Źródło ilustracji: Materiały prasowe NDI/BESIX.
Rekordowy początek wiosny na budowie kanału żeglugowego w poprzek Mierzei Wiślanej
Źródło ilustracji: Materiały prasowe NDI/BESIX.
Kanał żeglugowy, powstający na Mierzei Wiślanej w gminie Sztutowo, staje się coraz bardziej znany w świecie. Bywa porównywany z Kanałem Sueskim. Oczywiście, nie pod względem rozmiarów, ale znaczenia: lokalnego, regionalnego.
Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni. Autor wizualizacji: arch. Mateusz Mielewczyk.
Kanał w Nowym Świecie ma wzmocnić gospodarczo dwa województwa: pomorskie i kujawsko – pomorskie, a zwłaszcza gminy w delcie Wisły i nad Zalewem Wiślanym. Kanał Nowy Świat będzie zwieńczeniem tego, co zbudowano w ramach unijnego projektu „Pętla Żuławska”. Będzie miał znaczenie również dla handlu zagranicznego, nie tylko Polski.
Źródło ilustracji: Materiały prasowe NDI/BESIX.
Jak przebiegają prace przy budowie tej drogi wodnej, mającej bezpośrednio połączyć Morski Port w Elblągu z Bałtykiem? O tym poinformowała nas Magdalena Kierzkowska – rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni. Oto komunikat:
Rekordowy początek wiosny na mierzei
Już coraz bliżej do zamknięcia obwodu sztucznej wyspy. Lada dzień zaczną się tam roboty narzutowe. Potrzebny do tego kamień hydrotechniczny przypłynie z Elbląga. Nie mniej dzieje się na obu falochronach, gdzie wkrótce będzie można wrócić do pogrążania ścianek szczelnych.
Źródło ilustracji: Materiały prasowe NDI/BESIX.
– Prace na przekopie Mierzei minęły już półmetek i idą zgodnie z harmonogramem. To przedsięwzięcie jest jednym z wielu dowodów, że w trudnym momencie epidemii inwestycje publiczne napędzają gospodarkę i przyczyniają się do dobrej kondycji polskiego rynku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Źródło ilustracji: Materiały prasowe NDI/BESIX.
W połowie marca pogoda pozwoliła wznowić roboty budowlane w rejonie sztucznej wyspy. Zima, choć sroższa niż w poprzednim roku, okazała się łaskawa. Po ustąpieniu zalodzenia, nie stwierdzono żadnych uszkodzeń na wykonanej wcześniej konstrukcji.
Źródło ilustracji: Materiały prasowe NDI/BESIX.
– Początek wiosny to dla nas czas bicia rekordu. Okazało się, że w marcu, mimo że pracowaliśmy tylko dwa tygodnie (przy sztucznej wyspie), udało nam się zamontować 136 podwodnych ściągów – mówi Paweł Śpiewak, kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix. – Poza tym, pogrążyliśmy 570 metrów bieżących ściany szczelnej grodzy, co też jest naszym nowym rekordem. Łączne zaangażowanie robót kafarowych wynosi ok. 66 procent. Zbliżamy się do pełnego zamknięcia obwodu sztucznej wyspy.
Oprócz tego, prowadzone są roboty czerpalne i refulacyjne oraz ziemne wewnątrz grodzy. Na drugą połowę kwietnia zaplanowano rozpoczęcie prac narzutowych. Kamień hydrotechniczny będzie transportowany drogą wodną z Elbląga.
Film z wypowiedziami inżynierów:
Źródło ilustracji: Materiały prasowe NDI/BESIX.
– Budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną już na tym etapie aktywizuje Port Elbląg. Jego terminale wykorzystywane są do składowania i lada chwila do transportu materiałów niezbędnych do realizacji inwestycji. Całość kamienia hydrotechnicznego, potrzebnego do obudowy sztucznej wyspy, zostanie dostarczona drogą wodną, barkami, właśnie z elbląskiego portu – powiedział kpt. ż. w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Źródło ilustracji: Materiały prasowe NDI/BESIX.
Praca wre także na falochronie zachodnim i wschodnim.
– Korzystając ze sprzyjających warunków pogodowych, kontynuujemy roboty żelbetowe na obu falochronach. Realizujemy prace związane z układaniem kamienia hydrotechnicznego, a także warstwy ochronnej z użyciem prefabrykatów Xbloc plus – wylicza Anna Kosmaczewska-Lemańska, kierownik działu technicznego konsorcjum NDI/Besix. – Na falochronie wschodnim warstwa ochronna zostanie ułożona na odcinku 900 metrów, a na zachodnim prefabrykaty będą ułożone na odcinku 300 metrów.
Źródło ilustracji: Materiały prasowe NDI/BESIX.
W połowie kwietnia wykonawca planuje wrócić, po przerwie zimowej, do pogrążania ścianek szczelnych na obu falochronach w zakresie grodzy, a także głowy falochronu. Kontynuowane będą również prace związane z pogrążeniem pali rurowych.
– Pomimo iż wyprzedzamy założony harmonogram, dla pełnego zabezpieczenia robót, wykonawca wzmacnia swoje siły i obecnie sprowadza dodatkowy, specjalistyczny sprzęt do realizacji prac zarówno z lądu, jak i z wody – dodał Andrzej Małkiewicz, zastępca pełnomocnika dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. realizacji inwestycji.
Prefabrykowane elementy betonowe typu Xbloc plus magazynowane są na placu składowym. Do wykonania całej inwestycji potrzeba ich ok. 10 tysięcy.
Intensywne roboty są prowadzone także w rejonie kanału żeglugowego. Zakończono już m. in. tworzenie elementów oczepów niezbędnych do wykonania tymczasowego portu – to dwie ściany o długości około 340 metrów bieżących każda. Poza tym, wykonano mikropale i zakończono pogrążanie ścianek na kanale (z wyjątkiem obszaru drogi 501). Dodatkowo prowadzone są prace czerpalne na części północnej.
Źródło ilustracji: Materiały prasowe NDI/BESIX.
Tymczasem w śluzie zakończono wykopy, wykonano beton podkładowy, zabetonowano dwie ściany w kieszeni bramy południowej oraz wykonywano płytę denną śluzy – zabetonowano dwie sekcje z siedmiu.
Prace trwają również przy obu mostach. Na południowym m. in. zamontowano przeciwwagi. Miejsca styków technologicznych zabezpieczono przed korozją. Przygotowano powierzchnię konstrukcji do wykonania nawierzchni jezdni i chodników. Trwa montaż elementów hydrauliki.
Z kolei na moście północnym, dostarczono pierwsze elementy konstrukcji stalowej – przeciwwagi i łożysko królewskie. Trwają prace hydrauliczne, a wkrótce rozpocznie się scalania konstrukcji stalowej ustroju nośnego.
W budynku Kapitanatu trwają prace związane z montażem instalacji wewnętrznych oraz wykończeniem pomieszczeń – poinformowała Magdalena Kierzkowska – rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni.
Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni. Autor wizualizacji: arch. Mateusz Mielewczyk.
Budowa kanału żeglugowego w rejonie osiedla Nowy Świat na Mierzei Wiślanej jest unikatowym przedsięwzięciem. Pozwoli na skrócenie statkom drogi z Bałtyku do Morskiego Portu w Elblągu. Uniezależni Polskę, czyli również Unię Europejską, od konieczności korzystania Cieśniny Pilawskiej, znajdującej się w Obwodzie Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej. Miłośnikom turystyki wodnej ułatwi dotarcie z Zatoki Gdańskiej do zabytkowego Kanału Elbląskiego – unikatowej na skale świata drogi dla statków, lądowo – wodnej. Niewykluczone, że z portu morskiego w Elblągu i z nowego, morskiego szlaku zechcą korzystać również eksporterzy i importerzy np. na Białorusi, prowadząc zamorski handel zagraniczny.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl