Co nowego na budowie przekopu niezależności od Rosji na Mierzei Wiślanej? Kanał żeglugowy ma być gotowy jeszcze w tym roku. W następnym – cały szlak z Bałtyku do Portu Morskiego w Elblągu będzie dla statków

Na zdjęciu: Tablica informacyjna w miejscu dla turystów. Przesmyk przez Mierzeję wpłynie bardzo korzystnie na przemysł wypoczynku i podróży. Fot. Kazimierz Netka.

Po prawie 30 latach od wymarszu wojsk ZSRR z Polski, uniezależniamy się od Rosji jeszcze bardziej. Wkraczamy w Nowy Świat

Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni. Autor wizualizacji: arch. Mateusz Mielewczyk.

Roboty czerpalne i narzut z kamienia w portach osłonowych na Zatoce Gdańskiej oraz montaż wyposażenia hydrotechnicznego w śluzie. Poza tym próby ruchowe drugiego już mostu obrotowego i dalsze wykonywanie sztucznej wyspy na Zalewie. Tak w skrócie przebiegały prace na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej w ostatnim czasie. Nowy kanał żeglugowy ma być gotowy jeszcze w tym roku – wynika z informacji, które przekazała nam Magdalena Kierzkowska – Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni:

Budowa Przekopu Mierzei Wiślanej jest główną częścią nowej drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską.

Fot. NDI/Besix.

Inwestycja obejmuje realizację portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, a także kanału żeglugowego ze śluzą, jej zamknięciami oraz stanowiskami oczekiwania dla statków (z obu stron), budowę nowego układu drogowego wraz z dwoma mostami obrotowymi oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą konsorcjum firm NDI/Besix.

Fot. NDI/Besix.

– Jeśli chodzi o port osłonowy to w części wschodniej trwają roboty czerpalne, wykonywany jest narzut z kamienia łamanego, układanie betonowych elementów „x-block plus” oraz wykonywanie podłoża i warstwy wyrównawczej z betonu, a także nadbudowy – wylicza Jacek Szymański, dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix. – Z kolei w części zachodniej poza analogicznymi zadaniami dodatkowo zasypywana jest grodza oraz układana jest geowłóknina separacyjna.

Powstają bramy śluzy

Nie mniej dzieje się w rejonie kanału żeglugowego, gdzie w części południowej właśnie zakończono montaż wyposażenia hydrotechnicznego, a w części północnej zrealizowano wszelkie roboty żelbetowe. Trwa jeszcze montaż elementów odbojowych i prace czerpalne. Już teraz gotowe są pochylnie dla zwierząt – po dwie na każdym brzegu, o szerokości 5 m i długości 22 m.

Fot. NDI/Besix.

W samej śluzie, która stanowi serce tej inwestycji, trwa m.in. montaż hydrotechniki oraz wykonywane są prace zarówno przy bramie północnej, jak i południowej. To kluczowa infrastruktura – dzięki niej będzie można sobie poradzić z różnicą poziomu wody w Zatoce i w Zalewie.

Poza tym cały czas prowadzone są prace związane z budową nowego układu drogowego, dzięki któremu ruch statków nie będzie paraliżował ruchu samochodów. Pomogą w tym dwa unikatowe w skali kraju mosty obrotowe. Jeden z nich, most północny, od lata ubiegłego roku jest już w użytku. Z kolei most południowy przechodzi testy mechanizmu obrotowego.

Fot. NDI/Besix.

Ścianki sztucznej wyspy na ukończeniu

– Intensywne roboty prowadzimy także w rejonie sztucznej wyspy. Zakończyliśmy prace czerpalne związane z usuwaniem namułu z wnętrza grodzy oraz z jej zasypem. Łącznie wykonano geotubę na 33 sekcjach. Poza tym wykonano kamień hydrotechniczny na zakresie pasa technicznego na 32 sekcjach, na skarpie na 29 sekcjach oraz przekrojem docelowym na 18 sekcjach – relacjonuje Jacek Szymański dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix.

Pogrążono już prawie wszystkie ścianki szczelne i wykonano zdecydowaną większość ściągów. Przypomnijmy sztuczna wyspa będzie miała 181 ha. Ma być siedliskiem ptaków, które już ją polubiły.

Fot. Kazimierz Netka.

Nieustannie wykonawcy prowadzą również prace elektryczne, teletechniczne i sanitarne. W ostatnim czasie trwał np. montaż układów przepompowni wód deszczowych w rejonie budynku Kapitanatu. Testowano też nadrzędny system sterowania NSS, integrowano system automatyki mostu północnego oraz południowego, bram śluz oraz zewnętrzne systemy instalowane na terenie przeprawy.

25 kilometrów nowej drogi

Generalny wykonawca, konsorcjum NDI/Besix, nie zamierza zwalniać tempa. W najbliższym czasie planuje m.in. zakończenie zasypywania grodzy i wykonanie nadbudowy na falochronie zachodnim oraz realizację podłoża i warstwy wyrównawczej na obu falochronach. Już wkrótce mają się też rozpocząć próby ruchowe bram w śluzie.

Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni. Autor wizualizacji: arch. Mateusz Mielewczyk.

Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 kilometrów. Sam kanał żeglugowy ma mieć kilometr długości i pięć metrów głębokości – poinformowała Magdalena Kierzkowska – Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.

Fot. Kazimierz Netka.

Zbudowanie kanału Zatoka Gdańska – Zalew Wiślany w polskiej części Mierzei Wiślanej to otwarcie na świat sporej części naszego kraju. Statki będą mogły bezpośrednio z Zalewu przepływać na Bałtyk, bez konieczności rejsów przez terytorium Federacji Rosyjskiej i przez znajdującą się na jej terenie (w Obwodzie Kaliningradzkim) Cieśninę Pilawską. W obecnych czasach, po napaści Rosji na Ukrainę, takie rejsy przez obszar należący do Rosji, byłyby utrudnione, a także bardzo niebezpieczne.

Miejsce, w którym trwa budowa przekopu niezależności od Rosji, ma znamienną nazwę: Nowy Świat.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *