Na zdjęciu od lewej: prof. Piotr Jaskuła (PG), Krzysztof Rodzik (LOTOS Asfalt), Cezary Godziuk (LOTOS Asfalt). Fot. z Archiwum Politechniki Gdańskiej i Grupy LOTOS.
Na polskich szosach mniej będzie m.in. rakotwórczego benzoalfapirenu
Fot. z Archiwum Politechniki Gdańskiej i Grupy LOTOS.
Na początku lipca tego roku odbyło się spotkanie przedstawicieli konsorcjum badawczego projektu „Ekologiczne asfalty”. Zaprezentowano na nim postęp prac badawczych, których celem jest stworzenie drogowej nawierzchni asfaltowej, redukującej zanieczyszczenia atmosferyczne w obszarze pasa drogowego – poinformowało Biuro Prasowe Grupy LOTOS S.A,:.
Projekt „Ekologiczne asfalty” jest realizowany przez konsorcjum, w skład którego wchodzi Politechnika Gdańska (PG) i spółka LOTOS Asfalt z wykorzystaniem dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). Opracowana w rezultacie drogowa nawierzchnia asfaltowa ma redukować zanieczyszczenia atmosferyczne w obszarze pasa drogowego. Ma to w szczególności dotyczyć ograniczenia stężenia toksycznych i szkodliwych substancji, zawartych w spalinach pojazdów, m.in. benzo(a)pirenu, tlenku azotu (NOx) i lotnych związków organicznych, których emisja wynika z dużego natężenia ruchu pojazdów w obszarach miejskich.
Podczas wizyty na Wydziale Chemicznym PG prof. Anna Zielińska-Jurek z zespołem zaprezentowała innowacyjny, skonstruowany specjalnie na potrzebę projektu, układ do badania degradacji zanieczyszczeń powietrza w obecności lepiszczy modyfikowanych materiałem fotokatalitycznym.
– Obecnie trwają prace nad dobraniem właściwego składu ekologicznego asfaltu i skutecznej modyfikacji składników, aby uzyskać jak największą efektywność redukcji zanieczyszczeń atmosferycznych, znajdujących się w rejonie pasa drogowego – podkreśla prof. Zielińska-Jurek. – W celu stworzenia jak najlepiej działającego w praktyce rozwiązania, współpracujemy intensywnie z naukowcami z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska oraz z technologami z gdańskiej rafinerii. Liczymy, że synergia działań przyniesie sukces – dodaje.
W Laboratorium Drogowym, znajdującym się na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska PG, prof. Piotr Jaskuła pokazał specjalistyczny sprzęt i metody badawcze do testowania właściwości fizyko-mechanicznych ekologicznych asfaltów oraz mieszanek mineralno-asfaltowych i skuteczności ich działania w czasie eksploatacji. Ciekawostką było urządzenie zakupione specjalnie na potrzeby tego projektu, w którym próbki asfaltowej nawierzchni drogowej poddawane będą przyspieszonemu przecieraniu w celu symulacji warunków rzeczywistych, poprzez wywoływanie sił stycznych (ścinających) ogumionym kołem, pozbawiając nawierzchnię powierzchniowej otoczki asfaltu.
Fot. z Archiwum Politechniki Gdańskiej i Grupy LOTOS.
Następnie wykonany zostanie na nich pomiar efektywności redukcji zanieczyszczeń w czasie eksploatacji, w komorze pomiarowej do badania degradacji zanieczyszczeń na Wydziale Chemicznym.
– Realizacja tego typu projektów wynika z przyjętej przez spółkę strategii polegającej na aktywnym poszukiwania nowych rozwiązań, które pozwolą na wdrożenie do sprzedaży innowacyjnych i ekologicznych produktów – tłumaczy Cezary Godziuk, prezes Zarządu LOTOS Asfalt.
– Stawiamy na proekologiczne rozwiązania, które w przyszłości mogą pomóc ograniczyć zanieczyszczenia atmosferyczne w obrębie pasa drogowego. Chodzi tu przede wszystkim o zdrowie mieszkańców i tworzenie rozwiązań, które znacznie poprawią sytuację w polskich miastach – dodaje Krzysztof Rodzik, członek Zarządu LOTOS Asfalt.
Kolejnym kamieniem milowym po stworzeniu ekologicznego lepiszcza asfaltowego, będzie zaprojektowanie i dobór mieszanki mineralno-asfaltowej o rozwiniętej powierzchni właściwej i makrostrukturze, tak aby nawierzchnia w jak największej skali oczyszczała powietrze. Ostatnim etapem będzie weryfikacja skuteczności działania nawierzchni ekologicznej podczas eksploatacji drogi na pełnowymiarowym odcinku testowym.
***
LOTOS Asfalt oferuje klientom szeroką gamę asfaltów: drogowych, modyfikowanych MODBIT, przemysłowych i specjalistycznych. Ostatnimi laty spółka wprowadziła na polski rynek budownictwa drogowego nowatorskie produkty: asfalty modyfikowane z dodatkiem gumy (MODBIT CR), asfalty drogowe WMA oraz asfalty wysokomodyfikowane MODBIT HiMA do budowy nawierzchni długowiecznych. Spółka stale poszerza zakres swoich możliwości poprzez innowacyjny rozwój swojej oferty, dlatego oprócz działalności produkcyjnej prowadzonej w Gdańsku, wykorzystuje potencjał zakładów produkcyjnych w Jaśle oraz Czechowicach-Dziedzicach do produkcji bogatego asortymentu asfaltów specjalnych. LOTOS Asfalt to również producent i dostawca niskosiarkowych morskich paliw żeglugowych MGO, RMD80 spełniających bardzo rygorystyczne wymagania ekologiczne na Bałtyku. W ramach zakładu produkcyjnego EFRA w Gdańsku spółka prowadzi na rzecz Grupy LOTOS pogłębiony przerób ropy naftowej – poinformowało Biuro Prasowe, Grupa LOTOS S.A.
(K.N.)
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl