Gdańsk. Rumuni podłączają Szekspira do sztucznej inteligencji. W przyszłości będzie można z Nim porozmawiać… „Burza” przed Forum Gdańsk. Szekspir i społeczna odpowiedzialności biznesu Powstał pomysł, jak połączyć osoby oblegające centra handlowe z tymi, którzy uczęszczają do teatrów. Nowy sposób przekazu kulturowego przy zaangażowaniu biznesu

Fot. Kazimierz Netka.

Nad pokrzyżackim kanałem, w Forum Gdańsk, zapanowała „Burza”, a pokazuje ją sztuczna inteligencja. Szekspir by się zdziwił, ale w przyszłości będzie można zapytać go o opinię

Sztuczna inteligencja autorem i budowniczym scenografii? Będzie przetwarzała zamierzenia i słowa Szekspira?

Na placu Targ Sienny w Gdańsku, pomiędzy średniowiecznym pokrzyżackim Kanałem Raduni a trasą kolejową Gdańsk – centrum Polski, przed XXI-wiecznym Forum Gdańsk, stanęła niezwykła budowla w kształcie zbliżonym do kostki. Zdobi ją wizerunek twarzy wybitnego światowego pisarza, Anglika Wiliama Szekspira.

Fot. Kazimierz Netka.

Niewykluczone, że mimo upływu kilkuset lato od śmierci Szekspira w1616 roku będzie można z tym zasłużonym pisarzem, aktorem porozmawiać. Umożliwi to sztuczna inteligencja, według pomysłu twórców teatru z Rumunii. Jak do tego może dojść, kiedy; co znajduje się wewnątrz budowli na placu Targ Sienny – mówiono 26 lipca 2024 roku, podczas konferencji w Forum Gdańsk.

Fot. Kazimierz Netka.

Na tym spotkaniu obecni byli i o unikatowym projekcie opowiadali m.in.: Dorota Szczęsny – dyrektor Centrum Handlowego Forum Gdańsk; Anca Ioana Ghiorghiu – Group PR & Events Manager w NEPI Rockcastle; Joanna Śnieżko-Misterek – koordynatorka międzynarodowego Gdańskiego Festiwalu Szekspirowskiego; Vlad Drăgulescu – dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Rumunii. Konferencję prowadziła Monika Ostrowska z Biura Prasowego Forum Gdańsk.

Fot. Kazimierz Netka.

– Dzisiaj spotykamy się ze względu na wyjątkową instalację artystyczną o nazwie Shakespeare Dimensions, którą przygotował nasz zespół – powiedziała pani prowadząca, Monika Ostrowska. – Najpierw opowiemy, skąd pomysł, jak wygląda, jakie są działania CSR-owe NEPI w kulturze. Około godziny 12 powinniśmy przenieść się do tej wyjątkowej instalacji. Do dyspozycji gości, turystów i mieszkańców jest ona od dziś do 29 lipca w godzinach 9 – 21. na jeden seans może wejść maksymalnie 5 – 6 osób.

– Witam wszystkich; Forum Gdańsk to przestrzeń publiczna, która zawsze jest otwarta na miasto, na mieszkańców i na turystów – mówiła Dorota Szczęsny – dyrektor Centrum Handlowego Forum Gdańsk.

– Od początku naszej działalności zależało nam na tym, żeby odbywały się tutaj wydarzenia kulturalne, dlatego cieszymy się, że po raz kolejny to się nam udaje.

Fot. Kazimierz Netka.

W tym roku nawiązaliśmy współpracę z Teatrem Szekspirowskim w ramach Festiwalu Szekspirowskiego, który odbywa się w Gdańsku, a także tego, który w maju, jest organizowany w rumuńskim mieście Craiova. O szczegółach instalacji, o szczegółach tego przedsięwzięcia poproszę by opowiedzieli nasi goście – zaproponowała pani dyrektor Dorota Szczęsny.

– Dzień dobry, witam państwa bardzo serdecznie. Bardzo się cieszymy, że możemy być częścią tego wydarzenia, instalacji artystycznej Shakespeare Dimesion – powiedziała Anca Ioana Ghiorghiu – Group PR & Events Manager w NEPI Rockcastle.

Fot. Kazimierz Netka.

– Reprezentuję NEPI Rockcastle. NEPI Rockcastle jest częścią tego wydarzenia, jest ono wpisane w kampanię społecznej odpowiedzialności biznesu naszego funduszu. Jesteśmy obecni zatem we wszystkich miastach, w których gosci instalacja, we wszystkich 9 państwach, w których będzie ona pokazywana jesteśmy obecni, wspierając część edukacyjną tego projektu.

Rozpoczęło się wszystko w maju, podczas wystawienia tej instalacji po raz pierwszy na Festiwalu Szekspirowskim międzynarodowym w Craiovej. Było to spore wyzwanie, a instalacja powstawała w Laboratorium w Rumunii.

Forum Gdańsk to trzecie centrum handlowe w których pokazywana jest nasza instalacja. Pokazywaliśmy ją wcześniej w centrum Promenada w Bukareszcie i w Centrum Promenada w Craiovej. Cieszyła się ogromnym zainteresowaniem młodych osób. Jest to dla nas bardzo ważne miedzy innymi z tego powodu, że w tym projekcie zaangażowaliśmy sztuczną inteligencję. Wiem, że język sztucznej inteligencji przyciąga przedstawicieli młodego pokolenia do naszych centrów, ale także zaostrza apetyt młodych ludzi na kulturę.

Poszukujemy nowych sposobów przekazywania przekazu kulturowego. To jest właśnie taki nowy sposób. Myślę, że lepiej jeśli Vlad Drăgulescu, współtwórca instalacji, opowie państwu więcej o doświadczeniu Szekspira. Mam nadzieję, że po tym spotkaniu zechcą państwo także zobaczyć, spektakl, w którym weźmiemy udział, a który będzie pokazywany w ramach Festiwalu Szekspirowskiego tegorocznego – powiedziała Anca Ioana Ghiorghiu – Group PR & Events Manager w NEPI Rockcastle.

– Wspaniale być częścią tego projektu, w tym sensie, że nie jest on projektem, który obejmuje całość utworu „Burza” – mówił Vlad Drăgulescu – dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Rumunii.

Fot. Kazimierz Netka.

– Zatytułowaliśmy go Dimension one – odcinek pierwszy, Episode one, dlatego, że skupia się na Akcie 1 sceny 1 i dokładnie tak jak powiedziała Anka, chcieliśmy połączyć siły, przedstawiając swój pomysł, kiedy przyszliśmy z tym naszym projektem, mieliśmy ten sam pomysł, czyli żeby osoby, które oblegają centra handlowe żeby robić zakupy, połączyć z osobami, które uczęszczają do teatrów, żeby oglądać sztuki. Liczyliśmy na to, że to miejsce stanie się punktem spotkań. Być może dojdzie do takiej wymiany, że te osoby, które robią zakupy udadzą się czasem do teatru, a ci, którzy chętnie odwiedzają teatry będą robili zakupy w centrach handlowych, więc jest to taki punkt spotkań.

Fot. Kazimierz Netka.

Odcinek 1 został stworzony z myślą głównie o tym, żeby przyciągnąć jak najwięcej młodych osób, a współtworzony jest z dużym udziałem sztucznej inteligencji. Jest to scena pierwsza, pokazuje nam zatonięcie statku. Jest to przedstawione w taki sposób, jak właśnie widzi to sztuczna inteligencja. Chcieliśmy stworzyć przestrzeń immersyjną; przestrzeń, w której można się zanurzyć w rzeczywistości wirtualnej, bez potrzeby nakładania okularów. Zatem cała ta przestrzeń, sufit, ściany, podłoga, stanowią ekran.

A zatem nie potrzebuję Ariela w takim sensie jak w sztuce Szekspira jako ducha, ale bardziej jako takiego asystenta IT. A tworzymy iluzję burzy, właśnie ściągając do pomocy tę sztuczną inteligencję. Tu po raz pierwszy sztuczna inteligencja została zastosowana w projekcie teatralnym, w taki sposób, że tworzymy obrazy, które mają przekładać właśnie język Szekspira na obraz.

Fot. Kazimierz Netka.

Jak powiedziałem, Epizod 1, pierwszy, z wielu, z ilu – nie wiemy, ale ostatnio przewidujemy, że ostatni powstanie za jakieś osiem lat od tego momentu. Będziemy podążać za tym, co będzie proponować sztuczna inteligencja, która ciągle się rozwija.

I zaczynając od tego odcinka, który jest jeszcze w powijakach, jest taki dziecięcy – bo taki też jest etap rozwoju sztucznej inteligencji. Z ciekawością czekamy na koniec tego projektu, żeby zobaczyć, jak już zaawansowana sztuczna inteligencja będzie i w jaki sposób, naprawdę poważny, będzie przetwarzała zamierzenie i słowa Szekspira.

Fot. Kazimierz Netka.

I prace nad tym ostatnim odcinkiem już ruszyły. Zaczęliśmy proces trenowania, szkolenia sztucznej inteligencji, ucząc jej wszystkiego, co powinna wiedzieć o Szekspirze.

W ostatnim odcinku, planujemy, że możliwe będzie zadawanie pytań i uzyskiwanie odpowiedzi od sztucznej inteligencji – czyli od Szekspira. Nie będzie to prawdziwy pan Szekspir, ale taka możliwa sztuczna inteligencja Szekspira.

Fot. Kazimierz Netka.

Pytania będzie można zadawać w ten sposób, że po wejściu do instalacji, będziemy mogli zadać pytanie w dowolnym języku. Dlatego mówimy, że będzie to możliwe za 8 lat od teraz, że ten czas potrzebny jest na wytrenowanie sztucznej inteligencji by mogła w ten sposób zadziałać. To trochę jak teraz: kiedy zadajemy pytania chatowi GPT, robimy to pisemnie i uzyskujemy odpowiedź w tym samym języku, w którym nasze pytanie zostało zadane. Idea jest taka, że będziemy mogli wejść do tej instalacji, zadać pytanie i usłyszeć odpowiedź, a ponieważ mamy czas na wyszkolenie sztucznej inteligencji, będzie ona już posiadała całą wiedzę, z całego świata, wszystko, co tylko można wiedzieć o Szekspirze, więc liczymy na to, że dzięki temu będzie nam mogła opowiadać o samym Szekspirze.

Fot. Kazimierz Netka.

Ponieważ ludzkość zawsze odczuwała potrzebę rozmawiania ze zmarłymi, więc tu nadarzy się taka okazja, żeby porozmawiać z tym naprawdę, szczególnym zmarłym – mówił Vlad Drăgulescu – dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Rumunii.

Prospero jest tutaj inżynierem IT, on jest tym, który uczy Kalibana mówić, czytać, daje mu książki, dba o jego ewolucję. Wyobrażamy sobie to w ten sposób, że Kaliban uosabia tutaj sztuczną inteligencję i w miarę tego, jak jest coraz bardziej rozgarnięty, otoczony dobrami, jak się rozwija, jest w stanie na koniec, w ostatnim odcinku, wynaleźć postać Prospera za którą tak bardzo zaczyna tęsknić.

Fot. Kazimierz Netka.

Będziemy podążać krokami rozwoju sztucznej inteligencji, począwszy od tego pierwszego odcinka, w którym to my uczymy sztuczna inteligencję.

Drugi krok, etap, to ten, w którym sztuczna inteligencja nie będzie już potrzebowała naszej inteligencji, bo sama będzie w stanie się uczyć.

Trzeci etap to taki, w którym sztuczna inteligencja osiągnie już stan absolutnej niezależności, chociażby od komputerów czy elektryczności. Będzie czymś, co będzie wszędzie.

Fot. Kazimierz Netka.

Myślę, że warto przejść do doświadczenia tej pierwszej sceny, która nie jest jeszcze tak straszna jak będzie scena ostatnia. Tutaj jeszcze mamy do czynienia z tą dziecinną wersją, jak wciąż po opuszczeniu inkubacji artystycznej. Mam nadzieję, że na naszych twarzach będzie gościł uśmiech.

– Nowością tego projektu jest nie tylko sama sztuczna inteligencja w służbie teatru, ale też sposób, w jaki został zrealizowany ten projekt, więc sztuczna inteligencja i sposób, w jaki zbudowano instalację: w taki sposób, że ona nie ujawnia technologicznych rozwiązań, czyli kiedy tam wchodzimy, mamy doświadczenie całkowitego zanurzenia w całym Wszechświecie, w którym ściany stają się obrazami, obrazy nas otaczają, nie widzimy rzutników. Nawet na podłogę obrazy są rzucane od spodu. W tym sensie jest to doświadczenie całkiem nowe, doświadczenie w pełni nas obejmujące – stwierdził Vlad Drăgulescu – dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Rumunii.

Chciałbym także podziękować Rumuńskiemu instytutowi Kultury, dzięki któremu także jesteśmy tutaj i który uczestniczył z nami w otwarciu drogi tej instalacji, będącej częścią tego, co zobaczą państwo w ramach spektaklu Hamlet, wystawianego w ramach Festiwalu Szekspirowskiego przez Rumuński Teatr Narodowy Marin Sorescu w Craiovej, ale także będzie towarzyszyła tym wydarzeniom, które otwierają Rumuńsko-Polski Sezon Kulturalny 2024 – 2025 wystawa w Grigorescu Museum. Pragnę państwa zachęcić do wykorzystania tych wydarzeń kulturalnych i cieszenia się wspólnego, Rumuńsko-Polskim Sezonem Kulturalnym – zachęcał Vlad Drăgulescu – dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Rumunii.

– Reprezentuję Festiwal Szekspirowski i bardzo się ciesze, ze właśnie jestem tutaj z państwem – mówiła Joanna Śnieżko-Misterek – koordynatorka międzynarodowego Gdańskiego Festiwalu Szekspirowskiego.

Fot. Kazimierz Netka.

– Bardzo się cieszę z partnerstwa, które w tym monecie udało nam się stworzyć. Nareszcie owo partnerstwo, ta współpraca nabiera realnego kształtu, właśnie dzięki instalacji, której będziecie mogli doświadczyć. Cieszy mnie również jeszcze jedna sprawa. Nie wiem, czy państwo wiecie, ale Festiwal Szekspirowski w Craiovej jest bardzo ważny, duży. Festiwal jest członkiem Europejskiej Sieci Festiwali Szekspirowskich, która ma swoją siedzibę właśnie w Gdańsku, która powstała w 2010 roku i właśnie Festiwal w Craiovej jest jednym z założycieli owej sieci. Z Vladem znamy się już od lat. Przyznam, że wielką przyjemnością jest zawsze wizyta w jego festiwalu, który odbywa się co 2 lata właśnie w Craiovej. Tam po raz pierwszy miałam szansę zobaczyć, uczestniczyć, doświadczyć Shakespeare Dimensions Episode 1. Bardzo się cieszę, że również nasza publiczność, publiczność Gdańskiego Festiwalu będzie mogła tego doświadczyć, ale przy tym bardzo szerokie grono osób, które być może jeszcze nigdy nie było w naszym teatrze, będzie się mogło zainteresować naszym festiwalem.

Fot. Kazimierz Netka.

Gdański Festiwal Szekspirowski rozpoczął się wczoraj, nomen-omen Burzą w reżyserii Joanny Zdrady, według tekstu Maliny Prześlugi i szczerze powiedziawszy, słuchając Vlada widziałam pewne podobieństwa. Nie chcę zdradzać ich za wiele, ale myślę, ze Prospero, który został tutaj porównany do specjalisty IT w pewnym sensie podobna postać pojawia się właśnie w tekście pani Maliny Prześlugi. Bardzo zachęcam do zobaczenia tego spektaklu. Będziemy go grali jeszcze po Festiwalu. Być może jakieś ostatnie miejsca są do upolowania dzisiaj, ale myślę, że cieszy się to bardzo dużym zainteresowaniem, więc może być trudno. Natomiast będziemy grać w sezonie jesiennym i serdecznie państwa zapraszamy.

Natomiast nasz Festiwal to ogromna liczba wydarzeń, zarówno polskich, jak i zagranicznych. Mamy konkursy O Złotego Yoricka, Na Najlepszą Inscenizację Szekspirowską w Polsce, mamy konkurs adresowany do młodych reżyserów, konkurs O Nowego Yoricka, mamy konkurs SzekspirOFF – prezentujący artystów niezależnych, offowych, ale mamy też bardzo bogaty, myślę, że ciekawy program międzynarodowy i rzeczywiście szczególną rolę ma w nim spektakl w reżyserii Declana Donnellana, uznanego międzynarodowego twórcy, brytyjskiego twórcy, który cieszy się międzynarodowym uznaniem, którego spektakle prezentowaliśmy na festiwalu, między innymi „Miarkę za miarkę”. Był też reżyserem brytyjskiej wersji „Zakochanego Szekspira”. Ten spektakl będzie do zobaczenia 28 i 29 lipca na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Zachęcam do przyjrzenia się programowi.

Nowe i ciekawe jest to, że nawiązujemy taka szczególną współpracę z Forum Gdańsk. Mamy wiele pomysłów na współpracę w ramach projektów społecznych i edukacyjnych i bardzo mam ogromną nadzieję, że to początek wspaniałej współpracy – powiedziała Joanna Śnieżko-Misterek – koordynatorka międzynarodowego Gdańskiego Festiwalu Szekspirowskiego.

Fot. Kazimierz Netka.

– Proszę państwa, jak widzicie, jest to coś wyjątkowego, niespotykanego dotąd chociażby w Forum w Gdańsku – powiedziała na zakończenie Monika Ostrowska z Biura Prasowego Forum Gdańsk. – To ogromna praca na rzecz edukacji i przybliżenia kultury do tych najmłodszych. Nie trzeba zdobywać wielkich umiejętności czy posiadania ogromnej wiedzy na temat Wiliama Szekspira i jego twórczości, po to, aby właśnie w tym nowoczesnym wydaniu współczesnego odbiorcy przeżywać, doświadczać, po swojemu.

Oto dodatkowa informacja, która przekazała nam Monika Ostrowska z Biura Prasowego Forum Gdańsk:

Shakespeare Dimensions – stań w samym centrum “Burzy”!

Po raz pierwszy w Polsce, na Dziedzińcu w Forum Gdańsk Shakespeare Dimensions – miejsce, w którym spektakl teatralny i sztuczna inteligencja (AI) łączą się, tworząc wyjątkowe doświadczenie wirtualnej rzeczywistości. Ta wyjątkowa instalacja artystyczna jest integralną częścią 28. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Przyjdź i przeżyj wrażenia wizualne, słuchowe i węchowe, inspirowane „Burzą” Williama Szekspira. Wstęp wolny!

Fot. Kazimierz Netka.

W dniach 26 – 29 lipca warto wybrać się w wirtualną podróż do świata ostatniego arcydzieła słynnego angielskiego dramaturga. W tym czasie zarówno mieszkańcy, jak i turyści mają okazję wejść do instalacji artystycznej, ulokowanej na Dziedzińcu Forum Gdańsk i doświadczyć wrażeń wizualnych, słuchowych oraz węchowych inspirowanych „Burzą” Williama Szekspira. To wyjątkowe miejsce, w którym zacierają się granice między magią, naturą i technologią. Instalacja Shakespeare Dimensions przyjechała do Gdańska z Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Craiovej, w Rumunii. Jest to scenograficzny eksperyment 3D w wirtualnej przestrzeni, w którym szekspirowski wszechświat jest w całości generowany przez sztuczną inteligencję. Stworzona została przez Rumuński Teatr Narodowy Marin Sorescu w Craiova, przy wsparciu NEPI Rockcastle.

Fot. Kazimierz Netka.

– Cieszymy się, że możemy być częścią tego projektu. To wspaniała okazja dla NEPI Rockcastle, aby stać się częścią „Shakespeare Dimensions”, opracowanego przez Narodowy Teatr „Marin Sorescu” Craiova w Rumunii – mówi Anca Ioana Ghiorghiu, Group PR & Events Manager w NEPI Rockcastle. Współpraca jest częścią misji NEPI Rockcastle w zakresie CSR, którą firma realizuje we wszystkich (9) krajach swojego portfolio. Oznacza, to, że NEPI Rockcastle ​​angażuje się we wszystkie ważne projekty oraz wydarzenia edukacyjne i kulturalne, które odbywają się w miastach, w których mamy swoje centra handlowe.

– To jest powód, dla którego zdecydowaliśmy się wesprzeć Shakespeare Dimensions, interaktywną instalację stworzoną w maju na potrzeby Festiwalu Szekspirowskiego w Craiovej. Dotychczas Shakespeare Dimensions pokazywaliśmy w centrach handlowych Promenada Bucharest i Promenada Craiova. Naszym celem było przybliżenie teatralnego wszechświata, zwłaszcza młodemu pokoleniu. Zdecydowaliśmy się na komunikację z tą grupą odbiorców sztuki za pomocą sztucznej inteligencji, jako formy doświadczenia immersyjnego. Zawsze szukamy sposobów na przekazywanie kulturowych przesłań i wprowadzanie nowych doświadczeń w naszych centrach handlowych – wyjaśnia przedstawicielka NEPI. Jest to pierwszy projekt CSR wspierany przez NEPI Rockcastle, który przechodzi z kraju do kraju w ramach portfolio. Obecnie prezentujemy artystyczną instalację w Gdańsku, jako integralną część 28. Festiwalu Szekspirowskiego.

Fot. Kazimierz Netka.

– Forum Gdańsk to przestrzeń publiczna, otwarta na Miasto, jego mieszkańców, a także turystów. Od początku naszej działalności zależało nam, żeby odbywały się tutaj wydarzenia kulturalne, dlatego cieszymy się, że po raz kolejny to się udaje. Tym razem nawiązaliśmy współpracę z Teatrem Szekspirowskim w ramach 28. Festiwalu Szekspirowskiego, który odbywa się w Gdańsku, a także tego, który miał miejsce w maju w rumuńskim mieście Craiova – informuje Dorota Szczęsny, dyrektor Centrum Handlowego Forum Gdańsk.

Na co mogą liczyć osoby wchodzące do wnętrza instalacji artystycznej?

Widzowie będą mieli okazję stać się aktywnymi obserwatorami, aktorami w pierwszej scenie sztuki. Wstęp jest bezpłatny, a doświadczenie trwa trzy minuty.

– Ta immersyjna instalacja artystyczna Shakespeare Dimensions jest projektem, który wynika z potrzeby zbliżenia ludzi, którzy chodzą do teatru z tymi, którzy z różnych powodów do teatru nie chodzą. Naszą wizję przedstawiliśmy NEPI Rockcastle.
Z pomysłu zrodziła się piękna przyjaźń, która doprowadziła do powstania odcinka pierwszego projektu. Kierujemy go przede wszystkim do osób młodych. Dzięki projektowi stają się nie tylko widzami, ale wręcz uczestnikami sceny pierwszej, aktu pierwszego szekspirowskiej “Burzy”. Mam nadzieję, że ta długofalowa współpraca z NEPI Rockcastle umożliwi nam dalsze badanie tego, jak nowe media oraz sztuczna inteligencja mogą być zaprzężone do tworzenia teatru – mówi Vlad Drăgulescu – dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Rumunii.

Fot. Kazimierz Netka.

28. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku

Przypomnijmy, tegoroczny międzynarodowy festiwal odbywa się pod hasłem „A niech się głowy toczą”. Organizatorami wydarzenia są Gdański Teatr Szekspirowski oraz Fundacja Theatrum Gedanense. W programie m.in. „Hamlet” w reż. Declana Donellana, „12. noc albo co chcecie” w reż. Grzegorza Jarzyny, peruwiański „Hamlet” Cheli De Ferrari oraz postapokaliptyczna wersja najsmutniejszej tragedii Szekspira „Romeo i Julia” w reż. Rostyslava Derzhypilskiego. Będą spektakle z Peru, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Rumunii, Włoch, Chorwacji oraz Polski. Do tego aż 10 premier, w tym najnowsza produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego „Burza. Prequel” Maliny Prześlugi w reżyserii Joanny Zdrady. To wielowątkowa opowieść dla młodzieży oraz dorosłych o dojrzewaniu, poszukiwaniu własnej drogi, sile przyjaźni i potrzebie wolności.

HAMLET w wersji rumuńskiego Teatru Narodowego

Jedno pytanie, cztery słowa: „Być albo nie być” – dla jednych banał, dla innych zadanie tak rozległe i drążące, że rezonuje w wielu kulturach i poprzez epoki jako najsłynniejsze zdanie w historii światowego teatru. Szekspir sprowokował w twórcach filozoficzne rozważania. I są one na tyle pojemne w znaczenia i wątki, że – ku satysfakcji widzów – powstają kolejne spektakle, które świeżo i z zaangażowaniem podejmują wyzwanie odpowiedzi.

Hamlet w wersji rumuńskiego Teatru Narodowego to postać poszukująca. Przeszukuje stulecia, wędruje przez epoki. I jest tym dryfowaniem już mocno zmęczony. Pytając, doświadcza blokady doznań i wyczerpania. Czy warto być w takim świecie? Czy nie przeczymy naturalnej chęci do życia, pozwalając na okrucieństwo wobec siebie samych, jak i wobec innych? Egzystencjalne pytanie z dramatu skraca się do krótkiego i wątpiącego: „Dlaczego?”. I im bliżej XXI wieku, tym więcej słyszy się w nim rozpaczy.

Fot. Kazimierz Netka.

W spektaklu gra scenografia pełna symboli: lustro, czaszka, młotek, miecz; grają też kolory – biel i czerwień. Wszystko to kontrastuje jak skrajność wyboru pomiędzy „być” a „nie być”.

Człowiek potrafi zwątpić we własne istnienie – i to też paradoksalnie go uruchamia. W dylematach i marazmie Hamleta skrzy się nadzieja. Link do pełnego programu 28. Festiwalu Szekspirowskiego:

https://festiwalszekspirowski.pl/program-2024/hamlet-rez-declan-donellan/

Rumuńsko-Polski Sezon Kulturalny 2024-2025

W 2024 roku świętujemy pierwszy w historii Sezon Kulturalny Polska-Rumunia. Za jego przygotowanie i realizację odpowiadają polskie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Instytut Adama Mickiewicza, przy wsparciu Instytutu Polskiego w Bukareszcie, oraz rumuńskie Ministerstwo Kultury i Rumuński Instytut Kultury. Z tej okazji zaplanowano wiele wydarzeń, między innymi w Gdańsku podczas 28 Festiwalu Szekspirowskiego – w dniach 28 i 29 lipca 2024 odbędą się dwa pokazy spektaklu „Hamlet” w reżyserii Declana Donnellana, a na Dziedzińcu Forum Gdańsk dostępna dla odwiedzających centrum handlowe będzie instalacja artystyczna Shakespeare Dimensions. Zapraszamy! – zachęca Monika Ostrowska z Biura Prasowego Forum Gdańsk.

Umożliwienie obejrzenia unikatowej instalacji „Burzy” osobom idącym po zakupy, to godny naśladowania pomysł Forum Gdańsk, Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, Rumuńskiego Teatru Narodowego Marin Sorescu w Craiova przy wsparciu NEPI Rockcastle. To przykład realizacji zasad CSR – społecznej odpowiedzialności korporacji. Przypomnijmy, co to znaczy:

Skrót: CSR pochodzi od angielskiego określenia: Corporate Social Responsibility. Oznacza odpowiedzialność przedsiębiorstw, korporacji za ich wpływ na społeczeństwo.
W Normie PN-ISO 26 000 podano następującą definicję CSR: „odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko zapewniana przez przejrzyste i etyczne postępowanie, które: przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, w tym dobrobytu i zdrowia społeczeństwa; uwzględnia oczekiwania interesariuszy; jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania; jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach”. CSR jest bardzo szerokim pojęciem, pod którym kryje się wiele różnych inicjatyw, procedur, pomysłów, inicjatyw.

Kazimierz Netka

Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *