
Fot. Kazimierz Netka.
Pomorskie będzie kolejowym „sercem“, podobnie jak ma być zielonym sercem Polski? – proponuje pani wojewoda
Polskie Linie Kolejowe S.A są jednymi z najważniejszych sił rozwojowych Po0lski, w tym województwa pomorskiego. Już od ponad 100 lat. To dzięki temu, że w latach dwudziestych ubiegłeg0o wieku Polska zbudowała tor od Pucka na Półwysep Helski, ta mierzeja stała się żyłą złota dla turystyki. Dzięki budowie – także w latach dwudziestych XX wieku – linii kolejowej 201, Gdynia rozrastała się jako miasto portowe, a Polska uniezależniła się od Wolnego Miasta Gdańska. Tak było przed II wojną światową.
Od kilkunastu lat trwa kolejny etap intensywnego rozwoju kolei w województwie pomorskim, w tym w Gdyni oraz w Gdańsku – stolicy Żuław Gdańskich i stolicy województwa pomorskiego. W Gdyni zmodernizowano cały portowy system kolejowy. W Gdańsku zbudowano m.in. drugi tor linii 226 do Portu Gdańsk i zainstalowano nowy, dwutorowy most kolejowy nad Martwą Wisłą,
Fot. Kazimierz Netka.
W poniedziałek, 18 sierpnia 2025 roku, dowiedzieliśmy się o następnych planach rozwojowych szlaków dla pociągów. Podczas konferencji na peronie drugim Stacji PKP Gdańsk Główny im. Mieczysława Jałowieckiego, poinformowano o znaczących zamierzeniach rozwoju szlaków dróg żelaznych nie tylko w województwie pomorskim. Mówili o tym. m.in. Piotr Malepszak – wiceminister infrastruktury; Jacek Karnowski – wiceminister funduszy i polityki regionalnej; Beata Rutkiewicz – wicewojewoda pomorska; Mieczysław Struk – marszałek województwa pomorskiego; Marcin Skwierawski – wicemarszałek województwa pomorskiego; Piotr Wyborski – prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych. Konferencję prowadził Bartosz Pietrzykowski z Zespołu Prasowego Polskich Linii Kolejowych S.A. Temat spotkania: integracja transportu kolejowego z logistyką portowa.
– Znajdujemy się chyba na najpiękniejszym dworcu kolejowym w Polsce, ale też w miejscu, gdzie naprawdę widać ruch pociągów i ruch pasażerów, tak że pan minister Piotr Malepszak ma olbrzymi ból głowy jak zrobić, żeby tych pociągów było więcej, a przepustowość linii była największa – powiedział, inaugurując konferencję, Jacek Karnowski – wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
Fot. Kazimierz Netka.
– Boom ruchu towarowego i osobowego jest olbrzymi. Warto też powiedzieć, że w województwie pomorskim, w Gdańsku, w Trójmieście, z 260 miliardów złotych z KPO, z dotychczas wykorzystanych 141 zakontraktowanych miliardów złotych, województwo pomorskie jest liderem. I z KPO kontraktuje ponad 13 miliardów złotych. Z tego jest budowany port instalacyjny w Gdańsku – za 900 milionów złotych, są porty serwisowe w Łebie i w Ustce – to tak wielkie inwestycje, jakich te miasta dawno nie widziały, ale też co warto powiedzieć, Pomorze otrzymało 427 mln złotych na onkologię. Z KPO. Musze powiedzieć, że taki rozwój Polski, jaki przewidujemy w najbliższych latach, takie inwestycje zarówno z KPO, z FEnIKSa, ze środków spójności, ze środków regionalnych, które do dyspozycji pana marszałka są: ponad 7,5 miliarda złotych – to widać jaki nas rozwój, Pomorza i Polski czeka, z czego się bardzo cieszymy, a warto też powiedzieć na końcu, że z KPO ponad 10 miliardów złotych trafia na 800 kilometrów linii kolejowych co jest wielką rzeczą bo kolej ma przyszłość, a dla nas jako dla ludzi, którzy żyją z portów w Gdańsku i w Gdyni, w Ustce, we Władysławowie, w Łebie – jest to rzecz zasadnicza. żeby linie kolejowe się rozwijały – powiedział Jacek Karnowski – wiceminister funduszy i polityki regionalnej. I dodał: Bardzo serdecznie witam pana ministra Malepszaka, który jest odpowiedzialny też za stronę kolejnictwa, żeby nam powiedział, co dobrego dla naszego Pomorza w najbliższym czasie w kolejnictwie się stanie,
– Jeśli podróż na Pomorze to zawsze obowiązkowo pociągiem: 2,5 godziny z Warszawy. Nie ma lepszego transportu do Gdańska jak i nie ma już szybszego transportu z wielu innych miejscowości, miast na Pomorze, bo po prostu przyśpieszamy – mówił Piotr Malepszak – wiceminister infrastruktury, około 10 minut po swym przyjeździe pociągiem Pendolino.
Fot. Kazimierz Netka.
– Przyśpieszamy regularnie z liczbą połączeń. Ta liczba połączeń tego lata na Pomorze jest rekordowa.
Liczby, o których warto mówić: jak jest infrastruktura to także kolejne rekordy przewozowe. Rekord dobowy w połączeniach Intercity to blisko 360 000 pasażerów, w 4 dni to 1 300 000 pasażerów. To są wyniki, których nigdy w Intercity nie było ,a są one z ciężkiej pracy regularnej pracy, pracy u podstaw i działań, a infrastruktura ma nam w tym pomagać. To, co dla Pomorza w infrastrukturze, w najbliższych już 2 tygodniach: dwa duże przetargi. Jeden bardzo ważny: poprawy przepustowości wywozu wszystkiego co przypływa do Portu w Gdańsku, bo chcemy zbudować w perspektywie najbliższych 4 lat czwarty tor na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Pszczółek – taki brakujący czwarty tor, do trzech torów dodamy czwarty, poprawimy przepustowość. Ten tor będzie przeznaczony dla pociągów towarowych, ciężkich pociągów, wyjeżdżających z Portu w Gdańsku, z Lotosu, żeby ten ruch w pełni mieć odseparowany. Ruch pasażerski będzie w pełni odseparowany od ruchu towarowego. O to chodzi dzisiaj w nowoczesnej kolei, żeby te elementy od siebie separować.
Drugi ważny element: w ciągu najbliższych kilku tygodni to przetarg na odcinek Gdańsk Osowa – Gdynia. Szacunkowy kosztorys: 1 200 000 000 złotych i również bardzo ważny element na trasie kolejowej z portu w Gdyni na południe, żeby odseparować ruch, który wychodzi z Portu w Gdyni, żeby ten ruch w większości przechodził przez Osowę i dalej w kierunku Kościerzyny, żeby ten ruch już nie był udziałem między innymi stacji Gdańsk Główny, bo jak wiemy dzisiaj musimy prawie cały ruch towarowy z portu w Gdyni kierować przez Gdańsk.
Z szeregu innych działań, działań, które realizujemy teraz, to do końca roku, do 160 kilometrów na godzinę dostosujemy odcinek z Malborka do Elbląga. Do szybkiego ruchu regionalnego: Elbląg Malbork – Tczew i całe Trójmiasto i dalej w kierunku Wejherowa, Słupska i nawet dalej, w kierunku Koszalina. Szybki ruch regionalny, ale też szybki ruch pasażerski, czyli szanowni państwo to, co bardzo często podkreślam: suma różnych wielu działań: działania małe, działania średnie już wymagające setek milionów złotych na inwestycje. Ta z Pruszcza do Pszczółek będzie szacowana na ponad 200 mln złotych. I to są działania największe, idące w miliardy, których obszar Pomorza bardzo potrzebuje.
Kolej na porty to to także Pomorze zachodnie, w które inwestujemy w obszarze wyjazdów ze Świnoujścia i Szczecina. Tak że szanowni państwo, patrzymy na te kwestie całościowo, żeby z obszaru Trójmiasta, najsilniejszych portów Gdańska i Gdyni, portów, które mają ogromny potencjał do rozwoju, portów w Świnoujściu, w którym będziemy budować i w porcie Szczecin – żeby te obszary dawały nie tylko ogromny wpływ do naszego budżetu, ale także, żeby kolej rosła i zbierała coraz więcej potoków z tych portów, żeby kolej miała coraz większe udziały rynkowe w przewozach towarowych, a przewozy intermodalne, przewozy, które przypływają do portów na Bałtyku to jest ogromna szansa dla kolei towarowej – podkreślił Piotr Malepszak – wiceminister infrastruktury.
– Wszyscy doceniamy szybki postęp w budowie następnych odcinków kolejowych ale z punktu widzenia gospodarki pomorskiej oczywiście najistotniejsze są te linie, które doprowadzają ruch i odprowadzają z naszych portów – powiedziała Beata Rutkiewicz – wicewojewoda pomorska.
Fot. Kazimierz Netka.
– Dobra kolej to jest dalszy rozwój naszych potów, a dalszy rozwój naszych portów to jest większe bezpieczeństwo naszego kraju zarówno to militarne jak i energetyczne ale również żywnościowe, o którym bardzo często zapominamy. Nie bez znaczenia jest również to, że porty generują dochody do budżetu państwa i warto przypomnieć w tym miejscu, że za poprzedni rok, 2024, mamy aż 56 miliardów złotych. Porty radzą sobie świetnie na rynku morskim, szczególnie nasze pomorskie, natomiast czas aby ruszyć dalej.
Abyśmy mogli wzmocnić pozycje naszych portów, na pewno potrzebny jest rozwój kolei. Dzisiaj nasze porty są nowoczesne, mają dobrą jakość i co nie jest bez znaczenia: bardzo dobre położenie geograficzne. Ale musimy wygrać z czasem, przed konkurencją więc bardzo liczymy na to, że wszystkie inwestycje kolejowe wydarzą się w tym terminie, w którym pan minister zakłada.
Na dzisiaj również pracujemy bardzo szeroko i bardzo merytorycznie, nad następnymi liniami kolejowym, które mają doprowadzić ruch do elektrowni jądrowej – pierwszej polskiej elektrowni jądrowej w gminie Choczewo, więc myślę, że w najbliższym czasie województwo pomorskie będzie takim nie tylko hubem energetycznym – o którym mówimy, że jest to nowe zielone serce polskiej energetyki, ale również mamy nadzieję na kolejowe – powiedziała Beata Rutkiewicz – wicewojewoda pomorska.
– Tylko dwóch przewoźników: Polregio i Szybka Kolej Miejska przewozi ponad 75 milionów pasażerów rocznie – przypomniał Mieczysław Struk – marszałek województwa pomorskiego, mówiąc o rekordach w przewozach pasażerskich w województwie.
Fot. Kazimierz Netka.
– To jest znakomity wskaźnik. Bardzo się cieszę z inwestycji dzisiaj ogłoszonych przez pana ministra, że oto ruszają przetargi także na odcinek linii kolejowej Pszczółki – Pruszcz Gdański, bo to pozwoli na bardzo laminarny i zgodny z taktem ruch także pasażerski. Z jednej strony dostępność portu w Gdańsku po stronie linii kolejowych ale z drugiej strony niezakłócony ruch pasażerski na linii E-65, łączącej Gdańsk z Tczewem, czy też dalej do Malborka i do Elbląga.
Jeśli zwrócimy uwagę na pakt kolejowy, który podpisaliśmy wspólnie z panem ministrem, no to konsekwentnie go realizujemy. Słyszeliśmy już zapowiedzi dotyczące modernizacji linii kolejowej z Kartuz do Sierakowic i dalej do Lęborka. Jesteśmy już na finiszu rozstrzygnięć przetargowych, ale to także linie kolejowe, o których pan minister dzisiaj wspomniał, czyli na odcinku od Osowej do Gdyni, czyli ułatwiającej również dostęp do Portu w Gdyni.
Przy tej okazji chciałbym, żebyście państwo zwrócili uwagę, w szczególności opinia publiczna, że powstanie także nowy tor dedykowany dla ruchu aglomeracyjnego na odcinku miedzy Rumią i Wejherowem. I to też jest następne zadanie, które znacząco usprawni ruch w obszarze aglomeracji. Panie ministrze bardzo dziękuję za te wszystkie deklaracje, za to, że w sposób konsekwentny są modernizowane linie kolejowe na terenie portów i województwa pomorskiego – powiedział Mieczysław Struk – marszałek województwa pomorskiego.
-Szanowni państwo, Polskie Linie Kolejowe dostrzegają również kolej pasażerską. Jeśli chodzi o polskie porty, w najbliższych dniach ogłosimy przetarg na projektowanie i dobudowę czwartego toru na odcinku między Pszczółkami a Pruszczem Gdańskim – przypomniał Piotr Wyborski – prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Fot. Kazimierz Netka.
– Na ten odcinek, na trzech torach przejeżdża ponad 300 pociągów dziennie. Ten odcinek powoli wyczerpuje swoją przepustowość. Jest to odcinek bardzo ważny dla aglomeracji gdańskiej, która generuje duży ruch pasażerski oraz dla portów w Gdańsku i w Gdyni. Z drugiej strony zapewnia dojazd do centrum kraju zarówno dla pasażerów jak i dla ładunków. W obu tych przetargach zamierzamy podpisać umowę z wykonawcą na zaprojektowanie.
Chciałbym także wspomnieć o budowie drugiego alternatywnego toru między Bydgoszczą a Gdynią przez Maksymilianowo i Kościerzynę. Ta linia jest podzielona na 7 odcinków. Od Kościerzyny do Som9onina, potem od Somonina do Gdańska Osowy gdzie już dziś pracują wykonawcy. Planujemy w najbliższych tygodniach podpisać umowę z wykonawca stacji Maksymilianowo, a potem następne odcinki albo już są ogłoszone przetargi albo będą ogłoszone do końca trzeciego kwartału tego roku.
Oprócz tego Polskie Linie Kolejowe będą pracować nad rewitalizacją linii z Kartuz do Lęborka, po to, aby wspomóc zarówno ruch lokalny jak również pod kątem budowy elektrowni jądrowej – powiedział Piotr Wyborski – prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Oto szczegółowe, dodatkowe wiadomości, które przekazał nam Zespół Prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.:
Torujemy pociągom towarowym lepszy dojazd do portów
Poprawa kolejowego dostępu do portów morskich nad Bałtykiem to jedno z największych wyzwań inwestycyjnych, realizowanych w ostatnich latach przez PLK SA. Dzięki pracom do nabrzeży w Gdańsku i Gdyni dojeżdża więcej dłuższych i cięższych pociągów, przewożących więcej towarów najbardziej ekologicznym środkiem transportu, jakim jest kolej. To nie koniec zadań zmierzających do poprawy przepustowości na sieci linii kolejowych w kierunku portów.
Fot. Kazimierz Netka.
Rozwój polskiej gospodarki wymaga odpowiedniego skomunikowania kraju z logistycznymi „oknami na świat”, jakimi są porty morskie nad Bałtykiem. Odpowiedzią na potrzebę zwiększenia potencjału przewozu towarów koleją są zrealizowane w ostatnich latach oraz zaplanowane przez Polskie Linie Kolejowe inwestycje.
Rozpoczęte w latach 2019-2020 prace związane z poprawą kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku (koniec robót w 2022 r.), Gdyni (koniec robót w 2024 r.), zwiększyły możliwości przeładunkowe stacji i zapewniły kursowanie dłuższych i cięższych składów, które tym samym mogą przewieźć więcej ładunków. Najbardziej ekologiczny środek transportu, jakim jest kolej, staje się dzięki temu jeszcze bardziej konkurencyjny wobec transportu drogowego. Wzrost roli kolei to pozytywny wpływ na środowisko i ograniczenie liczbę pojazdów ciężarowych na drogach. Dzięki wymianie torów i rozjazdów, elektryfikacji, zabudowie nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym oraz budowie i remontowi obiektów inżynieryjnych, wzrosła przepustowość przyportowych stacji kolejowych. Wartość prac wyniosła ok. 3,3 mld zł netto, w tym dofinansowanie ze środków instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”.
Istotne znaczenie dla planów rozwojowych portu w Gdyni ma modernizacja linii kolejowej nr 201 na trasie Bydgoszcz – Trójmiasto. Inwestycja rozpoczęła się w 2021 r. od prac na liniach stycznych. We wrześniu 2024 r. podpisaliśmy umowę na realizację robót na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa wraz z elektryfikacją linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy o wartości ponad 1,2 mld zł netto, a w grudniu podpisaliśmy umowę dotyczycącą robót na odcinku Kościerzyna – Somonino (linia kolejowa nr 201) oraz Somonino – Kartuzy (linia kolejowa nr 214) o wartości blisko 1,3 mld zł netto. Zakończenie prac na tych odcinkach planowane jest w 2028 r. Na pozostałych odcinkach tj. Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Maksymilianowo (w ramach 4 kontraktów) realizacja robót wraz z pozyskaniem kompletu dopuszczeń planowana jest w latach 2025-2032. Rozbudowa infrastruktury poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować także więcej pociągów towarowych. Zwiększy to potencjał portu w Gdyni i przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu.
Przygotowujemy się również do ogłoszenia postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy (w formule projektuj i buduj) dla zadania dotyczącego zwiększenia przepustowości ciągu komunikacyjnego Tczew – Gdynia na odcinku Pszczółki – Pruszcz Gdański. W ramach zadania planujemy powstanie na tym odcinku 4-torowego układu, który ułatwi dojazd towarów koleją do portu w Gdańsku, jednocześnie stwarzając możliwość dla polepszenia oferty pasażerskiej i poprawy dostępności komunikacyjnej Trójmiasta z resztą kraju. Realizacja robót budowlanych planowana jest w latach 2028-2030 – poinformował Zespół Prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl