
Fot. Kazimierz Netka.
Zaczęliśmy od odważnej wizji, dziś z dumą oddajemy światu nową część Polski – powiedział Cezary Łysenko – członek zarządu Budimex S.A.
Dziś wszyscy się cieszą: powierzchnia polskiego lądu powiększyła się o 36 hektarów, a dodatkowo staliśmy się potężniejsi w skali świata, jeśli chodzi o gospodarkę morsko – lądową, a konkretnie – chodzi o transport kontenerowy. W Gdańsku bowiem znowu „urósł“ Baltic Hub – jeden z najwydajniejszych w Europie portów dla statków transportujących towary w kontenerach, aż z Dalekiego Wschodu, z Chin. W Baltic Hub, 6 czerwca 2025 roku, uroczyście przekazano do użytku T3 – trzeci terminal kontenerowy, czyli powierzchnię lądową z nabrzeżami, przy których mogą cumować statki, transportujące kontenery.
Fot. Kazimierz Netka.
Dziś wszyscy się cieszą z oddania do użytku T3, ale wysiłki związane z jego budową były ogromne. Wiele energii wymagało też przygotowanie uroczystości i przyjmowanie gości. Przybywający byli traktowani iście po królewsku: w przypadku mediów czuwały nad tym panie: Aleksandra Chalińska – Deputy Head of Public Relations w Personal PR oraz Magdalena Jagła – kierownik ds. PR i Komunikacji w Baltic Hub i Katarzyna Frankiewicz – starszy specjalista ds. PR i Komunikacji w Baltic Hub.
Uczestnicy tego zwieńczenia budowy T3 byli zawożeni na spotkanie mikrobusami; nikt nie musiał fatygować się na piechotę, a wiadomo, że Baltic Hub to powierzchnia olbrzymia – wystarczy sobie uświadomić, że tylko nowy T3 liczy – jak już wspomnieliśmy: 36 hektarów.
Zaraz też po wyjściu z autokaru, postanowiliśmy zapytać, jakie znaczenie ma budowa dla Polski takiego terminala – kolejnego nabrzeża i powierzchni magazynowej w Baltic Hub – porcie kontenerowym. O wypowiedź poprosiliśmy prof. Marka Grzybowskiego – przewodniczącego Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezesa Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego:
Otwarcie tego terminalu jest trafną inwestycją
– Z ostatnich analiz i badań przeprowadzonych przez OECD wynika, że deglobalizacji praktycznie nie będzie – powiedział prof. Marek Grzybowski:
Fot. Kazimierz Netka.
– Nie jest możliwa deglobalizacja ponieważ łańcuchy dostaw dostosowały się po covidzie do różnego typu zagrożeń i nastąpiła tak duża optymalizacja kooperacji w globalnych łańcuchach dostaw, że w dalszym ciągu potrafimy wyprodukować wiele artykułów lub komponentów artykułów zarówno produktów gotowych jak i konsumpcyjnych w Azji lub w tańszych krajach: w Afryce, również i w Ameryce Południowej niż w gospodarkach, które są gospodarkami drogimi, a ostatnio, poprzez wprowadzenie ceł, drogą gospodarką stała się gospodarka amerykańska.
A więc otwarcie tego terminalu T3 właśnie dzisiaj jest wyjątkowo na czasie i trafną inwestycją ponieważ na pewno Unia Europejska, w tym Polska, będzie w dalszym ciągu korzystać z dobrych łańcuchów dostaw i będzie w coraz większym zakresie kooperować ze światem. Naszą szansą jest to, że jak mamy takie terminale jak Baltic Hub, powinniśmy rozwija produkcję proeksportową i reeksport, a nie tylko produkować na rynek polski lub europejski, lub sprowadzać te produkty konsumpcyjne, ale sprowadzać produkty do produkcji konsumpcji, je przetwarzać, uszlachetniać i eksportować, tak, jak robi to na przykład przemysł rybny czy przemysł budowy jachtów. Te obydwa przemysły to są przemysły reeksportowe. My nie bazujemy na własnych surowcach, my sprowadzamy surowce i komponenty z całego świata i reeksportujemy i tak jak robią to przemysł rybny, przemysł budowy jachtów i przemysł kosmiczny, który też bazuje w wielu przypadkach na komponentach z zagranicy. Tak samo musimy robić w innych rodzajach przemysłu, wykorzystując to, że rozwinął się i rozbudował Baltic Hub i niedługo zbuduje się terminal kontenerowy w Świnoujściu i powstanie zewnętrzny terminal kontenerowy w Gdyni – powiedział prof. Marek Grzybowski – przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.
Fot. Kazimierz Netka.
Mieliśmy okazję przyjrzeć się niemal całemu Baltic Hub – podczas przejazdu na miejsce uroczystości – w dużym, białym namiocie. Ceremonię prowadził Sergiusz Ryczel. Oto, co usłyszeliśmy i zobaczyliśmy:
Fot. Kazimierz Netka.
– Jesteśmy w miejscu, w którym historia łączy się z nowoczesnością – powiedział na powitanie Sergiusz Ryczel. – Równo rok temu wkopaliśmy kamień węgielny a już dziś jesteśmy świadkami kolejnego milowego kroku. Dziś wspólnie możemy świętować oficjalne otwarcie terminala i realne zmiany w międzynarodowym handlu morskim. Nowoczesne urządzenia są dla nas symbolem ambicji, innowacji i ciężkiej pracy wielu ludzi.
Fot. Kazimierz Netka.
Powitani zostali m.in.: Jan van Mossevelde – prezes Baltic Hub; Krzysztof Perdzyński – dyrektor finansowy Baltic Hub; Ross Clark – dyrektor operacyjny Baltic Hub; Ong Kim Pong – dyrektor generalny Grupy PSA International; Marcin A. Piasecki – dyrektor wykonawczy IFM Investors i członek Rady Nadzorczej Baltic Hub; Arkadiusz Marchewka – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury; parlamentarzyści; Beata Rutkiewicz – wojewoda pomorska; Emil Rojek – wicewojewoda pomorski; Marcin Skwierawski – wicemarszałek województwa pomorskiego; Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Miasta Gdańska; Michał Banacki – wiceprezydent Miasta Sopotu; Dorota Pyć – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk; Alan Aleksandrowicz – wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk do spraw finansowych i bezpieczeństwa; Krzysztof Kaczmarek – wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk do spraw infrastruktury; Anna Stelmaszyk-Świerczyńska – dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni; Barbara Olczyk – zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni; Andrzej Ryński – dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku – Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie; Jolanta Gruszecka-Paluch – naczelnik Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Gdyni, Rafał Szramka – zastępca naczelnika Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego: Pion Celno – Graniczny; Czesław Kalinowski – dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku; Cezary Łysenko – członek zarządu Budimex S.A.; Piotr Matczuk – prezes zarządu PFR – Polskiego Funduszu Rozwoju.
Fot. Kazimierz Netka.
Nowy terminal w Gdańsku to sukces nie tylko inwestorów, ale też polskiej gospodarki – mówił pan prowadzący uroczystość. Morze Bałtyckie, Polska, Pomorze i wreszcie nasz piękny Gdańsk – wzmacniając swoją pozycję jednego z najważniejszych hubów przeładunkowych w Europie. Ten dzień to idealny moment na podsumowanie ostatnich lat i kontynuację tworzenia planów na przyszłość.
Fot. Kazimierz Netka.
Jak przebiegała budowa terminala T3, przypomniano, wyświetlając film.
– To jest wielki dzień dla polskiej gospodarki morskiej – powiedział po filmie Arkadiusz Marchewka – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury:
Fot. Kazimierz Netka.
– Zacznę do tego, że powierzchnia Polski powiększyła się o 36 hektarów, Ale nie jest to zwykły ląd. To jest miejsce dynamicznego rozwoju naszego kraju. Gdy rok temu tutaj wmurowaliśmy kamień węgielny, to wówczas powiedziałem, że to jest okno na światowy transport morski i nadal te słowa podtrzymuję. Mamy dowody na to, Port Gdańsk i Baltic Hub jest coraz silniejszym miejscem, które integruje Polskę ze światowym handlem.
W ubiegłym roku w polskich portach wynik przeładowanych kontenerów to blisko 3 miliony 300 tysięcy TEU. To jest absolutny rekord w historii Polski i Baltic Hub ma w tym swój znaczący udział. Co więcej, najnowsze dane pokazują, że w roku 2024 wartość naliczonych tutaj ceł, akcyzy, podatków vat to blisko 56 miliardów złotych, czyli jest to miliard więcej niż rok wcześniej.
To nie są zwykłe liczby. To jest dowód na to, że polskie porty i polska gospodarka morska bardzo dynamicznie się rozwijają i chcemy żeby ten rozwój był jeszcze szybszy.
Chciałbym przede wszystkim powiedzieć, że terminal, największy terminal kontenerowy na Bałtyku, który może przyjmować bezpośrednie połączenia z Dalekiego Wschodu, chociażby te najnowsze, świadczą o sile państwa firmy, o sile Baltic Hub, o sile portu Gdańsk i całej gospodarki morskiej. Rolą naszego rządu, planem rządu jest to aby nasze porty ambitnie rozwijać. Chcemy ambitnych inwestycji, planujemy odważne inwestycje. Po to aby jeszcze zwiększać ten potencjał i dziękuję, że przedstawiciele Baltic Hub, inwestorzy są partnerami, z którymi można realizować bardzo ważne dla naszej gospodarki przedsięwzięcia. Dziękuję wszystkim, którzy do tej pory byli zaangażowani w to przedsięwzięcie. To jest fundament rozwoju portu Gdańsk i dziękuję wszystkim tym, którzy się w to zaangażowali. Jestem przekonany, że przed Baltic Hub, przed całym Portem Gdańsk są kolejne dobre informacje, które będą pokazywać, że liczba przeładowanych kontenerów jest coraz większa z korzyścią dla każdej ze stron. Bardzo dziękuję wszystkim, którzy byli zaangażowani w ten proces. Patrzymy naprawdę z dobrą nadzieją w przyszłość bo przed nami kolejne odważne ambitne inwestycje i jesteśmy zdeterminowani do tego, aby jeszcze ten potencjał zwiększać.
– Zrobimy wszystko, by to, co tutaj jest realizowane się rozwijało, aby te miliardy wpływały do budżetu państwa – zapewniła Beata Rutkiewicz – wojewoda pomorska:
Fot. Kazimierz Netka.
– Jeszcze jest potrzebna elastyczna i odpowiadająca na potrzeby obsługa graniczna i właśnie w tym temacie Zarząd Portu działa. Tydzień temu podpisaliśmy z panią prezes Portu Gdańskiego umowę na budowę nowego, zintegrowanego punktu obsługi granicznej. To spowoduje, że wszystkie instytucje, inspekcje, które są zaangażowane w to, aby przedsiębiorcy szybciej i sprawniej mogli realizować swoje cele – były w jednym miejscu i aby ze sobą na bieżąco szybko współpracowały. Przystępujemy do wybrania firmy projektowej. Naszym celem jest aby do 2030 roku ten nowym punkt zintegrowanej obsługi tutaj powstał.
– Dzisiaj wyjątkowy dzień dla Gdańska, dla Pomorza, dla Polski i dla Europy, ale dzień w którym towarzyszą nam emocje, radość, duma i nadzieja – stwierdził Marcin Skwierawski – wicemarszałek województwa pomorskiego:
Fot. Kazimierz Netka.
– Radość, że otwieramy wielki terminal, który powoduje, że jesteśmy największym portem, ale też radość, która pokazuje, że można realizować inwestycje w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem, w parze z dbaniem o środowisko, duma, że się rozwijamy, ale też że będą płynęły kolejne podatki do skarbu państwa – o czym mówił pan minister Marchewka. Podatek od nieruchomości wpłynie do miasta Gdańsk (nie wpłynie – odpowiedziała w tym momencie Aleksandra Dulkiewicz – prezydentka Gdańska). To szkoda, ale na pewno wpłyną podatki CIT do samorządu województwa, ale także towarzyszy nadzieja, że Port Gdańsk będzie się rozwijał. Cieszymy się, że już trwają prace nad terminalem T5, który wspiera budowanie morskiej energetyki wiatrowej i mamy nadzieję, że niedługo spotkamy się na otwarciu terminala T5. Ale jest to też dzień, kiedy warto podkreślić i podziękować za zaangażowanie inżynierom, którzy pracowali nad tym projektem, wszystkim pracownikom i inwestorom. Cieszymy się, że rząd polski wspiera te inwestycje. Wierzymy, że rząd Donalda Tuska nadal będzie wspierał inwestycje. Port Gdański i Gdańsk będzie się rozwijał. Wszyscy wiemy jak ważny jest port w Gdańsku, chociażby w kontekście wojny na Ukrainie, jak ważną rolę pełni na mapie logistycznej Unii Europejskiej czy NATO.
Z tego miejsca chciałbym zadeklarować, że samorząd województwa, zarząd województwa pod kierownictwem marszałka Struka będzie wspierał dalszy rozwój portu, całej gospodarki morskiej na Pomorzu i mam nadzieję, że spotkamy się niebawem na otwarciu terminalu T5.
– Cieszę się, że jesteśmy dzisiaj tutaj i świętujemy razem – mówiła Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Miasta Gdańska:
Fot. Kazimierz Netka.
– Pan minister przypomniał, że równo rok temu wmurowano kamień węgielny. Duża radość, dlatego, że w Polsce, potrafimy coś robić konsekwentnie niezależnie od zmieniających się rządów. Zobaczcie państwo, Baltic Hub, wcześniej pod nazwą DCT, to już prawie 20 lat tego projektu, który nadal się rozwija.
Gratuluję, cieszę się, także biznesowo widać, że jest to przedsięwzięcie, które odnosi sukces. Wbrew temu co powiedział pan marszałek, niestety ten teren jest portowy, a one są zwolnione od podatku od nieruchomości, więc do miasta Gdańska z tego tytułu wpływy wyniosą zero, natomiast cieszymy się z rozwoju, z miejsc pracy, ale także prosimy o współpracę ze społecznościami dzielnic sąsiadujących z portem – zaapelowała prezydent Aleksandra Dulkiewicz.
– W imieniu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk chciałabym przede wszystkim podziękować bardzo serdecznie wszystkim, który tworzą tę inwestycję, którą jest T3 na Baltic Hubie – mówiła Dorota Pyć – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk:
Fot. Kazimierz Netka.
– Dziękuję też za cały ogromny wkład pracy w ciągu ponad 20 lat. Prace zaczęły się w 2005 roku. 1 czerwca, 2025 roku Baltic Hub skończył 18 lat. Jesteśmy postrzegani bardzo dobrze na świecie. Myślę o targach w Monachium.
– Dla mnie to ogromny zaszczyt być z państwem w tym szczególnym dniu – powiedział Cezary Łysenko – członek zarządu Budimex S.A:
Fot. Kazimierz Netka.
– Dziś otwieramy nie tylko nowy terminal, dzisiaj symbolicznie otwieramy bramkę na przyszłość, nie tylko logistyczną ale też dla takich klientów jak Budimex. Jesteśmy dzisiaj w miejscu, gdzie jeszcze niedawno było morze a teraz jest świadectwo tego, jak odwaga, determinacja i tysiące godzin ciężkiej pracy potrafią zmienić ambitne wizje w rzeczywistość.
To co widzimy dookoła to piasek, stal i beton. To efekt pracy ludzi z pasją z charakterem i wizją wykraczającą daleko poza horyzont. Prace rozpoczęliśmy w listopadzie 2022 roku. W pierwszej kolejności zbudowaliśmy sztuczną wyspę, o której będzie mówił mówił mój przyjaciel. Obudowaliśmy ją ściankami szczelnymi i palościanką, żeby stworzyć basen dla największych na świecie statków.
Ta budowa to symbol tego, co możemy wybudować kiedy nie boimy się odważnych decyzji. I nie boimy się ciężkiej pracy, takiej ciągłej, często 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu. Było to możliwe ponieważ wszyscy działaliśmy razem. I teraz z tego miejsca chciałbym podziękować naszym partnerom, inżynierom. Szczególne podziękowania zespołowi naszego klienta: Baltic Hub.
Fot. Kazimierz Netka.
Chciałbym bardzo serdecznie wam podziękować za wasz profesjonalizm i decyzyjność. Dziękuję naszemu zespołowi Budimex i DEME Dredging za wasz wysiłek zarówno na lądzie jak i na wodzie, przez całą dobę, z niezachwianym optymizmem z poświęceniem. Ja i wszyscy tu zebrani mamy dla was dużo szacunku i jesteśmy z was dumni.
Zbudowaliśmy ten terminal z poszanowaniem środowiska naturalnego, aktywności operacyjnej ale przede wszystkim bezpiecznie. Bezpieczeństwo ludzi jest naszą największą wartością – o czym często przypominało nam kierownictwo Baltic Hub, szczególnie dyrektor. Ta inwestycja nie zostałaby ukończona w takim imponującym czasie i na tak wysokim poziomie, gdyby nie zaangażowanie oraz wsparcie merytoryczne, które uzyskiwaliśmy od instytucji państwowych w tym w szczególności: Urzędu Morskiego w Gdyni, Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz Nadzoru Budowlanego w Gdańsku. Firmie Baltic Hub życzę aby ten terminal stał się prawdziwym symbolem sukcesu, bramą otwierającą nowe możliwości przeładunkowe, które umocnią nie tylko waszą pozycję, ale także pozwolą Polsce odegrać jeszcze większą rolę na arenie międzynarodowej.
Zaczęliśmy od odważnej wizji, dziś z dumą oddajemy światu nową część Polski. Ten terminal to przesłanie dla nas wszystkich, że przyszłość należy do tych, którzy mają odwagę po nią sięgać, a my możemy być dumni. Dzisiaj razem napisaliśmy nowy, wspaniały rozdział historii – powiedział Cezary Łysenko – członek zarządu Budimex S.A.
Oto dodatkowe informacje, które przesłała nam Aleksandra Chalińska – Deputy Head of Public Relations w Personal PR:
BALTIC HUB UROCZYŚCIE INAUGURUJE TERMINAL T3, UMACNIAJĄC POZYCJĘ POLSKI JAKO KLUCZOWEGO HUBU LOGISTYCZNEGO
Baltic Hub oficjalnie zainaugurował dziś działalność nowego terminala T3 w Gdańsku, co stanowi istotny krok w rozwoju polskiej gospodarki morskiej oraz umacnia pozycję kraju w globalnym łańcuchu dostaw. W uroczystości otwarcia udział wzięli przedstawiciele władz państwowych, samorządowych oraz liderzy branży, celebrując tę znaczącą inwestycję portową w regionie Morza Bałtyckiego.
Fot. Kazimierz Netka.
Terminal T3, zlokalizowany na 36-hektarowej powierzchni, ma osiągnąć pełną operacyjność do końca 2025 roku. Dzięki jego uruchomieniu roczna zdolność przeładunkowa Baltic Hub wzrośnie z 3 do 4,5 miliona TEU, co uplasuje gdański port wśród największych terminali kontenerowych w Europie. Kluczowa infrastruktura obejmuje nabrzeże o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra, umożliwiające obsługę największych kontenerowców na świecie.
Fot. Kazimierz Netka.
T3 zostanie wyposażony w najnowocześniejszy zelektryfikowany sprzęt, który nie tylko zwiększy efektywność operacyjną, ale również ograniczy wpływ działalności terminala na środowisko. W skład wyposażenia wchodzi 20 zautomatyzowanych suwnic RMG (Rail Mounted Gantry) oraz siedem półautomatycznych suwnic nabrzeżowych STS (Ship-to-Shore), należących do najwyższych tego typu konstrukcji w Europie, zdolnych do obsługi statków o pojemności 24 000 TEU i więcej. Terminal rozpoczął już pierwsze operacje przeładunkowe w ramach fazy rozruchu, która ma zakończyć się do października 2025 roku.
Projekt T3 został zaplanowany i zrealizowany z wykorzystaniem szerokiego zakresu rozwiązań proekologicznych – od niskoemisyjnych materiałów budowlanych, przez ochronę siedlisk morskich, aż po zastosowanie zielonych technologii. Całość sprzętu terminalowego zasilana jest energią elektryczną objętą gwarancją pochodzenia ze źródeł odnawialnych, wspierając cele Baltic Hub w zakresie zrównoważonego rozwoju: redukcję emisji dwutlenku węgla o 50% do 2030 roku oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku.
W 2024 roku polskie porty obsłużyły rekordowe 3,3 miliona TEU, co stanowi wzrost o 10% względem roku poprzedniego. Baltic Hub odpowiadał za ponad 2,2 miliona TEU tego wyniku. Uruchomienie T3 istotnie zwiększa możliwości handlowe Polski i krajów sąsiednich, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Nowy terminal wzmocni również połączenia intermodalne między rynkami śródlądowymi Europy a światowymi szlakami żeglugowymi.
Jan Van Mossevelde, Prezes Baltic Hub, powiedział podczas ceremonii:
Fot. Kazimierz Netka.
„Dziś świętujemy inaugurację T3 – jednej z największych inwestycji portowych w regionie Morza Bałtyckiego. To wydarzenie nie tylko napędza rozwój gospodarczy Pomorza i Polski, ale również umacnia pozycję naszego kraju jako strategicznego uczestnika globalnego handlu. Pozostajemy zaangażowani w rozwój, innowacje i inwestycje, które ugruntują pozycję Polski jako potęgi logistycznej, współpracując ze wszystkimi partnerami i interesariuszami przy budowie jednego z wiodących kompleksów terminali kontenerowych w Europie.”
Ong Kim Pong, Dyrektor Generalny Grupy PSA International, dodał:
Fot. Kazimierz Netka.
„Oficjalne otwarcie terminala T3 oznacza początek ekscytującego nowego rozdziału nie tylko dla Baltic Hub, ale także dla całego europejskiego krajobrazu handlowego. W PSA wierzymy, że porty nie są odizolowanymi elementami infrastruktury, lecz kluczowymi węzłami w większym ekosystemie – i terminal T3 jest tego namacalnym wyrazem. Stanowi kolejny krok w realizacji naszej strategii Node to Network, przekształcającej pojedyncze terminale w inteligentną, globalnie połączoną sieć, która wspiera efektywność, odporność i zrównoważony rozwój. Dzięki strategicznej lokalizacji, nowoczesnej infrastrukturze i rozwijającej się sieci połączeń intermodalnych, Baltic Hub pełni rolę kluczowego węzła łączącego region Bałtyku z resztą Europy i świata.”
Fot. Kazimierz Netka.
„Jako PFR z dumą współuczestniczymy w tym projekcie, który pokazuje, że w partnerstwie z globalnymi inwestorami potrafimy tworzyć infrastrukturę o znaczeniu światowym – tutaj, w Polsce. Nowoczesny port kontenerowy wzmacnia odporność łańcuchów dostaw i otwiera Polsce oraz całemu regionowi Europy Środkowo-Wschodniej dostęp do globalnych rynków na niespotykaną dotąd skalę. Ale Baltic Hub jest nie tylko bramą handlu. Wkrótce będzie także elementem infrastruktury energetycznej, a więc ważnym elementem bezpieczeństwa gospodarczego naszego kraju.” – dodał Piotr Matczuk, Prezes Zarządu PFR
„W IFM Investors angażujemy się w projekty o mocnych fundamentach, strategicznym znaczeniu i realnym potencjale długoterminowego rozwoju. Baltic Hub doskonale wpisuje się w nasze cele – to inwestycja oparta na sprawdzonym partnerstwie i solidnym zespole, odgrywająca istotną rolę w rozwoju Polski oraz całego regionu. Jesteśmy dumni, że możemy wnieść nasze doświadczenie do tego przedsięwzięcia i przyczynić się do umacniania pozycji Polski jako kluczowego ogniwa w regionalnej i globalnej sieci logistycznej” – mówi Marcin A. Piasecki, Dyrektor Wykonawczy w IFM Investors oraz członek Rady Nadzorczej Baltic Hub.
O Baltic Hub:
Baltic Hub Container Terminal Sp. z o.o. to największy i najszybciej rozwijający się polski terminal kontenerowy i jedyny terminal głębokowodny na Bałtyku. Łączy Azję, Unię Europejską z Polską i wschodzącymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej i całego Morza Bałtyckiego. Do Baltic Hub przypływają największe statki na świecie wyruszające z Dalekiego Wschodu.
Fot. Kazimierz Netka.
Firma obsługuje polski import, eksport oraz tranzyt i z powodzeniem konkuruje z portami niemieckimi, holenderskimi i belgijskimi. Dzięki doskonałym połączeniom z miejscami docelowymi, Baltic Hub jest naturalną bramą dla towarów ze świata nie tylko dla Polski, a całej Europy Środkowej i Wschodniej.
Terminal ma doskonałe połączenia lądowe z krajami takimi, jak: Czechy, Słowacja, Ukraina, Węgry czy Niemcy. W 2024 roku Baltic Hub obsłużył 2,2 miliona TEU i obecnie zatrudnia ponad 1400 osób.
Fot. Kazimierz Netka.
Terminal jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund (30 proc.). PSA International jest wiodącą globalną grupą portową i zaufanym partnerem dla podmiotów z branży cargo na całym świecie. Dzięki flagowym operacjom prowadzonym w Singapurze i Antwerpii globalna sieć PSA obejmuje ponad 180 lokalizacji w 45 krajach na całym świecie. Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) to grupa instytucji finansowych należąca do Skarbu Państwa, która oferuje instrumenty służące rozwojowi przedsiębiorstw, samorządów oraz osób prywatnych, inwestująca w zrównoważony rozwój społeczny i gospodarczy. IFM Investors to globalna firma zarządzająca funduszami instytucjonalnymi.
Wiedzą na temat T3 – wspaniałej inwestycji – służyły nam również Magdalena Jagła – kierownik ds. PR i Komunikacji w Baltic Hub i Katarzyna Frankiewicz – starszy specjalista ds. PR i Komunikacji w Baltic Hub.
W drodze powrotnej z uroczystości podziwialiśmy jeszcze jedną inwestycję: budowę terminala T5, mającego służyć potrzebom budowy farm morskich elektrowni wiatrowych na Bałtyku. Ta nowa część gdańskiego portu morskiego również powstaje w Baltic Hub.
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl