Fot. Hanna Zawada-Landowska.
Uroczystość w Publicznym Terminalu Promowym w Gdyni
Jak prawie każdemu dziecku, imię dlań wymyślono już przed „narodzinami” Ze stosownym napisem przypłynął do Gdyni. To prom Stena Estelle należący do koncernu Stena Line. Tutaj, w Gdyni – Porcie obchodzącym 100-lecie istnienia, odbyła się uroczystość chrztu owego statku i oficjalnego nadania mu imienia, które już umieszczono na burcie.
Zdarzyło się to w roku jubileuszowym dla Stena Line: 60-leciu działalności tego armatora, operującego na morzach i oceanach. Stena Estelle ma zaś być łącznikiem pomiędzy Gdynią w Polsce i Karlskroną w Szwecji, na autostradzie morskiej, będącej przedłużeniem korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk.
Fot. Hanna Zawada-Landowska.
Gości z kraju i z zagranicy witał orszak Neptuna. Przy promie rozlegały się piosenki szantowe, żeglarskie, m.in.: „Bijatyka” i „Burza”. Atmosfera była wspaniała, pogoda również – nastrój wręcz wymarzony. Mieliśmy przyjemność uczestniczyć w tym niezwykłym podniosłym wydarzeniu, odbywającym się na niedawno oddanym do eksploatacji Publicznym Terminalu Promowym w Morskim Porcie Gdynia.
Fot. Hanna Zawada-Landowska.
I orszak Neptuna z udziałem artystów, również szczudlarzy, i dźwięki oraz słowa piosenek szantowych, były doskonałym wprowadzeniem w morski nastrój. Przybycie nimf z nieba też znacząco i przyjemnie urozmaiciło uroczystości. Inscenizacja ceremonii chrztu Stena Estelle była wspaniale przygotowana.
Fot. Hanna Zawada-Landowska.
Matką Chrzestną promu Stena Estelle została Pani Katarzyna Gruszecka-Spychała – wiceprezydent Gdyni. Na miejsce uroczystości panią prezydent wprowadził kpt. ż. w. Wojciech Jurgas – kapitan promu Stena Estelle.
Na zdjęciu, od lewej: prowadzący uroczystość; następnie: Dan Sten Olsson z małżonką – prezes grupy Stena AB, właściciel Stena Line; Marek Kiersnowski – dyrektor Stena Line Polska; Katarzyna Gruszecka-Spychała – wiceprezydent Gdyni; kpt. ż. w. Wojciech Jurgas – kapitan promu „Stena Estelle”; Niclas Mårtensson – dyrektor zarządzający koncernem Stena Line; Marcin Horała – sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej; Jacek Sadaj – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia; Magdalena Pramfelt – honorowy konsul generalny Szwecji w Gdańsku. Fot. Hanna Zawada-Landowska.
Oto szczegółowa relacja, którą przekazały nam Agnieszka Zembrzycka – rzecznik prasowy Stena Line Polska, Agnieszka Nowakowska z Human Signs i Joanna Włodarek – senior consultant z Human Sighns:
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Morzu Bałtyckim – ma już oficjalnie nazwę!
3 września 2022 roku odbyła się ceremonia nadania nazwy nowej jednostce na linii Gdynia – Karlskrona. Szampana na burcie promu Stena Estelle rozbiła pani wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała, matka chrzestna statku.
Fot. Hanna Zawada-Landowska.
– Pływaj po Bałtyku, łącząc Gdynię z Karlskroną, Polskę ze Szwecją. Bądź radością dla załogi i pasażerów w każdym rejsie. Przynoś chwałę tym, którzy cię zbudowali! Nadaję ci nazwę Stena Estelle – powiedziała pani wiceprezydent, a następnie jak każe tradycja rozbiła szampana o burtę statku.
Fot. Kazimierz Netka.
W uroczystości wzięli udział przedstawiciele władz samorządowych i centralnych a także Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz wielu firm z sektora żeglugi, spedycji i logistyki. Wśród gości był minister Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Dorota Arciszewska-Mielewczyk, prezes Polskich Linii Oceanicznych oraz Magdalena Pramfelt Honorowy Konsul Generalny Szwecji w Gdańsku. Ze strony Stena Line obecni byli między inni: Dan Sten Olsson, prezes grupy Stena AB oraz właściciel Stena Line, Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line oraz Marek Kiersnowski, dyrektor Stena Line Polska Sp. z o.o. oraz dyrektor linii Gdynia – Karlskrona. Łączenie około 250 przyjaciół i współpracowników Stena Line było świadkami oficjalnego nadania nazwy statkowi.
Fot. Hanna Zawada-Landowska.
Stena Estelle to jeden z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze. Ma długość 240 metrów, oferuje miejsce dla 1200 osób oraz pomieści nawet 200 ciężarówek na 3600 metrach pokładów samochodowych. Nie tylko jego rozmiar jest wyjątkowy, ale także budowa. Jest wydajny energetycznie dzięki swojej optymalnej konstrukcji. Może być przystosowany do zasilania gazem, co pozwoli na zmianę paliwa na metanol lub LNG. Podczas zawinięć do portów może korzystać z zasilania z lądu, co ogranicza emisję spalin. Podłączenie do sieci elektrycznej umożliwi w przyszłości konwersję na hybrydowy system akumulatorowy. Natomiast pasażerom spodobają się przestronne, po skandynawsku wykończone wnętrza, z widokami morza przez panoramiczne okna. Jeszcze do końca tego roku na linię zostanie wprowadzona bliźniacza jednostka, Stena Ebba.
Wdrożenie dwóch dużych E-Flexerów jest najnowszą inwestycją w ramach bałtyckiej ekspansji Stena Line, która do tej pory obejmuje modernizację floty na trasach Nynäshamn-Ventspils i Travemünde-Liepaja, a także uruchomienie nowej trasy z Nynäshamn (Szwecja) do Hanko w Finlandii.
Fot. Hanna Zawada-Landowska.
– Morze Bałtyckie to obszar gospodarczy, który wciąż charakteryzuje się dynamicznym wzrostem. Zapotrzebowanie klientów rośnie codziennie, a my jesteśmy w szczęśliwej sytuacji, że możemy zaspokoić to zapotrzebowanie nie tylko dzięki odpowiedniemu nastawieniu do usług i ciężkiej pracy, ale także dzięki nowoczesnej i wydajnej flocie. A kiedy możemy dodać piękny nowy statek, taki jak Stena Estelle w dniu takim jak ten, jesteśmy jeszcze bardziej przekonani, że sukces ostatnich lat w tym regionie to jest tylko początek. – mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.
– Jesteśmy dumni, że możemy zaoferować naszym klientom najnowocześniejsze jednostki tego typu na rynku, które umożliwiają dalszy wzrost przewozów na linii Gdynia-Karlskrona, co jest ważne nie tylko dla nas i naszych klientów, ale także dla całych regionów i krajów, które łączymy. – powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska:
Fot. Kazimierz Netka.
– Przez ponad ćwierć wieku Stena Line nieustannie rozwija połączenie promowe Gdynia – Karlskrona, aby umożliwić naszym partnerom ekspansję ich biznesu, poprawiając dostęp do rynków i utrzymując łańcuchy dostaw dla gospodarek krajów europejskich. Przez ten czas przewieźliśmy 11 milionów osób, blisko 2 miliony samochodów osobowych i ponad 2 miliony jednostek frachtowych, niemal każdego roku osiągając kolejne rekordy. Mamy nadzieję, że nasze nowe promy pozwolą na dalszy dynamiczny rozwój współpracujących z nami przedsiębiorstw.”
Oficjalnie Stena Estelle wchodzi na linię Gdynia – Karlskrona pierwszym rejsem w niedzielę 04.09.2022 o godzinie 21:00.
Fot. z Archiwum Stena Line.
Fakty o Stena Estelle:
– Zbudowany: 2022
– Ceremonia nadania nazwy: Gdynia, 03.09.2022
– Matka chrzestna: Wiceprezydent Gdyni, Pani Katarzyna Gruszecka-Spychała
– Rozpoczęcie operacji – 04.09.2022 rejsem z Gdyni o 21:00
– Długość: 240 m
– Zanurzenie: 6,4 m
– Szerokość: 28 m
– Pojemność frachtowa: 3600 m
– Liczba osób: 1200 osób
– Liczba kabin: 263
Trochę więcej o Stena Line
Stena Line jest powstałym w 1962 roku szwedzkim koncernem promowym, z siedzibą w Göteborgu. Operuje na 18 trasach łączących 10 krajów, eksploatuje 38 promów wykonujących blisko 25 000 rejsów rocznie. Zatrudnia ponad 5000 pracowników. Przewozy wynoszą średnio co roku: 7,6 mln pasażerów, 1,7 mln samochodów osobowych oraz 2,1 mln jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.). Stena Line jest ważną częścią europejskiej sieci logistycznej i stale rozwija nowe rozwiązania intermodalne, łącząc transport kolejowy, drogowy i morski. Stena Line odgrywa również ważną rolę w turystyce w Europie dzięki szerokiej działalności pasażerskiej.
W Polsce Stena Line jest obecna od ponad ćwierć wieku. Promy z charakterystycznym czerwonym kominem łączą Gdynię z Karlskroną w południowej Szwecji. Co roku tę trasę przemierza kilkaset tysięcy pasażerów, korzystając z jednego z dwóch bliźniaczych statków o szerokiej ofercie atrakcji dla pasażerów: Stena Vision i Stena Spirit. Trzeci statek na linii, Stena Nordica, również zabiera pasażerów i samochody osobowe, lecz jest przeznaczony głównie do przewozu ładunków. W niedzielę 04.09.2022 rozpoczyna kursowanie Stena Estelle, nowy statek klasy E-Flexer, o długości 240 m, zabierający zarówno pasażerów jak i fracht.
Stena Line jest częścią Stena AB Group, należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami. Obroty całej grupy sięgają 37 mld koron szwedzkich rocznie. Stena AB zatrudnia ok. 16 000 pracowników na całym świecie – poinformowały Agnieszka Zembrzycka – rzecznik prasowy Stena Line Polska, Agnieszka Nowakowska z Human Signs i Joanna Włodarek – senior consultant z Human Sighns.
Tę bardzo dobrą współpracę będziemy rozwijać
Oto wypowiedzi innych uczestników uroczystości:
– Zarząd Portu Morskiego to instytucja państwowa, to instytucja rządowa, której zadaniem jest inwestowanie i stwarzanie warunków do rozwoju biznesu, do rozwoju przedsiębiorstw, które prowadzą swoją działalność w porcie – powiedział Marcin Horała – sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej:
Fot. Kazimierz Netka.
Pan minister zaakcentował też, że tutaj w tym miejscu i w tym dniu widzimy znakomity przykład takiej współpracy w niedawno ukończonej inwestycji, wspaniałym nowym terminalu promowym, największej inwestycji w gdyńskim porcie od kilkudziesięciu lat na pewno od zakończenia budowy terminala kontenerowego, więc od czterdziestu kilku lat. Śmiała, ogromna inwestycja wykonana przez port. Dzięki tej inwestycji, uznany, zanany, dobry partner Portu Gdynia, czyli Stena Line wprowadza nowoczesny, ogromny również przecież nowy statek na linię Gdynia – Karlskrona i może jeszcze bardziej rozwijać swój biznes w gdyńskim porcie.
Kiedy już ponad 20 lat temu z Gdyni zaczęły odpływać promy pasażerskie nawet może nie wszyscy z państwa, chociaż tu wszyscy są z biznesu portowego, więc pewnie większość wie, ale może niektórzy nawet nie wiedzą że ten stary terminal promowy to było rozwiązanie tymczasowe, to była jedna z ramp ro-ro terminala kontenerowego, z której tymczasowo promy miały korzystać.
Fot. Hanna Zawada-Landowska.
Tak to się często zdarza, że rozwiązania tymczasowe bywają dosyć trwałe, w tym starym miejscu przez 20 kilka lat połączenie Gdynia – Karlskrona rozwijało się znakomicie, zwiększało przeładunki, zwiększało liczbę przewożonych pasażerów ale dalszy rozwój wymagał, by ze stanem tymczasowości skończyć, żeby powstał nowoczesny, duży terminal promowy na którym jesteśmy, czyli to połączenie Gdynia – Karlskrona, które jest chyba najbardziej znanym w całej Polsce i najczęściej wykorzystywanym połączeniem promowym, połączeniem o którym słyszeli nie tylko mieszkańcy Gdyni, Trójmiasta, Pomorza ale mieszkańcy całej Polski, rozpoczyna zupełnie nowy rozdział. To jest ogromna sprawa – tak, że te przeładunki, przewozy towarów, przewozy osób będą mogły jeszcze znacząco wzrosnąć.
Z tej okazji chciałbym serdecznie podziękować właścicielom zarządzającym firmą Stena Line, że podjęli te decyzję, że to właśnie tutaj wchodzi na linię nowy prom I ta wielodziesięcioletnia, bardzo dobra współpraca w ten sposób owocuje i będziemy ją dalej rozwijać.
W tym roku obchodzimy 100-lecie gdyńskiego portu i 60-lecie Stena Line. 60 lat to w takim wymiarze człowieka już całkiem wiek dojrzały, a sto lat to już taki bardzo bardzo podeszły wiek w życiu człowieka, natomiast widzimy, że w życiu gospodarczym zarówno w życiu gdyńskiego portu jak i Stena Line, te podmioty to nadal są pełne wigoru, to młodzieńcy, którzy tylko myślą o tym, żeby się nadal rozwijać.
Dlatego przy okazji rocznic się dużo mówi o historii, port gdyński ma wspaniałą historię, ale jestem przekonany, ze zarówno Port, Stena Line i jak i to już długoletnie połączenie Gdynia – Karlskrona nie tylko ma w sobie wspaniałą historię, ale przede wszystkim ma wspaniałą przyszłość – podsumował Marcin Horała – sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP.
– To wielki zaszczyt i przyjemność, w miesiącu, kiedy port obchodzi swe setne urodziny, być świadkiem tego, jak flota jednostek wypływających z Portu Gdynia, powiększa się – mówił podczas uroczystości Jacek Sadaj – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia:
Fot. Kazimierz Netka.
– Z tego miejsca chciałbym bardzo serdecznie pogratulować właścicielom Stena Line, zarządowi Stena Line i wszystkim pracownikom, którzy podejmując decyzje biznesowe przez ostatnie 27 lat tutaj w Gdyni doprowadzili do takiego wzrostu biznesu.
Bardzo cieszę się, że biznes portu rośnie równolegle z biznesem Stena Line. Do takich wzrostów oczywiście przyczyniają się inwestycje, które realizujemy w porcie. Ja z tego miejsca, reprezentując Zarząd Morskiego Portu Gdynia, chciałbym zadeklarować Stenie Line, że dalsze decyzje Zarządu Morskiego Portu Gdynia będą kierowane w taki sposób żeby ten biznes mógł dalej rosnąć w porcie przez kolejne sto lat. Dziękuje bardzo i życzę tej owocnej współpracy na kolejne sto lat – powiedział Jacek Sadaj – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
EtnoBalticanum
Jak widać, połączenia Skandynawii z Polską, Pomorza z Blekinge, są coraz intensywniejsze. Może warto pomyśleć o budowaniu innego rodzaju powiązań? Może warto zastanowić się nad stworzeniem szlaku kulturowego i turystycznego pomiędzy Skandynawią, Szwecją i Polską, Pomorzem? Pierwsze propozycje już są. Ich autorem jest m.in. Dawid Lasek – przewodniczący Rady Ekspertów do spraw Turystyki przy Ministrze Sportu i Turystyki polskiego rządu. Taki szlak mógłby się nazywać np. EtnoBalticum, EtnoBalticanum i funkcjonować na obszarze Euroregionu Bałtyk. Współautorami mogliby być przedstawiciele takich podmiotów jak Stena Line, Zarząd Morskiego Portu Gdynia, Bałtycki Klub Publicystów Morskich, instytucje i organizacje turystyczne samorządowe i państwowe w Polsce i w Szwecji, Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny, dyplomaci, konsulowie w Polsce i w Szwecji. Wzorem do naśladowania jest projekt EtnoCarpathia, urzeczywistniany w Euroregionie Karpackim.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl