
Fot. Kazimierz Netka.
Pierwsza po wojnie solidna przebudowa
Gdańsk – miasto żuławskie słynie z tego, że ma na swym terenie dużo rzek i kanałów. Wszak to obszar delty Wisły, z depresjami. Ujścia ma tutaj królowa naszych rzek. Oto one: Wisła Przekop, Wisła Śmiała i Martwa Wisła. Mosty nad tym ostatnim ramieniem odpływowym Leniwki do Bałtyku mają znaczenie ogromne, bo łączą część lądową Polski z Morskim Portem Gdańsk, a także z Westerplatte. Powstały dwa nowe przeprawy przez Martwą Wisłę: most wantowy i most kolejowy. W styczniu zepsuł się most Siennicki – bardzo ważny łącznik dla ruchu kołowego i pieszego między Przeróbką Stogami, Krakowcem i innymi osiedlami oraz zakładami przemysłowymi, a także z plażami i kąpieliskami morskimi na Wyspie Stogi, Za nieco ponad dwa lata Most Siennicki ma być znowu oddany do użytku. W poniedziałek, 25 sierpnia 2025 roku, podpisano w tej sprawie umowę z wykonawcą.
Fot. Kazimierz Netka.
W spotkaniu, które odbyło się w Urzędzie Miejskim w Gdańsku, uczestniczyli m.in.: Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Gdańska; Piotr Grzelak – zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki; Małgorzata Polan – dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych Urzędu Miejskiego w Gdańsku; Paweł Zieliński – zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska; Artur Waszczuk – dyrektor zarządzający w firmie MOST. Konferencje prowadziła Izabela Kozicka-Prus – kierownik Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
O szczegółach poinformowała nas również Aneta Niezgoda – rzeczniczka prasowa Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska:
Umowa na przebudowę Mostu Siennickiego podpisana
Prace przy moście mają potrwać około 2 lat i będą kosztowały 43 mln zł. To kluczowy krok w kierunku przywrócenia pełnej funkcjonalności jednej z najstarszych przepraw w mieście.
– Dotrzymujemy obietnicy – dziś podpisujemy umowę na zasadniczą modernizację Mostu Siennickiego – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Fot. Kazimierz Netka.
– To niezwykle ważna inwestycja, ponieważ most zbudowany w 1912 roku przez lata był jedynie doraźnie remontowany i nigdy nie przeszedł gruntownej przebudowy. Cieszę się, że prace zrealizuje lokalna firma, która zna specyfikę tego miejsca i ma doświadczenie w prowadzeniu dużych inwestycji w naszym mieście. Modernizacja potrwa około dwóch lat i pozwoli przywrócić w pełni bezpieczną, nowoczesną przeprawę dla mieszkanek i mieszkańców Gdańska.
Koszt inwestycji wynosi ponad 43 mln zł, a czas realizacji przewidziano na 2 lata. Wykonawcą prac jest firma Most. W tym okresie utrzymany zostanie ruch pieszy i rowerowy, podobnie jak żegluga na torze wodnym – choć mogą wystąpić czasowe utrudnienia. Jednym z priorytetów miasta jest zapewnienie dostępności mostu przez cały okres realizacji inwestycji.
– Dotychczas działaliśmy w trybie nakazu Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego – to pozwoliło na przyspieszenie procedur i wykonanie prac stabilizujących obiekt – powiedział Piotr Grzelak – zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki.
Fot. Kazimierz Netka.
– To był pierwszy, niezbędny etap, który udało się zrealizować. Dziś podpisujemy umowę w trybie standardowym, a to oznacza rozpoczęcie prac, które w istocie będą budową wielu elementów konstrukcyjnych od nowa. To niezwykle istotne, bo historia mostu – zniszczenia z 1945 roku i późniejsza przebudowa w latach 80. – pozostawiły go w stanie wymagającym gruntowej interwencji. Najważniejsze jednak, że już na początku września ekipy wejdą na plac budowy, by podjąć te kluczowe prace.
Zakres planowanej przebudowy jest szeroki. Na początek przewidziano roboty przygotowawcze i rozbiórkowe poszczególnych elementów, a także zabezpieczenie istniejących sieci. Następnie rozebrane zostaną przyczółki i nasypy, przy jednoczesnym zachowaniu historycznych kamiennych elementów oblicówki. Równolegle prowadzone będą prace związane z demontażem dotychczasowego wyposażenia mostu.
Fot. Kazimierz Netka.
– Prace będą prowadzone zarówno z lądu, jak i z wody. Rozpoczniemy od fundamentów, następnie przejdziemy do konstrukcji nośnej i wykończenia – wyjaśnia Paweł Zieliński zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. – Przebudowa sieci technicznych będzie realizowana równolegle z budową nowych przyczółków.
W ramach zadania przebudowana zostanie kanalizacja deszczowa, sieć wodociągowa oraz ciepłociąg. Prace obejmą też demontaż i odtworzenie sieci trakcyjnej, wymianę słupów trakcyjnych i oświetleniowych, a także przebudowę infrastruktury telekomunikacyjnej. W ramach projektu powstanie miejski system monitoringu wizyjnego, co będzie wiązać się z przebudową części instalacji teletechnicznych.
Fot. Kazimierz Netka.
– Szanowni Państwo, jako firma, planujemy rozpocząć roboty niezwłocznie po przekazaniu placu budowy, czyli z początkiem września. Chciałbym również podkreślić, że poza przebudową przyczółków remont obejmie także ustrój nośny obiektu. Wykonane zostanie odtworzenie powłoki antykorozyjnej przęsła stalowego, a zabytkowe filary zostaną odświeżone i wyremontowane. Równolegle przeprowadzona zostanie przebudowa sieci wodociągowej i ciepłociągu – powiedział Artur Waszczuk, dyrektor zarządzający firmy MOST Sp. z o.o.
Warto wiedzieć, że remont Mostu Siennickiego nie jest jedynym takim remontem przeprawy w Gdańsku, Wzmacniane są lub będą też m.in. Most Popielny, Most Wantowy, estakada na ul. Elbląskiej, a także kładka nad torami Oliwiec – Stocznia, niedaleko przystanku SKM Gdańsk Stocznia.
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl