Cywilizacja Ekspatriantów. Przypominamy linię kolejową nr 201 – następne dzieło tych twórców bogactwa i kultury województwa pomorskiego. Szlak ów, zbudowany w latach 20. ubiegłego wieku, jest unowocześniany. Zapowiedziano zmiany w przewozach pociągami, od 30 czerwca 2025 roku

Na ilustracji: Trasa linii kolejowej nr 201 – północnej części zbudowanej za czasów II Rzeczypospolitej, magistrali węglowej. Źródło mapy podstawowej: Rozkład jazdy PKP. Fot. Kazimierz Netka.

Polska znowu poprawi warunki egzystencji mieszkańców terenu Kaszub

Rusza modernizacja następnego odcinka unikatowego dzieła II Rzeczypospolitej na Pomorzu: linii kolejowej nr 201: Nowa Wieś Wielka (stacja nieco na południe od Bydgoszczy) – Kościerzyna – Gdynia. Szlak ten, zwany magistralą węglową, został oddany do użytku w okresie międzywojennym, a zbudowano go w celu uniezależnienia Polski od Wolnego Miasta Gdańska podczas transportu polskiego węgla ze Śląska do stworzonego też przez Cywilizację Ekspatriantów, Portu Morskiego Gdynia.

Zbudowanie linii 201 na terenie zacofanym, zapomnianym, słabo rozwiniętym gospodarczo, doprowadziło też do znaczących przemian na tym obszarze. Na przykład Kaszuby, dzięki Cywilizacji Ekspatriantów oraz ich potomków (ekspatrianci to imigranci, którzy przybyli na Pomorze Gdańskie po 10 lutego 1920 roku z własnej woli lub zostali zmuszeni do opuszczenia dotychczasowego miejsca zamieszkania i uczynili z Pomorza Gdańskiego, w ciągu około 10 lat, wspaniały, prężnie rozwijający się region, wybawiając z nędzy tutejszych mieszkańców, zaniedbanych podczas zaboru pruskiego).

Dzięki powstaniu linii kolejowej 201, teren m.in. Kaszub uzyskał połączenie z Gdynią i mieszkańcy z Kaszub mogli dojeżdżać do pracy m.in. w porcie, w stoczni. Wcześniej, podczas budowy szlaku kolejowego nr 201 otrzymywali pracę na tej inwestycji. Cywilizacja Ekspatriantów (ludzie, którzy przybywali na Pomorze Gdańskie z regionów II Rzeczypospolitej położonych na wschód i na południe od Gdańska) znacząco zmieniła na lepsze warunki życia na Pomorzu Gdańskim, nad samym Bałtykiem, umożliwiając rozwój m.in. turystyki nadmorskiej (zwłaszcza na Półwyspie Helskim, dzięki wybudowaniu w ciągu około 2 lat, po 10 lutego 1920 roku (po uroczystości zaślubin Polski z morzem) linii kolejowej Puck – Hel.

Oto szczegółowe wiadomości, dotyczące najbliższych działań na trasie kolejowej 201. Informacje te przekazał nam Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:

Kaszuby przed kolejową rewolucją – od 30 czerwca ważne zmiany dla podróżnych

Modernizacja linii kolejowej nr 201 przyspiesza! Otwieramy nowy front robót, który dla podróżnych korzystających z kolei na trasie z Kościerzyny do Trójmiasta oznacza istotne zmiany. Pociągi zostaną zastąpione przez komunikację autobusową. Realizacja tej strategicznie ważnej dla Pomorza inwestycji na odcinku Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa, oraz na liniach stycznych, jest warta około 2,5 mld zł netto ze środków krajowych oraz unijnych.

Od poniedziałku, 30 czerwca, modernizacja linii kolejowej nr 201 między Kościerzyną a Trójmiastem, wchodzi w nową fazę. Rozszerzenie frontu robót oznacza duże zmiany dla podróżnych, w tym wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa. Za organizację komunikacji autobusowej, w tym za trasę przejazdu, lokalizację przystanków i tabor odpowiedzialny jest organizator przewozów, w tym przypadku Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

Fot. Kazimierz Netka.

Wstrzymanie ruchu pociągów jest niezbędne na czas wykonania tych prac budowlanych, które takiego zamknięcia bezwzględnie wymagają. Wznowienie ruchu pociągów na trasie Somonino – Gdańsk Osowa planujemy w grudniu 2026 r. (dzięki współpracy z wykonawcą oraz przyjętej optymalizacji termin ten jest krótszy o kilka miesięcy niż pierwotnie zakładano), a na trasie Kościerzyna – Somonino w grudniu 2027 r.

Co istotne, w czasie prac na linii nr 201 czynne będzie kolejowe połączenie Kartuz z Gdańskiem linią nr 229 oraz z wykorzystaniem tzw. bajpasu kartuskiego, przygotowanego przez PLK SA w 2024 r., przez stację Gdańsk Kokoszki. W listopadzie br. planujemy uruchomić ruch pociągów po linii nr 214 z Somonina do Kartuz, co spowoduje, iż dojazd pociągów do stacji Somonino zostanie wstrzymany jedynie na 5 miesięcy.

Zmiany na trasie Chojnice – Kościerzyna (linia nr 211)

Od 30 czerwca zastępcza komunikacja autobusowa będzie funkcjonować także na linii kolejowej nr 211 Chojnice – Kościerzyna. Aby utrzymać ciągłość ruchu kolejowego na linii nr 211 w czasie przebudowy stacji Kościerzyna, kończymy przygotowanie infrastruktury umożliwiającej dojazd podróżnych do Kościerzyny. Planujemy, aby wjazd pociągów do Kościerzyny od strony Chojnic ponownie był możliwy w perspektywie najbliższych miesięcy, niemniej decyzja w tym zakresie uzależniona jest od wyniku rozmów z organizatorem przewozów, tj. Urzędem Marszałkowskim.

Setki pracowników i maszyn na modernizowanej trasie

Prace w ramach modernizacji linii nr 201 prowadzone są od kilku miesięcy. Aktualnie na wszystkich frontach pracuje łącznie kilkaset osób dziennie, ale po 30 czerwca, w szczytowym okresie robót, będzie ich znacznie więcej, w tym brygady torowe, mostowe, elektroenergetyczne i ziemne. W użyciu jest także kilkadziesiąt jednostek specjalistycznego sprzętu – koparki wieloczynnościowe, dźwigi torowe, palownice, pojazdy do montażu sieci trakcyjnej i platformy technologiczne.

Na odcinku Kościerzyna – Somonino oraz Somonino – Kartuzy (linia nr 214) prowadzone są prace ziemne, w tym rozbiórka istniejącej konstrukcji torowiska, tzw. korytowanie pod nowy układ torowy oraz przygotowanie odwodnienia. Rozpoczęły się prace związane z budową peronu na nowym przystanku Somonino Bernardyno. Budowane lub przebudowywane są również obiekty inżynieryjne, jak mosty i przepusty, które zostaną dostosowane do potrzeb linii dwutorowej. W rejonie Glincza oraz Kartuz trwają przygotowania do elektryfikacji odcinka linii nr 229 – wbijanie fundamentów pod słupy trakcyjne oraz układanie kabli zasilających i sterowniczych.

Na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa również trwają przygotowania do budowy drugiego toru, a w rejonie Borkowa, Żukowa Wschodniego, Pępowa Kartuskiego i Rębiechowa prace związane z budową nowych peronów oraz dostosowaniem układów torowych do nowej geometrii trasy. Budowane są m.in. nowe wiadukty drogowe i kolejowe. Część z nich wykonywana jest etapowo, w taki sposób, aby tymczasowo utrzymać ruch drogowy nad lub pod linią kolejową (na niektórych drogach konieczne było wyznaczenie tymczasowych objazdów). Wykonawca przygotowuje się do montażu urządzeń sterowania ruchem kolejowym, który na modernizowanym odcinku będzie prowadzony z budowanego Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w Kościerzynie. Od strony stacji Gdańsk Osowa rozpoczęły się prace związane z elektryfikacją linii, obejmujące m.in. budowę podstacji trakcyjnej, fundamentów pod słupy trakcyjne i tras kablowych.

Będzie szybciej, wygodniej i bezpieczniej

W ramach prac na 55-kilometrowym odcinku Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa zmodernizujemy obecny tor oraz zbudujemy drugi, co zwiększy przepustowość na trasie i zwiększy możliwości przewozu towarów do portu morskiego w Gdyni. Linia nr 201 zostanie zelektryfikowana, tak samo jak linia nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy. Zmodernizowana zostanie także linia nr 214 Somonino – Kartuzy, gdzie zbudowany zostanie nowy przystanek Somonino Bernardyno, który zwiększy dostęp do kolei. Tym samym na linię nr 214 powrócą pociągi – ostatni raz regularne połączenia pasażerskie były realizowane w 2003 r. Przebudujemy perony na 13 stacjach i przystankach, dostosowując je do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przebudujemy lub wyremontujemy ponad 170 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów i przepustów). Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym. Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), na linii nr 214 do 120 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie do 80 km/h). Szacuje się, że czas podróży pociągiem regionalnym na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna skróci się o około 12 minut, natomiast zależeć to będzie m.in. od przygotowanych przez przewoźników relacji po zakończeniu modernizacji.

Zadanie pn. „Odcinek B – Roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Somonino – Gdańsk Osowa w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia” wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 229 w ramach projektu „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy – faza II” realizowane jest przez konsorcjum firm Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o.; TRAKCJA S.A.; Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o. Wartość prac wynosi 1,253 mld zł netto (1,541 mld zł brutto). Prace na linii nr 201 są finansowane z budżetu państwa, a na linii nr 229 z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).

Inwestycję w ramach zadania pn. „Odcinek A – Roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna – Somonino oraz nr 214 Somonino – Kartuzy realizowane w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia”, realizuje firma Budimex S.A. za kwotę 1,275 mld zł netto (1,559 mld zł brutto) ze środków krajowych (Krajowy Program Kolejowy).

Zakończenie wszystkich prac na trasie Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa planowane jest do końca 2027 r., a realizacja robót na pozostałych odcinkach linii nr 201 w następujących latach: Gdańsk Osowa – Gdynia Główna w ramach 1 kontraktu w latach 2026-2031 (zakończenie całego projektu w tym pozyskanie wymaganych pozwoleń do 2032 r.) oraz Kościerzyna – Maksymilianowo w ramach 4 kontraktów w latach 2026-2029.

Projekt jest dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027” – napisał Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Jak widać, Polska znowu inwestuje olbrzymie pieniądze w rozwój gospodarczy Kaszub. Unowocześnia linię kolejową, którą II Rzeczpospolita zbudowała w latach dwudziestych ubiegłego wieku, wkrótce po odzyskaniu niepodległości.

Kazimierz Netka

Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *