Na zdjęciu: Andras Rado – Senior Manager Cabin Crew Recruitment w Wizz Air, podczas konferencji w Gdańsku. Fot. Kazimierz Netka.
Pracuj między Niebem a Ziemią
Na świecie odwoływane są loty samolotów pasażerskich. Brakuje bowiem kadr w usługach lotniczych. Na rynku pracy nie ma osób odpowiednich dla branży lotniczej? Takie można odnieść wrażenie. Na przykład WIZZ AIR, rozpoczął objazdową rekrutację fachowców. 10 czerwca przeprowadził taka akcję w Gdańsku, a 15 czerwca odbędzie się ona w Katowicach. Na tym nie koniec.
Linie lotnicze Wizz Air pokazują jednak, że rynek przewozów powietrznych może się bardzo rozwinąć jeszcze w tej dekadzie. Teraz Wizz ma około 150 maszyn. Do 2030 roku zamierza posiadać ich 500. Każdego roku potrzebuje 2000 nowych załogantów na pokłady samolotów.
Rynek przewozów samolotami nie zmniejsza się, a nawet rośnie i to dość szybko. Rozwijają się też niektóre lotniska, a przykładem może być Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Tania linia lotnicza Wizz Air, od dawna korzystająca z gdańskiego lotniska, przedstawiła w poniedziałek, 13 czerwca 2022 roku, swe plany rozwojowe. O rekrutacji nowych pracowników, a także o tym, co przez postanie 2 lata wydarzyło się w firmie i jakie są plany na przyszłość, mówili Andras Rado – Senior Manager Cabin Crew Recruitment w Wizz Air oraz Anna Robaczyńska – I Senior Account Director w A PRiori Communications.
Obecnie flota Wizz Air (WA) liczy 154 samoloty. Tylko w tym roku ponad 1000 osób zatrudniono, a pracuje w Wizz Air 6000 profesjonalistów. Linia ta stale zwiększa liczbę otwieranych tras. Już jest ponad 1000 kierunków lotów w sprzedaży.
Do 2019 roku WA rozwijał się dynamicznie i nagle pandemia spowodowała coś, co na autostradzie się zdarza przy dużym wypadku: wszyscy musieliśmy się zatrzymać. Od tego czasu wiele się zmieniło, ale przezwyciężyliśmy to i idziemy dalej. Warto spojrzeć na tę mapę wyglądającą jak pajęczyna. Spójrzcie na różowe znaczki, to są bazy Wizz Air, których jest ponad 40 – zachęcał Andras Rado, pokazując sieć połączeń na ekranie laptopa:
Źródło ilustracji: Wizz Air.
Rozpiętość geograficzna zasięgu rejsów samolotów Wizz Air jest bardzo szeroka. Wizz Air posiada też swą filię w Abu Dabi. Dzięki temu w zasięgu oddziaływania Wizz Air mieszka aż 5 miliardów osób – usłyszeliśmy podczas spotkania. Potencjał jest więc bardzo duży. Linie WA obsługiwane są przez samoloty dalekiego zasięgu Airbus, pozwalające na długie podróże.
– Ważne, że Wizz Air jest zieloną linią, bardzo ekologiczną – zapewniał Andras Rado. Samolot Wizz Air A321 Neo, nowoczesnej technologii, ma zdecydowanie mniejsze emitowanie CO2 niż samoloty innych linii lotniczych. Jeśli dzisiaj wszystkie linie zaczęłyby używać tej samej floty, emisja CO2 by spadła o 34 procent. Wizz Air jest najbardziej ekologiczną, najbardziej zrównoważona linią; nastawia się na jak najniższe emisje CO2 – mówił Andras Rado.
Przyszłość jest taka, że w WA będą nowe samoloty. Wystarczy tylko jedna dodatkowa osoba do załogi, a można będzie przewieźć 50 dodatkowych osób.
A 320 mogą zabrać 186 osób na pokład, a te nowe: 239, czyli około 40 osób więcej, a potrzebna jest tylko jedna osoba do załogi, by obsłużyć większy samolot. Jeśli chodzi o ekologię, to Wizz Air oprócz nowoczesnych samolotów ma też wiele inicjatyw, które sprawiają, że linia jest jeszcze bardziej ekologiczna.
Podobnie jak z samochodem, gdy w nim mocniej wciśniemy pedał gazu, to samochód będzie zużywał więcej paliwa. Tak samo jest w samolocie. Warto więc pamiętać o tym aspekcie ekologicznym. Jeżeli samolot musi zabrać paliwo w jedną i drugą stronę od razu, to jest cięższy i spala więcej. Jeżeli jest tylko taka możliwość Wizz Air tankuje w miejscu wylotu.
Źródło ilustracji: Wizz Air.
Jest plan obniżenia emisji CO2 jeszcze o 25 – 30 procent. Zrównoważony rozwój to nie tylko bycie zieloną i ekonomiczna linią. Staramy się zwrócić uwagę na naszych pracowników, na zatrudnienie. Wizz Air zawsze patrzył na możliwości rozwoju, na to, gdzie może latać. Dwie najciekawsze historie to jest Norwegia i Włochy. Norwegia dlatego, że wszystkie loty wewnątrz Norwegii były operowane przez załogi z Gdańska. Te załogi spędzały 90 dni w Gdańsku, 90 dni w Norwegii.
Rząd norweski powiedział jednak wszystkim liniom by nie świadczyły usług w czasie pandemii, więc nie miało to sensu i Wizz Air zdecydował, że wycofuje się z Norwegii i przekłada swe samoloty do Włoch. Obecnie ma 7 baz we Włoszech. Latamy do Włoch od bardzo dawna, do wielu miast, ale nigdy nie było tam baz Wizz Air i nigdy nie było lotów wewnętrznych. Teraz Wizz Air ma tam zbazowanych 20 samolotów. Mnóstwo Polaków pracuje w bazach Wizz Air we Włoszech. Baza w Neapolu jest kierowana przez Polaka, który był tutaj w Gdańsku wcześniej – powiedział Andras Rado, wskazując na ekran:
– To są nowe bazy, które zostały otwarte w trakcie pandemii. Sankt Petersburg został ogłoszony, ale nie otwarty.
Wizz Air bardzo rośnie we Włoszech. Zamierza zatrudnić bardzo dużo ludzi. Ma tam dobre działania; mimo że nie jest to łatwy rynek.
Wizz Air jest największym klientem Airbusa – producenta samolotów. Podpisane są umowy, czeka na 300 nowych maszyn. Ostatni z zamówionych samolotów, Wizz Air odbierze od Airbusa około 2030 roku. Do 2030 roku planowanych jest 500 samolotów we flocie Wizz Air. Teraz jest 154. Jest też podpisana umowa na samoloty wodorowe, ale wodór ma też swe wady. Do 2050 roku Wizz Air chce być linią zeroemisyjną.
Każdego roku do floty Wizz Air dołącza 30 – 40 samolotów. Wciąż potrzebni są piloci, załoga; każdego roku WA potrzebuje 2000 załogantów.
Źródło ilustracji: Wizz Air.
Jest pilne zapotrzebowanie na zatrudnienie 200 osób w Polsce; doświadczonych, jak i bez doświadczenia. Kandydaci na pilotów muszą mieć jednak dużą praktykę. Jest lista pilotów z doświadczeniem, ale na innych typach samolotów. W związku z szybkim rozwojem, linie Wizz Air potrzebują pilotów z doświadczeniem na tych nowych samolotach typu Airbus.
Jeśli chodzi o zatrudnienie stewardów i stewardess, godne podkreślenia jest to, że dostają oni wynagrodzenie podczas 6 tygodni trwającego szkolenia, w Polsce, głównie. Jest możliwość szybkiego rozwój zawodowego podczas pracy w firmie. Po 500 godzinach w powietrzu można aplikować na stanowisko wyżej, czyli z cabin na senior cabin czyli starszy steward, stewardessa. Do 2050 roku Wizz Air będzie miał 500 samolotów, zatrudniał 20 000 pracowników; teraz jest tam 6000 zatrudnionych. Będzie przewoził 170 mln pasażerów rocznie, czyli prawie 4 razy więcej niż przed pandemią. W 2019 roku przewieźli 42 miliony, a w 2020 było 27 milionów. WA będzie wykonywał milion lotów rocznie. Przed pandemią mieli 190 000 lotów rocznie; 1 start przypadał średnio co 2 minuty – nieważne czy były święta czy nie, co 2 minuty startował jeden samolot Wizz Air.
Wiele osób myśli, że niskokosztowa linia to jest zła linia, bo nie ma bezpłatnego jedzenia, trzeba płacić za bagaż. Ale co ważne, niskokosztowe są prowadzone w dużo bardziej zrównoważony sposób niż tradycyjne linie. Nie można prowadzić biznesu mając słabej jakości samoloty – uzasadniał Andras Rado.
Członkowie załóg Wizz Air mogą latać 900 godzin w ciągu roku. To jest międzynarodowy standard. Zazwyczaj jest to 900 godzin na każdego pracownika. Co jest dobre, bo mogą zarobić dużo pieniędzy. Jeśli chodzi o pracowników tradycyjnych linii lotniczych, to osiągają oni około 600 – 700 godzin rocznie.
– Bardzo ważne są dla nas kultura i ludzie – przekonuje Andras Rado. Nie tylko jeżeli chodzi o nasze biuro, ale też o pracowników w samolotach. Kultura pracy w Wizz Air jest bardzo otwarta, międzynarodowa i bezpieczna. Mamy pracowników z ponad 60 krajów. Wenecja była otwierana przez polskiego załoganta. Mamy bardzo międzynarodowe środowisko: Węgrzy, Włosi, Polacy, Rumuni. Młoda flota, szeroka siatka połączeń, technologia digitalowa idzie jeszcze bardziej do przodu i w nią chcemy więcej inwestować. Latamy do ponad 26 krajów, mamy ponad 83 trasy i przez wiele lat mnóstwo ludzi myślało, że Wizz Air to polska linia. Pierwszy lot wystartował z Katowic do Londynu Luton w 200 4 roku.
Pytamy, czy nie boją się konkurencji…
– Konkurencja pomaga nam się rozwijać – zapewnia Andras Rado. Nie jest żadnym sekretem, że Ryanair to największa linia lotnicza w Europie – to nasz największy konkurent, ale czasami bycie numerem 2 jest lepsze niż bycie numerem 1. Zawsze jest motywacja do tego, żeby być lepszym, tańszym, bardziej ekonomicznym.
Kogo Wizz Air szuka? Komu pragnie dać zatrudnienie? Oferuje bardzo atrakcyjne wynagrodzenie. Zawsze jest zatrudnienie na umowę o pracę. Ale, to nie jest praca od 9 do 17, grafik jest bardzo elastyczny; czasami rano jest lot, po południu, wieczorem. Z uwagi na restrykcje, załogi mogą latać jedynie 100 godzin w miesiącu. Do 13 godzin na dobę, ale przy maksimum potem musi być 13 godzin odpoczynku. Te 100 godzin zajmuje 15 – 17 dni w ciągu miesiąca.
Żeby dostać pracę w Wizz Air, trzeba liczyć co najmniej 18 lat lub więcej, zdać maturę, mówić po angielsku, potrafić pływać, nie mieć tatuaży w widocznych miejscach (można zasłonić je koszulą jeśli się da).
Członek nowej załogi pokładowej zaraz po przeszkoleniu zaczyna pierwszą pracę na stanowisku juniorskim, jako junior cabin attendant. Potem po 9 miesiącach staje się cabin attendant czyli stewardessą, stewardem. Na tej pozycji można zostać do końca swego życia zawodowego, ale też skorzystać z wielu możliwości awansu na stanowisko starszego załoganta pokładowego, trenera albo dołączyć do zespołu rekrutacyjnego. Można stać się starszym załogantem po wylataniu 500 godzin, potem przejść kolejne etapy rekrutacji, awansu na wyższe stanowiska.
Oto plan spotkań rekrutacyjnych. Potrzeba 200 osób w Polsce:
Źródło ilustracji: Wizz Air.
Zarobki składają się z 3 różnych pozycji. Pierwsza to jest bazowa pensja, którą pracownik dostaje nawet jeżeli nie lata. Druga część to kwoty za sektory lotnicze. Jeden sektor to z Gdańska do kolejnego miasta – minimum są dwa sektory w ciągu dnia, czyli w tę i z powrotem. Zazwyczaj załoga lata około 30 – 40 sektorów w ciągu miesiąca. W zależności od długości trasy, sektory są podzielone na 4 dystanse.
Trzeci element to prowizja od tego, co się sprzeda na pokładzie. Załoga (oprócz pilotów) otrzymuje od tego 10 procent; rozliczane pod koniec miesiąca.
Źródło ilustracji: Wizz Air.
Na początek jest kontrakt półtoraroczny. Potem kolejny na 18 miesięcy i jeżeli pracownik chce zostać w firmie, otrzymuje umowę na bezterminowe zatrudnienie.
Ponadto pracownikom WA przysługują nielimitowane pracownicze bilety za 25 euro i do 5 towarzyszy podróży można mieć. Te osoby dodatkowo dostają 25 procent zniżki na Wizz Discount Club. Jeśli pracownik podróżuje z tą piątką dodatkowych osób – tak można raz w roku zrobić – wszyscy dostają bilet za 25 euro. Pracownicy otrzymują też bilety bonusowe, które mogą wykorzystać sami lub oddać je przyjaciołom.
Wizz Air zaprasza do wysyłania zgłoszeń wszystkich zainteresowanych, którzy już pracowali jako personel pokładowy w samolotach, jak również osoby nieposiadające wcześniejszego doświadczenia. Członkowie personelu pokładowego, którzy dołączą do Wizz Air otrzymają konkurencyjne wynagrodzenie w jednej z najbardziej zrównoważonych linii lotniczych w Europie, wiodące w branży szkolenia, płatny okres szkolenia wstępnego, bezpłatny uniform, bezpłatne posiłki dla załóg podczas lotów, miesięczny harmonogram pracy, nieograniczoną liczbę zniżkowych biletów pracowniczych oraz nielimitowane zniżkowe bilety dla przyjaciół i rodziny. Wszystkie bilety dla pracowników oraz bilety zniżkowe zakupione dla przyjaciół i rodziny są biletami potwierdzonymi. Wizz Air oferuje pracę w przyjaznym, wspierającym i wielokulturowym środowisku z dostępem do wielu ekscytujących możliwości rozwoju kariery – poinformowali Andras Rado – Senior Manager Cabin Crew Recruitment w Wizz Air oraz Anna Robaczyńska – I Senior Account Director w A PRiori Communications, w trakcie konferencji prasowej w Gdańsku.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl