24. Międzynarodowe Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni. Zapowiedź budowy nowego Daru. Duże pieniądze na rozwój portów i przemysłów morskich. Polskie statki powinny wracać pod polska flagę – apeluje prof. Marek Grzybowski

Fot. Kazimierz Netka.

Rozwój gospodarki morskiej to zwiększenie bezpieczeństwa naszego kraju

Dziś padają wielkie słowa: Wielka Woda, Bałtyk naszą przyszłością – jakbyśmy dopiero teraz się kapnęli, że jako kraj, mamy dostęp do mórz i oceanów świata.

Fot. Kazimierz Netka.

Tak się składa, że to wcale nie mieszkający ponad 100 lat temu na styku Bałtyku i lądu, stworzyli warunki do morskiego rozwoju Polski. Było wprost przeciwnie. Autorami tego dzieła otwarcia morskiego po zaborach są osoby z głębi Polski, którzy po 10 lutego 1920 roku (po zaślubinach Polski z morzem w Pucku) stworzyli kulturę, którą nazwaliśmy Cywilizacją Ekspatriantów i Imigrantów. Wkrótce bowiem po wspomnianych zaślubinach, imigranci zbudowali port i miasto Gdynię, stworzyli połączenie kolejowe początka Polski czyli Helu z Puckiem. To sprawiło, że Półwysep Helski stał się europejskim pasmem wypoczynku na złotych plażach, do których można dojechać pociągami, a tamtejsi mieszkańcy dzięki temu zarabiają na turystyce.

Fot. Kazimierz Netka.

Dzieło rozwoju polskiej gospodarki morskiej po II wojnie światowej kontynuowali m.in. Kresowianie ekspatrianci – którzy musieli opuścić swe domy na wschodnich kresach II Rzeczypospolitej. Dołączali do nich przybysze – imigranci z innych stron kraju – z terenów Polski na południe, na południowy zachód i na wschód od Gdańska, Dlatego, przedwojenna Cywilizacja Imigrantów, zyskała na sile i obecnie ma postać Cywilizacji Ekspatriantów i Imigrantów albo Cywilizacji Imigrantów i Ekspatriantów. Ta cywilizacja odnowiła też naszą wolność – w sierpniu 1980 roku, a centrum tej rewitalizacji wolności była Stocznia Gdańska – ważne dla gospodarki morskiej przedsiębiorstwo.

Fot. Kazimierz Netka.

Co dalej? Czy powinniśmy pójść w ślady wspomnianej Cywilizacji i wspólnie rozwijać jej dzieła? Nie ulega wątpliwości, że tak powinno być. Jednoznacznie wynika to na przykład z wypowiedzi uczestników międzynarodowego Forum Gospodarki Morskiej, które zorganizowano 10 października 2025 roku w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni – mieście z morza i marzeń najmądrzejszych ludzi w II Rzeczpospolitej Polskiej. Tematyka spotkania: „Gospodarka morska w nowym światowym ładzie geopolitycznym“.

Otwarcia Forum dokonał jego twórca, pomysłodawca, Sławomir T. Kalicki – Lider Forum Gospodarki Morskiej, prezes zarządu Grupy Firm Inter Marine.

Fot. Kazimierz Netka.

Do zgromadzonych przemówiła również Aleksandra Kosiorek – prezydent Gdyni.

Pani prezydent podkreśliła m.in. że 24. Forum Gospodarki Morskiej to największe spotkanie morskiego biznesowego sektora. Powiedziała też, że spotykamy się w Gdyni, w mieście, które powstało z powodu posiadania portu morskiego aby na zawsze połączyć Polskę z Bałtykiem i mieć dostęp do tego ogromnego sektora, jakim jest gospodarka morska. A Gdynia od niemal 100 lat patrzy w tę przyszłość, na gospodarkę morską z wizją i szuka potencjałów rozwoju Takie spotkania jak Forum, ten potencjał rozwoju wielokrotnie intensyfikują.

Poniżej nagranie: początek Forum i wypowiedź pani prezydent Kosiorek:

Początek Forum, wypowiedź Pani Prezydent Gdyni

Forum prowadził Andrzej Popadiuk, podkreślając, że jest rekordowa liczba zgłoszeń na to forum, które jest jednym z największych wydarzeń w gospodarce morskiej.

Fot. Kazimierz Netka.

Film „Gdynia – gospodarka oparta na morzu“ przybliżył zgromadzonym najnowsze osiągnięcia.

Wiele interesujących wiadomości przekazał Arkadiusz Marchewka – wiceminister infrastruktury:

Fot. Kazimierz Netka.

– To dla mnie ogromny zaszczyt, że w tym roku mogę być z państwem osobiście na Forum Gospodarki Morskiej – wydarzeniu, które na stałe wpisało się na listę najważniejszych wydarzeń w branży morskiej w Polsce.

Obraliśmy zdecydowany kurs w kontekście gospodarki morskiej. Ten kurs można określić jednym słowem: rozwój. Rozwój to dzisiaj coś więcej, to zwiększenie szeroko rozumianego bezpieczeństwa naszego kraju. Gospodarka morska, porty, żegluga to wszystko wiąże się z naszym bezpieczeństwem gospodarczym, energetycznym, militarnym czy żywnościowym – powiedział pan minister Arkadiusz Marchewka.

Poniżej – nagranie wypowiedzi pana ministra:

Wypowiedź Pana Ministra

Dużo czasu polskiej gospodarce morskiej poświęcił Jego Ekscelencja Gavin Gulia – ambasador Republiki Malty w Polsce. Pan ambasador mówił o Polsce przez blisko 20 minut:

Fot. Kazimierz Netka.

Oto nagranie wypowiedzi Jego Ekscelencji:

Wypowiedź Pana Ambasadora

Niezwykle interesująca była też prezentacja planów budowy następcy Daru Młodzieży – flagowego statku Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Mówił o tym Jego Magnificencja prof. Adam Weintrit – rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, a wsparcia udzielał Dariusz Jelionek – dyrektor Działu Armatorskiego i Praktyk Morskich Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.

Fot. Kazimierz Netka.

Poniżej nagranie wypowiedzi Jego Magnificencji oraz niektóre slajdy z prezentacji:

Wpowiedx pana Prowadzacego i pana Rektora

Fot. Kazimierz Netka.

Były też inne spostrzeżenia dotyczące tego, co niezwłocznie powinniśmy zrobić:

Dar Młodzieży pokazuje polską banderę w portach świata, na całej kuli ziemskiej

– Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni dzisiaj jest znaczące, ponieważ otrzymaliśmy informację o dalszej rozbudowie portu w Gdyni i ten port nabiera znaczenia w naszym bezpieczeństwie militarnym, gospodarczym i energetycznym – mówi prof. Marek Grzybowski – przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego:

Fot. Kazimierz Netka.

– Dzięki nowym inwestycjom, zarówno w zewnętrznym obszarze rozwoju portu jak i w rozwoju połączeń o charakterze intermodalnym.

Kolejna ważna wiadomość przekazana podczas Forum to informacja o budowie statku szkolnego dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, a właściwie dla całego środowiska morskiego, statku, który spełnia nie tylko funkcje szkoleniowe. Jest też ważnym akcentem na mapie świata, ponieważ, polskie statki w tej chwili w większości nie noszą polskiej bandery, natomiast Dar Młodzieży polską banderę pokazuje w portach świata całej kuli ziemskiej, co widzieliśmy na przykład w prezentacji Rejsu Niepodległości. A więc dobrze by było, gdyby od budowy polskiego żaglowca szkolnego i podniesienia na nim białoczerwonej bandery rozpoczął się powrót statków handlowych pod polską banderę i tutaj Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni może być silnym akcentem.

Natomiast bardzo istotne jest to, że na Forum Gospodarki Morskiej poruszamy także aspekty związane z rekreacją, z rozwojem różnych form uprawiania sportów morskich, ponieważ od tego zaczyna się morskość państwa. Jeśli w przedsięwzięciach związanych ze sportami morskimi uczestniczy młodzież i dorośli, to wtedy inne jest rozumienie gospodarki morskiej w kraju.

Dobrze, gdyby Forum Gospodarki Morskiej otworzyło Polskę na świat, tak jak otworzył nas na świat swoją przemową ambasador Malty. Malta jest mała ale otwarta na świat morski. Żyje z morza i my też mamy granicę morską, mamy cztery duże porty i kilkanaście małych. Musimy korzystać z naszego nadmorskiego położenia i z tego, że jesteśmy otwarci na świat i dążmy do tego, żebyśmy byli bardziej otwarci niż jest to dotychczas – zaapelował prof. Marek Grzybowski – przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.

Niezmiernie ważnym dla Polski, a także dla Europy i świata, w tym dla NATO jest Morski Port Gdynia. O jego znaczeniu i planach rozwojowych mówił Piotr Gorzeński – prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia:

Fot. Kazimierz Netka.

Oto nagranie fragmentu wypowiedzi pana prezesa:

Wypowiedź pana Prezesa Portu Gdynia

Kolejne punkty programu 24. Międzynarodowego Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni, były następujące:

Wystąpienie gościa specjalnego. Temat: „IMO dekarbonizuje globalną żeglugę – czas decyzji” –
Dorota Lost – Sieminska, Director Legal Affairs and External Relations Division, International Maritime Organization

PANELE TEMATYCZNE

Panel Porty Morskie: Port i miasto czy port kontra miasto? Współzależność mogąca być motorem rozwoju czy też barierami hamującymi rozwój obojga.

Panel Logistyka Morska: Globalne rynki towarowe i transportowe w dobie zmiany strukturalnej okresu 2024/2025- jej wpływ na sektor TSL w Polsce

Panel Energia Odnawialna: Czy energia elektryczna z polskiego offshoru będzie droga?

Panel Biznes w Żeglarstwie: Imprezy żeglarskie – rywalizacja z nadzieją na lepszą przyszłość

Panel Cyberbezpieczeństwo i Żegluga Autonomiczna: Technologie na kursie: Systemy Autonomiczne, Sztuczna Inteligencja i Cyfrowa Odporność w Gospodarce Morskiej – Szanse, czy Zagrożenia?

Podsumowanie i zakończenie Forum Gospodarki Morskiej Gdynia
Prezydent Miasta Gdyni, Lider Forum Gospodarki Morskiej, Liderzy paneli.

Kazimierz Netka

Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *