Fot. Stena Line.
Pierwszy międzynarodowy zielony korytarz żeglugowy
Stena Line umacnia swoją pozycję na Morzu Bałtyckim, przejmując NLC Ferry Ab Oy/Wasaline i obejmując obsługę trasy promowej między Umeå w Szwecji a Vaasa w Finlandii – poinformowała Joanna Włodarek – senior consultant w Human Signs. Oto ciąg dalszy:
„Z wielką radością i entuzjazmem w Stena Line bierzemy odpowiedzialność za Wasaline oraz za trasę między dwoma ważnymi regionami i miastami, Umeå i Vaasa” – mówi Niclas Mårtensson, dyrektor generalny Stena Line.
Jedyne istniejące obecnie połączenie promowe między Umeå a Vaasa jest współwłasnością obu miast za pośrednictwem spółki Kvarken Link, w której każde z nich posiada po 50% udziałów. Spółka ta jest właścicielem firmy NLC Ferry, działającej pod nazwą Wasaline. Zgodnie z podpisaną dzisiaj umową, Stena Line przejmie NLC Ferry oraz obsługę Wasaline. Statek Aurora Botnia, który pływa na tej trasie, pozostanie własnością Kvarken Link – spółki będącej wspólnym przedsięwzięciem obu miast.
„Zapewnienie ciągłości połączenia między Vaasa a Umeå oraz stworzenie możliwości jego rozwoju w przyszłości ma dla nas znaczenie strategiczne. Z niecierpliwością czekamy na kontynuację współpracy ze Stena Line w zakresie efektywności środowiskowej i operacyjnej. Pracownicy Wasaline, zarówno na lądzie, jak i na statku, będą nadal świadczyć usługi na takim samym wysokim poziomie. To duży impuls dla regionu, przynoszący wymierne, pozytywne synergie” – mówi Peter Ståhlberg, dyrektor generalny Wasaline.
Możliwości intermodalne
W lipcu 2025 r. firma Wasaline zawarła umowę dotyczącą biogazu z Gasum oraz porozumienie poolingowe w ramach FuelEU Maritime ze Stena Line, dzięki czemu trasa Umeå–Vaasa stała się pierwszym międzynarodowym zielonym korytarzem żeglugowym.
Dzięki temu kolejnemu krokowi firma Stena Line jeszcze bardziej umacnia swoją pozycję jednego z liderów zrównoważonego rozwoju w branży promowej.
„Dzięki Wasaline zyskujemy nie tylko statek wyposażony w najnowocześniejsze technologie środowiskowe, zdolny do regularnej żeglugi w sposób neutralny pod względem emisji CO₂, lecz także poszerzamy dostęp do paliw alternatywnych. Ponadto otrzymujemy silne ogniwo intermodalne w kierunku Göteborga i Trelleborga, a stamtąd dalej na kontynent europejski” – dodaje Niclas Mårtensson.
„Wspólnie z miastem Vaasa wzmocniliśmy połączenia przez cieśninę Kvarken i udowodniliśmy opłacalność tej usługi. Stało się to w burzliwym okresie, gdy infrastruktura, obrona cywilna i gotowość stały się ważniejsze niż kiedykolwiek. Dla nas w Umeå ważne jest podejmowanie działań, które wzmacniają odporność i możliwości w naszej części świata” – mówi Hans Lindberg, przewodniczący Rady Wykonawczej Gminy Umeå.
„Jesteśmy bardzo dumni z odwagi, jaką wykazaliśmy się zarówno w mieście Vaasa, jak i gminie Umeå, gdy uznaliśmy, że połączenie promowe przez Kvarken jest niezbędne. Projekt udało się wprowadzić w życie dzięki dyrektorowi generalnemu Peterowi Ståhlbergowi i całemu zespołowi Wasaline. Coroczny wzrost liczby pasażerów i przewozów towarowych potwierdza słuszność tej decyzji. Nadszedł czas, by wprowadzić większego operatora, dysponującego wiedzą, doświadczeniem i zasobami, których same miasta nie posiadają. Bardzo cieszymy się, że znaleźliśmy wspólną wizję z firmą Stena Line” – mówi Frans Villanen, przewodniczący Rady Miasta Vaasa.
Następne kroki
Przejęcie wymaga zatwierdzenia przez rady miejskie Umeå i Vaasa, co ma nastąpić w listopadzie 2025 r. Transakcja jest również uzależniona od spełnienia standardowych warunków, takich jak uzyskanie zgód odpowiednich instytucji. Sfinalizowanie transakcji ma nastąpić na początku 2026 r.
Stena Line jest jednym z wiodących operatorów promowych w Europie, obsługującym 19 tras na całym kontynencie. Na Morzu Bałtyckim Stena Line obsługuje obecnie trasy promowe między Trelleborgiem a Rostockiem, Karlskroną a Gdynią, Ventspils a Travemünde oraz Nynäshamn a Liepają. Dzięki dodaniu trasy Umeå–Vaasa Stena Line będzie miała piątą trasę na Morzu Bałtyckim. Stena Line zarządza także kilkoma portami w regionie.
Fakty dotyczące Wasaline
Wasaline to najbardziej na północ wysunięta firma żeglugowa na świecie, świadcząca codzienne usługi pasażerskie i towarowe między Vaasa w Finlandii a Umeå w Szwecji. Wasaline jest pierwszym operatorem promów neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla na Morzu Bałtyckim. Hybrydowy statek Aurora Botnia jest zasilany biogazem i akumulatorami. Zarówno statek, jak i usługi Wasaline zostały wyróżnione znakiem Key Flag Symbol, będącym wyrazem uznania dla fińskiej pracy.
Więcej informacji: https://www.wasaline.com/
Trochę więcej o Stena Line
Stena Line jest jednym z wiodących europejskich operatorów promowych z 40 statkami i 19 trasami w Europie Północnej oraz na Morzu Śródziemnym, obsługującym 25 700 rejsów rocznie. Stena Line jest ważną częścią europejskiej sieci logistycznej i stale opracowuje nowe rozwiązania intermodalne, łącząc transport kolejowy, drogowy i morski. Stena Line odgrywa również ważną rolę w turystyce w Europie dzięki szerokiej działalności pasażerskiej. Firma jest własnością rodzinną, została założona w 1962 roku i ma siedzibę w Göteborgu, w Szwecji. Stena Line zatrudnia 6200 pracowników, a jej roczny obrót wynosi 19,5 miliarda koron szwedzkich.
W Polsce Stena Line jest obecna od 1995 roku. Promy z charakterystycznym czerwonym kominem łączą Gdynię z Karlskroną w południowej Szwecji. Co roku tę trasę przemierza kilkaset tysięcy pasażerów oraz dziesiątki tysięcy samochodów osobowych i ciężarowych, korzystając z trzech statków: Stena Spirit, a także dwóch nowych promów klasy E-Flexer, Stena Estelle i Stena Ebba, o długości 240 m.
W 2025 roku Stena Line obchodzi jubileusz 30-lecia tego połączenia, podkreślając swoje zaangażowanie w rozwój transportu między Polską a Szwecją – poinformowały Agnieszka Zembrzycka – rzecznik prasowy Stena Line Polska i Agnieszka Nowakowska – director of FMCG & Trade Department w Human Signs.
(K.N.)
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl
