Fot. z Archiwum NDI/BESIX.
Pierwsze betonowanie na śluzie za nami – nocne prace
Fot. z Archiwum NDI/BESIX.
Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni. Autor wizualizacji: arch. Mateusz Mielewczyk.
W ubiegłym tygodniu wykonawca pierwszego etapu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną: konsorcjum NDI/Besix, rozpoczął roboty żelbetowe na śluzie. Wyjątkowo prace wykonywano w nocy, ze względu na logistykę oraz wpływ wiązania betonu na konstrukcje poszczególnych elementów śluzy – wynika z informacji, które przekazała nam Magdalena Kierzkowska – Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora, Urząd Morski w Gdyni. Oto ciąg dalszy komunikatu:
Prace na Mierzei Wiślanej, mimo zimowej aury panującej w lutym, postępują zgodnie z harmonogramem. Ich spektakularnym elementem było pierwsze z serii betonowań, które odbyło się nocą. Zabetonowana została płyta denna bramy południowej śluzy. Podczas prac wbudowano w nią niemal 1700 m3 betonu i ponad 170 ton stali zbrojeniowej.
Fot. z Archiwum NDI/BESIX.
– Betonowanie trwało nieco ponad dobę – mówi Paweł Ciomek z konsorcjum NDI/Besix. – To swoisty początek konstrukcyjnych robót żelbetowych w rejonie śluzy. Przed nami kolejne takie betonowanie sekcji w kanale, dalej południowej bramy śluzy a następnie ścianek tworzących szczelną wannę żelbetową, czyli docelową konstrukcję śluzy – dodaje Paweł Ciomek.
Oto film: https://youtu.be/TvlKxnJGadA
Źródło: NDI/BESIX.
Pierwsze betonowanie na śluzie pozwoli na wykonanie konstrukcji żelbetowej kieszeni bram śluzy, a w konsekwencji na montaż stalowych wrót śluzy na bramie południowej. Dzięki zabetonowaniu płyty bramy śluzy wykonawca, polsko-belgijskie konsorcjum NDI/Besix, może także przystąpić do wykonywania płyty dennej w kanale śluzy.
Fot. z Archiwum NDI/BESIX.
To betonowanie jest początkiem robót żelbetowych na śluzie, gdzie planowane jest wbudowanie około 20 000 m3 betonu oraz około 1900 ton stali. W zależności od pogody, budowlańcy planują kolejne betonowania w porach nocnych, aby zminimalizować wpływ ciepła hydratacji cementu podczas wiązania betonu na konstrukcje poszczególnych elementów śluzy.
Śluza jest konieczna dla zapewnienia bezpiecznej żeglugi w warunkach zmiennych stanów wody po obydwu stronach Mierzei Wiślanej. Dodatkowo, śluza będzie pełniła rolę zapory, przeciwdziałającej mieszaniu się wody słonej z Morza Bałtyckiego z wodą słodką Zalewu Wiślanego. Głowy śluzy z obu stron wyposażone będą w podwójne bramy (wrota), które będą przesuwane we wnęki (kieszenie). W konsekwencji ilość wody, która dotrze do Zalewu Wiślanego będzie niewielka, a jej wpływ na dynamikę i zasolenie wód Zalewu będzie miał charakter krótkookresowy. Zasięg tego oddziaływania będzie zaledwie lokalny.
Parametry techniczne śluzy: długość komory: 200,0 mb; szerokość: 25 m; dno kotwione: 10000 m2; głębokość: – 6,50 m; rzędna korony: +2,50 m.
Fot. z Archiwum NDI/BESIX.
Obecnie na budowie kontynuowane jest m. in. profilowanie skarp, prace narzutowe i roboty żelbetowe na falochronach Portu Zewnętrznego. Odbywa się produkcja, dostawa oraz wbudowywanie betonowych elementów X-block plus, służących zabezpieczeniu falochronów. W śluzie prowadzone są roboty związane ze zbrojeniem i betonowaniem. W kanale żeglugowym trwa pogrążanie ścianek szczelnych oraz wykonywanie mikropali, a także betonowanie. Prowadzone są również prace przy obu mostach oraz wykończeniowe w budynku kapitanatu. Po odmarznięciu Zalewu Wiślanego, planowane jest dalsze pogrążanie ściany grodzy, tworzącej obwiednie sztucznej wyspy oraz montaż ściągów oraz zasypów grodzy – poinformowała Magdalena Kierzkowska – Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora, Urząd Morski w Gdyni.
Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni. Autor wizualizacji: arch. Mateusz Mielewczyk.
Kanał żeglugowy udostępni żeglarzom oraz statkom towarowym i pasażerskim obiekty, a także miasta i przystanie. Łatwiej będzie można dopłynąć np. do portów na Żuławach, nad Zalewem Wiślanym w województwach pomorskimi i warmińsko – mazurskim (np. takich jak Braniewo, Frombork, Tolkmicko, Krynica Morska, Kąty Rybackie). Ułatwi też podróżowanie jednostkami pływającymi z tych miejscowości na Bałtyk. Rybaków łowiącym na Zalewie Wiślanym ułatwi wypływanie większymi jednostkami na Zatokę Gdańską.
Już powinna trwać promocja nowego kanału żeglugowego – przejścia dla statków przez polską część Mierzei Wiślanej. Za to odpowiadają np. ośrodki i centra informacji turystycznych, m.in. Polska Organizacja Turystyczna, Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna, a także Warmińsko-Mazurska Regionalna Organizacja Turystyczna.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl