Fot. Tomasz Dresler, Port Gdańsk.
Wojna na Ukrainie wzmocniła handel zagraniczny drogą morską
Mówi się, że polskie porty morskie to okna na świat. W tym roku okazało się, że to również nasze okna ze świata. Teraz służą ratowaniu Polaków przed mrozami, umożliwiając import opału. Wiele już lat trwająca tendencja do wygaszania kopalń węgla sprawiła, że nagle, w czasach światowego kryzysu wywołanego napaścią Rosji na Ukrainę, zaczęło brakować nam węgla. Okazuje się, że posiadanie zasobów surowców energetycznych jest bardzo ważne dla egzystencji oraz niezależności i suwerenności Polski. Dzięki portom morskim eksportujemy oraz importujemy różne towary. Porty są bardzo ważne dla naszej egzystencji, dla naszej gospodarki. O tegorocznych dokonaniach Portu Gdańsk poinformowała nas Anna Drozd – Rzecznik Prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk:
Rekordowy rok w przeładunkach morskich PG Eksploatacji S.A.
Operator portowy Port Gdański Eksploatacja S.A. finalizuje rok z historycznymi wynikami w przeładowanych towarach. Spółka ma szansę zakończyć ten rok na poziomie 6,5 mln ton przeładunków, czyli ponad dwukrotnie wyższym wynikiem w porównaniu z zeszłym rokiem. Wpływ na wynik ma wojna w Ukrainie i embargo na surowce energetyczne.
Fot. Tomasz Dresler, Port Gdańsk.
W ciągu 11 miesięcy 2022 roku spółka przeładowała łącznie 6 mln ton ładunków, w tym m.in. drewno, (200 tys. ton), drobnicę (1,2 mln ton), zboża (416 tys. ton), węgiel i koks (3,6 mln ton), rudę żelaza (170 tys. ton). Największe wzrosty zanotowano w węglu (wzrost o 295%) i drewnie (wzrost o 902%). Spółka rozpoczynała ten rok z przeładunkami na poziomie 150 tys. ton miesięcznie, a zakończy go osiągając wynik blisko 950 tys. ton miesięcznie. Łącznie przeładowano w spółce ponad 650 tys. ton towarów z Ukrainy, w tym blachę w kęsach, kęsy, rudę żelaza i surówkę.
– W odpowiedzi na potrzeby związane z importem węgla do naszego kraju zwiększamy powierzchnię placów składowych, jak również inwestujemy w mobilny sprzęt przeładunkowy, co bezpośrednio przekłada się na zwiększone możliwości przeładunkowe i szybkość operacji – wyjaśnia Paweł Nowak, prezes PG Eksploatacja S.A. (dalej PGE S.A.)
W lutym br. na terenie Dworca Drzewnego rozpoczął pracę pierwszy z trzech żurawi portowych, zakupionych przez PGE S.A. – Liebherr LHM – 550. W czerwcu i sierpniu 2023 na nabrzeże trafią kolejne dwa żurawie LHM – 550. Inwestycje w sprzęt przeładunkowy znacząco zwiększyły i zwiększą w przyszłości możliwości przeładunkowe spółki.
Fot. Tomasz Dresler, Port Gdańsk.
Blokada portów ukraińskich, wprowadzone embargo na surowce energetyczne sprowadzane z Rosji przy jednoczesnej potrzebie zapewnienia ciągłości dostaw surowców z innych kierunków drogą morską sprawiły, że PGE S.A. przyjęła na siebie ciężar obsługi wzmożonego potoku ładunków 24h/ 7 dni w tygodniu. W ciągu 11 miesięcy 2022 roku spółka przeładowała łącznie 3,6 mln ton węgla, co stanowi 295% wzrostu w porównaniu z analogicznym okresem w zeszłym roku. Absolutnie rekordowy był listopad, w którym przeładowano ponad 750 tys. ton tego surowca.
– To był dla nas wyjątkowo wymagający rok w trakcie, którego wspólne zrealizowaliśmy ponadprzeciętny wynik. Dzięki wytężonej pracy całego zespołu w tym roku podwoiliśmy nasze przeładunki i każdego miesiąca bijemy kolejne rekordy – mówi Paweł Nowak, prezes PG Eksploatacja S.A.
Tylko w tym roku ze względu na obecną sytuację geopolityczną i potrzebę składowania węgla na terenie operatora PG Eksploatacja S.A., ZMPG S.A. wykonał utwardzenia dodatkowych powierzchni pod place składowe o łącznej powierzchni 100 000,00 m2 jak również modernizację istniejącej infrastruktury kolejowej o łącznej długości 1367,00 m.b. W ramach współpracy ZMPG i PGE aktualnie trwają prace mające na celu utwardzenie kolejnych 42 000,00 m2. terenów. Łączna wartość inwestycji spółki w place składowe to 11,7 mln zł – poinformowała Anna Drozd – Rzecznik Prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
(K.N.)
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl