
Fot. Cezary Spigarski.
Unowocześnione i rozbudowane zostaną Nabrzeże Szczecińskie i Nabrzeże Wiślane – przystosowane np. do eksportu cukru i zbóż. Szersze otwieranie polskiego okna na morza i oceany
Wieża Kapitanatu Portu Północnego w Morskim Porcie Gdańsk staje się symbolem innowacyjności nad Zatoką Gdańską. To we wspomnianym Kapitanacie zawierane są najważniejsze porozumienia dotyczące rozwoju Portu Gdańsk. Tak bowiem przystało na miejsce, gdzie umowy, listy intencyjne są podpisywane: w Porcie Północnym który jest dziełem Cywilizacji Ekspatriantów (i ich potomków), a powstał w latach 70. ubiegłego wieku, 51 lat temu.
Fot. Kazimierz Netka.
W poniedziałek, 7 lipca 2025 roku znowu mieliśmy przyjemność uczestniczyć w dwóch niezwykle doniosłych wydarzeniach. Byliśmy świadkami podpisania dwóch umów dotyczących realizacji ważnych projektów inwestycyjnych w Morskim Porcie Gdańsk. Są to:
- Przebudowa infrastruktury portowej w rejonie Nabrzeża Wiślanego w Porcie Gdańsk
- Gdański Agro Terminal na Nabrzeżach Wiślanym I na Nabrzeżu Szczecińskim w Porcie Gdańskim Eksploatacja S.A.
Fot. Cezary Spigarski.
W spotkaniu uczestniczyli m.in.: Wiceminister Infrastruktury – Arkadiusz Marchewka, Wojewoda Pomorska – Beata Rutkiewicz, pomorscy parlamentarzyści: Agnieszka Pomaska i Jarosław Wałęsa, Zarząd ZMPG S.A.: Dorota Pyć i Alan Aleksandrowicz, Stefan Rudnik – Dyrektor Departamentu Inwestycji w ZMPG S.A., Prezes PGE – Andrzej Kuźmicz, Zarząd Korporacji Budowlanej DORACO: Angelika Cieślowska – Prezes Zarządu, Jacek Kamiński – Wiceprezes Zarządu i Piotr Siemaszko – Wiceprezes Zarządu, Prezes Zarządu PREMIUM QUALITY CARE – Robert Skóra, a także przedstawiciele ww. firm i instytucji – poinformowała prowadząca uroczystość Regina Stawnicka – dyrektor Departamentu Marketingu i Komunikacji, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk:
Fot. Cezary Spigarski.
Oto szczegółowe wiadomości przekazane nam po podpisaniu umówi:
Terminal zbożowy w Porcie Gdańsk wchodzi w fazę realizacji
Port Gdański Eksploatacja S.A. (PGE) z Grupy Kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podpisał 7 lipca 2025 r. umowę z Premium Quality Care. Przedmiotem umowy jest budowa dużego magazynu płaskiego na Nabrzeżu Szczecińskim w ramach pierwszego etapu budowy Gdańskiego Agro Terminalu (GAT). Docelowo ma być to nowoczesny, zdolny do przeładunku około 3 mln ton rocznie terminal zbożowy – napisała Regina Stawnicka – dyrektor Departamentu Marketingu i Komunikacji, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Oto ciąg dalszy informacji:
Fot. Cezary Spigarski.
Umowę w imieniu PGE podpisał prezes Zarządu Spółki – Andrzej Kuźmicz, zaś w imieniu wykonawcy – Robert Skóra, prezes Zarządu Premium Quality Care.
Źródło nagrania: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.
Gdański Agro Terminal (GAT) to strategiczna inwestycja na lata 2025–2028, odpowiadająca na zapotrzebowanie rynku rolno-spożywczego oraz dywersyfikację eksportu. W wyniku szczegółowej analizy powstał zintegrowany projekt zakładający:
– budowę jednego dużego magazynu płaskiego na Nabrzeżu Szczecińskim o powierzchni 7 tys. m2 i pojemności 30 tys. ton (realizacja: 2025–2026),
– budowę kompleksu stalowych silosów płaskodennych o łącznej pojemności 100 tys. ton na Nabrzeżu Wiślanym (realizacja: 2026–2028),
– budowę nowoczesnej instalacji do załadunku i rozładunku statków o wydajności 1000 ton/h,
– zintegrowanie całości z infrastrukturą kolejową, drogową i przeładunkową portu.
– Jestem przekonany, że zarówno remont nabrzeża, jak i przygotowanie całej infrastruktury drogowej i kolejowej oraz budowa magazynów i następnie silosów w kolejnych etapach, pozwoli na jeszcze większe możliwości przeładunkowe portu w Gdańsku i będzie on kluczowy z punktu widzenia przeładunków w tej części wybrzeża – powiedział obecny podczas spotkania Arkadiusz Marchewka, Wiceminister Infrastruktury.
Fot. Cezary Spigarski.
Docelowo terminal będzie dysponował łącznie 160 tys. ton powierzchni magazynowej i zdolnością przeładunkową do 3 mln ton rocznie. To ponad czterokrotnie więcej niż jego obecna przepustowość – dziś wynosząca 35 tys. ton pojemności magazynów i 0,7 mln ton realizowanych przeładunków zbóż rocznie.
Fot. Cezary Spigarski.
– Rynek zbóż cechuje dziś wyjątkowa zmienność – obserwujemy znaczące wahania wolumenów i kierunków eksportowych, wynikające zarówno z sytuacji geopolitycznej, jak i presji zmiany klimatu. Gdański Agro Terminal projektujemy z myślą o tej zmienności – jako infrastrukturę elastyczną, skalowalną i gotową na różne scenariusze rynkowe. To inwestycja, która nie tylko zwiększy nasze możliwości przeładunkowe, ale przede wszystkim zapewni realną odporność operacyjną Portu Gdańsk na wahania popytu i podaży w sektorze rolno-spożywczym – podkreśla Andrzej Kuźmicz, prezes PGE. – Co równie istotne, GAT to projekt w 100% finansowany ze środków krajowych, ukierunkowany na długofalowe bezpieczeństwo infrastrukturalne Polski i efektywną obsługę eksportu, niezależnie od jego struktury czy skali w danym roku.
Inwestycja przyjazna środowisku i dostosowana do rynku
W powstającym właśnie terminalu przewidziano zastosowanie nowoczesnych, zautomatyzowanych systemów technologicznych umożliwiających sprawną obsługę zbóż sypkich z wagonów dolnozsypowych, ciężarówek i statków.
Magazyn płaski, który powstanie na Nabrzeżu Szczecińskim, czyli pierwszy etap Gdańskiego Agro Terminalu będzie wyposażony w zautomatyzowane systemy załadunku i rozładunku, w tym technologiczne pomosty, urządzenia transportu ciągłego oraz instalacje ograniczające emisję pyłów. Infrastruktura zostanie przystosowana zarówno do obsługi transportu kolejowego, jak i drogowego, co zapewni wysoką elastyczność operacyjną. Przystępując do jego realizacji skoncentrowano się na zapewnieniu maksymalnej funkcjonalności obiektu już na etapie projektowania i budowy. Pozwoli to w przyszłości na pełną integrację z planowanym zespołem silosów, tworząc spójny i efektywny system przeładunkowo-magazynowy.
Fot. Kazimierz Netka.
To nie tylko skok jakościowy w zakresie budowy infrastruktury, ale również realna odpowiedź na wyzwania środowiskowe i społeczne. Projekt zakłada bowiem zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które ograniczają pylenie, zmniejszają ryzyko pożarów oraz chronią jakość przechowywanego zboża. Jednocześnie realizacja nowej koncepcji umożliwia efektywne zarządzanie różnorodnymi typami zbóż dla większej liczby klientów.
Harmonogram i finansowanie
Gdański Agro Terminal będzie realizowany w dwóch etapach:
– Etap I (2025–2026) – budowa magazynu płaskiego na Nabrzeżu Szczecińskim (obecnie realizowany, wartość brutto: 13,8 mln zł, finansowany ze środków własnych PGE), podpisanie umowy: 07.07.2025;
– Etap II (2026–2028) – budowa zespołu silosów i integracja z infrastrukturą Nabrzeża Wiślanego.
Całkowity koszt budowy GAT to 240 mln zł brutto, z czego największą część stanowią nakłady na technologię (38 proc.) i prace budowlane (33 proc.). Projekt będzie realizowany ze środków własnych PGE, po zatwierdzeniu przez Radę Nadzorczą i WZA Portu Gdańsk i zabezpieczeniu finansowania na poziomie co najmniej 200 mln zł. Obecnie trwa procedura wyboru wykonawcy Studium Wykonalności dla II etapu projektu, którego szacowany koszt wynosi 350 tys. zł netto.
– Gdański Agro Terminal poprawi konkurencyjność Portu Gdańsk, zwiększając możliwości operacyjne, elastyczność logistyki i efektywność załadunku. Wpisuje się on w długofalową strategię wzmacniania pozycji Polski jako lidera w zakresie eksportu zbóż – podsumowuje Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk. – Projekt powstaje w strategicznym momencie. W 2025 rozpoczynamy kompleksową przebudowę Nabrzeża Wiślanego, której zakończenie planowane jest na rok 2028, co stwarza wyjątkową okazję do integracji nowej infrastruktury z modernizowaną częścią Portu Gdańsk.
Informację na temat zakresu prac Korporacji Budowlanej DORACO przekazała nam Anna Stańczak – Senior Account Manager w Personal PR:
Port Gdańsk i DORACO podpisali umowę na przebudowę Nabrzeża Wiślanego
Port Gdańsk i Korporacja Budowlana DORACO zawarli w dniu 7 lipca 2025 r. w siedzibie ZMPG S.A. umowę na realizację jednej z kluczowych inwestycji w Porcie Wewnętrznym – kompleksową przebudowę Nabrzeża Wiślanego. Całkowity koszt inwestycji wynosi 351 milionów złotych brutto, a zakończenie prac planowane jest na drugi kwartał 2028 roku.
Fot. Cezary Spigarski.
Umowa została podpisana przez przedstawicieli Zarządu Morskiego Portu Gdańsk – prezes Dorotę Pyć oraz wiceprezesa ds. finansowych i bezpieczeństwa Alana Aleksandrowicza, a także przedstawicieli DORACO – prezes zarządu Angelikę Cieślowską i wiceprezesa zarządu Jacka Kamińskiego.
– Tego typu inwestycje są bardzo potrzebne, uzasadnione i jako rząd będziemy wspierać wszelkiego rodzaju inicjatywy, które będą zwiększać potencjał polskich portów morskich – powiedział obecny podczas spotkania Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury – Trzymam mocno kciuki za wykonawców i liczę na to, że za tych kilkanaście miesięcy będziemy mogli już zobaczyć efekty prac, by port w Gdańsku mógł odnotować jeszcze większe przeładunki. Mamy dane za pierwsze półrocze – jest dobrze, w kontenerach jest jeszcze lepiej i jestem przekonany, że tego rodzaju inwestycje pozwolą jeszcze ten potencjał zwiększyć.
Projekt ma na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych portu, poprawę bezpieczeństwa jego użytkowników i modernizację infrastruktury elektroenergetycznej oraz kolejowo-drogowej. Pozwoli to m.in. na obsługę w Porcie Wewnętrznym nowoczesnych statków o nośności do 100 tys. ton i maksymalnym zanurzeniu 10,6 m.
Fot. Cezary Spigarski.
– Budujemy odporność Portu Gdańsk poprzez inwestycje. To nasza odpowiedź na dynamiczne otoczenie gospodarcze, zmieniające się potrzeby partnerów i konieczność przystosowania się do wymogów nowoczesnej logistyki. Modernizacja Nabrzeża Wiślanego to przykład inwestycji, która nie tylko zwiększa efektywność przeładunkową i efektywność logistyczną operacji portowych, ale także przygotowuje naszą infrastrukturę pod zastosowanie zielonych technologii. To strategiczny kierunek, który wzmacnia naszą pozycję jako nowoczesnego węzła transportowego na Morzu Bałtyckim i w Europie Środkowo-Wschodniej – podkreśla Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.
Przemyślany harmonogram
W ramach inwestycji realizowane będą 3 zadania:
I – Rozbudowa Nabrzeża Wiślanego w Porcie Gdańsk;
II – Przebudowa układu drogowo-kolejowego dla obiektów do magazynowania i konfekcjonowania cukru przy Nabrzeżu Wiślanym ul. Chodackiego w Porcie Gdańskim;
III – Przebudowa układu komunikacyjnego wraz z budową placu manewrowo-postojowego w rejonie skrzyżowania ulic: Chodackiego, Handlowej i Starowiślnej.
Zadanie pierwsze, tj. Rozbudowa Nabrzeża Wiślanego w Porcie Gdańsk; jest częścią większego projektu pn. „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”, współfinansowanego w 85 proc. ze środków unijnych w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF 2). Projekt ten obejmuje kompleksową przebudowę w sumie niemal 2 km nabrzeży w Porcie Wewnętrznym, w ramach którego już rozpoczęła się przebudowa trzech nabrzeży: Rudowego III, Bytomskiego i Węglowego. Teraz czas na remont kluczowego dla Portu Wewnętrznego Nabrzeża Wiślanego, przy którym operują spółki: Port Gdański Eksploatacja, Krajowa Grupa Spożywcza (Terminal Cukrowy) i Speed.
Realizacja pierwszego zadania rozpocznie się już w lipcu tego roku. Będzie ono polegało na kompleksowej rozbudowie konstrukcji Nabrzeża Wiślanego o długości około 920 m w celu zwiększenia możliwości obsługi statków o wyższym tonażu. Po modernizacji na nabrzeżu będą mogły być obsługiwane dalekomorskie jednostki pływające o nośności 35 tys. i 100 tys. ton. Projekt zakłada też pogłębienie dna przy nabrzeżu do głębokości technicznej 12,0 m. Projektowana konstrukcja nabrzeża umożliwi poruszanie się po nim nowoczesnego sprzętu portowego obsługującego przeładunki, w tym żurawi samojezdnych. Ponadto DORACO wykona: nawierzchnię i oświetlenie nabrzeża, sieci wodociągowo-kanalizacyjne, montaż urządzeń odbojowych i cumowniczych, szyn poddźwigowych, a także układu torów kolejowych. Generalny wykonawca zadba również o wykonanie gniazd do zasilania żurawi przeładunkowych.
Kolejnym zadaniem DORACO będzie przebudowa układu drogowo-kolejowego do obsługi transportu cukru przy Nabrzeżu Wiślanym, przy ul. Chodackiego. Realizacja uniwersalnego terminalu portowego umożliwi rozładunek m.in. specjalistycznych kontenerów z cukrem przywożonych na platformach kolejowych, magazynowanie i przeładunek cukru oraz pakowanie go na terenie bazy, a następnie załadunek statków konwencjonalnych oraz jednostek specjalistycznych typu BIBO. Ten etap obejmie również budowę i montaż wyposażenia trafostacji, która zapewni odpowiednie zasilanie dla infrastruktury portowej oraz budowę, zaprogramowanie i uruchomienie wag portowych, gwarantujących precyzyjne pomiary i efektywność procesów logistycznych. Istotnym elementem robót będzie także budowa nowego układu kolejowego z przejazdami i elementami sterowania ruchem.
Trzeci etap prac projektowych dotyczy przebudowy układu komunikacyjnego wraz z budową placu manewrowo-postojowego w rejonie skrzyżowania ulic Chodackiego, Handlowego i Starowiślnej. Celem tego zadnia jest poprawa bezpieczeństwa użytkowników portu i wydajności przeładunków poprzez dostosowanie parametrów ulic do wymagań technicznych, m.in. przewidywanych obciążeń. DORACO zbuduje również wartownię portową, przebuduje sieć gazową, a także opracuje i wdroży docelową organizację ruchu dla całego układu drogowo-kolejowego.
DORACO zadba o ciągłość działania portu podczas modernizacji i kwestie środowiskowe
W ramach inwestycji generalny wykonawca zapewni sprawną realizację robót w podziale na etapy, gwarantując niezakłócony ciąg przeładunków oraz składowania materiałów na placach magazynowych w rejonie Nabrzeża Wiślanego.
Na etapie prac przygotowawczych wykonawca sprawdzi teren pod kątem występowania obiektów ferromagnetycznych, dzięki czemu zmitygowane zostanie ryzyko prowadzenia prac, a niewybuchy i niewypały z czasów II wojny światowej zostaną zlokalizowane, usunięte i zutylizowane. Całość inwestycji będzie również prowadzona pod nadzorem archeologicznym oraz zgodnie z decyzją środowiskową i najwyższymi standardami ochrony środowiska.
Fot. Cezary Spigarski.
– Od dziś tętno zespołu DORACO zaczyna bić w rytmie harmonogramu prac modernizacji Nabrzeża Wiślanego w Porcie Gdańsk. Złożone dziś na umowie podpisy potwierdzają, że polski zespół ekspertów jest gotowy do realizacji tak złożonej inwestycji hydrotechnicznej, która tłoczyć będzie do polskiego krwioobiegu nowe możliwości handlowe i logistyczne, a także pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo naszego kraju, w tym to żywnościowe – podsumowuje Angelika Cieślowska, prezes zarządu Korporacji Budowlanej DORACO. – Inwestycje hydrotechniczne w polskich portach są nam szczególnie bliskie. Kontrakt na Nabrzeże Wiślane pozwoli w pełni wykorzystać potencjał ekspercki, który budujemy w DORACO w obszarze hydrotechniki od ponad 30 lat, a dodatkowo po raz kolejny podniesiemy nasze krajowe know-how w tym sektorze i damy pracę lokalnym podmiotom. Oddamy do użytku nabrzeże, które nie tylko skutecznie odpowie na dzisiejsze potrzeby, ale także wyznaczy kurs na przyszłość polskiej gospodarki morskiej w perspektywie kolejnych kilkudziesięciu lat.
***
Korporacja Budowlana DORACO – generalny wykonawca specjalizujący się w wymagających i nietypowych realizacjach hydrotechnicznych, kubaturowych, rewitalizacji zabytków oraz z obszaru defence. Przez ponad 30 lat działalności firma zakończyła z sukcesem kilkaset złożonych i wymagających inwestycji. DORACO ma na swoim koncie realizację takich projektów jak: rozbudowa Portu Lotniczego im. L. Wałęsy w Gdańsku, modernizacja infrastruktury stoczni Gryfia w Szczecinie, budowa hali zdjęciowej dla Telewizji Polskiej S.A. w Warszawie, prace przy budowie bazy wojskowej w Redzikowie czy budowa domu studenckiego Milestone we Wrocławiu. W fazie realizacji znajdują się m.in.: Nabrzeże Helskie w Porcie Gdynia, historyczna siedziba Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie oraz Centrum Medycyny Translacyjnej i Collegium Pharmaceuticum PUM w Szczecinie. DORACO prowadzi obecnie prace pod inwestycje offshore w Ustce, Łebie, Świnoujściu i Darłowie – napisała Anna Stańczak – Senior Account Manager w Personal PR.
Wspomniana na wstępie Cywilizacja Ekspatriantów to osoby – imigranci (oraz ich potomkowie, współcześnie) którzy z własnej woli lub z przymusu opuszczali swe miejsca życia, przybywali na Pomorze Gdańskie i unowocześniali je, podnosząc poziom życia (między innymi Kociewia, Kaszub). Cywilizacja Ekspatriantów to kultura nad Zatoka Gdańską, intensywnie rozwijająca się po 10 lutego 1920 roku (chociaż były znaczące przypadki dokonań ekspatriantów już wcześniej). Największych przemian Cywilizacje Ekspatriantów dokonała po I wojnie światowej od Helu (budowa portu w Helu oraz kolei Puck – Hel, budowa portu, stoczni, miasta Gdynia po Tczew na Kociewiu (założenie pierwszej polskiej, państwowej Szkoły Morskiej, której kontynuatorem jest Uniwersytet Morski w Gdyni). Po II wojnie światowej Cywilizacja Ekspatriantów (zwłaszcza Kresowianie z wschodnich ziem II Rzeczypospolitej) podniosła z gruzów Gdańsk, odzyskała zalane przez hitlerowców Żuławy, zbudowała Port Północny, Rafinerię Gdańsk, Energę, ożywiła naukę w uczelniach. Ekspatrianci też zrewitalizowali (przywrócili) naszą wolność w latach 80. ubiegłego wieku. Dzisiaj dzieło imigrantów – ekspatriantów kontynuują ich potomkowie: budowana jest elektrownia jądrowa na Pobrzeżu Słowińskim, a na Bałtyku stawiane są farmy morskich elektrowni wiatrowych.
Cywilizację, Kulturę Ekspatriantów stworzyli nad Zatoką Gdańską ludzie, przybywający przede wszystkim z regionów znajdujących się na południe i na wschód od Gdańska.
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl