
Na zdjęciu: Jedno z wejść do gmachu Komisji Europejskiej w Brukseli. Fot. Kazimierz Netka.
Kolejne uderzenie w rosyjską machinę wojenną
Komisja Europejska z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie przez Radę 18. pakietu sankcji wobec Rosji, którego celem jest dalsze zwiększanie presji na ten kraj i wspieranie celu UE, jakim jest osiągnięcie sprawiedliwego i trwałego pokoju dla Ukrainy – poinformowała Ewa Modzelewska z Wydziału ds. Mediów Komisji Europejskiej – Przedstawicielstwo w Polsce, przekazując następujący tekst, z uprzedzeniem, że jest on tłumaczeniem „maszynowym” oryginalnego komunikatu:
Nowe środki koncentrują się na pięciu elementach składowych: obcięcie rosyjskich dochodów z energii, uderzenie w rosyjski sektor bankowy, dalsze osłabienie jego kompleksu wojskowo-przemysłowego, wzmocnienie środków przeciwdziałających obchodzeniu ceł oraz pociągnięcie Rosji do odpowiedzialności za zbrodnie przeciwko ukraińskim dzieciom i dziedzictwu kulturowemu. Dzięki temu pakietowi liczba statków figurujących w wykazie rosyjskiej floty cieni sięga łącznie 444 statków, a liczba pojedynczych statków figurujących w wykazie przekracza 2500. Pakiet ten obejmuje również nowe sankcje wobec Białorusi.
18. pakiet obejmuje następujące kluczowe elementy:
ŚRODKI W ZAKRESIE ENERGII
Obniżenie pułapu cen ropy naftowej z 60 do 47,6 USD oraz wprowadzenie automatycznego i dynamicznego mechanizmu jego przeglądu w przyszłości. Nowy system zagwarantuje, że pułap będzie zawsze o 15 proc. niższy niż średnia cena rynkowa ropy Uralu w poprzednim okresie sześciu miesięcy, co zapewni zarówno przewidywalność dla operatorów, jak i presję na spadek rosyjskich dochodów z energii.
Zakaz transakcji dla Nord Stream 1 i 2: Oznacza to, że żaden operator z UE nie może angażować się w żadną transakcję dotyczącą gazociągów Nord Stream.
Zakaz przywozu produktów rafinacji ropy naftowej pochodzących z rosyjskiej ropy naftowej: Oznacza to ograniczenie przywozu produktów rafinowanych wytwarzanych z rosyjskiej ropy naftowej, które są przetwarzane za granicą i dostarczane do UE. Dzięki temu rosyjska ropa naftowa nie wejdzie w żadnej formie na rynek UE.
105 dodatkowych wykazów statków, co oznacza, że UE umieściła obecnie w wykazie łącznie 444 statki należące do rosyjskiej floty cieni. Trzy tankowce LNG zostały wycofane z wykazu w związku ze stanowczymi zobowiązaniami, że statki te nie będą już angażować się w transport rosyjskiej energii do rosyjskich projektów Jamał i Arktyka 2. Statki umieszczone w wykazie podlegają zakazowi dostępu do portu i zakazowi odbierania usług. Oprócz wykazów tych zbiornikowców niezdatnych do żeglugi morskiej UE prowadzi działania informacyjne skierowane do państw bandery, aby zagwarantować, że rejestry statków nie pozwolą tym zbiornikowcom pływać pod ich banderą.
Pełnoprawne oferty – zamrożenie aktywów, zakazy podróży – w całym łańcuchu wartości floty cieni. Są one skierowane zarówno do rosyjskich, jak i międzynarodowych firm zarządzających statkami floty cieni, handlowców rosyjskiej ropy naftowej, a także głównego klienta floty cieni, rafinerii w Indiach, której głównym udziałowcem jest Rosnieft. Po raz pierwszy wyznaczamy również kapitana statku floty cieni, a także operatora otwartego rejestru bandery. Jeden podmiot w rosyjskim sektorze LNG jest również uwzględniony w dzisiejszych notowaniach.
ŚRODKI FINANSOWE
Przekształcenie zakazu świadczenia specjalistycznych usług w zakresie komunikatów finansowych z niektórymi rosyjskimi bankami w pełny zakaz transakcji: Oznacza to, że przedsiębiorstwa z UE mają zakaz prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej, w tym świadczenia specjalistycznych usług przesyłania wiadomości objętych tym środkiem do tej pory, z 23 podmiotami umieszczonymi w wykazie.
Dodanie kolejnych 22 rosyjskich banków do tej transakcji i zakazu przesyłania wiadomości, co daje w sumie 45. Żaden operator z UE nie będzie w stanie nawiązać bezpośredniej lub pośredniej współpracy z żadnym z banków notowanych na giełdzie, w tym świadczyć specjalistycznych usług przesyłania wiadomości.
Rozszerzenie zakazu transakcji na podmioty finansowe z państw trzecich, w tym dostawców kryptoaktywów, którzy pomagają obejść sankcje, wspierają rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie lub są powiązani z rosyjską usługą komunikatów finansowych. Podmioty z UE mają zakaz zawierania transakcji z którymkolwiek z tych podmiotów finansowych.
Nowy zakaz transakcji skierowany przeciwko Rosyjskiemu Funduszowi Inwestycji Bezpośrednich (RDIF), jego spółkom zależnym, inwestycjom i wspierającym je instytucjom finansowym. Nowe środki zakazują współpracy z jakąkolwiek osobą prawną, podmiotem lub organem, w których RDIF posiada jakiekolwiek prawa własności lub inwestycje. Uniemożliwi to Rosji korzystanie z funduszu RDIF w celu uzyskania dostępu do światowych rynków finansowych, obejścia sankcji UE, uzyskania waluty obcej, podtrzymania wysiłków wojennych lub zwiększenia odporności jej gospodarki. Pakiet ten jest skierowany do 4 przedsiębiorstw, w które zainwestował RDIF, pomagając podmiotom gospodarczym we wdrażaniu i przestrzeganiu przepisów.
Zakaz dostarczania niektórych programów bankowych: Zakaz świadczenia usług i dostarczania oprogramowania rządowi rosyjskiemu i rosyjskim przedsiębiorstwom obejmie teraz kluczowe rodzaje oprogramowania bankowego.
ŚRODKI HANDLOWE
Pakiet rozszerza ograniczenia eksportowe i zakazy, aby jeszcze bardziej zakłócić i osłabić rosyjski kompleks wojskowo-przemysłowy. Należą do nich:
ograniczenia dotyczące dodatkowych zaawansowanych technologii;
Kolejne zakazy wywozu, które odpowiadają wywozie o wartości prawie 2,1 mld EUR w 2024 r.
ŚRODKI ANTYCIRCUMVENCYJNE
W pakiecie tym dodano 26 podmiotów do listy podmiotów udzielających bezpośredniego lub pośredniego wsparcia rosyjskiemu kompleksowi przemysłu wojskowego lub zajmujących się obchodzeniem sankcji. Obejmuje to 15 podmiotów mających siedzibę w Rosji i 11 w innych państwach trzecich (4 w Turcji i 7 w Chinach/Hongkongu). W załączniku IV wymieniono przedsiębiorstwa, które są wojskowymi użytkownikami końcowymi lub które stanowią część rosyjskiego kompleksu wojskowo-przemysłowego lub mają z nim bliskie powiązania i w odniesieniu do których obowiązują jeszcze surowsze ograniczenia.
Zakaz tranzytu zostaje rozszerzony o 8 kodów Nomenklatury scalonej (CN) z wykazu towarów o krytycznym znaczeniu gospodarczym – zaktualizowanego 24 lutego 2025 r. – wykorzystywanych w budownictwie i transporcie, z których dwa mają bezpośrednie znaczenie dla przemysłu energetycznego. Oznacza to, że towary te nie mogą już być przewożone tranzytem przez terytorium Rosji w przypadku wywozu z UE do państw trzecich.
W pakiecie wprowadzono również specjalny przepis ogólny w celu przeciwdziałania ryzyku obchodzenia przez państwa trzecie wywozu produktów zaawansowanych technologii. Zapewni to państwom członkowskim dodatkowe narzędzie do zatrzymywania podejrzanych przemieszczeń i prowadzenia dochodzeń w ich sprawie oraz zapobiegania obchodzeniu sankcji.
DOCELOWANIE ZDOLNOŚCI WOJSKOWYCH ROSJI I ŁAŃCUCHÓW DOSTAW
Dzisiejszy pakiet zawiera 55 dodatkowych ofert. Wykazy te są wymierzone w kompleks wojskowo-przemysłowy w celu ograniczenia zdolności wojskowych Rosji. Aby jeszcze bardziej ograniczyć jej dostęp do towarów i technologii, wykazy są ukierunkowane na łańcuch dostaw rosyjskiego wojskowego kompleksu przemysłowego, w tym poprzez umieszczenie w wykazie przedsiębiorstw w Chinach dostarczających towary wykorzystywane na polu bitwy. Ponadto pakiet skierowany jest do 8 przedsiębiorstw działających w białoruskim kompleksie wojskowo-przemysłowym, który wspiera działania wojenne Rosji.
RACHUNKOWOŚĆ ROSJI
Dodając kolejną osobę aktywnie zaangażowaną w rosyjską „edukację wojskową” ukraińskich dzieci, nadal atakujemy osoby odpowiedzialne za indoktrynację ukraińskich dzieci. Łączna liczba desygnacji w związku z deportacją i indoktrynacją ukraińskich dzieci wynosi ponad 80.
W pakiecie wymieniono również kilku rosyjskich pełnomocników na terytoriach okupowanych, w tym osobę odpowiedzialną za manipulowanie ukraińskim dziedzictwem kulturowym, innego wiodącego rosyjskiego przedsiębiorcę i czołowego rosyjskiego propagandystę.
ŚRODKI OCHRONY PAŃSTW CZŁONKOWSKICH PRZED ARBITRAŻEM
Wprowadzenie ograniczeń ochronnych dotyczących rozstrzygania sporów między inwestorem a państwem (ISDS): Te nowe środki przeciwdziałają ryzyku szkód gospodarczych wynikających z arbitrażu inwestycyjnego wszczętego przez osoby umieszczone w wykazie w związku z sankcjami UE. Środki te zapewniają państwom członkowskim dalszą ochronę przed roszczeniami związanymi z sankcjami wynikającymi z ich dwustronnych umów inwestycyjnych. Obejmuje to możliwość odzyskania przez państwa członkowskie wszelkich szkód poniesionych w wyniku wszczętych przeciwko nim postępowań w sprawie rozstrzygania sporów między inwestorem a państwem.
NOWE ŚRODKI PRZECIW BIAŁORUSI
Równolegle pakiet obejmuje dodatkowe środki dotyczące Białorusi, a mianowicie zakaz nabywania broni z Białorusi, dodanie uniwersalnego przepisu dotyczącego produktów zaawansowanych technologii, przekształcenie zakazu świadczenia specjalistycznych usług w zakresie komunikatów finansowych w pełny zakaz transakcji oraz dodanie środków mających na celu ochronę państw członkowskich przed arbitrażem.
Pakiet ten obejmuje również dodatkowe ograniczenia wywozowe dotyczące towarów wrażliwych, technologii i towarów przemysłowych. Ponadto dodaje się jeden (1) podmiot podlegający ograniczeniom i osiem (8) dodatkowych podmiotów podlegających zamrożeniu aktywów.
Oto miejsca szczegółowych informacji:
Więcej informacji na temat sankcji
Punkt informacyjny UE ds. sankcji
Cytaty (źródło fot.: Komisja Europejska):
Kaja Kallas, wysoka przedstawicielka Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz wiceprzewodnicząca Komisji:
– UE właśnie zatwierdziła jeden z najostrzejszych pakietów sankcji wobec Rosji. Każda sankcja osłabia zdolność Rosji do prowadzenia wojny. Przesłanie jest jasne: Europa nie wycofa się ze wsparcia dla Ukrainy. UE będzie nadal zwiększać presję, dopóki Rosja nie zakończy wojny.
Maria Luís Albuquerque, komisarz do spraw usług finansowych oraz unii oszczędności i inwestycji:
– Ten nowy pakiet sankcji uderza w serce rosyjskiej machiny wojennej – jest ukierunkowany na jej dochody z energii, sektor finansowy i kompleks wojskowo-przemysłowy. UE jest zjednoczona w swoim niezachwianym poparciu dla Ukrainy. Presja działa – zasoby Rosji kurczą się, a podtrzymywanie nielegalnej wojny staje się coraz trudniejsze. Jednoznaczne wsparcie dla Ukrainy znajduje się i pozostanie na samym szczycie naszej unijnej listy priorytetów strategicznych.
Oryginalny tekst w języku angielskim, znajduje się tutaj: EU adopts 18th package of sanctions against Russia .
(K.N.)
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl