Fot. Kazimierz Netka.
To jest wpisane w strategię ORLENU 2035 – elektryfikacja nie tylko naszej komunikacji samochodowej
Z Gdańska do Warszawy autem jedzie się już całkiem wygodnie, trasą S7. Gdyby jeszcze była to podróż samochodem elektrycznym, bezemisyjnym jeśli chodzi np. o gazy cieplarniane… Niestety, za mało jest stacji ładowania prądem akumulatorów samochodów z silnikami elektrycznymi.
Fot. Kazimierz Netka.
To się jednak najprawdopodobniej szybko zmieni, o czym mieliśmy okazję się przekonać, korzystając z zaproszenia Rafinerii Gdańskiej – spółki z Grupy ORLEN do uczestniczenia w ważnym wydarzeniu w Miejscu Obsługi Podróżnych (MOP) na Stacji Paliw ORLENU w Olsztynku. W tej podróży grupie dziennikarzy z Gdańska przewodzili Robert Stępniak – kierownik Zespołu Komunikacji Zewnętrznej w Gdańsku, Biuro Relacji Publicznych i Międzynarodowych ORLEN S.A. i Marek Wieliński z Zespołu Prasowego ORLEN w Gdańsku:
Fot. Kazimierz Netka.
Przybycie do Miejsca Obsługi Podróżnych Stacji Paliw ORLENU w Olsztynku zostało zwieńczone właśnie owym wspaniałym wydarzeniem: oficjalnym oddaniem do użytku 8-stanowiskowego hubu (centrum) ładowania akumulatorów samochodów z silnikami na prąd.
Uroczystość prowadził Mateusz Witczyński – rzecznik prasowy ORLEN:
Fot. Kazimierz Netka.
– Znajdujemy się na MOPie Olsztynek w kierunku Warszawy, gdzie za chwileczkę otworzymy nowy hub ładowania pojazdów elektrycznych Kempower – powiedział pan prowadzący. – Witam wszystkich zgromadzonych, witam również naszych widzów online, a ze mną są również pan dyrektor Krzysztof Kaczyński odpowiedzialny w OELENIE za elektromobilność oraz pan Piotr Suchodolski. – dyrektor marketingu korporacyjnego w ORLENIE. Oddaje teraz głos panu Krzysztofowi.
– Dzień dobry państwu, bardzo dziękuję za tak liczne przybycie, ale to dla nas również bardzo przełomowa chwila i bardzo ważna w rozwoju sieci ORLEN Charge ponieważ jest to pierwszy tego typu hub wielopunktowy szybkiego ładowania, zlokalizowany na naszych stacjach paliw – mówił Krzysztof Kaczyński – dyrektor wykonawczy ds. Elektromobilności ORLEN.
Chciałbym z tego miejsca podziękować wszystkim zaangażowanym osobom w tym projekcie, ale w szczególności panu prezesowi Markowi Balawajderowi, bez którego to by się tak szybko nie wydarzyło. Piotr będzie mówił trochę więcej o koncepcji ORLEN Vitay i superaplikacji, o koncepcji Stop cafe. Ja postaram się szybko opowiedzieć o naszej nowej inwestycji w elektromobilności.
Fot. Kazimierz Netka.
Pokrótce można powiedzieć, że jest to stacja, która będzie posiadać 8 punktów ładowania, każdy punkt ładowania jest minimum 200kW. Jeśli będzie trochę mniej samochodów podłączonych, to każdy z tych punktów może wygenerować moc szczytowa do 400 kW, co w zupełności wystarcza do obsłużenia praktycznie wszystkich samochodów i ich parametrów technicznych.
Jest to pierwsze otwarcie, tak jak wspomniałem, tego typu stacji. W najbliższym czasie otwieramy w Gorzowie Wielkopolskim, w Szczecinie, koło Bydgoszczy w miejscowości Gruczno. Do końca tego roku oddamy kilkanaście takich stacji a całe przedsięwzięcie będzie oczywiście trwało w latach następnych. Do 2028 roku będzie to kilkadziesiąt tego typu stacji nawet z większą liczbą punktów ładowania.
Większość z tych stacji ma możliwość rozbudowy liczby punktów – w miarę rozwoju rynku elektromobilności. Mamy nadzieję, że rozwój sieci stacji szybkiego ładowania, głównie zlokalizowanych przy autostradach i trasach szybkiego ruchu, będzie dużym ułatwieniem w podróżowaniu samochodami elektrycznymi
Myślę, że to będzie taki – używając angielskiego słowa: giant change; to będzie przełomowe i wytyczy kierunki rozwoju elektromobilności w Polsce i przyczyni się w ogóle do rozwoju elektromobilności, samochodów elektrycznych – powiedział Krzysztof Kaczyński – dyrektor wykonawczy ds. Elektromobilności ORLEN.
– Czy te moce można przełożyć na czas ładowania? – zapytał prowadzący, Mateusz Witczyński – rzecznik prasowy ORLEN. – Czy możemy powiedzieć ile mniej więcej będzie to trwało teraz po wybudowaniu tego hubu ładowania samochodu, który jest zdolny do przyjmowania energii w takiej wydajności jaką te urządzenia oferują?
Fot. Kazimierz Netka.
– Tak, oczywiście. Ja mówiłem, to jest uzależnione od parametrów samochodu, ale średnio możemy przyjąć, że ten czas jest do 20 minut i tutaj staramy się też edukować ludzi, którzy nie jeżdżą samochodami elektrycznymi, że samochodów elektrycznych nie trzeba ładować do 100 procent, ponieważ jest to nieefektywne czasowo, ale do tych 80 procent, które pozwala na przejechanie kolejnych od 300 w górę kilometrów. W zależności od samochodu, jest to około do 20 minut ładowania, więc średni czas przebywania na tego typu stacjach byłby odmierzany takimi pobytami jak stop cafe, W Europie jest on szacowany na 28 minut, więc w zupełności niewydłużający czasu podróży – ocenił Krzysztof Kaczyński – dyrektor wykonawczy ds. Elektromobilności ORLEN.
– O tym jak planować bezpieczną podróż i jak my jako ORLEN chcemy odpowiedzieć na te potrzeby kierowców, opowie Piotr Suchodolski – dyrektor wykonawczy do spraw marketingu komercyjnego w ORLENIE – zapowiedział pan prowadzący.
– To jest dla nas bardzo ważna chwila, bo jest to jakby postawienie pierwszego kroku w rozbudowie naszych hubów elektromobilności. To jest wpisane w naszą Strategii 2035. Dzisiaj wiemy, że ładowanie samochodu, tak jak powiedział Krzysztof, to jest do 20 minut i mamy 80 procent baterii. Tak naprawdę zaciera się różnica pomiędzy kierowcami samochodów spalinowych a samochodów elektrycznych. To dzisiaj jest olbrzymia szansa na to, żeby rozwijać tego typu inwestycje. Tu jest przykład MOPu gdzie mamy całą naszą infrastrukturę w której klienci, kierowcy, w trakcie ładowania samochodu mogą skorzystać z pełnej oferty gastronomicznej, która w tym przypadku to nie są tylko szybkie przekąski ale też pełna oferta śniadaniowa i obiadowa. Mamy nasz sklep, oczywiście toalety. Dzisiaj też ten koncept pozwala na bezpieczne podróżowanie.
To co powinniśmy komunikować i o czym informujemy naszych kierowców, to że przerwa w podróżowaniu powinna być co dwie, trzy godziny. Dzisiaj ten koncept rzeczywiście pozwala zrobić tę przerwę co 2 – 3 godziny na 15 – 20 minut, by w tym czasie na ładować samochód i skorzystać z tego konceptu – powiedział Piotr Suchodolski – dyrektor wykonawczy ds. marketingu komercyjnego ORLEN.
– Bardzo dziękuję, ja jeszcze tylko przypomnę, że dostawcą tych urządzeń ładujących jest firma Kempower. Operatorem sieci dystrybucyjnej w tym miejscu jest ENERGA Operator, a także zaangażowane były ORLEN Centrum Serwisowe oraz pozostałe obszary ORLEN. Warto też dodać, że cały ten projekt jest współfinansowany w ramach projektu Perun E-Mobility, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Mamy też dla was, państwo, niespodziankę. Już za chwilę będzie można porozmawiać z panem Miko Marczykiem – najmłodszym polskim kierowcą, który sięgnął po mistrzostwo Europy. Ja z tego miejsca serdecznie gratuluję Miko, a państwa zgromadzonych tutaj zapraszam na spotkanie z naszym mistrzem – zachęcił Mateusz Witczyński – rzecznik prasowy ORLEN.
Mistrz rajdowy Mikołaj „Miko“ Marczyk pokazał, jak na stacji ORLEN w Olsztynku ładuje się prądem akumulatory samochodów z silnikami elektrycznymi:
Fot. Kazimierz Netka.
Oto dodatkowe wiadomości, przekazane przez Biuro Prasowe ORLEN:
ORLEN otworzył pierwszy nowoczesny hub szybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Do końca roku będzie ich kilkanaście
Źródło: ORLEN.
Pierwszy hub ładowania pojazdów elektrycznych sieci ORLEN Charge został uruchomiony przy trasie S7, na MOP Olsztynek Południe. Dzięki niemu ładowanie samochodu do optymalnego poziomu będzie aż trzykrotnie krótsze niż dotychczas i potrwa około 20 minut. Hub został również wyposażony w nowoczesny system podziału mocy, który dostosowuje poziom ładowania do potrzeb silnika, oferując maksymalną moc 400 kW na stanowisku. Do końca roku koncern otworzy jeszcze kilkanaście hubów przy autostradach i drogach szybkiego ruchu, m.in. w Szczecinie, Gorzowie Wielkopolskim czy Nowym Dworze Gdańskim.
Fot. Kazimierz Netka.
Nowy hub ORLEN Charge umożliwia ładowanie ośmiu pojazdów jednocześnie i wyposażony jest w system dynamicznego podziału mocy, gwarantujący optymalny czas i moc ładowania na każdym stanowisku. Zainstalowane urządzenia zapewniają moc od 200 kW, przy pełnym obłożeniu, do 400 kW – na pojedynczym stanowisku i są dostosowane do indywidualnych wymagań technicznych auta.
– Długi czas ładowania baterii to jedna z barier rozwoju elektromobilności. Nowy hub ORLEN Charge w znacznym stopniu niweluje tę niedogodność, oferując czas ładowania zbliżony do tego, jaki średnio spędzają na stacji kierowcy tradycyjnych pojazdów. W perspektywie dwóch lat zamierzamy uruchomić ponad 50 takich hubów, wzdłuż głównych tras przejazdowych. W ten sposób ORLEN dąży nie tylko do zapewnienia swoim klientom najwyższego poziomu obsługi, ale realizuje również strategiczne aspiracje związane z rozwojem zeroemisyjnego transportu i transformacją energetyczną kraju i regionu – powiedział Marek Balawejder, Członek Zarządu ds. Sprzedaży Detalicznej ORLEN.
Fot. Kazimierz Netka.
Zainstalowany na MOP w Olsztynku dynamiczny system podziału mocy automatycznie rozdziela energię pomiędzy ładowane pojazdy, dzięki czemu każdy samochód korzysta z optymalnej mocy ładowania. Dlatego niezależnie od liczby aut, czas ładowania pozostaje krótki, a ładowanie jest efektywne i dostosowane do potrzeb najnowocześniejszych pojazdów elektrycznych. Nowa infrastruktura ORLEN Charge zabezpieczy szczytowe zapotrzebowanie na energię elektryczną każdego dostępnego na rynku auta elektrycznego. Hub na stacji MOP Olsztynek Południe działa przez całą dobę. Kierowcy mogą skorzystać z intuicyjnych ekranów dotykowych, płatności zbliżeniowych, a dzięki aplikacji ORLEN Charge śledzić proces ładowania pojazdu.
– Rozwijamy infrastrukturę ORLEN Charge tak, by była jak najbardziej komfortowa i efektywna dla użytkowników. Do końca tego roku planujemy uruchomienie kolejnych nowoczesnych hubów ładowania samochodów elektrycznych, na terenie całej Polski, m.in. w Szczecinie, Gorzowie Wielkopolskim, Zgorzelcu i Nowym Dworze Gdańskim. Inwestycje te są częścią ogólnopolskiego programu rozbudowy infrastruktury elektromobilności. Większość z hubów zlokalizowana będzie przy drogach tranzytowych. To znacznie przyczyni się do rozwiązania problemu podróży samochodem elektrycznym pomiędzy miastami – mówi Krzysztof Kaczyński, Dyrektor Wykonawczy ds. Elektromobilności ORLEN.
Wszystkie huby ORLEN Charge będą wyposażone od sześciu do dwunastu punktów ładowania, z inteligentnym system podziału mocy. W pierwszej kolejności uruchomione zostaną ośmiostanowiskowe huby w Szczecinie, Gorzowie Wielkopolskim, Zgorzelcu, Nowym Dworze Gdańskim, oraz na MOPach: Barnisław Północ, Barnisław Południe, Gruczno Zachód, Morzęcino Zachód, Brzegi, Szumowo. Dzięki temu podróżując autostradami i drogami ekspresowymi, klienci ORLEN Charge będą mogli skorzystać z wygodnej możliwości ładowania auta w trakcie całej zaplanowanej podróży.
– Przy takiej wydajności ładowarek, powoli zaciera się różnica pomiędzy pojazdami elektrycznymi i spalinowymi. Bez względu na to jakim pojazdem podróżujemy, dla bezpieczeństwa naszego i pozostałych podróżnych powinniśmy robić 15 minutowe przerwy co 2 godziny jazdy. Infrastruktura taka jak tu w Olsztynku, pozwala w tym czasie uzupełnić baterie na kolejny odcinek bezpiecznej trasy – mówi Piotr Suchodolski, Dyrektor Wykonawczy ds. Marketingu Komercyjnego ORLEN.
Fot. Kazimierz Netka.
Nowa infrastruktura ładowania ORLEN zapewnia komfort i elastyczność podróżowania na długich trasach, umożliwiając zarówno przejazd z jednym postojem na ładowanie, jak i z kilkoma krótkimi przerwami połączonymi z odpoczynkiem w strefach convenience. Przykładowo, trasę z Białegostoku do Krakowa (500 km) można pokonać, korzystając z ładowania na MOP Szumowo oraz MOP Brzegi, lub alternatywnie – z trzema krótkimi postojami na nowoczesnych stacjach w Szumowie, Warszawie i Brzegach, dostosowując plan podróży do indywidualnych preferencji.
Inwestycja w huby do ładowania jest częścią projektu „Perun E-mobility”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF Transport AFIF.
ORLEN Charge posiada obecnie ponad 1,2 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych w całej Polsce. Sieć dynamicznie się rozwija i obejmuje zarówno stacje własne ORLEN, jak i stacje Energi z Grupy ORLEN. Zgodnie ze strategią Grupy do 2035 roku, sieć ORLEN Charge zamierza osiągnąć wiodącą pozycję na rynku ogólnodostępnego ładowania EV w Polsce. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie, punkty ładowania powstawać będą także na pozostałych europejskich rynkach, na których ORLEN jest obecny- poinformowało Biuro Prasowe ORLEN.
Jak poinformowali panowie Robert Stępniak – kierownik Zespołu Komunikacji Zewnętrznej w Gdańsku, Biuro Relacji Publicznych i Międzynarodowych ORLEN S.A. i Marek Wieliński z Zespołu Prasowego ORLEN w Gdańsku. W najbliższym czasie planowane jest otwarcie w województwie pomorskim dwóch hubów ładowania prądem samochodów. W grudniu zostanie to zainicjowane w Nowym Dworze Gdańskim, a potem w MOP Kleszczewko Wschód i Zachód.
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl
