Fot. z Archiwum ZMPSiŚ i PKN ORLEN.
Porty instalacyjne wiatraków morskich miały być w Trójmieście, nad Zatoką Gdańską, ale pierwszy taki obiekt powstanie na zachodzie Polski, w Świnoujściu, blisko Zatoki Pomorskiej
Morska farma wiatrowa Baltic Power, która powstanie około 23 km na północ od plaż województwa pomorskiego w Łebie i gminie Choczewo już napędza nowe inwestycje w województwie zachodniopomorskim. W Świnoujściu będzie pierwszy w Polsce terminal (port) instalacyjny dla farm morskich elektrowni wiatrowych.
Fot. z Archiwum ZMPSiŚ i PKN ORLEN.
Mówiono o tym 13 października 2022 roku, podczas spotkania w Świnoujściu, z udziałem m.in. Marka Gróbarczyka – wiceministra infrastruktury, dyplomatów, parlamentarzystów. Podpisano umowę dotyczącą dzierżawy portowych terenów i współpracy w zakresie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej przez PKN ORLEN i budowy Farmy Baltic Power, w rejonie województwa pomorskiego.
Fot. z Archiwum ZMPSiŚ i PKN ORLEN.
Zarys produkcji oraz montażu morskich elektrowni wiatrowych w Szczecinie i Świnoujściu, przedstawiono w trakcie konferencji, zorganizowanej przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. oraz PKN ORLEN. Spotkanie prowadziła Edyta Olkowicz – rzecznik prasowy PKN ORLEN.
O szczegółach poinformowały też Biura Prasowe PKN ORLEN oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.:
Morska farma wiatrowa Baltic Power napędza nowe inwestycje
Farma Baltic Power, o mocy do 1,2 GW, zostanie zlokalizowana ok. 23 km od brzegu na wysokości Choczewa i Łeby. Po zakończeniu budowy w 2026 roku będzie w stanie zasilić czystą energią ponad 1,5 miliona gospodarstw domowych.
Pierwszy w Polsce terminal instalacyjny zlokalizowany w Świnoujściu oraz fabryka turbin Vestas w Szczecinie to nowe inwestycje związane z morską farmą wiatrową Baltic Power. Wspólny projekt Grupy ORLEN i Northland Power wykorzysta 76 nowoczesnych turbin o mocy 15 MW firmy Vestas, których elementy będą produkowane w nowej fabryce w Szczecinie. Fabryka turbin, która zatrudni nawet 700 osób, zostanie ukończona w 2024 roku, natomiast terminal instalacyjny Grupy ORLEN w Porcie Świnoujście rozpocznie pracę w 2025 roku.
Fot. z Archiwum ZMPSiŚ i PKN ORLEN.
– Od początku przygotowań do realizacji naszej pierwszej morskiej farmy wiatrowej konsekwentnie dążyliśmy do tego, żeby w pełni wykorzystać potencjał polskiej gospodarki. Decyzja o budowie terminala instalacyjnego w Świnoujściu oraz nowej fabryki turbin w Szczecinie udowadniają, że morskie farmy wiatrowe, mają szansę nie tylko zrewolucjonizować krajowy system energetyczny, ale też być impulsem dla rozwoju całego regionu. Oprócz zaawansowanego projektu Baltic Power wystąpiliśmy również o 11 nowych koncesji na morskie farmy wiatrowe w polskiej części Bałtyku. To gigantyczna szansa dla naszych dostawców, a także innych miast, jak Gdańsk gdzie planowane jest wybudowanie drugiego portu instalacyjnego oraz Łeba, gdzie do 2025 roku powstanie port serwisowy. Strategiczne inwestycje w infrastrukturę i doświadczenia wyniesione ze współpracy z globalnymi liderami, to droga do budowy nowego, perspektywicznego sektora polskiego przemysłu – podkreśla Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN
Inwestycja Grupy ORLEN w budowę terminala instalacyjnego w Porcie Świnoujście jest kluczowa zarówno z punktu widzenia harmonogramu projektu Baltic Power, jak i kolejnych projektów w polskiej części Bałtyku planowanych do 2040 roku przez spółkę ORLEN Neptun. Na liczący około 20 hektarów teren terminala dostarczane będą komponenty morskich farm wiatrowych, w tym turbiny wyprodukowane przez firmę Vestas. Każde z dwóch dostępnych nabrzeży pozwoli na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1000 ton każda. Długość nabrzeży, wynosząca w obu przypadkach 250 metrów, umożliwi operowanie największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, służącym do instalacji elementów morskich farm wiatrowych. Zgodnie z planem port rozpocznie pracę w 2025 roku, a w trakcie prac instalacyjnych zatrudnienie w nim znajdzie około 100 osób.
Fot. z Archiwum ZMPSiŚ i PKN ORLEN.
– Naszym celem jest stworzenie portu w pełni uniwersalnego. To wszystko jest również naszą odpowiedzią na oczekiwania inwestorów chcących związać swój biznes z portami w Szczecinie i Świnoujściu. Tym bardziej cieszy nas fakt, że branża OZE ten potencjał zauważyła. Planujemy, że w 2025 roku terminal wejdzie w fazę eksploatacji obsługując około 80 morskich turbin wiatrowych rocznie – mówi Krzysztof Urbaś, Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
Pierwszym projektem realizowanym przy wykorzystaniu terminala instalacyjnego w Świnoujściu, będzie Baltic Power, wspólne przedsięwzięcie Grupy ORLEN i Northland Power. Dzięki intensywnym pracom niemal 90 ekspertów z 10 krajów jest on obecnie najbardziej zaawansowanym projektem na polskich wodach Bałtyku. Spółka zabezpieczyła już wszystkie kluczowe elementy morskiej farmy wiatrowej w ramach łańcucha dostaw, w którym uczestniczą również firmy z Polski.
– W przypadku projektów związanych z morską energetyką wiatrową jednym z naszych głównych celów jest zapewnienie local content oraz korzystnego wpływu na lokalne społeczności, w których rozwijamy i prowadzimy działalność. To kluczowe podejście Northland do rozwoju projektów na całym świecie odzwierciedlające nasze podstawowe wartości. Ogłoszona dzisiaj współpraca jest świadectwem wspólnego rozwoju i osiągnięć, które nie tylko przyczynią się do rozwoju projektu Baltic Power, ale także przyśpieszą transformację energetyczną Polski i wzmocnią lokalną gospodarkę na długie lata – zaznacza Mike Crawley, Prezes Zarządu Northland Power.
Fot. z Archiwum ZMPSiŚ i PKN ORLEN.
Farma wiatrowa Baltic Power będzie wykorzystywać 76 turbin o mocy 15 MW każda, dostarczonych przez firmę Vestas. To obecnie jedne z najnowocześniejszych turbin dostępnych na rynku, a farma Baltic Power będzie jedną z pierwszych na świecie, gdzie zostaną one zainstalowane. Współpraca z Vestas obejmuje dostarczenie i instalację turbin oraz zapewnienie ich pełnego serwisu przez okres do 15 lat. Ponadto firma, dostrzegając potencjał dalszego rozwoju projektów offshore wind realizowanych w Polsce, podjęła decyzję o zlokalizowaniu w Szczecinie nowej fabryki elementów turbin morskich farm wiatrowych.
– Przemysł wiatrowy pomaga tworzyć zrównoważone i niezawodne systemy energetyczne, a przy tym zapewnia szeroki zakres korzyści społecznych i ekonomicznych. To m.in. tworzenie nowych miejsc pracy w całym łańcuchu wartości. Zarówno informacja o naszej współpracy przy projekcie Baltic Power, jak i dzisiejsza dotycząca nowej fabryki firmy Vestas są konkretnymi przykładami wkładu w rozwój sektora energetyki wiatrowej. Chciałbym podziękować naszym partnerom i wszystkim zaangażowanym stronom, które umożliwiły realizację tego projektu – dodaje Nils de Baar, Prezes Vestas na Europę Północną i Centralną.
W nowej fabryce Vestas montowane będą gondole i piasty turbin. Obiekt zlokalizowany na Pomorzu Zachodnim będzie dostarczał produkowane elementy zarówno na rynek polski, jak i rynki globalne. Fabryka ma rozpocząć działalność w drugiej połowie 2024 roku i stworzy od 600 do 700 miejsc pracy. Tym samym będzie to największy zakład produkcyjny w Polsce bezpośrednio związany z sektorem morskich farm wiatrowych.
Farma Baltic Power, o mocy do 1,2 GW, zostanie zlokalizowana ok. 23 km od brzegu na wysokości Choczewa i Łeby. Po zakończeniu budowy w 2026 roku będzie w stanie zasilić czystą energią ponad 1,5 miliona gospodarstw domowych.
O roli Świnoujścia w budowie farm morskich elektrowni wiatrowych, poinformowała nas także Monika Woźniak-Lewandowska – specjalista ds. komunikacji i PR, Dział Marketingu i Komunikacji Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. (ZMPSiŚ):
ZMPSiŚ otwiera się na offshore wind
Z początkiem 2025 roku port Świnoujście będzie miał pierwszy na polskim wybrzeżu terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych. Umowę na dzierżawę portowych terenów podpisano 13 października br., w niespełna rok po nabyciu przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. terenów w świnoujskim porcie.
Fot. z Archiwum ZMPSiŚ i PKN ORLEN.
– Kiedy w grudniu ub. roku nabyliśmy nowe tereny w Świnoujściu pod działalność portową, od razu wiedzieliśmy, że będzie to idealne miejsce na lokalizację tam portu instalacyjnego – mówi Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. – Niemal natychmiast rozpoczęliśmy prace zmierzające do przeprowadzenia procedury przetargowej na dzierżawę tych terenów. Przygotowaliśmy się bardzo solidnie od strony dokumentacyjnej. W rezultacie całe postępowanie udało nam się zrealizować w ciągu zaledwie 9 miesięcy – dodaje prezes Urbaś.
Świnoujście, z uwagi na swoją rentę geograficzną, jest idealnie predysponowane do lokalizacji tam terminalu instalacyjnego. Powstanie on na 20 hektarach. Będzie posiadał infrastrukturę zdolną do obsługi dużych jednostek, transportujących kluczowe komponenty farm wiatrowych, takie jak turbiny, ich wieże oraz fundamenty. Z portu będą wypływać również specjalistyczne jednostki zajmujące się realizacją zaawansowanych prac budowlanych związanych z morskimi farmami wiatrowymi.
ZMPSiŚ SA wybuduje nabrzeża o długości około 485 m, głębokości dopuszczalnej 14,5 m i technicznej 12,5 m. Będą one wysunięte o 25 m na wodę, o nośności 50 kN/m2, z 10 stanowiskami do wstępnego montażu wież o nośności 500 kN/m2. Do nabrzeży będzie prowadził nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m. Na lądzie powstaną place składowe, co w sumie pozwoli na obsługę do 80 turbin wiatrowych rocznie o mocy 15 MW każda.
Inwestycja w terminal do obsługi morskich farm wiatrowych, będzie znaczącym impulsem dla rozwoju regionu oraz krajowej gospodarki, zapewniając Polsce niezależność energetyczną. To pokazuje ogromny potencjał portów zarządzanych przez ZMPSiŚ SA. – Cieszy nas fakt, że branża OZE ten potencjał zauważyła – podsumowuje Krzysztof Urbaś.
Szanowni państwo, drodzy przyjaciele, Roma locuta, causa finita – Rzym (papież) przemówił, sprawa skończona. Doprowadziliśmy chyba do historycznej chwili dzisiaj w tym miejscu, które kiedyś było doprowadzone do likwidacji – powiedział na zakończenie Marek Gróbarczyk – wiceminister infrastruktury:
Fot. z Archiwum ZMPSiŚ i PKN ORLEN.
– Tak, jak to mówił pan prezes Obajtek, ten teren jest bardzo ważny dla bezpieczeństwa, dla gospodarki Polski, nie tylko pod kątem finansowym, ale także politycznym.
Pan minister przypomniał jedno z „praw Murphiego”: kiedy wszystkie inne rozwiązania zawodzą, wtedy do głosu dochodzi rozsadek.
– Tym bardziej chciałbym podziękować Danielowi za te decyzje, podziękować Krzysztofowi Urbasiowi i całemu jego zespołowi za przeprowadzenie tego całego procesu. Dzisiaj okazuje się, że będzie to najnowocześniejszy port na Morzu Bałtyckim, a może jeszcze dalej. Chciałem podziękować panu prezesowi Northland Power za decyzję dotyczącą partycypacji, Vestasowi za inwestycje – panie prezesie, dziękuję serdecznie za podjęcie decyzji o zlokalizowaniu fabryki w Szczecinie.
Nie byłoby tego bez osób, które o to w Sejmie zabiegały: Leszek Dobrzyński, Michał Jach, Czesław Hoc, Małgosia Golińska, Zbigniew Bogucki jako wojewoda i Paweł Szefernaker, ale trzeba podziękować również osobie, która jako pierwsza przeciwstawiła się likwidacji przemysłu stoczniowego w Szczecinie: to Joachim Brudziński, który nie mógł uczestniczyć w tym spotkaniu – powiedział w minister Marek Gróbarczyk, na zakończenie dziękując również Krzysztofowi Zarembie – prezesowi zarządu Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”.
Z naszej wiedzy wynika, że w budowie polskich farm morskich elektrowni wiatrowych, dużą rolę ma odgrywać także Port we Władysławowie. Pod koniec maja 2022 roku podpisano tam przedwstępną umowę dzierżawy terenu i nabrzeża, na których firma Ocean Winds zamierza wybudować swą bazę serwisową pod farmę wiatrową.
Powstaje nowy segment polskiej gospodarki: offshore wind – poinformowano podczas konferencji w Świnoujściu. Przedstawiono też dane techniczne dotyczące wiatraków. Średnica wirnika (zasięg skrzydeł) wyniesie około 236 metrów (dla porównania: wysokość Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie wynosi około 231 metrów). Powierzchnia pracy jednej turbiny to 43 742 metry kwadratowe. Łączna powierzchnia pracy wszystkich 76 turbin na farmie Baltic Power to około 3,3 km kw., czyli mniej więcej tyle ile wynosi powierzchnia Księstwa Monaco. Pojedyncza turbina obraca się średnio 8 razy na minutę, 480 razy na godzinę, 16 320 razy na dobę. 1 godzina pracy turbiny jest w stanie zapewnić energię do naładowania ponad 400 000 smartfonów. Trzy obroty wirnika turbiny wystarczą, by w pełni naładować baterie auta elektrycznego. W ciągu godziny pracy farma Baltic Power będzie w stanie wyprodukować energie potrzebną do pełnego naładowania około 10 000 aut. Średnica fundamentu jednego wiatraka będzie miała 8 metrów, długość całkowita do 122 metrów, a masa całkowita: do 2400 ton (dla porównania: masa pociągu towarowego to około 2500 ton). Głębokość instalacji w dnie morza: do 50 metrów (Źródło: PKN ORLEN).
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl