Na zdjęciu: Otwarcie mostu południowego nad kanałem na Mierzei Wiślanej w czerwcu 2021 roku. Fot. Kazimierz Netka.
Powstaje kanał przyszłości dla Żuław, Elbląga oraz innych gmin znajdujących się w obrębie Zalewu Wiślanego
Zakończono część prac w portach osłonowych na Zatoce Gdańskiej. Trwają testy i regulacja mechanizmów drugiego mostu obrotowego. Bliskie ukończenia jest też pogrążanie ścianek szczelnych sztucznej wyspy. Co jeszcze dzieje się na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej? O tym informuje Magdalena Kierzkowska – Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora, Urząd Morski w Gdyni:
Powstaje nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga. To odcinek o długości blisko 25 kilometrów. Bardzo zaawansowana jest budowa kanału żeglugowego w poprzek Mierzei Wiślanej. Część zadań w ramach pierwszego etapu już została zrealizowana.
Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni. Autor wizualizacji: arch. Mateusz Mielewczyk.
– Zakończono już zasypywanie grodzy we wschodniej części portu osłonowego na Zatoce Gdańskiej, a w zachodniej części nastąpi to lada moment. W obu częściach zakończono też wbijanie stalowych ścianek szczelnych oraz zakładanie ściągów w części zasadniczej – mówi Andrzej Małkiewicz, naczelnik wydziału realizacji inwestycji w Urzędzie Morskim w Gdyni. – Obecnie trwa wykonywanie narzutu z kamienia łamanego i układanie betonowych bloków „x-block” i „x-block plus”, które ochronią konstrukcję falochronów przed niszczycielskim działaniem wezbrań sztormowych i rozproszą energię falowania w awanporcie.
Fot. z Archiwum Konsorcjum NDI/BESIX.
Przypomnijmy, budowa na Mierzei Wiślanej jest pierwszą w Polsce, a drugą w Europie, na której zastosowano tę unikatową technologię zabezpieczającą falochrony.
Ale to nie jedyne prace w tym rejonie. Cały czas odbywa się również dostawa i montaż prefabrykatów muru oporowego. Wykonywane jest podłoże i warstwa wyrównawcza z betonu.
Film – clip, mix od początku budowy:
Źródło: Konsorcjum NDI/BESIX.
Kanał i śluza w budowie
Nie mniej dzieje się w rejonie budowanego kanału żeglugowego oraz śluzy. Dzięki nim jednostki pływające będą mogły się dostać od strony Morza Bałtyckiego do Zalewu Wiślanego i na odwrót.
Fot. z Archiwum Konsorcjum NDI/BESIX.
Właśnie montowane jest wyposażenie hydrotechniczne. Zakończono też już budowę oczepów nabrzeża w części południowej. Obecnie generalny wykonawca pierwszego etapu, konsorcjum NDI/Besix, skupił się m. in. na wykonywaniu oczepów nabrzeża w części północnej. Buduje też pochylnie dla zwierząt. Co ważne, zarówno na części południowej, jak i północnej po stronie zachodniej zamontowano już pachoły ścienne. Jak przekonuje wykonawca , prace idą sprawnie, zgodnie z harmonogramem.
– W samej śluzie trwa wykonywanie oczepów na ścianach, kieszeni bramy północnej, budynku bloku napędowego bramy południowej i kanałów obiegowych na bramie północnej – wylicza Jacek Szymański dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix – Montowane są również obrzeża kamienne oraz szyny górne i boczne na bramie północnej, a także obrzeża stalowe na bramie południowej. Poza tym scalana jest konstrukcja stalowa bramy południowej w kieszeni południowej. Zamontowano też obrzeża kamienne na bramie południowej.
Most Północny do testów i regulacji
Fot. z Archiwum Konsorcjum NDI/BESIX.
Ważnymi dla inwestycji obiektami są również dwa mosty obrotowe, otwierane naprzemiennie, gdy przez budowany kanał żeglugowy będą płynęły jednostki. Dzięki temu ruch z drogi krajowej 501 nie będzie wstrzymywany. Pierwszy z mostów już latem został oddany do użytku. Obecnie wykańczany jest Most Północny – ostatnio zamontowano wózki jezdne, trwa montaż wspór rygli na podporach. Przeprowadzane są testy i regulacje mechanizmów ruchomych mostu.
Oba obiekty są identyczne w swojej konstrukcji i unikatowe w skali kraju, ponieważ są jednymi z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Łączna długość jednego to ponad 60 metrów, a masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550 – 560 ton.
Perełką tej inwestycji jest też powstająca na Zalewie Wiślanym (na wysokości Przebrna) sztuczna wyspa, która docelowo będzie miała 181 hektarów. Ma się stać rajem dla ptaków, które już ją odwiedzają.
Na ukończeniu są tam prace związane z pogrążaniem ścianek szczelnych. Cały czas odbywa się montaż ściągów i wykonywanie geotub. Trwają też roboty czerpalne oraz zasypywanie grobli wyspy. Wykonywany jest narzut z kamienia hydrotechnicznego.
Dalej też pracowicie
Fot. z Archiwum Konsorcjum NDI/BESIX.
Przyszłe miesiące zapowiadają się na pierwszym etapie inwestycji nie mniej intensywnie. W planach są m. in. zakończenie zasypywania grodzy na Falochronie Zachodnim, dalsze roboty w rejonie kanału i śluzy oraz na sztucznej wyspie, a także wykończanie Mostu Północnego. Kontynuowane też będą prace z branży elektrycznej, teletechnicznej i sanitarnej, np. montaż złączy elektrycznych, szaf oświetleniowych i lokalnych rozdzielnic Nadrzędnego Systemu Sterowania (w rejonie między mostami), budowa sieci elektroenergetycznych i teletechnicznych czy kanalizacji deszczowej we wschodnim rejonie śluzy oraz wzdłuż nabrzeża postojowego.
Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni. Autor wizualizacji: arch. Mateusz Mielewczyk.
Budowa kanału na Mierzei Wiślanej – pierwszej części całej inwestycji ma zakończyć się w 2022 roku.
Fot. z Archiwum Konsorcjum NDI/BESIX.
Wykonawcą robót budowlanych w ramach projektu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – część I” jest konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni – poinformowała Magdalena Kierzkowska – Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora, Urząd Morski w Gdyni.
Most Południowy otrzyma imię Jerzego Wilka – zmarłego w bieżącym roku, posła na Sejm RP. W uroczystości, która odbędzie się 25 października 2021 roku, planowany jest udział m.in. wiceministrów infrastruktury Marka Gróbarczyka i Grzegorza Witkowskiego. Jak poinformował Szymon Huptyś – rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, ceremonia odbędzie się na placu przy budowanym Kanale Żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl