Lider w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych i ich recyklingu – ALPLA – rozpoczyna kampanię edukacyjną #rePETujemy. To kolejne działanie tej firmy w ramach CSR – społecznej odpowiedzialności biznesu. Tworzywa wynaleziono po to, by zmniejszyć pobór surowców naturalnych

Źródło ilustracji: ALPLA.

Wyeliminowanie tworzyw sztucznych z użycia jest bardzo trudne i jednocześnie bezzasadne. Przy prawidłowym gospodarowaniu są naszym sprzymierzeńcem, a nie wrogiem

ALPLA wystartowała z ogólnopolską kampanią edukacyjną #rePETujemy, której głównym celem jest zwiększanie świadomości społeczeństwa odnośnie tworzyw sztucznych, związanego z nimi wpływu na środowisko oraz odpowiedniego ich wykorzystywania i recyklingu. Za sprawą powielania szeregu mitów, wiedza Polaków na ich temat jest bardzo mała. Potwierdzeniem tego są wyniki badania opinii, zrealizowane przez Instytut IQS, z których wynika, że 70% Polaków uważa opakowania z tworzyw sztucznych za najmniej przyjazne środowisku ze wszystkich dostępnych na rynku rozwiązań, co dementuje z kolei szereg naukowych raportów – wynika z informacji, które przekazał nam Hubert Koszela z Biura Prasowego kampanii edukacyjnej #rePETujemy . Oto ciąg dalszy komunikatu:

Konieczność REedukacji społeczeństwa

Kampania #rePETujmy powstała, aby zapewnić przyszłym pokoleniom możliwość życia w zdrowym środowisku poprzez kształtowanie proekologicznych postaw, mających skutkować podejmowaniem odpowiedzialnych decyzji dotyczących gospodarowania odpadami. Organizatorzy kampanii podkreślają, że osiągnięcie efektów proekologicznych działań będzie możliwe wyłącznie dzięki zaangażowaniu się na rzecz natury każdego z nas.

– Błędne informacje na temat tworzyw sztucznych rozpowszechniane są od lat, a prawda jest taka, że zostały one wynalezione, by chronić nasze zasoby naturalne i być alternatywą dla innych materiałów. I są nią, gdy wykorzystujemy je w odpowiedzialny sposób. Niestety, zła sława tworzyw sztucznych wynika także z podejmowanych przez ludzi decyzji i nieprawidłowego gospodarowania odpadami – śmieci wyrzucane są gdzie popadnie. Od indywidualnych decyzji i zachowań każdego z nas zależy więc czy opakowania będą mogły zostać przetworzone i ponownie wykorzystane, zyskując swoje „kolejne życie” – mówi Anna Urbańska, koordynator kampanii edukacyjnej #rePETujemy w ALPLA.

Polacy żyją w bańce mitów o tworzywach sztucznych

Jak wynika z raportu przygotowanego na podstawie badań opinii, prawie 80% ankietowanych deklaruje ograniczanie zużycia plastiku. Wśród najczęściej wskazywanych tego przejawów są własne torby na zakupy oraz kupowanie żywności i napojów w opakowaniach innych niż plastikowych. To pewien paradoks, bo te ostatnie mają najmniej szkodliwy na środowisko wpływ. Jednocześnie połowa naszego społeczeństwa sądzi, że w całym cyklu życia, butelki plastikowe generują największą emisję CO2, a jest zupełnie inaczej. To opakowania z alternatywnych tworzyw wiodą w tym zakresie prym.

Niemalże każda ludzka aktywność generuje emisję do atmosfery gazów, w tym CO2, a wskaźnikiem tego jest tzw. ślad węglowy. Jednak, jak pokazują wyniki badań LCA (Life Cycle Assessment – wpływ na środowisko w całym ich cyklu życia produktu m.in. produkcja, transport, recykling) opracowanych przez C7 Consult, opakowania z tworzyw sztucznych są bardziej ekologicznym rozwiązaniem. Dla przykładu wskaźnik ekwiwalentu emisyjności CO2 do środowiska w przypadku butelek PET jednorazowego użytku wynosi 133 g. na opakowanie, podczas gdy dla butelek szklanych jednorazowego użytku współczynnik ten jest blisko czterokrotnie wyższy (522 g.).

Wiele w ostatnim czasie mówi się również o mikroplastiku. Coraz częściej Świat obiegają zdjęcia oceanów, po których pływają ogromne połacie opakowań z tworzyw sztucznych – o opinie dot. źródła jego pochodzenie zapytani zostali uczestnicy badania. 65% respondentów uważa, że  głównym źródłem mikroplastiku są opakowania z tworzyw sztucznych. W rzeczywistości mikroplastik występujący w oceanach pochodzi głównie z syntetycznych tkanin (35%), ścierających się opon samochodowych (28%), a także kurzu miejskiego (24%)[1] (IUCN 2017 „Pierwotny mikroplastik w oceanach”).

Podobnych problemów, niejasności i dylematów jest bardzo wiele. Powyższe wnioski z badania będące jego małą częścią wyraźnie pokazują, że edukacja i budowanie świadomości wśród całego społeczeństwa wokół ochrony środowiska jest działaniem niezbędnym. Od dłuższego czasu prowadzonych jest wiele badań naukowych mających na celu pogłębienie diagnozy pokazującej wpływ tworzyw sztucznych na środowisko. Wyeliminowanie ich z rynku jest niemożliwe i jednocześnie bezzasadne, bo przy prawidłowym ich gospodarowaniu są naszym sprzymierzeńcem a nie wrogiem. To w znacznej mierze właśnie od nas zależy, czy tworzywa sztuczne będą cennym surowcem, czy też zwykłym odpadem. Kampania #rePETujemy będzie służyła właśnie temu, aby każdy z osobna mógł podejmować najlepsze z możliwych wyborów.

Nasze mądre wybory ważnym elementem gospodarki o obiegu zamkniętym

Opakowania z tworzyw sztucznych wspierają tworzenie gospodarki o obiegu zamkniętym. Przekłada się to zarówno na korzyści dla środowiska naturalnego, jak i nas samych. Niezbędna ku temu jest jednak zasada 4RE, w której skład wchodzą:

REcycle – prawidłowa segregacja tworzyw pozwalająca na przetworzenie opakowań, ponowne wykorzystanie materiałów i nadanie opakowaniom drugiego życia,

REduce – odpowiedzialność producentów i ograniczenie ilości materiałów wykorzystywanych przez nich do produkcji opakowań,

REuse – ponowne wykorzystywanie opakowań np. dzięki rozwiązaniom takim jak butelki zwrotne PET,

REplace – zastępowanie trudnych do przetworzenia materiałów opakowaniowych, tymi nadającymi się do recyklingu i bardziej przyjaznymi środowisku.

Jako lider w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych i ich recyklingu czujemy się odpowiedzialni za edukację społeczeństwa na ich temat, w tym w zakresie segregowania odpadów. ALPLA od lat wprowadza na rynek innowacyjne produkty minimalizujące wpływ tworzyw sztucznych na środowisko. Kampania #rePETujemy jest kolejnym z naszych działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu – dodaje Anna Urbańska – koordynator kampanii edukacyjnej #rePETujemy w ALPLA.

(K.N.)

Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *