylko samochodów, ale też statków, samolotów… Od lat dobre przykłady korzystania z energii elektrycznej w komunikacji daję Politechnika Gdańska, a także żegluga na Wiśle.

Fot. Kazimierz Netka

Wielkie, nowe „otwarcie” w tym zakresie odbyło się 20 lutego 2017 roku, w Warszawie. Listy intencyjne w sprawie rozwoju elektromobilności podpisali wtedy przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Energii, Polskiego Funduszu Rozwoju, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz samorządowcy z 41 polskich miast i gmin, reprezentujący niemal 45 proc. taboru autobusowego w Polsce. Inicjatywę objął swoimi auspicjami Związek Miast Polskich. Jedynym sygnatariuszem z Pomorskiego, było wówczas miasto Tczew.
Czy więc inne miasta z Pomorskiego nie chcą prądu w pojazdach, bo wolą tankować ropę, benzynę zamiast ładować akumulatory? Niezupełnie. Pomorze może się poszczycić sporymi dokonaniami. Jakie są dotychczasowe osiągnięcia w tym zakresie, jakie szanse rozwoju transportu pojazdami na prąd – mówiono podczas konferencji „Transport elektromobilny w obsłudze podróży miejskich w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot”. Zorganizowała ją Pomorska Rada Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych Naczelnej Organizacji Technicznej w Gdańsku.

Fot. Kazimierz Netka

„Funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot” przedstawili dr inż. Jan Bogusławski, – wiceprezes zarządu Pomorskiej Rady FSNT NOT w Gdańsku oraz dr hab. Krzysztof Grzelec, reprezentujący Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej. „Optymalizacja infrastruktury transportu regionalnego poprzez budowę węzłów przesiadkowych” – to temat który przygotował Paweł Wróblewski. „Program rozwoju układu tramwajowego w Gdańsku” zaprezentował przedstawiciel spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Prezes tej spółki, Maciej Lisicki, mówił o opłacalności wprowadzania tramwajów na tory kolejowe.
„Elektromobilność w strategii PKP” przedstawił dr Michał Beim – członek zarządu PKP S.A.
Zagadnienia możliwości ekspansji komunikacji trolejbusowej w Gdyni; doświadczenia Przedsiębiorstwa Komunikacji miejskiej w Gdyni dotyczące używania trolejbusów o napędzie sieciowo – bateryjnym przedstawili dr inż. Mikołaj Bartłomiejczyk z Politechniki Gdańskiej, dr Marcin Połom z Uniwersytetu Gdańskiego, inż. Tomasz Labuda z Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Niestety, z infrastrukturą elektroenergetyczną dla transportu elektromobilnego nie jest najlepiej – wskazywali prof. Kazimierz Jamroz, prof. Krzysztof Karwowski orz dr inż. Mikołaj Bartłomiejczyk z Politechniki Gdańskiej.

Fot. Kazimierz Netka

„Innowacyjne doświadczenia związane z taborem komunikacji miejskiej zasilanym bateryjnie” zobrazował Mateusz Kędzierski – dyrektor Departamentu Innowacji i Rozwoju Technologii Ministerstwa Energii. „Doświadczenia europejskie (światowe) w zakresie stosowania pojazdów o napędzie hybrydowym w transporcie zbiorowym. (w tym kolej/tramwaj – wspólne użytkowanie torowiska kolejowego) przedstawił dr inż. Sławomir Grulkowski z Politechniki Gdańskiej.

Fot. Kazimierz Netka

Chcąc jeździć „na prąd” trzeba mieć wydajne magazyny elektryczności. O tym zebrani dowiedzieli się m.in. podczas prelekcji „Baterie i ogniwa paliwowe – perspektywy zastosowania jako napęd w publicznym transporcie zbiorowym”, którą przygotował dr. inż. Sebastian Molin, Technical University of Denmark
Niezwykle interesujące jest zagadnienie: „Publiczne środki transportowe a samochód elektryczny w obsłudze podróży miejskich w metropolii trójmiejskiej”, a prezentacje na ten temat przygotowali prof. Kazimierz Jamroz, dr hab. inż. Dariusz Karkosiński, mgr inż. Michał Pacholczyk, dr inż. Wojciech Kustra z Politechniki Gdańskiej.

Fot. Kazimierz Netka

O tym, jaka jest „Alternatywa dla elektryfikacji miejskiej linii kolejowej – elektryczne zasobnikowe jednostki trakcyjne” mówiła Natalia Karkosińska-Brzozowska.
Uczestnicy konferencji poznali też doświadczenia i plany Volvo związane z taborem elektrycznym komunikacji miejskiej. Zapoznani zostali z autobusami elektrycznymi marki Solaris, a doświadczenia z ich eksploatacji przedstawił Adam Milewski – dyrektor ds. sprzedaży Solaris Bus & Coach S.A.
Jaki powinien być Green Bus – projekt systemu ładowania pojazdów miejskich energią odnawialną – przedstawił Mariusz Lewandowski, Konsorcjum Energetycznych Rozwiązań Innowacyjnych.

Fot. Kazimierz Netka

Nie tylko napęd elektryczny jest przyszłością naszego transportu. Coraz częściej mówi się o napędzie wodorowym. Prototyp takiego pojazdu stworzyli studenci z Politechniki Gdańskiej. Zostali oni zaproszeni na konferencję przez Waldemara Cezarego Zielińskiego – sekretarza Pomorskiej Rady Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych Naczelnej Organizacji Technicznej w Gdańsku. Studenci przybyli na spotkanie ze swym unikatowym pojazdem.

Fot. Kazimierz Netka

Nie tylko po ziemi powinny poruszać się pojazdy z napędem elektrycznym. Takie silniki potrzebne są również w transporcie wodnym. Mówił o tym dr inż. Sławomir Niecko – wiceprzewodniczący Rady Klastra Logistyczno Transportowego Północ – Południe. Pan wiceprzewodniczący mówił m.in. o możliwościach uruchomienia elektrycznych tramwajów i promów wodnych na trasie z Trójmiasta na Półwysep Helski. Polska ma już spore doświadczenia w budowie statków na prąd. Jeden z promów elektrycznych, zrobionych w Pomorskiem, kursuje w norweskim fiordzie.
Kazimierz Netka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *