Fot. Kazimierz Netka.
Kosze z duszą – dobry przykład społecznej odpowiedzialności biznesu.
Pomysł na aktywizację np. spółdzielni socjalnych i wykorzystanie do tego celu luki na rynku, a także na współpracę trzeciego sektora z przedsiębiorcami.
Na biznesowym rynku pojawia się nowa oferta produktowa: pudełko prezentów natchnionych. Kto zechce obdarować swych pracowników, kontrahentów, kooperantów, przyjaciół, bliskich, znajomych, już nie będzie musiał chodzić po sklepach i szukać natchnienia, pomysłu na upominek. Za 100, 200 lub 300 złotych kupi ich cały zestaw – opakowanych, gotowych do wysyłki lub bezpośredniego wręczenia. Takiej usługi, produktu chyba nam w handlu brakowało.
Fot. Kazimierz Netka
Czy pomysł spodoba się nabywcom? O tym przekonamy się już za niespełna dwa miesiące, gdy pierwsze zestawy SPOKO trafią do sprzedaży. W Społecznych Koszach będą nie tylko produkty, w sensie fizycznym. Zawarte będzie tam właśnie natchnienie, nastrój, historie, jakie towarzyszą wytwarzaniu przedmiotów w zakładach ekonomi społecznej. SPOKO to będą kosze z duszą.
Fot. Kazimierz Netka
O szczegółach tego przedsięwzięcia poinformowano 11 lipca 2019 roku, o godzinie 11 w Oliwskim Ratuszu Kultury, udostępnionym na ten cel przez Andrzeja Stelmasiewicza – fundatora Fundacji Wspólnota Gdańska.
Fot. Kazimierz Netka
Podczas konferencji, o tym unikatowym projekcie Społeczny Kosz – SPOKO , mówili m.in.: Tomasz Smorgowicz, Piotr Stec, Tomasz Limon, Emilia Kałużna, Alicja Żarkiewicz, Piotr Stobniak, Łukasz Murawski.
Projekt SPOKO to przejaw wręcz wzorowej odpowiedzialności społecznej biznesu, czyli wdrażania w praktyce zasad CSR – Corporate Social Responsibility. Społeczny Kosz doszedł do skutku, między innymi dzięki wsparciu Stowarzyszenia „Pracodawcy Pomorza”.
Fot. Kazimierz Netka
Społeczna odpowiedzialność biznesu cały czas się rozwija – mówił Tomasz Limon – prezes zarządu Stowarzyszenia „Pracodawcy Pomorza”. U nas rozpoczynała się ona w latach 90. Przedsiębiorcy nie wiedzieli, co to jest. Kiedyś dawali pieniądze, potrzebującym dzieciom, dofinansowywali mecze. Teraz pomagają inaczej, poprzez partnerstwa, poprzez promowanie produktu, Biznes może w temn sposob współpracować z trzecim sektorem czyli z organizacjami pozarządowymi, ponieważ interesy tych dwóch sektorów stają się zbieżne. Jednak, nie jesteśmy jeszcze na tyle dojrzałym społeczeństwem by wiedzieć co to jest CSR – społeczna odpowiedzialność biznesu. Cały czas trzeba przedsiębiorców edukować, mówić o tym i pokazywać dobre przykłady tej współpracy. Z drugiej strony, trzeci sektor też nie do końca rozumie co to jest CSR. Dlatego, wzajemnie musimy się uzupełniać własnymi doświadczeniami; rozmawiać o tym, musimy się „dialogować”, wzajemnie edukować. Musi być stół wzajemnych rozmów, byśmy sobie wzajemnie pomagali – powiedział prezes Tomasz Limon.
Fot. Kazimierz Netka
Pomysłodawcą, ojcem-założycielem SPOKO – Społeczny Kosz jest Tomasz Smorgowicz – osoba spinająca to wydarzenie, wykładowca akademicki z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Natomiast autorem nazwy: Społeczny Kosz – SPOKO jest Łukasz Murawski.
Fot. Kazimierz Netka
Dostawcami produktów do pudełek z prezentami są: Fundacja „Sprawni Inaczej”; Przedsiębiorstwo Społeczne „Przystanek Alaska”; Stacja Mikrostyk; Spółdzielnia Socjalna „Się Kręci”; Spółdzielnia Socjalna „Kacze Bagno”; Spółdzielnia Socjalna „Negocjator”; Kawiarnia cieKAWA; Fundacja Wspólnoty Burego Misia; Fundacja Schronisko dla Roślin; Browar Spółdzielczy; Fundacja Rozwoju Regionu Gołdap; Teodoryk Wioska Mydlarska; Kraina Skrwy – Manufaktura Zdrowia.
Fot. Kazimierz Netka
Podczas konferencji w Oliwskim Ratuszu Kultury Urząd Marszałkowski reprezentowali: Adam Mikołajczyk – dyrektor Departamentu Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego (UMWP) oraz Andrzej Kowalczys – radny Rady Miasta Gdańska, pełnomocnik marszałka województwa pomorskiego ds. organizacji pozarządowych, zastępca dyrektora Departamentu Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej UMWP ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl