Fot. Kazimierz Netka.
Ważne miejsce w morsko – lądowym, transeuropejskim korytarzu transportowym Skandynawia – Bałtyk – Adriatyk
We wtorek, 27 września, przypada światowy Dzień Turystyki. I co z tego? – można zadać sobie pytanie. Co Polska zrobiła na rzecz światowego przemysłu wypoczynku i podróży? Niemało – śmiało odpowiadamy.
Jeśli chcemy, by zagraniczni wczasowicze, wycieczkowicze do nas przybywali i zostawiali u nas pieniądze, stwarzajmy im dogodne warunki do podróżowania, do zwiedzania, proponując unikatowe atrakcje – takie, za które chętnie zapłacą. Tak też się dzieje.
W ciągu bieżącego roku, w naszym kraju, w różnych regionach zrealizowano kilka przedsięwzięć, o znaczeniu globalnym. Opisaliśmy już zbudowanie Kanału Nowy Świat – przejścia dla statków przez Mierzeję Wiślaną. Teraz przedstawiamy Publiczny Terminal Promowy, całkiem niedawno oddany do użytku w Morskim Porcie Gdynia.
Fot. Kazimierz Netka.
Warto jednak cofnąć się w przeszłość, o cały wiek. Już bowiem 100 lat temu Polacy wybudowali nad Bałtykiem Morski Port Gdynia, z którego transatlantyki przed II wojną światową pływały na stałych liniach żeglugowych, np. z Polski do obydwu Ameryk.
Morski Port Gdynia już więc od stu lat służy rozwojowi światowej historii, kultury, gospodarki, w tym turystyki. Jednym z największych ostatnich dokonań Zarządu Morskiego Portu Gdynia w tym zakresie jest oddanie do użytku nowiutkiego Publicznego Terminala Promowego, który na dobre zaczął funkcjonować w bieżącym, 2022 roku. To wspaniałe dokonanie, w sam raz do zaprezentowania (zarówno w kraju i jak i za granicą) podczas uroczystości obchodów Światowego Dnia Turystyki ‘2022, przypadającego 27 września.
Dokładnie we wtorek, 27 września 2022 roku, odbędzie się uroczystość – wielka gala w Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni – z okazji 100-lecia Portu Gdynia. W zaproszeniu na tę uroczystość napisano m.in.: „Port Gdynia od 100 lat buduje przyszłość miasta, gospodarki, biznesu. Dziś wszyscy możemy być dumni z tych osiągnięć i wspólnie świętować urodziny portu. Podczas części oficjalnej zlicytujemy pracę gdyńskiego artysty, przygotowaną na 100-lecie Portu Gdynia, chcąc wspólnie z państwem w ten sposób wesprzeć Gdyńskie Hospicjum dla Dzieci „Bursztynowa Przystań”.
Przypomnijmy: nieco ponad wiek temu, 23 września 1922 roku, zapadła ważna decyzja Sejmu II Rzeczypospolitej, mająca ogromny wpływ na dzisiejszą turystykę w Polsce i na świecie: posłowie przyjęli ustawę w sprawie budowy portu morskiego przy Gdyni na Pomorzu. Zaczęto go tworzyć na bagnistym gruncie niedaleko ujścia rzeki Chylonki, w pobliżu niewielkiej wsi rybackiej Gdynia. Za głównego realizatora tego przedsięwzięcia uznawany jest Polak Tadeusz Wenda.
Kto by pomyślał, że czas tak szybko płynie! Port Gdynia ma już ponad wiek! Jest oknem na świat dla Polski, ale też bramą do naszego kraju; w której serdecznie witamy przybywających do Gdyni turystów z zagranicy.
Dzisiaj Morski Port Gdynia jest ważnym ogniwem transeuropejskiego Korytarza Bałtyk – Adriatyk, odgrywającego bardzo istotną rolę jednej z najważniejszych dźwigni rozwojowych Europy centralnej. Ten korytarz liczy ok. 2 400 km i łączy kluczowe dla transportu regiony z Polski, Czech, Słowacji, Austrii, Słowenii i Włoch, będące jednocześnie ogniwami Inicjatywy Trójmorza. Niezmiernie istotny jest, wspomniany już, Publiczny Terminal Promowy w Morskim Porcie Gdynia. Przypomnijmy jego historię.
Nawiązanie do czasów, gdy polskie transatlantyki pływały z Gdyni do Ameryki.
Wmurowanie aktu erekcyjnego pod budowę publicznego terminalu promowego w Morskim Porcie Gdynia odbyło się 9 października 2019 roku. To było bardzo ważne dla przyszłości polskiej i światowej żeglugi, wydarzenie. Nawiązywało do czasów, gdy polskie transatlantyki pływały z Gdyni do Ameryki.
Fot. Kazimierz Netka.
Polska morska staje się więc coraz silniejsza i bliżej Bałtyku, a cudzoziemcy, którzy przypłyną do Gdyni promami – wysiadłszy ze statków, będą bliżej centrum tego miasta.
Można powiedzieć, że 9 października 2019 roku, czyli niecałe 3 lata temu Gdyni zaczął powstawać kolejny port – dla promów. Budowany w pobliżu historycznego miejsca – Dworca Morskiego, przy którym cumowały polskie transatlantyki, kursujące z Gdyni do Ameryki, już przed wojną m.in.: „Piłsudski”, „Batory”, a po II wojnie światowej – „Stefan Batory”.
Gry wmurowywano akt erekcyjny pod budowę nowego portu promowego, przybywając do Gdyni promy, cumowały aż przy Trasie Kwiatkowskiego – daleko od wejścia z Zatoki Gdańskiej do portu. Nowe miejsce – publiczny terminal promowy – postanowiono zbudować znacznie bliżej: przy Nabrzeżu Polskim.
Wielkość i kierunek tego przybliżenia portu promowego pokazuje poniższa ilustracja, przygotowana wówczas przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.:
Źródło ilustracji: Zarząd Morskiego Portu Gdynia.
– Dla nas to ważny moment, albowiem terminal będzie relokowany z głębi portu, a to jest bardzo ważne dla operatów żeby być jak najbliżej wyjścia z portu, albowiem czas jest pieniądzem, w związku z tym na pewno operatorzy będą działać zdecydowanie sprawniej i skuteczniej, obsługa w porcie będzie krótsza i myślę, że to się przełoży na zadowolenie naszych klientów, pasażerów – mówił Adam Meller – ówczesny prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, podczas uroczystości wmurowania aktu erekcyjnego.
Fot. Kazimierz Netka.
Na uroczystość podpisania i wmurowania aktu erekcyjnego, licznie przybyli politycy – parlamentarzyści, przedstawiciele rządu oraz administracji morskiej i instytucji związanych z obsługą portów i zapewnianiem bezpieczeństwa na morzu.
– Charakter publiczny oznacza, że nie tylko jeden operator będzie w przyszłości z niej korzystał. Chcemy jako port Gdynia stworzyć silną autostradę morską do Skandynawii. Na razie budujemy cały czas z dużym skutkiem autostradę morską do Szwecji do miasta Karlskrona przy pomocy operatora Stena Line. Docelowo chcielibyśmy aby tych operatorów było więcej.
Inwestycja ta przyczyni się do przyjmowania większych promów o długości do 240 m oraz skrócenia czasu związanego z zawinięciem statku do portu (czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut).
Ważnym komponentem nowego terminala będzie możliwość zasilania prądem promów podczas postoju, co wpisuje się w ideę Green Port. Takie rozwiązanie wyklucza całkowicie emisję spalin podczas postoju, co tym bardziej ma znaczenie dla portu usytuowanego w mieście – informował w 2019 roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia.
Inżynier Tadeusz Wenda – wielki budowniczy
Fot. Kazimierz Netka.
Kolejne ważne wydarzenie odnotowaliśmy 23 września 2021 roku, czyli 99 lat po przyjęciu sejmowej ustawy dotyczącej budowy morskiego portu w Gdyni. Obchodzono święto – choć nie figurujące w wykazach corocznych uroczystości: 99-lecie Portu Gdynia. Zaczęto o godzinie 10 odsłonięciem muralu – wizerunku Tadeusza Wendy, na ścianie budynku przy ul. Władysława IV 11 w Gdyni.
Godzinę później odbyła się międzynarodowa uroczystość – konferencja podsumowująca realizację projektu pn. „Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia”. Na tę uroczystość przybyli dyplomaci, przedstawiciele władz państwowych, samorządowych.
Duch żeglugi inauguruje rejsy
Kolejne ważne wydarzenie zapowiadaliśmy 14 czerwca 2022 roku informując Czytelników: Żegluga na Bałtyku już w piątek ruszy z Publicznego Terminala Promowego w Gdyni. Nastąpi oficjalna inauguracja rejsów stamtąd do Karlskrony. Zainicjuje te podróże Stena Line. Pierwszy statek: Stena Spirit, odpłynie o godz. 19:30. I jak zapowiedziano, tak się stało, 17 czerwca 2022 roku. Na Bałtyku zaczęła się nowa era w żegludze, dzięki zbudowaniu w Gdyni Publicznego Terminala Promowego.
Fot. Kazimierz Netka.
To było wręcz epokowe wydarzenie i czekano na nie od 23 września 2021 roku. Generalnym Wykonawcą Terminalu była Korporacja Budowlana DORACO z Gdańska.
– Przeniesienie operacji Stena Line na Publiczny Terminal Promowy w Gdyni pozwala nam na wprowadzenie znacznie większych jednostek. Nowy terminal dysponuje znacznie dłuższym nabrzeżem niż obecny, co umożliwia cumowanie tam jednostek o długości nawet 240 metrów, takich jak statki klasy E-Flexer. Pierwszy z nich, Stena Estelle, rozpocznie kursowanie z Gdyni już tego lata. – mówił dyrektor zarządzający Stena Line Polska, Marek Kiersnowski.
Miejsce nowego terminala sprzyja rozwojowi sektora frachtowego. Nowy terminal umożliwia też wdrożenie nowoczesnych i ekologicznych pomysłów Stena Line usprawniających operacje portowe, na przykład bramy inteligentne Smart Gate, czyli nowoczesne rozwiązanie automatyzujące odbiór naczep. Kolejna kwestia bardzo istotna dla Stena Line to zrównoważony transport. Na nowym terminalu wprowadzane są idee „zielonego portu”, a wśród nich zasilanie elektrycznością z lądu podczas postoju statków, co obniży emisję spalin.
Miejsce, z którego teraz będą rozpoczynać się w Gdyni rejsy Stena Line, jest też wygodne dla pasażerów. Nowy terminal znajduje się bliżej centrum miasta; można tam dojść, co zwiększy zainteresowanie turystów po obu stronach morza.
Setne urodziny poprzedzone chrztem
Kolejne ważne wydarzenie to inauguracja żeglugi z Publicznego Terminala Promowego w Gdyni przez kolejny statek: Stena Estelle. Ten moment, poprzedzony chrztem promu, czyli nadaniem mu imienia: Stena Estelle, zaistniał 3 września 2022 roku.
Fot. Kazimierz Netka.
W uroczystości wzięli udział przedstawiciele władz samorządowych i centralnych a także Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz wielu firm z sektora żeglugi, spedycji i logistyki. Wśród gości był minister Marcin Horała – sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Jacek Sadaj – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Dorota Arciszewska-Mielewczyk – prezes Polskich Linii Oceanicznych oraz Magdalena Pramfelt – Honorowy Konsul Generalny Szwecji w Gdańsku. Ze strony Stena Line obecni byli między inni: Dan Sten Olsson – prezes grupy Stena AB oraz właściciel Stena Line, Niclas Mårtensson – dyrektor zarządzający koncernu Stena Line oraz Marek Kiersnowski – dyrektor Stena Line Polska Sp. z o.o. oraz dyrektor linii Gdynia – Karlskrona. Łączenie około 250 przyjaciół i współpracowników Stena Line było świadkami oficjalnego nadania nazwy statkowi – poinformowały Agnieszka Zembrzycka – rzecznik prasowy Stena Line Polska, Agnieszka Nowakowska z Human Signs i Joanna Włodarek – senior consultant z Human Sighns.
Matką Chrzestną promu Stena Estelle została Katarzyna Gruszecka-Spychała – wiceprezydent Gdyni. Na miejsce uroczystości panią prezydent wprowadził kpt. ż. w. Wojciech Jurgas – kapitan promu Stena Estelle:
Fot. Kazimierz Netka.
– Morze Bałtyckie to obszar gospodarczy, który wciąż charakteryzuje się dynamicznym wzrostem. Zapotrzebowanie klientów rośnie codziennie, a my jesteśmy w szczęśliwej sytuacji, że możemy zaspokoić to zapotrzebowanie nie tylko dzięki odpowiedniemu nastawieniu do usług i ciężkiej pracy, ale także dzięki nowoczesnej i wydajnej flocie. A kiedy możemy dodać piękny nowy statek, taki jak Stena Estelle w dniu takim jak ten, jesteśmy jeszcze bardziej przekonani, że sukces ostatnich lat w tym regionie to jest tylko początek – mówił Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.
– Jesteśmy dumni, że możemy zaoferować naszym klientom najnowocześniejsze jednostki tego typu na rynku, umożliwiające dalszy wzrost przewozów na linii Gdynia-Karlskrona, co jest ważne nie tylko dla nas i naszych klientów, ale także dla całych regionów i krajów, które łączymy – powiedział Marek Kiersnowski – dyrektor zarządzający Stena Line Polska:
Fot. Kazimierz Netka.
– Przez ponad ćwierć wieku Stena Line nieustannie rozwija połączenie promowe Gdynia – Karlskrona, aby umożliwić naszym partnerom ekspansję ich biznesu, poprawiając dostęp do rynków i utrzymując łańcuchy dostaw dla gospodarek krajów europejskich. Przez ten czas przewieźliśmy 11 milionów osób, blisko 2 miliony samochodów osobowych i ponad 2 miliony jednostek frachtowych, niemal każdego roku osiągając kolejne rekordy. Mamy nadzieję, że nasze nowe promy pozwolą na dalszy dynamiczny rozwój współpracujących z nami przedsiębiorstw.
– To wielki zaszczyt i przyjemność, w miesiącu, kiedy port obchodzi swe setne urodziny, być świadkiem tego, jak flota jednostek wypływających z Portu Gdynia, powiększa się – mówił podczas uroczystości Jacek Sadaj – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia:
Fot. Kazimierz Netka.
– Z tego miejsca chciałbym bardzo serdecznie pogratulować właścicielom Stena Line, zarządowi Stena Line i wszystkim pracownikom, którzy podejmując decyzje biznesowe przez ostatnie 27 lat tutaj w Gdyni doprowadzili do takiego wzrostu biznesu.
Bardzo cieszę się, że biznes portu rośnie równolegle z biznesem Stena Line. Do takich wzrostów oczywiście przyczyniają się inwestycje, które realizujemy w porcie. Ja z tego miejsca, reprezentując Zarząd Morskiego Portu Gdynia, chciałbym zadeklarować Stena Line, że dalsze decyzje Zarządu Morskiego Portu Gdynia będą kierowane w taki sposób żeby ten biznes mógł dalej rosnąć w porcie przez kolejne sto lat. Dziękuję bardzo i życzę tej owocnej współpracy na kolejne sto lat – powiedział Jacek Sadaj – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, podczas uroczystości 3 września 2022 roku.
EtnoBalticanum
Może warto pomyśleć o budowaniu innego rodzaju powiązań? Wszak, jak widać, połączenia Skandynawii z Polską; Pomorza z Blekinge, są coraz intensywniejsze. Trzeba się zastanowić nad stworzeniem szlaku kulturowego i turystycznego pomiędzy Skandynawią, Szwecją i Polską, Pomorzem. Pierwsze propozycje już są. Ich autorem jest m.in. Dawid Lasek – przewodniczący Rady Ekspertów do spraw Turystyki przy Ministrze Sportu i Turystyki polskiego rządu. Taki szlak mógłby się nazywać np. EtnoBalticum, EtnoBalticanum i funkcjonować na obszarze Euroregionu Bałtyk. Współautorami mogliby być przedstawiciele takich podmiotów jak Stena Line, Zarząd Morskiego Portu Gdynia, Bałtycki Klub Publicystów Morskich, instytucje i organizacje turystyczne samorządowe i państwowe w Polsce i w Szwecji, Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny, dyplomaci, konsulowie w Polsce i w Szwecji. Wzorem do naśladowania jest projekt EtnoCarpathia, urzeczywistniany w Euroregionie Karpackim.
Biblia Gutenberga i Nowy Świat
Fot. Kazimierz Netka.
Co warto pokazywać cudzoziemcom przybywającym do Gdyni promami albo wycieczkowcami, lub wszelkimi innymi jednostkami pływającymi? Przede wszystkim: Muzeum Emigracji, znajdujące się tuż obok przystani (Nabrzeża Francuskiego) dla kruzerów i blisko Publicznego Terminala Promowego przy Nabrzeżu Polskim.
Koniecznie trzeba gościom proponować zwiedzanie tysiącletniego Gdańska – stolicy województwa pomorskiego i Żuław.
Możemy też oferować wyjazdy do Malborka i znajdującego się tam Zamku, wpisanego na Listę UNESCO.
Innym kierunkiem podróży dla cudzoziemców powinien być Pelplin na Kociewiu – stolica Diecezji Pelplińskiej. Tam znajduje się unikatowy skarb: XV-wieczna Biblia z drukarni Gutenberga – jedna z pierwszych w świecie ksiąg drukowanych. Nową ofertą w Pelplinie jest Kociewskie Centrum Kultury, zrealizowane przez Diecezję Pelplińską, dzięki wsparciu funduszami unijnymi. Więcej wiadomości na temat tego najnowszej w Pomorskiem atrakcji kulturalno – turystycznej, można znaleźć na stronie: https://kck-pelplin.pl/o-projekcie#film .
Można też proponować gościom z zagranicy rejsy mniejszymi statkami do Fromborka i Mikołaja Kopernika; do Elbląga i do Kanału Elbląskiego. Trasa tych wypraw prowadzi przez najnowszą polską inwestycję na rzecz gospodarki, w tym turystyki: przez Kanał Nowy Świat, wybudowany w poprzek polskiej części Mierzei Wiślanej.
Jak widać, w ciągu ostatnich kilku lat Polska stworzyła wiele atrakcji oraz udogodnień dla turystów z całego świata.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl