Fot. z Archiwum Ministerstwa Infrastruktury.
Powstał system wykrywania skażeń wody, powietrza oraz sposobu przekazywania informacji o tych zagrożeniach
Śródlądowy Bałtyk, połączony z oceanem wąskimi cieśninami, jest pełen statków z różnymi towarami. W razie katastrofy może dojść do skażenia znacznego obszaru np. substancjami ropopochodnymi. Musimy być gotowi do akcji przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się tych zanieczyszczeń. W Polsce zajmuje się tym m.in. Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (MSPiR) z główną siedzibą w Gdyni. To polski SAR (search nad rescue – poszukiwanie i ratownictwo).
MSPiR została niedawno wyposażona w najnowocześniejsze urządzenia do wykrywania kontaminacji morza, a wydarzenie to miało miejsce w Łebie.
Fot. Kazimierz Netka.
Zaproszenie na tę uroczystość przekazał nam Rafał Goeck – rzecznik prasowy MSPiR – Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa w Gdyni:
Dyrektor Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa Sebastian Kluska serdecznie zaprasza na uroczystość przekazania pilotażowego systemu wykrywania skażeń środowiska morskiego współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu operacyjnego ,,Rybactwo i Morze ” 2014 -2020 dla Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa. Uroczystość odbędzie się 24 marca 2023 roku o godz. 12:00 na terenie Morskiej Stacji Ratowniczej w Łebie ul. Kościuszki 1.
W wydarzeniu tym uczestniczył m.in. Grzegorz Witkowski – wiceminister infrastruktury. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało po zakończeniu uroczystości:
– Służba SAR jest odpowiedzialna za ratowanie życia na morzu oraz zwalczanie zanieczyszczeń środowiska morskiego. Uruchamiany pilotażowo system wykrywania skażeń środowiska morskiego ma za zadanie wzmocnić zdolności ratowników morskich w reagowaniu na różnego rodzaju incydenty związane z wystąpieniem zanieczyszczeń na wodach Morza Bałtyckiego – powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
W ramach przygotowania systemu zakupiono:
– 12 przenośnych analizatorów oleju w wodzie wraz z walizkami transportowymi i akcesoriami do wykonywania pomiarów stężenia olejów lżejszych niż woda,
– 12 przenośnych detektorów wielogazowych MultiRAE Lite, które wyposażone zostały w czujniki umożliwiające wykrywanie stężenia: lotnych związków organicznych (przydatne do wykrywania oparów substancji ropopochodnych), amoniaku, tlenku węgla, chloru, gazów palnych (czujnik dolnej granicy wybuchowości metanu),
– 5 modemów radiowych RAELink 3 przeznaczonych do współpracy z czujnikiem MultiRAE lite,
– 4 modemy radiowe RAELink Mesh do odbierania danych z czujnika MultiRAE z odległości do 3 km,
– moduł do kalibracji czujników gazowych Auto RAE2,
– 12 komputerów przenośnych.
– urządzenia do odczytu i eksportu danych oraz urządzenia do magazynowania i archiwizowania danych zebranych przez czujniki.
Ponadto opracowano wewnętrzne procedury systemu wykrywania skażeń wody, systemu skażeń powietrza oraz sposobu przekazywania danych do Morskich Służb Ratowniczych krajów nadbałtyckich, administracji morskiej, PSP i Marynarki Wojennej.
Projekt był realizowany przez Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa w latach 2020-2023, a jego wartość to prawie 1,5 mln zł. Współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rybackiego wyniosło prawie 846 tys. zł (źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/system-wykrywania-skazen-srodowiska-morskiego-dla-morskiej-stacji-ratowniczej-w-lebie ).
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl