Fot. Kazimierz Netka.
Sztuczna inteligencja może osłabić chęci uczenia się, dążenia do własnego rozwoju. Po co się męczyć, skoro pracę wykonuje technologia, np. ChatGPT?
SI – sztuczna inteligencja (AI – artificial Intelligence) to duża szansa dla ludzkości. Nie brakuje jednak obaw, że może ona narobić dużo szkody, zabrać miejsca pracy, przejąć zarządzanie, dezinformować. A jakie są szanse jej rozwoju i czy AI jest w stanie zapewnić wszystkim ludziom jednakowy dostęp do informacji? O tym mówiono podczas IV Forum Akademiczko-Gospodarczego w Uniwersytecie WSB Merito w Gdańsku.
Fot. Kazimierz Netka.
Konferencję tę moderowała Katarzyna Glanc-Tarczewska – redaktorka programowa i dziennikarka – Telewizja TBN Polska. Spotkanie zainaugurował swym wystąpieniem, wykładem prof. Jan Wiśniewski – rektor Uniwersytetu WSB Merito w Gdańsku:
Fot. Kazimierz Netka.
– Szanowni państwo Forum Akademicko-Gospodarcze ma na celu wymianę informacji między sferą nauki i sferą praktyki – powiedział, witając przybyłych, prof. Jan Wiśniewski – rektor Uniwersytetu WSB Merito w Gdańsku. – Przede wszystkim jeśli chodzi o sferę praktyki, to dotyczy to zapotrzebowania praktyki na rozwiązania, które mogą przygotować nauka, naukowcy. Natomiast w odniesieniu do sfery nauki chodzi o informacje odnoszące się do potencjału możliwości, którymi dysponuje nauka, jeżeli chodzi o udzielanie odpowiedzi na wyzwania praktyczne.
Nie bez przyczyny konferencje, które nazywamy Forum Akademicko- Gospodarcze, organizujemy na naszej uczelni, Otóż nasza uczelnia jest akademicka, lecz realizuje praktyczny profil edukacyjny. Jest to stosunkowo rzadkie zjawisko, jeżeli chodzi o uczelnie akademickie.
Co w naszym wykonaniu oznacza praktyczny profil edukacji? Otóż staramy się tak kształtować programy nauczania by były one oparte o najnowsze osiągnięcia nauki ale jednocześnie staramy się również tak przekazywać wiedzę studentom, aby mogli oni już jako absolwenci możliwie jak najpełniej wykorzystać tę wiedzę w swojej pracy zawodowej, a więc w praktyce gospodarczej. Jest to realizacja tego praktycznego profilu kształcenia i nie jest sprawą prostą. Ale know-how w tym względzie ciągle doskonalimy i myślę, że mamy już pewne osiągnięcia dość istotne.
Jeżeli chodzi o główne filary tego praktycznego kształcenia to w naszej uczelni odnoszą się one do dwóch zasadniczych czynników. Pierwszym z nich jest rozwój w naszej uczelni badań naukowych stosowanych. Drugi czynnik to projekty wdrożeniowe – chodzi tutaj o rozwiązania proponowane przez naukę, które można wdrażać, wprowadzać do praktyki gospodarczej. Te ostatnie: projekty wdrożeniowe mieszczą się – staramy się je możliwie jak najpełniej ulokować w naszych programach kształcenia. Projekty wdrożeniowe są bardzo często podstawowego znaczenia na naszej uczeni przedmiotów specjalizacyjnych bądź też są podstawą do przygotowania i napisania pracy dyplomowej, zarówno na poziomie studiów I stopnia jak i studiów II stopnia,
I tutaj chciałbym przekazać państwu jedną informację: od 3 lat realizujemy specjalny program dotyczący projektów wdrożeniowych, niekomercyjnych, Na czym ten program polega? Ściśle wiąże się z realizacją naszych zadań dydaktycznych, naszego procesu edukacyjnego, Otóż nasi studenci pod kierunkiem wykładowców promotorów wykonują rozwiązania na zapotrzebowanie przedsiębiorstw i innych instytucji społeczno – gospodarczych, rozwiązania, które mogą być zastosowane w praktyce, Te rozwiązania są przekazywane beneficjentom z praktyki bezpłatnie, Jeżeli chodzi o ekwiwalent, którego oczekujemy w zamian za te rozwiązania – to jest tylko ocena tych dostarczonych projektów wdrożeniowych, ocena ich przydatności do wdrożenia do praktyki. Zachęcam przedstawicieli przedsiębiorstw i innych instytucji do zapoznania się z naszym programem niekomercyjnych projektów wdrożeniowych. Główną osobą, która może państwu udzielić ważnych informacji jest główna organizatorka dzisiejszego forum, obecna tutaj na sali, pani Katarzyna Moszczyńska. Gdyby były jakieś zapytania, to proszę do pani Katarzyny kierować.
Fot. Kazimierz Netka.
Szanowni państwo, poza tą informacją o projektach wdrożeniowych chciałbym swoje wystąpienie, inaugurujące rozpoczynające się Forum, wykorzystać promocyjnie do przekazania informacji o naszej uczelni, które nie do końca są znane środowisku, zarówno praktyki społeczno – gospodarczej jak i środowisku akademickiemu innych uczelni. Otóż nasza uczelnia istnieje 26 lat, To okres i krótki, i długi, zależy jak na to spojrzeć, Wiadomo, że tradycja akademicka kształtuje się z reguły przez setki lat. Natomiast żyjemy w takich czasach bardzo dynamicznych, kiedy i dziesięciolecia, to są również długie okresy.
I właśnie nasza uczelnia w okresie niewiele dłuższym niż ćwierć wieku stała się na Pomorzu drugą instytucją edukacyjną – drugą ze względu na liczbę studentów i słuchaczy. Już dwa lata temu przekroczyliśmy 20 000 studentów i słuchaczy. W tej liczbie mamy około 1000 osób studiujących u nas zagranicznych, pochodzących z ponad 30 krajów.
Dla naszych studentów mamy bardzo bogatą – jak sądzę – i interesującą ofertę edukacyjną. Kształcimy na 35 kierunkach studiów na 5 wydziałach. Oferujemy studia I stopnia licencjackie, inżynierskie, studia, II stopnia oraz jednolite studia magisterskie.
Poza tą ofertą mamy także bogatą ofertę studiów podyplomowych. Co roku na studiach podyplomowych w naszej uczelni mamy około 1000 słuchaczy kształcących się na około 40 kierunkach tych studiów.
Ta rozbudowana oferta, którą udało nam się osiągnąć, była jednym z atrybutów, jednym z warunków, które pozwoliły nam stać się uniwersytetem. Drugim warunkiem niezbędnym jak powszechnie wiadomo aby uczelnia została uniwersytetem jest rozwój działalności naukowej, rozwój nauki. Otóż dbając o rozwój efekty edukacyjnej również przykładaliśmy wiele starań i dbaliśmy o to, aby na naszej uczelni również rozwijała się nauka.
Pierwszy sukces osiągnęliśmy w roku 2016. Wówczas to staliśmy się uczelnią akademicką to znaczy uzyskaliśmy uprawnienie do nadawania stopnia naukowego doktora w dyscyplinie nauki o zarządzaniu.
Fot. Kazimierz Netka.
Aby jednak przyśpieszyć rozwój naukowy, wraz z innymi uczelniami akademickimi naszego holdingu założyliśmy federację naukowa. Otóż federacja ta powstała w roku 2019. Efekt synergii tego przedsięwzięcia okazał się nadzwyczajny. Otóż ostatnia ewaluacja rozwoju nauki na uczelniach, pozwoliła nam poprze federację uzyskać uprawnienia akademickie w 8 dyscyplinach w 3 dziedzinach nauki. Oznacza to, że pod względem naukowym również spełniliśmy wymagania stania się uniwersytetem, Formalnie uprawnienia uniwersyteckie, to znaczy status uniwersytetu, uprawnienia do używani nazwy: uniwersytet, uzyskaliśmy w wyniku decyzji ministra szkolnictwa wyższego podjętej w kwietniu ubiegłego roku, I od tej pory jesteśmy uczelnią akademicką uniwersytecką. I co chciałem podkreślić raz jeszcze, kształcącą w sposób praktyczny naszych studentów, a więc staramy się tak kształcić, aby nasi studenci mogli swoją wiedze jak najpełniej wykorzystać w praktyce.
Nawiasem mówiąc, to praktyczność kształcenia, jak sądzę, doceniają pracodawcy, ponieważ nasi absolwenci nie mają problemów z zatrudnieniem.
Szanowni państwo, po tej informacji promocyjnej, gdyby ktoś z państwa był zainteresowany jeszcze innymi danymi dotyczącymi stanu rozwoju naszej uczelni, to zapraszam w kuluarach na rozmowę,
Pozwolę sobie ogłosić, że IV Forum Akademicko-Gospodarcze na Uniwersytecie WSB Merito w Gdańsku uważam za otwarte – powiedział prof. Jan Wiśniewski – rektor Uniwersytetu WSB Merito w Gdańsku.
Przypomnijmy, że Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku wraz z partnerami: Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną oraz Fundacją Interizon zaprosili do udziału w IV Forum Akademicko-Gospodarczym zatytułowanym: „Sztuczna inteligencja a prawo: szanse i wyzwania”. Patronatu udzieliło m.in. Stowarzyszenie Pracodawcy Pomorza.
Podczas tegorocznego Forum, tak jak napisano w zaproszeniu, przybliżona została tematyka związana ze sztuczną inteligencją oraz jej aspektami prawnymi. Przedstawiono możliwości zastosowania tej technologii w edukacji i biznesie, a także rozwiązania AI stosowane w prawie. Zastanawiano się wspólnie nad granicami prawa autorskiego w dobie rewolucji sztucznej inteligencji oraz podyskutujemy o jej patentowaniu.
Dlaczego Uniwersytet WESB Merito zorganizował to Forum, zapraszając m.in. sektor biznesowy? Ponieważ współpraca przedsiębiorstw z sektorem nauki pozwala na wykorzystanie wspólnego potencjału przy realizacji wspólnych projektów, nawiązywanie nowych kontaktów czy wymianę doświadczeń, co przełożyć się może na rozwój gospodarczy regionu. Dlatego tak ważne jest dla nas zaproszenie do dyskusji przedstawicieli zarówno biznesu, jak i instytucji otoczenia biznesu, którzy podzielą się z nami swoimi doświadczeniami i dobrymi praktykami w zakresie rozwoju sztucznej inteligencji i wyzwań prawnych z tym związanych – napisano w zaproszeniu.
Uczestniczyliśmy w części tego Forum. Oto, co zanotowaliśmy:
Wykład otwierający, pt. „Sztuczna inteligencja zmienia sposób myślenia o edukacji: jaką lekcję ma do odrobienia uniwersytet? – wygłosiła prof. Joanna Mytnik – dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej:
Pani profesor na wstępie podkreśliła, że swój wykład kieruje zarówno do wykładowców, nauczycieli jak i do studentów, uczniów, żeby uwrażliwiać młodych ludzi na to czy używanie narzędzi AI może osłabiać motyw uczenia się podstawowych umiejętnościach, by można było z tych umiejętności korzystać na wyższym poziomie
Drugi aspekt: paradoks innowacji, czyli wiemy, że modele językowe mogą nam pomagać pełniąc rolę asystenta różnych procesów kreatywnych, natomiast warto zastanowić się czy gdzieś nie oddajemy pola narzędziom AI w obszarze kreatywnego myślenia.
Czy to nie zniechęca do głębszych procesów myślowych? – sugerowała pani profesor. Firmy hi-tech twierdzą, że AI generatywna sztuczna inteligencja demokratyzuje dostęp do informacji.
Trzecie pytanie: czy nie mamy paradoksu równości? Pytanie czy na pewno, czy tutaj luki nie pogłębia.
Zwracając się do naukowców, pani profesor powiedziała m.in. że odpowiedzialnością jest to w jaki sposób reagujemy na sposób wykorzystywania narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji w procesach edukacyjnych.
Bardzo często pierwszą reakcja szkoły, nauczycieli na obecność narzędzi AI jest zakazywanie; oczywiście jest to spowodowane tym, że powstaje strach, że jeśli studenci będą używać generatywnej sztucznej inteligencji, to ja pewnie nie sprawdzę jak się uczą, a więc lepiej zabronić, ponieważ obawiam się, że będą oszukiwać. Z tym strachem mierzy się większość szkół i większość nauczycieli.
Co to znaczy oszukiwać? Jak świat światem, przed erą narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji obawialiśmy się, ze studenci kopiują z internetu, już w poprzednim wieku istnieli ghostwriterzy i można było sobie zamówić napisanie całej pracy dyplomowej.
Fot. Kazimierz Netka.
Problem z tym co nazywamy oszukiwaniem. Trzeba zastanowić się nad tym, czy strach przed używaniem narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji – gdzie jest sedno problemu, o co chodzi z tym oszukiwaniem. Postawmy to pytanie inaczej: dlaczego moi studenci oszukują? Czy to na pewno jest oszukiwanie – na przykładzie dbania o ogródek.
Pytanie brzmi: co chcę oceniać, czy proces, czy efekt, czy jedno i drugie. W tym procesie tworzenia – chodzi o proces dojścia do efektu końcowego – niezależnie od tego, czym ten efekt końcowy jest. W pisaniu w tworzeniu realizowaniu zadań chodzi o „podróż“. Kiedy się rozwijamy? Nie wtedy, kiedy oddajemy pracę i dostajemy stopień, Rozwijamy się wtedy kiedy ona powstaje, kiedy ten proces twórczy zachodzi.
Cała filozofia myślenia na temat narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji polega na tym, żeby przestać skupiać się na tym efekcie, a skupić się na procesie.
Pytanie podstawowe: co oceniamy
Musimy koniecznie zastanowić się jak uwrażliwiać osoby uczące się na każdym etapie edukacyjnym przede wszystkim w szkole wyższej. Jak uwrażliwiać, na to outsorcowanie myślenia, bo jeżeli my oceniamy wyłącznie efekt i osoba, która to zadanie oddaje, przynosi i ona wcześniej to zadanie zleciła firmie, która ten ogródek przygotowała, to właściwe, to jest outsorcowanie jakiejś tam usługi, outsorcowanie myślenia. Mogę 2 – 5 lat studiować, pytanie czy rzeczywiście czy z tego czasu korzystam na studiach, jeśli oddaję zadania, które powinny służyć rozwijaniu mnie, moich umiejętności, takich jak rozumienie, logiczne myślenie, tworzenie,, krytyczne myślenie. Taki mój apel i do osób, które się uczą: pomyślcie sobie, czy chcecie na pewno outsorcować w danym momencie. Zawsze świadomie podchodźcie do tego procesu uczenia się: czy ja chcę outsorcować akurat na tym etapie, czy chcę outsorcować tę moją pracę, czy tu może nie warto, tutaj ja jestem najważniejsza i mój rozwój – powiedziała pani profesor Joanna Mytnik i pokazała taki cytat:
Fot. Kazimierz Netka.
„Skupiaj się na umysłach, zanim zajmiesz się maszynami. Kiedy projektujemy naukę wokół konkretnego celu, technologia nam służy, a nie prowadzi nas”. Doktor Sabba Quidwai
Kierując swe słowa głównie do nauczycieli, pani profesor proponowała by zastanowić się jak ustawić ten proces uczenia się, tak żeby ta technologia nie przysłoniła nam tego co dla nas najważniejsze, ale jednocześnie nie chcemy zakazywać używania technologii. Trzeba pomyśleć, w jaki sposób zaimplementować możliwości, które nam daje generatywna sztuczna inteligencja w procesie uczenia się studentów i studentek, ale tak naprawdę każdej osoby. Pamiętajmy, że to jest aż technologia, bardzo potężna, potrafi wiele, ale to jest jednocześnie tylko technologia: Często studentom podaję przykład jeźdźca i konia. Ten koń jest narowisty, dziki – mówię teraz o możliwościach AI – i on cię poniesie daleko, ale niekoniecznie tam, gdzie chcesz, ty musisz, tym twoim zadaniem jest trzymać lejce, ty jesteś jeźdźcem. Ten koń nie ma kierować tobą, ty masz kierować nim.
Fot. Kazimierz Netka.
Kiedy często mówimy o narzędziach AI jako partnerach uczenia się – że to jest ten partner ChatGPT, może jakieś zadanie wykonać. Partner to za dużo. Partner to na równym poziomie ze mną, mamy równe prawa, a to nie jest tak. To jest technologia. Ty zawsze bierzesz odpowiedzialność za efekt końcowy. Osoba, która używa, bo ona na końcu podpisuje się pod tym efektem, Pomyśl sobie, że to jest dzikie i może wiele, ale zawsze pamiętaj, pilnuj, żeby ten minds before machines, człowiek zawsze był przed technologią i tym sterował.
Tylko dobre używanie, uzyskanie efektów naprawdę wartościowych.
Modele językowe jak Chat GPT mogą być znakomitymi partnerami w myśleniu, pomagać nam w procesach tworzenia, w szkole czy w pracy – tak naprawdę te narzędzia wspierają, nagradzają wspierają myślenie, ale trzeba umieć ich używać. To są już umiejętności wysokiego rzędu. Pisanie , dawanie poleceń zdefiniowanie tego, co chcę uzyskać – nie dzieje się to po jednym projekcie, – trzeba współpracować z takim narzędziem i tej współpracy trzeba się uczyć.
Uświadommy sobie, że ta praca z narzędziami AI – tutaj myślę głównie o nauczycielach – ta biegłość w obsłudze narzędzi cyfrowych – zobaczcie, jakie umiejętności wysokiego rzędu są potrzebne, żeby umiejętnie korzystać z narzędzi AI nie tracąc po drodze tego, co najważniejsze, czyli naszego rozwoju, rozwijania się, myślenia. Żeby coś znaleźć, trzeba umieć zadać pytanie, trzeba umieć szukać, trzeba rozumieć odpowiedź, którą się dostaje i trzeba umieć w tej odpowiedzi znaleźć słabe strony, znaleźć nieprawdę, zwłaszcza że narzędzia AI halucynują, więc krytyczne ocenianie, obsługa narzędzi AI wręcz wzmacnia te umiejętności wysokiego rzędu, ale trzeba umieć do tego podejść – to jest najważniejsza lekcja do odrobienia.
Fot. Kazimierz Netka.
Chat GPT – to kieruję do młodych ludzi – może być być znakomitym tutorem, kimś kto wspiera uczenie się. Można sobie napisać świetnego prompta, czy megaprompta, czy gotowego: bądź moim tutorem, pomagaj mi się uczyć, dawaj mi feedback, zadawaj mi pytania, pracuj ze mną metodą sokratejską. Na różne sposoby można ten prompt zbudować i sobie wytrenować znakomitego asystenta uczenia się, a nauczyciele mogą takiego asystenta do swojego przedmiotu wytrenować dla studentów. Żeby móc rzeczywiście korzystać z takiego AI tutora to trzeba umieć to polecenie napisać, trzeba być biegłym w obsłudze narzędzi AI. O to toczy się teraz cała walka, żeby nauczyć się, co to znaczy obsługiwać odpowiedzialnie i etycznie narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji.
Odpowiedzialnie, etycznie – nie chodzi o to, czy ktoś na studiach, wykładowca czy wykładowczyni sprawdzi, dowie się, Chodzi o to, czy ja wobec siebie, jaki jest mój osobisty kodeks używania narzędzi AI, który to kodeks przewiduje zadbanie o mój rozwój, o to żebym budowała wiedzę, rozwijała się, żebym rzeczywiście umiała tych narzędzi używać. Oto jest pytanie.
Chat GPT nie jest dobrym korepetytorem – to jest bardzo złudne – jeżeli nie umiemy z tą technologia pracować.
Pytanie do nauczycieli: czy, jeżeli tak, to jak doceniasz i oceniasz, uwzględniasz w ocenie, w tej ocenie, którą dajesz, w stopniu nabywania biegłości, stopień biegłości studentów i studentek w używaniu tych narzędzi przy tworzeniu tego efektu, tej pracy. Czy mają jakąś strategię na to, nauczycielu, nauczycielko. Od dwóch lat mamy tę technologię, od dwóch lat używają jej młodzi i nie tylko młodzi ludzie, choć przede wszystkim, Wielu nauczycieli jeszcze nie spróbowało, czym jest ChatGPT, ani jednego prompta nie pisało, nie sprawdziło. To jest lekcja dla nas do odrobienia.
Podsumowując: myślmy o tym uczeniu się jako o metarefleksyjnym podejściu do uczenia się. refleksją, ż namysłem: czy te narzędzia coś mi wcześniej pomogły w procesie uczenia się, czy może mi przeszkadzały – zaproponowała prof. Joanna Mytnik – dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej.
Wykład pt. „Zmiany w prawie dla nowych technologii bazujących na AI“ wygłosił mgr inż. Marek Ożarowski, Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku:
Fot. Kazimierz Netka.
– Żyjemy w dość ciekawych czasach – powiedział wykładowca Marek Ożarowski. – Ukuł się taki #AIdiot – cyber-idioci. To głos w dyskusji, temat ma nawiązywać do zmian w prawie. Technologia bardzo mocno przyśpieszyła.
Oto przykłady:
ChatGPT został uruchomiony jako prototyp 30 listopada 2022 roku. Zyskał ponad 1 milion użytkowników w ciągu zaledwie kilku dni. Netfliksowi zajęło to 41 miesięcy, Facebookowi – 10 miesięcy, Instagramowi 2,5 miesiąca.
Fot. Kazimierz Netka.
Dzisiaj liczba sesji – nikt tego nie wie – OpenAI nie publikuje tych danych – zapytałem nawet chata GPT ile może być sesji dziennie, okazuje, się, że tych sesji może być 50 – 100 milionów dziennie. To jest niesamowita rzecz. Wykuwa się pewien standard w relacjach biznesowych. Pracodawcy są zainteresowani, by ich pracownicy działali szybciej. Skąd się to wzięło?
Mamy problem z przetwarzaniem danych, Średnio człowiek przetwarza 76 GB danych. Czy to dużo? Jeśli powiem, że tyle danych przetwarzał w średniowieczu wykształcony człowiek przez całe swoje życie, to jest już jakieś odniesienie.
Mamy problem: Google obiecał nam, że do końca 2035 roku zgromadzi cała wiedzę Ziemi. I stąd powstają tego typu narzędzia. My mamy problem z przetwarzaniem danych. W jaki sposób dobrać się do tych danych, w sposób użyteczny, to ogromne wyzwanie, które czeka zarówno świat akademicki, jak i świat biznesu.
Zdobycie 100 mln użytkowników zajęło Chatowi GPT miesiące, podczas gdy TikTok dokonał tego w 9 miesięcy. To naprawdę jest potężna propozycja.
Jeśli chodzi o modele językowe, wydaje się po ostatnich propozycjach Microsoftu – jakieś 10 miliardów dolarów zainwestowali w infrastrukturę.
Ten model językowy będzie dominował. Prawdopodobnie Google nie da sobie rady. Tego narzędzia będzie można używać dość powszechnie.
Jak to się zaczęło? Od wpisu na blogu Billa Gatesa w 2023 roku.
Wówczas Microsoft uruchomił dofinansowanie 1 mld dolarów do OpenAI i to pobudziło rynki myślenia. Tak naprawdę cała ta informacja nie miała większego sensu. Rynki finansowe zrozumiały, że to może być cos niesamowitego, To była największa reklama.
Bill Gates opisał właśnie taki przypadek, że ChatGPT na 60 pytań wielokrotnego wyboru z kursu biologii na poziomie uniwersyteckim a następnie odpowiedział na 6 pytań otwartych, W konfrontacji z zewnętrznym ekspertem z dziedziny biologii ChatGPT uzyskał 59 poprawnych odpowiedzi na zadane pytania wielokrotnego wyboru.
Wydaje się, że to jeszcze nie było tak spektakularne, ale to już była taka jaskółka dla tych nowych technologii; na uwolnienie funduszy.
W końcowym podsumowaniu ChatGPT wygenerował poprawne odpowiedzi na pytania zawarte w tekście z najwyższym możliwym wynikiem uzyskując ocenę 5.
Czy jeśli ChatGPT potrafi zdać egzamin celująco. biznes oczekuje, rzeczy szybko zmieniające się reguły w biznesie, to jest problem. Nie potrafimy przetwarzać tak ogromnej liczby informacji, stąd właśnie tego typu narzędzia jak ChatGPT.
Fot. Kazimierz Netka.
Jeszcze jedna rzecz: powiedziałem, że Google zgromadzi całą naszą wiedzę do końca 2035 roku. Proszę państwa, ta wiedza będzie użyteczna o ile zostanie odpowiednio poindeksowana czy też zostanie sparametryzowana. Dzisiaj te modele językowe one już potrafią parametryzować same siebie. To jest coś nieprawdopodobnego, co się dzieje. Buduje się takie rozwiązania, gdzie dwa chaty odpytują siebie aby można było realizować pewną konwersację. Według jednej z pierwotnych definicji sztucznej inteligencji termin ten ewoluował – on się narodził w1956 roku, na konferencji w Dartmouth, podał te nazwę, pierwszy użył tego określenia, John McCarthy. Chodziło o to, że sztuczna inteligencja powinna zapewnić nam pewnego rodzaju równość Ale nic takiego się nie stało. Podziały technologiczne są coraz większe.
To jeden z przykładów – aż byłem zdziwiony, gdzie jeden z influencerów z Portugalii wykorzystał ChataGPT jako dyrektor zarządzający. Zobaczcie państwo, nawet sprawdziłem tę firmę czy to nie jest jakiś fejk. Wydaje się, że strona działa. Zamówienia już są generowane.
Jakie są zagrożenia
Firma Samsung Semiconductor pozwoliła swoim pracownikom na wykorzystanie ChatGPT w codziennej pracy.
Inżynierowie wykorzystali ChataGPT do wygenerowania planu i całe know-how poszło do ChataGPT. Po tej informacji okazało się, że ktoś jeszcze zrobił jakieś nagranie z ważnego strategicznego spotkania, przesłał to nagranie do ChataGPT aby zrobić z tego streszczenie. Gdzie ta informacja się znajduje. Czy ta informacja będzie miała wpływ na biznes?
Proszę państwa, kiedyś było tak, że miarą konkurencyjności było posiadanie rynku. Firma się ogłaszała co potrafi. Być może dzisiaj przewagą konkurencyjną będzie fakt jeśli ktoś odkryje, czego w biznesie brakuje, albo z czym ma problemy dana firma. Ten ciężar się trochę zmienia,
Pierwszy przypadek wycieku kodu źródłowego – o tym mówiłem.
Nadużycia
Był taki ciekawy przypadek, Wiecie państwo, że udziałowcem albo inwestorem OpenAI jest firma Microsoft. Otóż okazało się, że jeden z użytkowników ChataGPT złamał klucze aktywacyjne do Windowsa, co jest oczywiście karalne w myśl akurat dyskusji na temat prawa. Czy ChatGPT jest w stanie mieć współudział w różnego rodzaju fraudach? To jest taki głos do dyskusji – chciałbym państwu to zaproponować. Oczywiście, te klucze nie zostały złamane wprost, ale istnieje taka możliwość.
Próbowałem kiedyś ze studentami wykonać różnego rodzaju temat pod tytułem: bomba atomowa. Nie da się tego zrobić, ale jeżeli pisze się opracowanie na temat na przykład fizyki, prosi się o różnego rodzaju aspekty związane z bombą atomowa – chętnie pomoże.
Gdzie jest odpowiedzialność tego typu? To też jest głos w dyskusji.
Nowy rynek pracy To jest:
74 000 wyników zapytań: czy sztuczna inteligencja: ChatGPT zabierze pracę? Czego nie potrafi sztuczna inteligencja? Jest bardzo dużo obaw jeśli chodzi o technologię opartą o AI. Mnie się wydaje, że to jest normalna rzecz: dokonuje się pewien rozwój. Ale jest pewna różnica: ten rozwój dokonuje się za szybko. Nie jesteśmy w stanie konsumować takiej technologii.
Netskope podaje ze w swoim raporcie, że jeden na 10 pracowników korzysta z nowych technologii. Obecnie ten współczynnik jest trochę wyższy. Większość firm stara się aby technologia oparta o AI była promowana, była wykorzystana. Niestety, ale zapłacimy za to dużą cenę. Mamy po prostu nadmiar danych i te dane powinny być przetwarzane – nie radzimy sobie z tym i wykorzystujemy tego typu rozwiązania.
O tym państwo kiedyś słyszeliście. Jeżeli nie to krótko przypomnę: w zeszłym roku pojawiła się informacja na temat strajku scenarzystów w Hollywood, a największą kością niezgody było użycie sztucznej inteligencji. W tym porozumieniu, w 4. punkcie zawarto zapis o zakazie wykorzystywania ChataGPT do produkcji scenariuszy. Łatwo wygenerować sobie tego typu opowieści za pomocą ChataGPT.
Również Amerykańska Gildia Autorów pozwała OpenAI. Według niej ChatGPT jest piratem i to nie przez przypadek. Skarga dotyczyła takiej powieści, jak państwo wiecie, epickiej: Gra o tron, gdzie autor miał w swoich umowach zawarte paragrafy, w których odmawiał publikacji w internecie. Nie można było tego publikować w internecie, a jednak ChatGPT dysponuje tymi informacjami.
Mnie się wydaje, że tego się nie da zatrzymać. Być może państwo myślicie, że ta technologia – ja też tak myślę – ona postępuje, bardzo szybko. Prawnicy na razie tak dosyć powściągliwie do tego podchodzą, ale pierwsze przypadki już się pojawiają.
My nie mamy chyba prawa precedensowego. W Stanach tak jest, więc tam to będzie dosyć szybko postępowało, ale przecież ten efekt kuli śnieżnej dojdzie też do nas.
Co może zaoferować ChatGPT?
Ta informacja została opublikowana przez środowisko prawnicze, również wykorzystujące tego typu elementy jak szybkie wyszukiwanie informacji, generowanie pism procesowych, sporządzanie umów.
Oczywiście można jeszcze tutaj użyć opcje ogólne jak generowanie treści na strony internetowe, obsługa klienta, odpowiadanie na pytania.
Co dzisiaj potrafi sztuczna inteligencja dość dobrze?
Czy warto poświecić temu czas, konferencję? OpenAI jest wyceniania – informacja z 2023 roku – na 29 miliardów dolarów. OpenAI uzyskało 304 miliony wyświetleń w miesiącu po uruchomieniu, w 2023. e stare dane, ale dane dzisiejsze są niedostępne.
Microsoft planuje zainwestować 10 miliardów dolarów w OpenAI.
Wydaje się, że te cyfry są obrazem, w którym kierunku może to pójść.
Platforma, według doniesień, co tydzień obsługuje około 200 mln aktywnych użytkowników na całym świecie, z różnych branż, z różnych dziedzin. To, co przezywamy, dzieje się z pewnością za szybko. Technologia przewyższa prawo.
Mamy mnóstwo pytań, jeśli chodzi o aspekt prawny. Nie wiemy, jaka będzie przyszłość w ciągu najbliższego roku. Pod koniec 2024 roku OpenAI ma szacowaną wycenę na poziomie 157 miliardów dolarów. To oznacza, że warto na to poświęcić czas. Te cyfry oznaczają, że wykuwa się pewien standard oraz to, że kraje, które miały przewagę technologiczną, będą miały ją jeszcze większą.
Chciałbym jeszcze dać państwu miłą refleksję, a może inaczej: chodzi mi o pojęcie cyberidiota.
Fot. Kazimierz Netka.
Jeżeli wykonaliście zapytanie do Googla to on wam generował kilka linków. To ode mnie zależało, co wybiorę. Wymagało to ode mnie nakładu intelektualnego. Natomiast ChatGPT generuje jedynie słuszną odpowiedź i to uważam, jest niebezpieczne. Oczywiście, optowanie pozwala nam na coraz lepszy uzysk takich odpowiedzi, to prawda. Te odpowiedzi są coraz lepsze, ale technologia ma być dla ludzi.
Obserwuję taki trend: to też jest właśnie do dyskusji: że technologia w pewnym momencie stanie przed ścianą i teraz aby pokonać pewien etap być może to my będziemy musieli się do niej dorównać, czyli będziemy popierać te odpowiedzi bez żadnej refleksji.
Jestem orędownikiem technologii, ale coraz bardziej staram się krytycznie patrzeć na to jakie mogą być efekty tego typu użytkowania. AI nie da się zatrzymać – powiedział wykładowca, mgr inż. Marek Ożarowski z Uniwersytetu WSB Merito w Gdańsku.
Program dalszej części Forum przewidywał następujące wykłady:
– „Demokratyzacja sztucznej inteligencji“ – mgr inż. Katarzyna Mitrus, Intel:
Fot. Kazimierz Netka.
– „Systemy AI dla prawników“ – Klaudia Maciejewska, Kierownik Currenda Lab Currenda Sp. z o.o.:
Fot. Kazimierz Netka.
– „AI: Kto weźmie za to odpowiedzialność“ – dr inż. Paweł Tomkiewicz, Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku, współzałożyciel nexAI:
Fot. Kazimierz Netka.
– „AI w służbie dostępności“ – adw. dr Anna Bober-Kotarbińska, Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku, Pomorska Izba Adwokacka
– „Granice prawa autorskiego w dobie rewolucji AI“ – adw. dr Jacek Markowski, Fal i Markowski,
– „Patentowanie AI z perspektywy twórcy i robota“ – adw. rzecznik patentowy Dagmara Miler – K2 legal,
– „Jak kompetencje przyszłości mieszczą się w Legal design?“ – r. pr. Izabela Turczyńska-Buszan, Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku
– Panel dyskusyjny z przedstawicielami uczelni i biznesu. Uczestnicy: dr inż. Paweł Tomkiewicz, Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku, współzałożyciel nexAI; r.pr. Tomasz Wolny-Dunst – członek prezydium Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku; Jakub Latoszewski – prezes zarządu DQH Solutions Sp. z o.o.; Jarosław Parzuchowski – prezes Fundacji Interizon, Pomorski Klaster ICT. Prowadzenie: Katarzyna Glanc-Tarczewska – redaktorka programowa i dziennikarka – Telewizja TBN Polska.
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl