Fot. Kazimierz Netka.
Odsłonili daleką przeszłość, umożliwią mieszkańcom województwa pomorskiego rozwijanie nowoczesności
– Tacy są pracownicy Budimeksu, zatrudnieni przy budowie obwodnicy metropolitalnej Trójmiasta. Poznaliśmy bliżej ich działania na pojezierzu.
Spotkaliśmy się przy dworcu PKP Gdynia Główna. Dalej trasa jazdy wiodła do ulicy Ekologicznej w Chwaszczynie. Po krótkim przystanku ruszyliśmy na teren budowy. Wiał silny wiatr; był mróz, dokuczający wszystkim. Dla zatrudnionych przy wykopach, kładzeniu kolejnych warstw asfaltów, to jeszcze nie były warunki, zmuszające do całkowitego przerwania działań, choć z tym się twórcy nowoczesnych szlaków komunikacyjnych muszą liczyć.
Fot. Kazimierz Netka.
Po krótkiej odprawie, słowach wyjaśnień, ruszyliśmy do Miszewa. Mieliśmy okazję przekonać się na własne oczy jak dla mieszkańców nawet małych miejscowości, budowane są nowe drogi, które znacznie ułatwia im życie; sprawią, że w pobliżu ich miejscowości, zechcą osiedlać się przedsiębiorstwa, oferujące miejsca pracy.
Fot. Kazimierz Netka.
O dokonaniach, teraźniejszości oraz planach Budimexu mówili m.in.: Przemysław Czaja – dyrektor Kontraktu w Budimex S.A.; Michał Radziszewski – zastępca dyrektora Kontraktu ds. dróg; Kornel Ferlin – kierownik ds. branżowych; Rafał Zieliński – zastępca dyrektora Kontraltu ds. mostów; Michał Wrzosek – rzecznik prasowy Budimex S.A.: Jacek Borkowski – account executive w Public Dialog.
Zwięzłe przedstawienie dokonań Budimeksu zawiera poniższa informacja, udostępniona nam po zakończeniu wizyty studyjnej na budowie obwodnicy metropolitalnej Trójmiasta:
Inauguracja prac nad OMT miała miejsce 24 listopada 2022 roku. Generalny wykonawca ma, według planów, zrealizować kontrakt o wartości 668,8 mln zł netto w ciągu 38 miesięcy od podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych, do kwietnia 2025 roku.
Fot. Kazimierz Netka.
Projekt obejmuje budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 16,3 km, węzłów drogowych, obwodów, oraz 25 obiektów inżynieryjnych. Budimex, działając w formule „Projektuj i buduj”, zobowiązał się do kompleksowej realizacji tego ambitnego przedsięwzięcia.
Fot. Kazimierz Netka.
– Budowa OMT została podzielona na dwie części. Pierwsze zadanie to odcinek węzeł Chwaszczyno (bez węzła) – węzeł Żukowo (bez węzła) o długości 16,3 km. W tej chwili jesteśmy w szczycie robót. Na placu budowy pracuje ponad 620 pracowników, aby zgodnie z zadeklarowanym terminem powstała dwujezdniowa droga ekspresowa posiadająca po dwa pasy ruchu w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci pas, węzły drogowe „Miszewo” oraz „Chwaszczyno”, obwód drogowy Miszewo – informuje Przemysław Czaja, Dyrektor Kontraktu w Budimex SA.
Fot. Kazimierz Netka.
Obecnie zaawansowanie prac przekroczyło 50%. Budowa obejmuje 16,5 km trasy głównej klasy S, 15,5 km dróg serwisowych i dojazdowych, wykonanie ponad 3 mln robót ziemnych oraz ponad 230 tys. m3 wymian gruntów. W ramach OMT powstaje także 28 obiektów mostowych, a zaawansowanie prac w tym obszarze wynosi już 60%.
– Praca przy tym kontrakcie stanowi duże wyzwanie. Całość robót gęsto poprzecinana jest siatką dróg lokalnych i dojazdowych. W obszarze kontraktu są dwie czynne linie kolejowe powodujące dodatkowe utrudnienia. Do wykonania na odcinku mamy ponad 280 tys. ton masy bitumicznej, co stanowi naprawdę dużą skalę nawet jak na drogę klasy S – dodaje Przemysław Czaja.
Źródło nagrania: Budimex.
Prace na odcinku realizowanym przez Budimex postępują szybciej niż przewiduje harmonogram, co zaowocowało blisko trzymiesięcznym przyspieszeniem.
Fot. Kazimierz Netka.
– Osiągnięcie drugiego kamienia milowego przed terminem to nie tylko dowód efektywności, ale również zaangażowania zespołu Budimex w realizację tego kluczowego projektu infrastrukturalnego. Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta, ze względu na swoje znaczenie i skalę, jest często określana mianem królowej polskich obwodnic. Jej budowa to realizacja artykułowanych od lat oczekiwań mieszkańców Trójmiasta i Pomorza, ale znaczenie samej trasy jest również istotne z punktu widzenia krajowego i międzynarodowego tranzytu oraz turystyki” – mówi Jakub Długoszek, Dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego w Budimex SA.
Na zdjęciu: Nad Jeziorem Borowiec. „Przejście” przez ten zbiornik było jednym z największych wyzwań dla wykonawców OMT. Fot. Kazimierz Netka.
Budowana obwodnica jest również istotna dla regionu poprzez swoje strategiczne znaczenie dla transportu w obrębie Żukowa oraz Chwaszczyna. Jej obecność w znaczący sposób odciąży ruch na istniejącej drodze ekspresowej S6 Obwodnicy Trójmiasta.
– Dziękujemy za wsparcie, jakie otrzymujemy od mieszkańców Trójmiasta i Pomorza. To dla nas dodatkowa motywacja do jeszcze intensywniejszej pracy. Jesteśmy pełni determinacji, aby zrealizować ten projekt zgodnie z najwyższymi standardami i w umówionym terminie. Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta, po osiągnięciu przewidywanego kształtu, stanie się rzeczywiście królową polskich obwodnic, a my jesteśmy dumni, że możemy być jej współtwórcami – dodaje Przemysław Czaja.
Docelowo OMT będzie miała około 39 km długości i umożliwi sprawny przejazd od strony autostrady A1 oraz S7 w kierunku zachodnim oraz północnym województwa pomorskiego, wyprowadzając ruch tranzytowy na dalsze odcinki trasy S6 w kierunku Lęborka, Słupska i Koszalina.
OMT to kolejna inwestycja infrastrukturalna w portfolio Budimeksu. W tym roku firma ukończyła m.in. budowę odcinka S-11 – „drogi życia” dla Pomorza Środkowego i Wielkopolski, oraz autostrady A-18 przykładając się do likwidacji tzw. „najdłuższych schodów Europy”. – Pracujemy przy newralgicznych trasach, nasze kompetencje w zakresie infrastruktury pozwalają sprostać wymaganiom tych odcinków i terminowej, a nierzadko szybszej niż zakładana w harmonogramie, realizacji prac. Wiemy, że takie inwestycje, od razu przekładają się na rozwój regionu i poprawienie komfortu oraz bezpieczeństwa podróżujących – mówi Jakub Długoszek.
Fot. Kazimierz Netka.
Budimex realizuje średnio co czwarty kilometr drogi ekspresowej w Polsce. Osiemdziesiąt procent kontraktów drogowych polski generalny wykonawca realizuje przed terminem kontraktowym.
BUDIMEX SA jest spółką z ponad pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. Naszą pracą podnosimy jakość życia milionów Polaków. W okresie 50 lat istnienia firmy zrealizowaliśmy tysiące nowoczesnych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych i przemysłowych. Kultura innowacyjności, doskonalenie i kierowanie się zasadami zrównoważonego rozwoju pozwoliły nam zdobyć pozycję lidera polskiego rynku budowlanego. Jesteśmy obecni nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym. Stopniowo zwiększamy swoje zaangażowanie w sektorze facility management (obsługa nieruchomości i obiektów infrastruktury) oraz gospodarki odpadami. Od 1995 roku nasza spółka notowana jest na warszawskiej GPW, a od roku 2011 wchodzi w skład indeksu najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. Jej inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma o globalnym zasięgu – Ferrovial. W skład grupy wchodzą: Mostostal Kraków oraz FBSerwis.
Jesteśmy jednym z sygnatariuszy Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie – inicjatywy utworzonej w 2010 r., zrzeszającej największych generalnych wykonawców w Polsce w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa pracy w branży budowlanej.
Więcej informacji jest dostępnych na www.budimex.pl – poinformowali organizatorzy study tour po budowie OMT – obwodnicy metropolitalnej Trójmiasta.
Podczas budowy OMT, Budimex odsłonił ślady działalności ludzi sprzed wielu wieków. Miejsca te i obiekty zbadali archeolodzy. Tak więc, Budimex – wykonawca obwodnicy przyczynia się nie tylko do ułatwiania życia współczesnym Pomorzanom i do rozwoju regionu, ale również umożliwia lepsze poznanie przeszłości województwa pomorskiego.
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl