Dok Pływający PGZ Stoczni Wojennej przestawiony! Wzmocniono potencjał stoczniowy. Port Gdynia będzie mógł przyjmować większe jednostki, poprawi swą elastyczność operacyjną, a to będzie miało dodatni wpływ na cały region. Powstanie nowa obrotnica dla statków

Fot. Tadeusz Urbaniak.

Strategiczna inwestycja w Porcie Gdynia osiąga kluczowy etap – dok pływający przestawiony do nowej wnęki

Źródło ilustracji: ZMPGdynia.

W poniedziałek, 14 kwietnia 2025 roku, w Porcie Gdynia z sukcesem zakończono operację przeholowania wielotonowego Doku Pływającego do nowo wybudowanej Wnęki Dokowej – wynika z notatki, którą przekazała nam Kalina Gierblińska – specjalista – rzecznik prasowy, Biuro Strategii i Analiz Rynkowych Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. (ZMPGdynia):

Fot. Tadeusz Urbaniak.

To rzadko spotykana operacja, zarówno pod względem skali, jak i inżynierskiej złożoności. Przeholunek doku PGZ Stoczni Wojennej jest istotnym elementem jednej z najważniejszych inwestycji hydrotechnicznych realizowanych w ramach projektu „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży– etapy II i III”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

„Przeniesienie doku to istotny element współpracy między Stocznią a Portem Gdynia. Nowa lokalizacja zapewni nam możliwość dalszego prowadzenia prac remontowych i modernizacyjnych dla Marynarki Wojennej RP, jednocześnie umożliwiając Portowi Gdynia realizację projektu nowej obrotnicy” – informuje Maciej Poprawski, Pełnomocnik Zarządu ds. Inwestycji PGZ Stoczni Wojennej.

Fot. Tadeusz Urbaniak.

Dla PGZ Stoczni Wojennej przesunięcie doku oznacza dostosowanie infrastruktury do nowych warunków funkcjonowania portu przy jednoczesnym zachowaniu pełnych możliwości realizacji zadań remontowych i modernizacyjnych na rzecz Marynarki Wojennej RP.

“Ta operacja to nie tylko techniczne zakończenie ważnego etapu, ale wyraźny sygnał, że Port Gdynia skutecznie realizuje swoją strategię rozwoju. Dzięki tej inwestycji zyskujemy nowe możliwości – możemy przyjmować większe jednostki, zwiększamy elastyczność operacyjną, a także wzmacniamy potencjał stoczniowy. To projekt, który ma wpływ nie tylko na Port, ale i na cały region” – podkreśla Piotr Gorzeński, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Źródło ilustracji: ZMPGdynia, 2018 rok.

Zasadniczym celem projektu jest stworzenie warunków do przyjmowania jednostek kontenerowych oraz masowych o dł. do 400m i o zanurzeniu do 14,5 metrów oraz umocnienie pozycji Portu Gdynia w globalnych łańcuchach logistycznych. Nowa Wnęka Dokowa oraz modernizacja obrotnicy nr 2 (do średnicy 480 m), pogłębienie akwenów portowych (do rzędnej -16,00 m) i przebudowa nabrzeży (m.in. Helskiego, Indyjskiego oraz wszystkich po południowej stronie Kanału Portowego) umożliwią efektywne wykorzystanie pełnego potencjału Portu, zarówno w kontekście handlu, jak i przemysłu stoczniowego.

Fot. Tadeusz Urbaniak.

„Rozbudowa infrastruktury hydrotechnicznej to kluczowy krok w stronę obsługi statków o zanurzeniu do 14,5 metrów – to standard na wielu szlakach międzykontynentalnych. Port Gdynia dołącza tym samym do grona portów gotowych na obsługę największych statków wchodzących na Bałtyk – typu Baltmax. Inwestycja w infrastrukturę jednocześnie jest inwestycją w przyszłość transportu morskiego w Polsce” – dodaje prezes Gorzeński.

Zrealizowany etap obejmuje zarówno budowę Wnęki Dokowej, jak i kompleksowe prace infrastrukturalne przygotowujące Port Gdynia do obsługi jednostek o znacznie większych parametrach technicznych niż dotychczas. Inwestycja została przeprowadzona przez konsorcjum firm NDI S.A. i NDI Sopot S.A., a jej skala i znaczenie wyznaczają nowy kierunek rozwoju portu.

Fot. Tadeusz Urbaniak.

Projekt jest realizowany w Awanporcie i Kanale Portowym oraz w basenach III, IV i V. Jego pełna realizacja przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności Portu Gdynia w regionie Morza Bałtyckiego oraz do zapewnienia większego bezpieczeństwa nawigacyjnego i konstrukcyjnego infrastruktury portowej.

W ramach zakończonych robót:

• wybudowano trzy nowe nabrzeża: Południowe (130 m), Wschodnie (43 m) i Północne (170 m),

• wykonano 424 pale CFA oraz 117 mikropali,

• pogrążono 179 pali rurowych i 578 ton elementów ścianki szczelnej kombinowanej,

• zrealizowano dwie dalby cumownicze, każda o masie niemal 55 ton,

• pogłębiono wnękę dokową i sąsiedni akwen do głębokości 16 metrów – wykonano ponad 120 tys. m³ robót czerpalnych,

• wbudowano ponad 6 000 m³ betonu i niemal 500 ton stali.

Do zakończenia projektu pozostaje skrócenie Pirsu II oraz wykonanie prac czerpalnych w aktualnej lokalizacji Doku Pływającego, całość prac planowane jest do zakończenia w roku 2025.

Pogłębianie akwenów wewnętrznych to 1 281 272 131,28 zł brutto, z czego 452 498 075,89 zł stanowią wydatki kwalifikowalne w ramach wsparcia unijnego – napisała Kalina Gierblińska – specjalista – rzecznik prasowy, Biuro Strategii i Analiz Rynkowych Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

(K.N.)

Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *