Fot. Wojciech Choina.
Wyniki ogłoszono w dniu 19.12.2025 r. w Warszawie podczas uroczystego zakończenie II edycji konkursu organizowanego przez redakcję TTG Polska
Logo konkursu. Fot. Wojciech Choina.
Jury oceniło pamiątki w 18. kategoriach były tam m.in. pamiątki narodowe, regionalne, z miasta oraz ich różne rodzaje takie jak np. rękodzieło, ceramika, odzież czy produkty spożywcze.
Prace konkursowe. Fot. Wojciech Choina.
Uroczystość prowadził Marek Traczyk, pomysłodawca konkursu i Prezes Zarządu Stowarzyszenia Polskich Mediów. Wystąpił w sukmanie rawsko-opoczyńskiej wykonanej przez Spółdzielnię Socjalną Rykovisko z Ryk, jednego ze zdobywców Grand Prix konkursu.
Marek Traczyk. Fot. Wojciech Choina.
Nagrody Grand Prix otrzymało pięć pamiątek: Figurki łowickie, Bombki w strojach łowickich, Herbaty Dar Natury, Seria Korona z Małopolski i Sukienka z haftem regionalnym wykonana przez Spółdzielnię Socjalną Rykovisko. Upominkom z każdej kategorii przyznano oddzielne nagrody i wyróżnienia, łącznie 90 pamiątek i wydarzeń zostało laureatami konkursu. Jury nie miało łatwego zadania, bo do konkursu zgłoszono aż 1000 prac.
Paweł Warowny z Rykoviska – Grand Prix. Fot. Wojciech Choina.
Herbata Dar Natury – Grand Prix. Fot. Wojciech Choina.
Najwięcej pamiątek zgłoszono w kategoriach: rękodzieło, ceramika, biżuteria, tekstylia, kosmetyki czy produkty spożywcze, miały one tradycyjną formę. Ale nagrodzono także grę komputerową i wydarzenia. W kategorii Wydarzenia 1. miejsce zdobyła Zofia Krawczyk z kurpiowskiej wsi Zalas (gmina Łyse), która jest Depozytariuszką Palmy Kurpiowskiej.
Agnieszka i Zofia Krawczyk z palmami. Fot. Wojciech Choina.
– Celem konkursu „Pamiątka z Polski – Polish Souvenirs” jest promocja lokalnych, autentycznych pamiątek turystycznych narodowych, regionalnych i lokalnych. Skierowany był do twórców i producentów wyrobów nawiązujących do polskiej kultury, regionów i tradycji – mówi Marek Traczyk.
– Poziom konkursu stale rośnie, a artyści mają nowe pomysły i dużo wyobraźni. Cieszę się z tego, że konkurs po prostu się przyjął. – dodaje Traczyk
TVP 3 wywiad. Fot. Wojciech Choina.
Laureaci konkursu otrzymali certyfikaty II edycji Konkursu Pamiątka z Polski – Polish Souvenir. Certyfikat potwierdza, że nagrodzona pamiątka spełnia najwyższe standardy jakości, łączy unikalny charakter z polską tradycją oraz przyczynia się do promocji kulturowego dziedzictwa Polski.
Wręczenie dyplomu. Fot. Wojciech Choina.
Oznacza to, że w przyszłym sezonie turystycznym goście zagraniczni i krajowi wrócą do domów nie tylko ze wspomnieniami, ale także z atrakcyjnymi pamiątkami dla siebie i upominkami dla swoich bliskich, takim jak np. Dzwonek wiszący – Gdańsk.
Dzwonek – Gdańsk. Fot. Wojciech Choina.
Certyfikat za Wyróżnienie otrzymała także Gdańska Organizacja Turystyczne w kategorii Pamiątka z Miasta za maskotki Wałęsiaki.
Marek Traczyk z Certyfikatem. Fot. Wojciech Choina.
Wałęsiaki. Fot. Wojciech Choina.
Wśród gdańskich pamiątek były m.in. artystyczny plakat Gdańsk Łukasza Kulety (1. miejsce w kategorii Sztuka), oraz Kubki grawerowane, ręcznie barwione Alesii Wiśniewskiej (1. miejsce w kategorii Ceramika)
Plakat Gdańsk. Fot. Wojciech Choina.
Fot. 13. Kubek Gdańsk. Fot. Wojciech Choina.
Jednym z partnerów konkursu są Polskie Porty Lotnicze – Lotnisko Chopina w Warszawie, największe polskie lotnisko, które obsługuje ok. 2 miliony pasażerów miesięcznie. W ramach tej współpracy konkursowe pamiątki prezentowane są na wystawie (do 19.01.2026 r.) w strefie przylotów.
Wystawa na Lotnisku. Fot. Wojciech Choina.
Na wystawie spotykam Adama Szyszko, który za pracę „Polska w Skrzydłach – deska z kamienną mozaiką inspirowaną husarią” w kategorii Pamiątka Narodowa zajął 3. miejsce i z dumą prezentuje swój produkt.
Adam Szyszko. Fot. Wojciech Choina.
Na zakończenie uroczystości laureaci konkursu, tradycyjnie, pozowali do wspólnego pamiątkowego zdjęcia.
Foto zbiorowe. Fot. Wojciech Choina.
Organizatorem konkursu jest redakcja gazety/serwisu internetowego branży turystycznej TTG Polska, a współorganizatorami m.in. Warszawska Izba Gospodarcza i Stowarzyszenie Polskich Mediów. Patronat Honorowy objęły Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Polska Organizacja Turystyczna.
Konkurs objęły swoim patronatem media (m.in. TVP3, Wprost), samorządy terytorialne i gospodarcze oraz organizacje turystyczne, a wśród nich Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna.
Wojciech Choina
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl
