27. Festiwal Szekspirowski, 26 lipca – 6 sierpnia 2023. Spektakl „Billy’s Joy” – sztuka kolektywu artystycznego Needcompany w koprodukcji z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim! Język: angielski z elementami katalońskiego i hiszpańskiego i napisami w języku polskim

Ilustracja do Needcompany Billy’s Joy. Źródło: Gdański Teatr Szekspirowski.

Billy’s Joy: światowa premiera – 11 lipca 2023 r. w Akademietheater, ImPulsTanz, w Wiedniu. Polska premiera – 4 i 5 sierpnia 2023 r., w Gdańsku

Międzynarodowy, interdyscyplinarny kolektyw artystyczny Needcompany wystąpi podczas 27. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego z premierą spektaklu „Billy’s Joy”. Gdański Teatr Szekspirowski jest polskim koproducentem spektaklu – poinformowała Paulina Popiół  – PR Managerka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego:

Dwa lata temu na zaproszenie prof. Jerzego Limona, podczas 25. Festiwalu Szekspirowskiego Needcompany pokazał swój głośny spektakl „Billy’s Violence”. Był to początek historii dyptyku o twórczości Williama Szekspira. Odnosił się do przemocy w sztukach Stratforczyka.

W „Billy’s Violence” Victor Afung Lauwers przeanalizował dziesięć tragedii Szekspira, przepisując je na gwałtownie czułe, intymne dialogi między kobietą a mężczyzną, odarte z wszelkich odniesień historycznych i treści anegdotycznych. Skoncentrował się przy tym na ich przemocowym aspekcie, którego ofiarami były kobiety: Porcja, Kleopatra, Ofelia, Lawinia, Kordelia, Desdemona czy Lady Makbet. Agresja, gwałt, śmierć dotykały poszczególnych bohaterek. Według Louwersa Szekspir nie różni się wiele od Quentina Tarantino.

Słynny belgijski zespół pragnął kontynuować pracę nad sztukami Szekspira. W „Billy’s Joy” Victor Afung Lauwers zasiadł do pracy nad komediami. Zapowiada się tym razem radykalne przedstawienie poszukujące współczesnego pojęcia radości.

Radość ma wiele aspektów. Chcę skupić się na jednym z nich, na pojednaniu. Pojednanie jest pojęciem, o którym można mówić wiele. Stanowi ono ważny motyw w twórczości komediowej Szekspira. Pogląd, że komedie są zabawne, a tragedie nie, to w rzeczywistości błąd interpretacyjny. Jedyna różnica w poetyce między komedią a tragedią (według Arystotelesa) polega na tym, że komedia kończy się dobrze, a tragedia źle. (…) Niewiele można powiedzieć o aktualności Szekspira. W istocie przedstawienia sztuk z kanonu, takich jak sztuki Szekspira, od dawna są niepotrzebne. Dlatego nie jest moim zamiarem stworzenie spektaklu kanonicznego. Chodzi mi raczej o historię, czyli o nasze uchybienia. Kto nie chce znać przeszłości, ten nie chce znać sam siebie. Podejście do przeszłości jest fundamentalną kwestią tożsamościową, by nie powiedzieć prawem podstawowym, i nie ma w społeczeństwie, w którym możliwe jest pojednanie, ani jednej osoby, ani instytucji, jaka mogłaby artystę lub jego publiczność tego prawa pozbawić” – mówi Victor Afung Lauwers.

Billy’s Joy 

Needcompany (Belgia). Tekst – Victor Afung Lauwers. Muzyka – Maarten Seghers. Reżyseria, scenografia, kostiumy – Jan Lauwers. Dramaturgia – Elke Janssens, Erwin Jans. Asystentka reżysera – Emily Hehl. Kierownictwo produkcji – Marjolein Demey

Obsada: Nao Albet, Grace Ellen Barkey, Gonzalo Cunill, Martha Gardner, Romy Louise Lauwers, Juan Navarro, Maarten Seghers, Meron Verbelen

Światowa premiera – 11.07.2023, Akademietheater, ImPulsTanz w Wiedniu

Polska premiera – 4 i 5.08.2023, Gdański Teatr Szekspirowski

Język – angielski z elementami katalońskiego i hiszpańskiego z napisami w języku polskim

Produkcja – Needcompany. Koprodukcja – ImpulsTanz (Wiedeń), Perpodium (Tax Shelter w Belgii), Le Quartz (Brest), Gdański Teatr Szekspirowski (Gdańsk), Teatro Central (Sewilla), Teatro Español y Naves del Español en Matadero (Madryt), CC Brugge (Brugia).

Przy wsparciu władz flamandzkich i programu ulg podatkowych rządu federalnego Belgii za pośrednictwem Cronos Invest.

Needcompany to kolektyw artystyczny założony przez artystów Jana Lauwersa i Grace Ellen Barkey w 1986 roku. Maarten Seghers jest członkiem Needcompany od 2001 roku. Lauwers, Barkey i Seghers tworzą człon grupy. Na ich pracę artystyczną składają się spektakle teatralne i taneczne, performansy, projekty wizualne i pisarskie. Występują w najważniejszych centrach artystycznych w Belgii i za granicą.

Needcompany skupia wokół siebie międzynarodowe, wielojęzyczne i interdyscyplinarne środowisko twórców. Tę różnorodność odzwierciedla skład zespołu, w którym zazwyczaj jest reprezentowanych co najmniej siedem narodowości. Przez lata pracy w ramach Needcompany wyłoniło się wiele artystycznych grup, m.in. Lemm & Barkey (Grace Ellen Barkey i Lot Lemm) i OHNO COOPERATION (Elke Janssens, Maarten Seghers, Jan Lauwers). Needcompany skupia się na indywidualnym artyście i jego procesie twórczym. Fundamentalnymi wartościami w pracy zespołu są: autentyczność, nieodzowność i znaczenie. Medium samo w sobie jest nieustannie kwestionowane, artyści przykładają dużą wagę do sprawdzania relacji między treścią i formą, którą ona przyjmuje. Needcompany wierzy w jakość, innowację i współpracę. Zespół jest od wielu lat wiodącym głosem w międzynarodowej debacie na temat fundamentalnego znaczenia piękna i sztuki w życiu społecznym.

OGŁOSZENIE PROGRAMU

Źródło ilustracji: Gdański Teatr Szekspirowski.

Program 27. Festiwalu Szekspirowskiego zostanie ogłoszony 20 czerwca m.in. na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych festiwalu. Wtedy także widzowie poznają finalistów konkursu o Złotego Yoricka. Ruszy także sprzedaż biletów.

Już dziś organizatorzy zachęcają do zapoznania się z identyfikacją 27. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego nawiązującą do motta tegorocznej edycji „Cudowna jest głupota tego świata!” – cytatu z „Króla Leara”.

O FESTIWALU

Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski odbywa się co roku latem w Trójmieście, organizowany jest przez Gdański Teatr Szekspirowski i Fundację Theatrum Gedanense od 26 lat. Prezentowało się na nim ponad 240 różnych zespołów teatralnych z ponad 40 krajów. Pokazywano realizacje takich twórców, jak Peter Brook, Luk Perceval, Romeo Castellucci, Elizabeth LeCompte, Lew Dodin, Eimuntas Nekrošius, Oskaras Koršunovas, Tiago Rodrigues, Jan Lauwers, Roberto Ciulli, Robert Sturua i wielu innych (łącznie, podczas dotychczasowych edycji swoje produkcje pokazało ponad 250 reżyserów z całego świata). Festiwal jest międzynarodową platformą wymiany doświadczeń, praktyk teatralnych i dyskusji środowisk związanych z twórczością Williama Szekspira oraz fanów teatru.

Festiwal Szekspirowski w Gdańsku – jako jedyny festiwal z Polski i jeden z pięciu w Europie – otrzymał prestiżową nagrodę EFFE Award, przyznawaną przez Stowarzyszenie Festiwali Europejskich (EFA – European Festivals Association) we współpracy z Komisją Europejską i Parlamentem Europejskim.

Festiwal Szekspirowski w Gdańsku jest to również wydarzenie w istotny sposób promujące Gdańsk i Trójmiasto na forum krajowym i międzynarodowym. Wyrazem tego jest, między innymi, zainicjowana w 2010 r. Europejska Sieć Festiwali Szekspirowskich, zrzeszająca obecnie 11 partnerów – z Polski, Niemiec, Węgier, Czech, Rumunii, Wielkiej Brytanii (2), Armenii, Danii, Macedonii, Serbii, mająca swoją siedzibę w Gdańsku.

Festiwal Szekspirowski łączy prezentacje spektakli z całego świata z konkursami na najlepsze polskie spektakle szekspirowskie (konkursy o Złotego Yoricka i SzekspirOFF, od 2023 r. także konkurs o Nowego Yoricka), a także działaniami artystycznymi, edukacyjnymi, warsztatami i spotkaniami z twórcami z różnych stron świata.

Organizatorami Festiwalu Szekspirowskiego są Gdański Teatr Szekspirowski i Fundacja Theatrum Gedanense.Więcej informacji: festiwalszekspirowski.pl – zachęca Paulina Popiół  – PR Managerka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

(K.N.)

Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *