Stena Line rozwija najnowocześniejszą żeglugę na autostradzie morskiej Gdynia – Karlskrona – Gdynia. Pierwsze zasygnalizowanie tego zagadnienia nastąpiło w maju 2025 roku, w 30 lat od uruchomienia przez Stena Line połączenia promowego Gdynia – Karlskrona

Fot. Stena Line.

Stena Line, w swej długofalowej strategii, przewiduje na swych statkach redukcję emisji CO₂ o 30% do 2030 roku

Obsługiwana przez Stena Line trasa promowa Gdynia – Karlskrona jest częścią VI Europejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk. Stała się też kluczowym korytarzem morskim między Polską i Szwecją. Najpierw między oboma miastami kursował tylko jeden prom, 6 razy w tygodniu. Teraz pływa tam kilka jednostek które do tej pory przewiozły ponad 12 milionów pasażerów i 2,5 miliona jednostek frachtowych (np. samochodów osobowych, ciężarowych). Mówiono o tym w maju 2025 roku w Gdyni, m.in. podczas jubileuszowej, międzynarodowej konferencji: „Stena Line Baltic Business Conference Gdynia 2025”, gdzie zapowiedziano dalszy rozwój tej ważnej arterii transportowej w Europie.

Dzisiaj przedstawiamy więcej szczegółów, które przesłały nam Agnieszka Zembrzycka – rzecznik prasowy Stena Line Polska oraz Agnieszka Nowakowska – director of FMCG & Trade Department Human Signs i Joanna Włodarek – senior consultant w Human Signs:

Oto, co powiedział o przyszłości żeglugi na trasie Gdynia – Karlskrona – Gdynia Dan Sten Olsson – właściciel Stena Sphere:

https://f.io/Y9t03pwk

Źródło: Stena Line.

Podczas tegorocznej, majowej konferencji „Stena Line Baltic Business Conference Gdynia 2025”, jednym z wystąpień była prezentacja Rona Gerlacha, dyrektora technicznego w Stena Technik. Przedstawił on wizję żeglugi przyszłości, w której innowacja i zrównoważony rozwój idą ramię w ramię.

Rozważamy budowanie bardziej elastycznych typów statków, które mogą zostać zmodernizowane w przyszłości. Prawdopodobnie będziemy obserwować większą różnorodność konwencjonalnych silników wysokoprężnych, różne rodzaje paliw w połączeniu z elektryfikacją i rozwojem ogniw paliwowych. Prawdopodobnie dzięki możliwości symulacji statku i operacji w przyszłości poprzez uruchomienie algorytmów sztucznej inteligencji, w pewnym momencie może nawet dzięki komputerom kwantowym, możemy przyspieszyć rozwój oraz optymalizację kształtu kadłuba – powiedział Ron Gerlach – dyrektor techniczny w Stena Technik.

Oto nagranie wypowiedzi, której udzielił dyrektor Ron Gerlach:

https://f.io/ZikGSyvxv

Źródło: Stena Line.

To podejście doskonale wpisuje się w długofalową strategię Stena Line, zakładającą redukcję emisji CO₂ o 30% do 2030 roku. Firma już teraz wdraża rozwiązania oparte na paliwach alternatywnych (LNG, metanol), napędzie hybrydowym, zasilaniu z lądu w portach, a także projektuje promy przystosowane do modernizacji w przyszłości.

Dotychczasowe osiągnięcia podsumowuje Marek Kiersnowski – dyrektor zarządzający Stena Line Polska:

https://f.io/GCR1XNUc

Źródło: Stena Line.

Nowoczesne jednostki typu E-Flexer, jak Stena Estelle i Stena Ebba, obsługujące linię Gdynia–Karlskrona, to flagowe przykłady wdrażania niskoemisyjnych technologii. Ich konstrukcja umożliwia późniejsze wyposażenie w ogniwa paliwowe i systemy bateryjne. Zintegrowanie sztucznej inteligencji z projektowaniem statków otwiera natomiast nowy rozdział w optymalizacji efektywności energetycznej i operacyjnej floty.

Trochę więcej o Stena Line

Stena Line jest jednym z wiodących europejskich operatorów promowych z 40 statkami i 20 trasami w Europie Północnej oraz na Morzu Śródziemnym, obsługującym 25 700 rejsów rocznie. Stena Line jest ważną częścią europejskiej sieci logistycznej i stale opracowuje nowe rozwiązania intermodalne, łącząc transport kolejowy, drogowy i morski. Stena Line odgrywa również ważną rolę w turystyce w Europie dzięki szerokiej działalności pasażerskiej. Firma jest własnością rodzinną, została założona w 1962 roku i ma siedzibę w Göteborgu, w Szwecji. Stena Line zatrudnia 6200 pracowników, a jej roczny obrót wynosi 19,5 miliarda koron szwedzkich.

W Polsce Stena Line jest obecna od 1995 roku. Promy z charakterystycznym czerwonym kominem łączą Gdynię z Karlskroną w południowej Szwecji. Co roku tę trasę przemierza kilkaset tysięcy pasażerów oraz dziesiątki tysięcy samochodów osobowych i ciężarowych, korzystając z trzech statków: Stena Spirit, a także dwóch nowych promów klasy E-Flexer, Stena Estelle i Stena Ebba, o długości 240 m. W 2025 roku Stena Line obchodzi jubileusz 30-lecia tego połączenia, podkreślając swoje zaangażowanie w rozwój transportu między Polską a Szwecją – poinformowały: Agnieszka Zembrzycka – rzecznik prasowy Stena Line Polska oraz Agnieszka Nowakowska – director of FMCG & Trade Department Human Signs i Joanna Włodarek – senior consultant w Human Signs.

(K.N.)

Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *