Fot. Kazimierz Netka
Umiędzynarodowienie polskich uczelni wobec nowych wyzwań
Wiedzę najlepiej jest przenosić przez granice w ludzkich głowach. Tak bywało od zaranie dziejów, a w ostatnich wiekach przykładem mogą być również gdańszczanie. Wyjeżdżający ze stolicy Żuław czyli z Gdańska na studia zagraniczne przynosili Gdańskowi, Polsce, światu niemałe korzyści. Podobnie cudzoziemcy pojawiający się w Gdańsku w celu poszerzenia swej wiedzy wzbogacali Gdańsk w nowoczesne technologie.
Fot. Kazimierz Netka
Po II wojnie światowej takim przykładem transferu mądrości przez granicę może być przybycie Kresowian – ekspatriantów, z Wilna czy z Lwowa – po tym, gdy polskie Kresy wschodnie II Rzeczypospolitej znalazły się za granicą, pod panowaniem sowieckim. Ekspatrianci np. z Ziemi Wileńskiej i z Ziemi Lwowskiej przywieźli ze sobą takie mądrości, jakich chyba wcześniej w Gdańsku nigdy nie było, chociaż perełki to na przykład Jan Heweliusz i Daniel Gabriel Fahrenheit, których dokonania znalazły się nie tylko w innych państwach i kontynentach, ale też – w przypadku Jana Heweliusza – na firmamencie niebieskim, wśród gwiazd. Dlatego, międzynarodowe wymiany naukowe, studenckie mają olbrzymie znaczenie dla rozwoju nauki, kultury, techniki, przedsiębiorczości, medycyny, wiedzy, kształcenia i dla wielu innych dyscyplin nauki, biznesu. Do umiędzynarodowienia uczelni przywiązuje się w Polsce coraz większą uwagę.
Fot. Kazimierz Netka
W każdym razie, polska ziemia, w tym Gdańsk – stolica Żuław – bardzo sprzyjają intelektualnemu rozwojowi świata. Może dlatego stąd, z Żuław, pochodzą sławni naukowcy, że jest to miejsce unikatowe pod względem ludnościowym, naturowym, przyjacielskim, kulturowym, co sprzyja rozwojowi umysłów ludzi pochodzących z całego globu i tak bywało od wieków.
Jak jest obecnie – o tym trwają dyskusje w Gdańsku, w Uniwersytecie Gdańskim, na Wydziale Neofilologii, podczas konferencji pt. „Studenci zagraniczni w Polsce“. Uczestnicy tego forum koncentrują się na temacie: umiędzynarodowienie uczelni wobec nowych wyzwań.
Fot. Kazimierz Netka
Uroczystego otwarcia konferencji dokonali: prof. Piotr Stepnowski – rektor Uniwersytetu Gdańskiego, przewodniczący Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich oraz przewodniczący Związku Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita; prof. Andrzej Szeptycki – wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego; prof. Bogumiła Kaniewska – rektorka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz przewodnicząca Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP); Bianka Siwińska – prezes i dyrektor generalny Fundacji Edukacyjnej Perspektywy Ludwik Szakiel – zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego
Pan prof. Piotr Stepnowski – rektor Uniwersytetu Gdańskiego, przewodniczący Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich, przewodniczący Związku Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita, podczas swego przemówienia powiedział m.in.:
Szanowni Państwo,
jest mi niezmiernie miło przywitać Państwa w gościnnych murach Uniwersytetu Gdańskiego z okazji 18. konferencji „Studenci Zagraniczni w Polsce 2025”, konferencji na wskroś jubileuszowej, jako że obchodzimy 20 rocznicę programu „Study in Poland”, po wtóre, co widzicie po wizualizacji, nasza uczelnia świętuje w tym roku swoje 55-letnie urodziny. Tym bardziej cieszymy się, że tak licznie przybyli Państwo na to szczególne wydarzenie.
Fot. Kazimierz Netka
Miniony rok i wyzwania, które przed nami, czynią ten czas niezwykle ważnym w procesie umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego w Polsce. Budowa nowej strategii akademickiej współpracy zagranicznej Państwa Polskiego, procedowana ustawa wizowa, realizacja nowych założeń polityki migracyjnej, wyzwania dla akredytacji kierunków w partnerstwach europejskich, rozhuśtane bezpieczeństwo międzynarodowe i pewnie z tuzin innych czynników mówi nam że, jak nigdy dotąd, dyskusja o tych nowych wyzwaniach w umiędzynarodowieniu jest i ważna i pilnie konieczna.
Dlatego cieszę się, że na naszej konferencji dopisało tak wielu znakomitych gości i prelegentów.
Pozwólcie że szczególnie gorąco przywitam:
Pana prof. Andrzeja Szeptyckiego, Wiceministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
Panią prof. Bogumiłę Kaniewską, Rektorkę Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Przewodniczącą Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, która jest współorganizatorem wydarzenia.
Współorganizatorem jest także „Fundacja Edukacyjna Perspektywy” reprezentowana przez jej prezeskę, Panią dr Biankę Siwińską oraz Prezesa założyciela Pana Waldemara Siwińskiego.
Witam serdecznie członkinię Zarządu Województwa Pomorskiego Panią Agnieszkę Baranowską.
pana Mariana Banasia, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli
pana prof. Janusza Uriasza, Przewodniczącego Polskiej Komisji Akredytacyjnej
pana Tomasza Cytrynowicza, Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców
pana dra Wojciecha Karczewskiego, Dyrektora Generalnego Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej
pana dra Tomasza Poprawkę, Dyrektora Biura Promocji Nauki PolSCA PAN w Brukseli
panią Magdalenę Bem-Andrzejewską, Dyrektorkę Krajowego Punktu Kontaktowego ds. Horyzontu Europa
pana Mirosława Marczewskiego, Dyrektora Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji
pana dra hab. Jarosława Protasiewicza, Dyrektora Ośrodka Przetwarzania Informacji
pana Waldemara Dubaniowskiego, Dyrektora Biura NCBiR w Brukseli
Miło mi powitać tak licznie tu przybyłych przedstawicieli władz uczelni – rektorki, rektorów, prorektorki, prorektorów, a także dyrektorki i dyrektorów centrów, biur, organizacji na co dzień zajmujących się umiędzynaradawianiem uczelni.
Jest nas tu ponad 350 osób. Witam was serdecznie na Uniwersytecie Gdańskim!
Tak jak mówiłem na początku, 55 lat temu nasza uczelnia, mimo wszelkich przeciwności i piętrzonych przeszkód, wszak to od zawsze buńczuczny i wolnościowy Gdańsk, wyrosła z marzeń gdańszczan i gdańskich naukowców. Marzyli oni o stworzeniu nowoczesnego uniwersytetu, w którym pokolenia studentów będą mogły kształcić się, otwierać na nowe wyzwania i zmieniać świat.
Fot. Kazimierz Netka
No i tych zmieniaczy świata, jak wiecie, mury naszej uczelni, opuściła niemała gromadka wybitnych uczonych, premierów, prezydentów, ludzi kultury i sztuki.
Zakorzenieni w wielokulturowym Gdańsku, od samego początku swojego istnienia czerpiemy z bogatej tradycji i różnorodności tego miasta. Nasza uczelnia jest dziś miejscem, gdzie spotykają się różne kultury, idee i perspektywy, co czyni ją wyjątkową przestrzenią do nauki i rozwoju.
Jestem pewien, że tak jest w każdej z uczelni, która rozumie wagę współpracy międzynarodowej i traktuje ją jako nierozerwalny element swojej misji i strategii. Umiędzynarodowione kształcenie, wspólne projekty badawcze, wymiany na każdym szczeblu społeczności akademickiej, partnerstwa międzynarodowe, wzbogacają nasze wspólnoty uczelniane, ale też zmienia nas samych, uczą nas wszystkich tolerancji, otwartości i szacunku dla różnorodności.
Na zakończenie chciałbym podziękować naszym patronom i partnerom wydarzenia, którzy istotnie wsparli nas przy organizacji Konferencji: Ministrowi Nauki i Szkolnictwa Wyższego Panu dr. Marcinowi Kulaskowi wraz z wiceministrami oraz byłemu Ministrowi Panu Dariuszowi Wieczorkowi, Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji i jej Dyrektorowi Generalnemu Panu Mirosławowi Marczewskiemu oraz Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej na czele z Panem dyrektorem dr Wojciechem Karczewskim. Dziękuję również za życzliwe jak zawsze wsparcie naszych działań panu Marszałkowi Województwa Pomorskiego Mieczysławowi Strukowi. Bez wsparcia tych osób i tych instytucji organizacja konferencji byłaby bardzo trudna, żeby nie powiedzieć nie niemożliwa.
Życzę Państwu dobrego czasu w Gdańsku, wielu inspiracji i fascynujących rozmów – powiedział prof. Piotr Stepnowski – rektor Uniwersytetu Gdańskiego, przewodniczący Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich, przewodniczący Związku Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita.
(Źródło: Uniwersytet Gdański)
Na temat zakresu tego forum i potrzeby jego zwołania, opowiedzieli nam podczas briefingu prasowego: prof. Piotr Stepnowski – rektor Uniwersytetu Gdańskiego, przewodniczący Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich oraz przewodniczący Związku Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita; prof. Andrzej Szeptycki – wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego; prof. Bogumiła Kaniewska – rektorka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz przewodnicząca Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP); Waldemar Siwiński – prezes założyciel Fundacji Edukacyjnej Perspektywy. Spotkanie prowadziła mgr Magdalena Nieczuja-Goniszewska – rzeczniczka prasowa Uniwersytetu Gdańskiego.
Fot. Kazimierz Netka
Potrzebę zwołania takiej konferencji przedstawił prof. Piotr Stepnowski – rektor Uniwersytetu Gdańskiego, przewodniczący Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich oraz przewodniczący Związku Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita, witając przybyłych w imieniu Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich i Fundacji Edukacyjnej Perspektywy.
Pan rektor prof. Piotr Stepnowski przypomniał, że konferencja ta jest jubileuszowa ponieważ przypada dokładnie na rok obchodów 20-lecia programu „Study in Poland“, pod auspicjami którego pracujemy w środowisku uczelni wyższych w Polsce na zwiększeniem udziału studentów cudzoziemców w polskich uczelniach.
Fot. Kazimierz Netka
Jest to konferencja szczególna również pod względem czasu, w którym się odbywa. Jesteśmy na etapie budowy nowej strategii rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce. Rozmawialiśmy wczoraj z panem ministrem podczas roboczego spotkania Komisji do spraw międzynarodowych, że procedowana jest także w sejmie ustawa wizowa. Nasze środowisko również miało możliwość zaproponować nasze rozwiązania, tak żeby w jak najlepszy sposób ta ustawa służyła procesowi umiędzynarodowienia i tak polskie uczelnie mają cały szereg wyzwań akredytacji, kierunków realizowanych wspólnie z partnerami zagranicznymi zwłaszcza z sieci uniwersytetów europejskich. Polska Komisja Akredytacyjna reprezentowana na tej konferencji ma zupełnie nowe wyzwania, jak na przykład bezpieczeństwo międzynarodowe – powiedział prof. Piotr Stepnowski – rektor Uniwersytetu Gdańskiego, przewodniczący Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich oraz przewodniczący Związku Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita (FarU).
– Studenci zagraniczni to jest ważny element, niezbędny dla szkolnictwa wyższego współcześnie – zaakcentował w swym wystąpieniu prof. Andrzej Szeptycki – wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego:
Fot. Kazimierz Netka
Przede wszystkim dlatego że nauka i szkolnictwo wyższe żeby prowadzić badanie na najwyższym poziomie i nauczanie na najwyższym poziomie, nie może się ograniczać do ram narodowych. Dlatego poszukujemy współpracy, a przyjmowanie i wymiana studentów zagranicznych jest jednym z elementów tego procesu. Najpierw ten proces się zaczyna od studentów, a potem ma postać zaawansowanych form współpracy, wspólnych projektów badawczych, natomiast studenci z zagranicy to również odpowiedź na niż demograficzny. Dlatego od lat umiędzynarodowienie uczelni poprzez przyjmowanie studentów z zagranicy się rozwijały. Jednocześnie chodzi nam o to żeby to byli dobrzy studenci, żeby to był prawdziwy, jeden z celów który ma zrealizować wspomniana już tutaj ustawa o likwidacji nieprawidłowości związanych z problemami wizowymi, na którą wspólnie z MSWiA i przede wszystkim z partnerami uczelnianymi pracowaliśmy. Ta ustawa jest obecnie procedowana w parlamencie i zakładamy, że zostanie przyjęta wiosną tego roku, dzięki czemu już kolejna rekrutacja na studia w lecie 2025 roku odbędzie się na nowych zasadach co uniemożliwi masowe przyjmowanie pseudostudentów.
Fot. Kazimierz Netka
Ustawa wizowa to jest element szerszych działań rządu, przede wszystkim jeśli chodzi o strategię imigracyjną, która już została przyjęta i w tej chwili trwają prace nad planem implementacji. Będzie obejmowała działania z zakresu resortu nauki i działania z zakresu studentów. Trzecim kierunkiem naszych działań jest kwestia Polonii. Tutaj również jednym z elementów tej strategii jest skoncentrowanie się na młodych ludziach pochodzenia polskiego, którzy chcieliby studiować w Polsce. Przede wszystkim mam tutaj na myśli potencjalnych studentów z wysoko rozwiniętych krajów, takich jak w Stany Zjednoczone, Kanada czy ta Polonia z zachodu Nie mogę nie wspomnieć biorąc pod uwagę że mam połowę 2025 roku o prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej. Nasze ministerstwo jest współgospodarzem Rady do spraw Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu. To tak zwana rada EYCS.
W ramach tej rady będziemy w ciągu najbliższych miesięcy rozmawiać przede wszystkim o propozycji Komisji Europejskiej dotyczącej dyplomu europejskiego, nowej formy uznawania kwalifikacji Komisji Europejskiej. Sam pomysł jest dość atrakcyjny naszym zdaniem, dlatego że popiera mobilność studentów i jednocześnie podniesie atrakcyjność kształcenia zdobytego w krajach Unii Europejskiej. Jednocześnie na pewno jeszcze dyskusji wymaga zrozumienie jakie kryteria uczelnie i studenci powinni spełnić żeby w przyszłości taki Dyplom Europejski zdobyć. Ostatnia sprawa, o której bym chciał powiedzieć i czym już mówił pan rektor – to że od roku trwają prace nad strategia umiędzynarodowienia nauki i szkolnictwa wyższego. To są prace realizowane pod auspicjami Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej – jednej z agencji, które my jako ministerstwo nadzorujemy. Tutaj w Gdańsku, na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym odbyło się szereg spotkań jak najbardziej roboczych. Zgodnie z planem przez dwa kolejne lata zasady te mają zostać wdrożone w życie – usłyszeliśmy podczas wystąpienia prof. Andrzeja Szeptyckiego – wiceministra nauki i szkolnictwa wyższego.
– Jest mi bardzo miło, że mogę uczestniczyć w tym spotkaniu. W trakcie konferencji Study in Poland odbędzie się także posiedzenie prezydium KRASP – poinformowała prof. Bogumiła Kaniewska – rektorka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz przewodnicząca Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP):
Fot. Kazimierz Netka
– Pierwsza część tego posiedzenia będzie poświęcona pewnym detalicznym zagadnieniom związanym właśnie z problemem umiędzynarodowienia. Dlatego bardzo się cieszę, że pan minister nas zaszczycił swoją swoją obecnością. Jeżeli chcemy mówić o umiędzynarodowieniu uczelni, to jest całe mnóstwo jeszcze takich drobnych ruchów, które trzeba wykonać, ze względu na spóźnienia przepisów albo interpretowania przepisów, które obowiązują i to jest kwestia także organizacji pracy. Ogromne nadzieje wiązane są z nowym kształtem ustawy wizowej. Mamy nadzieję że droga do otrzymania wizy studenckiej będzie klarowna, transparentna i szybka. To są trzy warunki, bez których umiędzynarodowienia nie będzie. Oferta Uniwersytecka w Europie i na świecie jest ogromna i Polska jest i była atrakcyjnym celem dla studentów, natomiast bardzo istotne jest to, czy oni będą mogli się tutaj bezpiecznie odnajdywać w przestrzeni prawnej, socjalnej, żeby też legalizacje pobytu były w miarę proste i przejrzyste, transparentne. W praktyce tak nie bywało, co zaowocowało słynną aferą wizową. Wymaga to także przyjmowania pewnych kwestii na uczelniach. Ja chcę powiedzieć, że uczelnie akademickie, publiczne uczelnie akademickie nie należą do grupy tych uczelni, które wprowadzały studentów nieprawdziwych czy doktorantów. My to sprawdzaliśmy: skala umiędzynarodowienia na uczelniach publicznych akademickich nie przekracza 20%. Dla wielu rektorów, w tym dla mnie 20% to jest taka skala, że jeśli osiągniemy te 20% umiędzynarodowienia wśród studentów, to ja będę jako rektorka bardzo zadowolona, choć nie sądzę żeby to się udało w tej w tej kadencji.
Dlaczego umiędzynarodowienie jest ważne? Jeżeli sięgniemy pamięcią wstecz, to przypomnijmy sobie gdzie studiował Kopernik i gdzie studiował Kochanowski gdzie studiowali wybitni przedstawiciele polskiej nauki i kultury w okresie Odrodzenia. Już wcześniej uniwersytety zawsze były takimi miejscami. Wykształcenie średnie, wykształcenie podstawowe było związane z domem, natomiast studia to zawsze była wędrówka czy do innego miasta, czy do innego kraju; tak że to nie są tylko te wymogi współczesności. Uniwersytet powinien być miejscem, w którym spotykają się różne kultury, różne relacje. Jeśli nie chcemy być tylko krajem który wysyła naszą młodzież za granicę ale też takim, który daje wykształcenie, który dzieli się swoimi możliwościami to umiędzynarodowienie i studenci międzynarodowi w naszych uczelniach być powinni i mam nadzieję, że będą – powiedziała prof. Bogumiła Kaniewska – rektorka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz przewodnicząca Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich.
– Ostatnie 20 lat to jest takie success story polskiego szkolnictwa wyższego. Od 8000 w roku 2005 doszliśmy do ponad 100 000 studentów z zagranicy obecnie w Polsce – podkreślił Waldemar Siwiński – prezes – założyciel Fundacji Edukacyjnej Perspektywy:
Fot. Kazimierz Netka
– Dlatego właśnie od ośmiu lat honorujemy gwiazdy pracowników naukowych, studentów marketingu, dyplomatów, którzy pomagają przyczynić się do tego umiędzynarodowienia To jest nagroda w skali Polski, to jest nagroda środowiskowa, są zaproszeni przedstawiciele wszystkich organizacji od Ministerstwa. Komisja pracuje pod honorowym przewodnictwem patronatem pani profesor Kaniewskiej szefowej KRASP.
Właśnie dzisiaj podczas gali w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim będziemy honorować ludzi, dzięki którym to umiędzynarodowienie tak się rozwija. Bardzo prosimy, jeśli możecie, zauważcie bohaterów. Również będziemy nagradzać najlepszych studentów zagranicznych w Polsce, w różnych kategoriach, studentów szkół doktorskich. Trzeba tych studentów pokazywać, żeby nie było takiego obrazu, że studenci są fałszywi. Specjalnie przyjeżdża do nas dzisiaj na konferencję pan prezes Najwyższej Izby Kontroli, która zrobiła taką wielką analizę polityki wizowej, żebyśmy porozmawiali jakie naprawdę wnioski wychodzą. Tam są różne problemy ale to nie jest tak, że dotyczą one środowiska akademickiego jako takiego rozumianego przez uczelnie akademickie – poinformował Waldemar Siwiński – prezes – założyciel Fundacji Edukacyjnej Perspektywy.
Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny – partner biznesowy Sea-EU
– Obecność studentów zagranicznych w Polsce i rozwój studiów międzynarodowych są bardzo istotne, dlatego że ważne są nie tylko kontakty na poziomie naukowym i profesorów ale właśnie kontakty studentów, młodych ludzi żeby mogli poznać polską mentalność, polski sposób podejścia do nauki i nauczania bo jest on trochę bardziej specyficzny – ocenia prof. Marek Grzybowski – przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezes zarządu Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego:
Fot. Kazimierz Netka
– Na to się kładzie dużo nacisku – na teorię trochę mniej. Chodzi o utrzymywanie bezpośredniego kontaktu i wykładowców i studentów, a także znaczenie ma prowadzenie zajęć. To daje dobre podstawy teoretyczne do tego, żeby studiować na drugim stopniu lub na innej uczelni. Dlatego współpraca międzynarodowa i zapraszanie studentów na studia jest bardzo istotne w Polsce, a dla Uniwersytetu Gdańskiego jest to tym ważniejsze, że Uniwersytet Gdański jest członkiem projektu tworzenia Uniwersytetu Europejskiego SEA-EU. Jest to okazja do tego, żeby internacjonalizować naukę, a Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny jest partnerem biznesowym SEA-EU. Myśmy zaproponowali wspieranie SEA-EU z obszaru biznesowego czyli tego praktycznego, którego jeszcze jest za mało w Polsce – żeby ten profil praktyczny narzucał studiowanie w tym układzie jaki funkcjonuje w Polsce czyli student studiuje w takim programie na poszczególnych uczelniach, natomiast my podpowiadamy jaki jest popyt rynkowy, jakie są potrzeby rynkowe pod względem wiedzy. Nie ma bowiem takiej możliwości żeby wykładowca wszystko przekazał, natomiast student gdy będzie ciekawy jak rozwiązywać konkretne problemy praktyczne biznesu, bo takim jest biznes gospodarki morskiej to sam będzie rozwijał swoją wiedzę. Ja to sprawdzam w praktyce ponieważ prowadzę wykłady z praktyki i z potrzeb rynkowych. Dlatego studia międzynarodowe pozwalają polskim studentom poznać w odbiorców zagranicznych i ich podejście do studiowania – powiedział prof. Marek Grzybowski – przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezes zarządu Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.
Oto dodatkowe wiadomości na temat konferencji, które przekazała nam mgr Magdalena Nieczuja-Goniszewska – rzeczniczka prasowa Uniwersytetu Gdańskiego:
Umiędzynarodowienie wobec nowych wyzwań
30 i 31 stycznia Uniwersytet Gdański jest gospodarzem 18. dorocznej konferencji
„Studenci zagraniczni w Polsce”. W spotkaniu bierze udział ponad 300 osób: rektorów
i prorektorów uczelni z całej Polski, pracowników działów umiędzynarodowienia, a także
reprezentantów instytucji państwowych związanych ze szkolnictwem wyższym i nauką
oraz urzędów.
Hasło konferencji brzmi „Umiędzynarodowienie wobec nowych wyzwań”. A jest ich wiele – pochodzą zarówno z zewnątrz, jak i z wewnątrz, czego dowodem problemy wizowe, które dotknęły uczelnie podczas rekrutacji na rok akademicki 2024/25.
W tym roku obchodzimy 20-lecie programu „Study in Poland” – programu od zarania prowadzonego wspólnie przez Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich i Fundację Edukacyjną „Perspektywy”. Uczestniczy w nim co roku ok. 60 uczelni akademickich. Efektem wspólnych wysiłków jest lepsze postrzeganie polskiego szkolnictwa wyższego za granicą oraz zwiększenie liczby obcokrajowców studiujących w Polsce. Jest ich już ponad 100 tysięcy; jest to sukces wszystkich osób i instytucji zaangażowanych w procesy umiędzynarodowienia.
Fot. Kazimierz Netka
Ostatnie 20 lat to „success story” umiędzynarodowienia polskiego szkolnictwa wyższego. Gdy w 2005 roku KRASP i Fundacja Edukacyjna „Perspektywy” zainaugurowały wspólnie program „Study in Poland” było w Polsce 8 tysięcy studentów obcokrajowców, w roku akad. 2023/24 liczba ta zwiększyła się do 107 tysięcy i współczynnika internacjonalizacji 8,5 procenta, a jest to średnia europejska! Teraz głównym wyzwaniem jest wzmocnienie sukcesu ilościowego o wymiar jakościowy. Wymaga to współpracy i wsparcia ze strony szerokiego grona partnerów – w tym instytucji rządowych, organizacji non-profit i firm działających na międzynarodowym rynku wiedzy i edukacji. Szczególną rolę w tym systemie odgrywają instytucje i organizacje finansowane z budżetu krajowego lub unijnego. Organizatorzy konferencji poprosili ich szefów o próbę zdiagnozowania kluczowych zadań czekających nas w zakresie umiędzynarodowienia i zaproponowanie adekwatnych odpowiedzi.
Podsumowując ubiegłoroczną konferencję w Poznaniu uczestnicy stwierdzili: Kończymy etap ilościowy umiędzynarodowienia, naszym zadaniem obecnie jest budowanie jakości tak w kontekście internacjonalizacji kształcenia, jak i wspierania umiędzynarodowienia badań.
Jest to zadanie ze wszech miar aktualne. Gra bowiem idzie o jakość; o studentów nie tylko najlepszych, ale o najlepszych z najlepszych. W umiędzynarodowieniu najważniejsze staje się przyciąganie talentów i włączanie ich do prowadzonych na uczelni badań. Dlatego pilnie trzeba opanować sztukę pozyskiwania kandydatów do szkół doktorskich i na studia magisterskie.
Fot. Kazimierz Netka
W Gdańsku – mieście od zawsze wielokulturowym – będziemy rozmawiać otwarcie i uczciwie o szansach, ale i zagrożeniach, słuchać opinii ekspertów i przekładać na polski grunt dobre praktyki z innych krajów. Ale przede wszystkim będziemy rozwijać dorobek wypracowany w ciągu 20 lat umiędzynarodowienia, którego nie wolno nam zaprzepaścić.
Program konferencji: https://www.studyinpoland.pl/en/ – poinformowała mgr Magdalena Nieczuja-Goniszewska – rzeczniczka prasowa Uniwersytetu Gdańskiego.
Środowisko akademickie nagrodziło mistrzów umiędzynarodowienia 2025
Oto wskazani przez Kapitułę Laureaci w edycji 2025:
Nagrodę Wybitna Gwiazda otrzymał prof. dr hab. inż. Andrzej Kraśniewski z Politechniki Warszawskiej, wieloletni sekretarz generalny KRASP.
Nagroda Gwiazda Dyplomacji Naukowej. Laureatką 2025 w tej kategorii jest dr hab. Danuta Gutowska-Owsiak, profesorka Uniwersytetu Gdańskiego.
Nagroda Gwiazda Dyplomacji Publicznej. Laureatką 2025 w tej kategorii została dr Małgorzata Bonikowska z Uniwersytetu Warszawskiego.
Gwiazda Zarządzania. Laureatką 2025 w tej kategorii została Edyta Lachowicz-Santos z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Nagroda Gwiazda Badań. Laureatką 2025 w tej kategorii jest dr hab. Małgorzata Włodarczyk-Biegun, profesorka Politechniki Śląskiej.
Nagroda Gwiazda Rozwoju. Laureatem 2025 w tej kategorii został prof. dr hab. inż. Janusz Szpytko z Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie.
Gwiazda Kształcenia. Laureatką 2025 w tej kategorii jest dr hab. inż. Katarzyna Antosz, profesorka Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza.
Nagroda Gwiazda Marketingu. Laureatem 2025 w tej kategorii jest dr Tomasz Maliszewski z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.
Wschodząca Gwiazda. Laureatem w tej kategorii jest Bartłomiej Kowalik z Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie.
Źródło informacji o nagrodzonych: Fundacja Edukacyjna Perspektywy.
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl