Fot. z Archiwum NFOŚiGW.
Program „Zielony Transport Publiczny” zmienia na lepsze jakość życia w Polsce
W sześciu miastach w województwie wielkopolskim (Gniezno, Kórnik, Nowy Tomyśl, Piła, Swarzędz, Września) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) dofinansuje zakup łącznie 25 autobusów elektrycznych i wodorowych na potrzeby transportu zbiorowego, a także budowę infrastruktury do ładowania tych pojazdów. Wsparcie z NFOŚiGW opiewa na ogólną kwotę 48,4 mln zł, z czego 43,9 mln zł stanowią bezzwrotne dotacje, a 4,5 mln zł – preferencyjne pożyczki. Umowy z samorządami zostały podpisane 9 grudnia – wynika z informacji, przekazanych przez Wydział Promocji i Komunikacji Społecznej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz przez Wydział Komunikacji Medialnej Departamentu Edukacji i Komunikacji Ministerstwa Klimatu i Środowiska:
Dofinansowanie dla sześciu wielkopolskich miast pochodzi z realizowanego przez NFOŚiGW wieloletniego programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny” („ZTP”), poprzez który wspierany jest w Polsce rozwój ekologicznej, zeroemisyjnej komunikacji miejskiej. Głównym celem programu jest zmniejszenie wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie zbiorowym, a w konsekwencji – poprawa stanu powietrza w ośrodkach miejskich. Upowszechnienie na liniach komunikacyjnych polskich miast autobusów, które nie emitują CO2, szkodliwych związków (m.in. tlenki azotu i siarki) oraz pyłów, to jeden z ważnych czynników ograniczania zanieczyszczania powietrza i poprawy jakości życia mieszkańców. Nowoczesna, zeroemisyjna komunikacja miejska to także skuteczny sposób poprawy funkcjonowania transportu zbiorowego, komfortu podróży mieszkańców oraz walki ze zjawiskiem wykluczenia transportowego.
– Wsparcie ze środków finansowych programu „Zielony Transport Publiczny” kierujemy nie tylko do wielkich aglomeracji, ale przede wszystkim do miast średnich i małych, które dysponują skromniejszymi możliwościami rozwojowymi, a często w równym stopniu borykają się z takimi problemami cywilizacyjnymi, jak smog, nadmierna emisja gazów cieplarnianych i hałas – zaznacza wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Sławomir Mazurek. – Cieszymy się, że samorządy, także w Wielkopolsce, coraz chętniej stawiają na zeroemisyjną komunikację lokalną, słusznie dostrzegając w tym szansę na ekorozwój swoich miast. Jako największa w Polsce instytucja finansująca projekty na rzecz ochrony klimatu i środowiska, chętnie wspieramy ekologiczne i modernizacyjne aspiracje miast i miasteczek – dodaje wiceszef NFOŚiGW.
Projekty wsparte przez NFOŚiGW w Wielkopolsce zakładają łącznie zakup 25 ekologicznych autobusów, z czego 22 o napędzie elektrycznym i 3 zasilane wodorem. Pojazdy będą nowoczesne, niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, niektóre także klimatyzowane. Beneficjenci w ramach otrzymanych dotacji i pożyczek zakupią i zamontują również infrastrukturę do ładowania zeroemisyjnych pojazdów, w tym ładowarki mobilne, ładowarki do zajezdni, przyłącza i stacje transformatorowe.
Przeprowadzone zostaną również szkolenia dla kierowców i mechaników obsługujących nowe autobusy.
Realizacja poszczególnych inwestycji – w zależności od miasta – zakończy się między 30 września 2023 r. a 30 września 2025 r. Efektem ekologicznym przedsięwzięć ma być istotne zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, redukcja emisji tlenków azotu oraz pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10).
Oto szczegółowe dane na temat poszczególnych projektów w Wielkopolsce dofinansowanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej:
Gniezno
Przedsięwzięcie zakłada zakup 10 autobusów o napędzie elektrycznym. Dofinansowanie obejmie także infrastrukturę ładowania pojazdów (5 dwustanowiskowych ładowarek zajezdniowych, 2 ładowarki mobilne i 1 stacja transformatorowa). Przeszkolonych zostanie co najmniej 20 kierowców i 10 mechaników. Dotacja z NFOŚiGW: prawie 18,5 mln zł.
Kórnik
W ramach przedsięwzięcia gmina zakupi 3 autobusy o napędzie elektrycznym. W celu ich zasilania zakupione będą 3 ładowarki do zajezdni. Szkolenie obejmie co najmniej 18 osób mających obsługiwać nowe autobusy. Dofinansowanie z NFOŚiGW: ponad 4,8 mln zł dotacji i prawie 3,6 mln zł pożyczki.
Nowy Tomyśl
Kupiony zostanie 1 autobus o napędzie elektrycznym. Do jego ładowania posłużą 2 punkty zainstalowane na terenie spółki Zakład Gospodarki Mieszkaniowej oraz 1 ładowarka mobilna. Szkolenie przejdą co najmniej 3 osoby. Dotacja z NFOŚiGW: ponad 1,5 mln zł.
Piła
Miasto planuje zakup 3 autobusów o napędzie wodorowym i 2 zasilanych energią elektryczną. Na towarzyszącą infrastrukturę złożą się 3 punkty ładowania, w tym 1 ładowarka mobilna i 1 ładowarka dwustanowiskowa. Przeszkolonych ma być co najmniej 20 osób mających obsługiwać pojazdy. Dotacja z NFOŚiGW: niemal 9,6 mln zł.
Swarzędz
Projekt przewiduje zakup 5 autobusów o napędzie elektrycznym. W ramach inwestycji planuje się również zakup i montaż na terenie zajezdni autobusowej w Garbach 2 punktów ładowania. Ponadto zostanie przeprowadzone szkolenie dla co najmniej 10 kierowców i 5 mechaników. Dotacja z NFOŚiGW: 7,9 mln zł.
Września
W ramach przedsięwzięcia miasto zamierza kupić 1 autobus o napędzie elektrycznym. W celu zasilania tego pojazdu przewidziany jest zakup 1 ładowarki (stacjonarnej lub mobilnej). Dofinansowanie z NFOŚiGW: prawie 1,8 mln zł dotacji i niemal 918 tys. zł pożyczki.
Uroczyste zawarcie umów dotyczących wspomnianych inwestycji w sześciu wielkopolskich miastach odbyło się w piątek 9 grudnia br. Dokumenty w imieniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisał wiceprezes NFOŚiGW Sławomir Mazurek, a ze strony władz samorządowych – burmistrzowie i prezydenci sześciu wielkopolskich miast wraz z miejskimi skarbnikami. W wydarzeniu wzięli udział zaproszeni goście: parlamentarzyści, przedstawiciele władz województwa i samorządowcy.
***
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) jest liderem we wdrażaniu programów zmieniających na lepsze jakość życia w Polsce. Od ponad 33 lat inicjuje i wspiera działania na rzecz środowiska i transformacji energetycznej. Podległa Ministerstwu Klimatu i Środowiska instytucja finansuje i współfinansuje przedsięwzięcia proekologiczne i na ten cel przeznaczyła już 270 mld zł, z czego prawie 2/3 to środki własne. Z wsparcia NFOŚiGW korzystają zarówno przedsiębiorcy, samorządy i administracja państwowa, jak i uczelnie, organizacje pozarządowe i osoby prywatne – napisano w informacji, przysłanej przez Wydział Promocji i Komunikacji Społecznej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz przez Wydział Komunikacji Medialnej Departamentu Edukacji i Komunikacji Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
(K.N.)
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl