Alpha Ursae Majoris, czyli jedna z najjaśniejszych gwiazd Wielkiej Niedźwiedzicy, zagościła w Porcie Gdańsk. Chodzi tu o statek Urzędu Morskiego w Gdyni – pogłębiarkę URSA, która zapewni naszym portom wygodniejsze otwarcie na morza i oceany. Chrzest i podniesienie bandery

Fot. Kazimierz Netka.

Zaczęła się nowa epoka w rozwoju inwestycji na morzu i na brzegu oraz w funkcjonowaniu polskich portów. Ursa pomoże w osiąganiu celów rozwojowych polskiej gospodarki morskiej

Fot. Kazimierz Netka.

Nie brakowało uszczypliwych uwag, potępień budowy kanału żeglugowego Nowy Świat w poprzek Mierzei Wiślanej. Tak było jeszcze kilka tygodni, a nawet dni temu. Krytykowano także zamówienie w zagranicznej stoczni nowoczesnej pogłębiarki Ursa, która ma udrażniać szlak dla statków od Kanału Nowy Świat do Portu Morskiego w Elblągu.

Fot. Kazimierz Netka.

Więcej dowiedzieliśmy się podczas międzynarodowej uroczystości chrztu Ursy i podniesienia na niej bandery. O szczegółach mówili m.in. Anna Stelmaszyk-Świerczyńska – dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni; Jan Młotkowski – zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. oznakowania nawigacyjnego, realizator zamówienia budowy pogłębiarki Ursa w fińskiej stoczni;

Fot. Kazimierz Netka.

Juha Granqvist – dyrektor zarządzający stoczni Uudenkaupungin Työvene Oy, budowniczy m/v Ursa; Matti Okolo-Kulak – agent Stoczni Työvene Oy; Piotr Woźniak – kapitan statku Ursa, Michał Szydłowski – kapitan statku Ursa.

Matką chrzestną Ursy jest Barbara Olczyk – zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni do spraw inwestycyjnych:

Fot. Kazimierz Netka.

Poświęcenia Ursy, flagi armatorskiej i bandery Polskiej Marynarki Handlowej dokonał ojciec Edward Pracz – diecezjalny duszpasterz ludzi morza Diecezji Gdańskiej:

Fot. Kazimierz Netka.

Uroczystość prowadzili: Magdalena Kierzkowska – rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni oraz Aleksander Gosk – zastępca dyrektora Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.

Wielu osobom może się wydawać, że kupiona za 117 milionów złotych pogłębiarka Ursa, będzie służyła głównie pogłębianiu drogi wodnej dla statków morskich, przez Zalew Wiślany, od Przekopu Nowy świat, do Portu Morskiego w Elblągu. Wykorzystanie Ursy będzie o wiele większe. Jak wielkie? O tym może świadczyć liczba gości reprezentujących różne przedsiębiorstwa, organizacje, instytucje, obecnych na ceremonii chrztu, podniesienia bandery i poświęcenia nowego, specjalistycznego statku – właśnie pogłębiarki Ursa.

Uroczystości te zorganizowano w gdańskiej Bazie Oznakowania Nawigacyjnego (BON) Urzędu Morskiego w Gdyni, który jest armatorem Ursy. BON znajduje się niedaleko Westerplatte, nad Zakrętem Pięciu Gwizdków na Martwej Wiśle, przy ul. Pokładowej 9.
Fot. Kazimierz Netka.

Marynarkę Wojenną RP reprezentował kontradmirał Mirosław Jurkowlaniec; Zarząd Morskiego Portu Gdańsk – prezes prof. Dorota Pyć; Zarząd Portu Morskiego w Elblągu – prezes dyrektor Arkadiusz Zgliński.

Fot. Kazimierz Netka.

Byli też obecni przedstawiciele instytucji, organizacji, przedsiębiorstw i innych podmiotów, którym Ursa może być pomocna: Polskich Elektrowni Jądrowych, Morskiego Oddziału Straży Granicznej, portów znajdujących się nad brzegami Zalewu Wiślanego, a także nad otwartym Bałtykiem.

Fot. Kazimierz Netka.

Ursa to specjalistyczna jednostka pływająca – pogłębiarka ssąca nasiębierna – napisano na stronie internetowej https://www.umgdy.gov.pl/aktualnosc/nowy-specjalistyczny-statek-urzedu-morskiego-w-gdyni-poglebiarka-ursa-juz-w-polsce/ . Przypłynęła do Polski 12 czerwca 2024 roku i zacumowała w Porcie Nowy Świat na Mierzei Wiślanej. Jej podstawowym zadaniem będzie obsługa nowej, ponad dwudziestokilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Posiada własny system pogłębiarski oraz ładownię, która w trakcie pracy wypełniana jest urobkiem, pobieranym ze spłyconych miejsc np. na torze podejściowym, i z której następnie za pomocą systemu pomp i rurociągów ten urobek wypompowuje się na miejsce odkładu.

Fot. Kazimierz Netka.

Nowa pogłębiarka stacjonować będzie w Porcie Nowy Świat. Umowę na jej budowę podpisano w marcu 2022 roku. Umowa przewidywała zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę statku. Wartość kontraktu to 117 mln zł, a zrealizowała go fińska stocznia Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracowała z firmami z Holandii. Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki,  a niecały rok później pogłębiarka została zwodowana.
PARAMETRY  STATKU
• Długość całkowita:                                       62,75 m
• Długość między pionami:                              57,23 m
• Szerokość całkowita:                                    12,00 m
• Zanurzenie konstrukcyjne:                            3,90 m
• Wyporność:                                                 2341 ton
• Pojemność brutto:                                        1195
• Pojemność netto:                                         359
Fot. Kazimierz Netka.

MOŻLIWOŚCI
• Liczba załogi/osób:                                       8 osób
• Obszar żeglugi:                                            żegluga krajowa
• Dźwig pokładowy:                                        SWL 5t na 8,0m / SWL 3t na 12m
• Pojemność ładowni:                                     950 m3
PRĘDKOŚĆ STATKU
• Prędkość z urobkiem:                                  8  węzłów
• Prędkość bez urobku z pełnymi zapasami:     ~11 węzłów
– napisano na stronie internetowej https://www.umgdy.gov.pl/aktualnosc/nowy-specjalistyczny-statek-urzedu-morskiego-w-gdyni-poglebiarka-ursa-juz-w-polsce/ .

Z naszego rozeznania wynika, że Ursa może być wykorzystywania przy realizacji wielu inwestycji na brzegu, a także na wodzie. Słyszeliśmy. że są pomysły budowy portu zewnętrznego na Zalewie Wiślanym. Nad tym Zalewem, na Wysoczyźnie Elbląskiej, ma też powstać elektrownia wodna, szczytowo – pompowa. Ursa może pogłębiać tory podejściowe do tych budów, dla statków, przywożących np. materiały budowlane, konstrukcje, podzespoły.

Fot. Kazimierz Netka.

Ponadto, Ursa może być pomocna przy obsłudze pirsu, potrzebnego w rejonie Lubiatowa – Osetnika w gminie Choczewo do stawiania elektrowni jądrowej. Wiele urządzeń do tej elektrowni ma być dostarczanych drogą morską za pośrednictwem konstrukcji morskiej do rozładunku (Marine Off-Loading Facility – w skrócie: MOLF).

Posiadanie nowoczesnej pogłębiarki Ursa ma dla Polski duże znaczenie, jeśli chodzi o usprawnianie rozwoju województw pomorskiego, zachodniopomorskiego i warmińsko – mazurskiego. W województwie pomorskim zidentyfikowano siedem najważniejszych celów, które powinniśmy osiągnąć – wyzwań rozwojowych. Jedno z nich brzmi: „Morski hub logistyczny – zwiększenie dostępności i zdolności przeładunkowych portów morskich”. Pogłębiarka Ursa może znacząco pomóc w poprawie dostępności do portów od strony morza.

Oto zakres oczekiwań dotyczących wyzwania drugiego: Morski hub logistyczny – zwiększenie dostępności i zdolności przeładunkowych portów morskich

Uzasadnienie: Inwestycje portowe to inwestycje w bezpieczeństwo, transformację energetyczną oraz zapewnienie konkurencyjności portów morskich o znaczeniu strategicznym dla Polski i UE. Zwiększenie efektywności i możliwości działania portów jako polskiego morskiego hubu logistycznego wymusza wzięcie przez władze centralne i regionalne większej odpowiedzialności za ich funkcjonowanie, systematyczne zwiększanie dostępności drogowej i kolejowej do portów oraz ich zdolności przeładunkowych.
Wsparcie decyzyjne władz centralnych:
1. Wsparcie regulacyjne i finansowe Ministerstwa Infrastruktury w realizacji inwestycji zabezpieczających infrastrukturę krytyczną od strony wody i lądu oraz rozwiązań systemowych IT,
2. Włączenie przez Ministerstwo Infrastruktury „zielonego światła” dla Zarządu Morskiego Portu Gdynia w zakresie budowy portu zewnętrznego w ramach Partnerstwa Publiczno – Prywatnego,
3. Nadanie przez GDDKiA priorytetu budowy Drogi Czerwonej i przyśpieszenie jej realizacji w stosunku do założeń planowych oraz zaliczenie do dróg krajowych Via Maris, pozwalającej uruchomić potencjał terenowy Portu Gdyni i rozwój funkcji portowych we Władysławowie,
4. Zobowiązanie PKP PLK do przyśpieszenia prac modernizacyjnych linii kolejowej 201 (Gdynia) oraz budowy dodatkowego mostu przez Martwą Wisłę w ciągu linii kolejowej 226 (Gdańsk),
5. Wsparcie finansowe w ramach KPO dużych portów morskich w Gdańsku i Gdyni celem dostosowanie ich do obsługi instalacyjnej farm wiatrowych oraz małych portów morskich we Władysławowie, Ustce, i Łebie w celu dostosowania ich do obsługi serwisowej w zakresie offshore,
6. Ustawowe zwiększenie wpływu samorządowych władz regionalnych w zakresie nadzoru i koordynacji działań oraz współpracy portów w Gdańsku i Gdyni.
Kluczowe wyzwania rozwojowe województwa pomorskiego sprecyzowane zostały przez uczestników spotkań organizowanych przez Stowarzyszenie Pracodawcy Pomorza Politechnikę Gdańską. Tych wyzwań – celów do osiągnięcia, najważniejszych planów do zrealizowania jest, jak już wspomnieliśmy, razem siedem. Oto one:
1. Pomorski hub energetyczny – lider zielonej transformacji energetycznej;
2. Morski hub logistyczny – zwiększenie dostępności i zdolności przeładunkowych portów morskich;
3. Stocznie produkcyjne – specjalizacja dla offshoru i transportu oil & gas;
4. Pomorskie Centrum Kompetencji Kwantowych i Sztucznej Inteligencji (AI);
5. Federalizacja uczelni należących do Związku Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita (PG, UG, GUMed);
6. Powołanie metropolii w województwie pomorskim;
7. Budowa nowej siedziby Opery Bałtyckiej.

Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *