Człowiek, który rozwijał elektryczną Teslę, zakłada fabrykę baterii w Polsce, w Gdańsku. Wsparcie  dla szczytu klimatycznego w Katowicach – przekuwanie strategii w czyny. Napoleon być może przyznałby za to tytuł hrabiowski…

Fot. Kazimierz Netka.

Northvolt otwiera supernowoczesną fabrykę baterii w Gdańsku.

Przełom w trosce o klimat Ziemi. Ważny etap w rozwoju elektromobilności na świecie rozwija się w Polsce. Na Żuławach w Gdańsku rusza polsko – szwedzka fabryka magazynów elektryczności…

W poniedziałek, 23 października 2018 roku, firma Northvolt ogłosiła otwarcie w Gdańsku supernowoczesnego zakładu specjalizującego się w produkcji systemów bateryjnych na skalę przemysłową. Uruchomienie w Polsce – w stolicy województwa pomorskiego wytwórni magazynów energii jest odpowiedzią na coraz większe zapotrzebowanie europejskiego rynku na kompleksowe rozwiązania zasilania bateryjnego.

Uruchomienie takiego zakładu w Gdańsku, to efekt partnerskiej współpracy firm Northvolt i South Bay Solutions (która specjalizuje się w produkcji systemów bateryjnych), Gdańska fabryka będzie wyposażona w najnowocześniejsze systemy produkcji modułów bateryjnych i rozwiązań do magazynowania energii. Przewidziane jest także centrum badawczo-rozwojowe wspierające produkcję – wynika z informacji, które przekazała nam Wioletta Kordońska – kierownik projektu w Zespole Promocji Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego.

 

Fot. Kazimierz Netka

– W minionym roku zaobserwowaliśmy gwałtowny wzrost zainteresowania kompleksowymi rozwiązaniami bateryjnymi ze strony kilku naszych kluczowych segmentów klientów. Dzięki nowej fabryce będziemy w stanie sprostać temu zapotrzebowaniu – powiedział Peter Carlsson, dyrektor generalny i współzałożyciel Northvolt, były wiceprezes Tesla Motors.

Zaszczytem dla mnie jest móc powitać wszystkich państwa na ceremonii otwarcia tego obiektu. Bardzo się cieszę. To dla mnie ważny jest fakt, że pojawili się tutaj tak wspaniali goście, władze miasta, regionu, pan marszałek i inni, którzy tutaj dzisiaj są – mówił Peter Carlsson – prezes zarządu i współzałożyciel Northvolt AB.

Historia tej podróży zaczęła się 7 lat temu, gdy pracowałem w Kalifornii w firmie, która miała wdrożyć projekt samochodu elektrycznego – powiedział Peter Carlsson – prezes zarządu i współzałożyciel Northvolt AB. Pojawiło się jednak wyzwanie techniczne, okazało się, że konieczne będzie stworzenie projektu produkcji pakietu baterii, a ja jako osoba odpowiedzialna za działalność firmy oraz za łańcuch dostaw, byłem także odpowiedzialny za znalezienie partnerów, którzy przyszliby nam z pomocą w tej sytuacji. Wszyscy tradycyjni dostawcy komponentów, czy do samochodu, czy do baterii, powiedzieli, że to wyzwanie skazane na niepowodzenie, dlatego, że absolutnie nie zmieścimy się w pół roku; potrzebne by były przynajmniej dwanaście jeśli nie 18 miesięcy. Ale pojawił się jeden człowiek; był to Adam, który pracował wtedy w fabryce maszyn w rejonie Zatoki i on powiedział do mnie: słuchaj, ja jestem gotowy, spróbujmy. Jestem gotowy spróbować i zainwestować ile trzeba, żeby wesprzeć ciebie. Zrobił to w czasie nieprzekraczającym 6 miesięcy. Zbudował zakład dostarczający kluczowe komponenty do baterii. Taki był początek; powstały trwałe relacje. Do kogo więc powinienem zadzwonić, jeśli nie do Adama, przy projekcie uprzemysłowienia naszych działań przy pomyśle wybudowania zakładu produkcyjnego za granicą? Dlatego, około roku temu usiedliśmy razem z Adamem w Sztokholmie i zaczęliśmy planować projekt, który sprawdziłby się na skalę Polski, Gdańska, projekt skrojony na miarę długofalowych relacji. Jest córką spółki Northvolt, która działania rozpoczęła 2,5 roku temu w Szwecji, a wszystko zaczęło się od rozejrzenia się wkoło i dostrzeżenia transformacji w zakresie e-mobilności, ale także dotyczącej sieci elektrycznej, generowania energii. Absolutnie potrzebne są tego typu transformacje, żeby móc sprostać wyzwaniu globalnego ocieplenia i zredukować emisję gazów cieplarnianych.

Northvolt w Europie dostrzega, że dużo jeszcze trzeba zrobić. Europa jest kontynentem najbardziej oddanym przestrzeganiom założeń traktatu paryskiego i oddanym redukcji dwutlenku węgla, określonej traktatem. Europa także może się poszczycić ogromnym sektorem przemysłu. Sam przemysł samochodowy daje zatrudnienie 13 milionom osób. Taka transformacja zachodzi, a jednocześnie Europa ma ograniczony łańcuch dostaw, który mógłby udźwignąć transformację ku elektromobilności, więc mimo inwestycji, z którymi mamy do czynienia i tutaj, i w innych miejscach w Europie, ciągle nie możemy mówić o takiej skali inwestycji, która byłaby wystarczająca do dokonania transformacji.

Fot. Kazimierz Netka

Wybraliśmy Gdańsk jako miejsce dobre dla naszego zakładu, który ma być coraz większy, z kilku powodów. Po pierwsze, ma wspaniałe położenie jeśli chodzi o logistykę: jest to miasto, mające port, infrastrukturę, jest wspaniale dostosowane do naszych potrzeb budowy klastra elektroprzemysłowego, który już zaczyna się kształtować w regionie i okolicach, ale my chcemy być częścią tej inicjatywy, chcemy współbudować ten ekosystem w regionie i w jego okolicach. Po trzecie Gdańsk jest miastem atrakcyjnym do życia, więc łatwo będzie nam pozyskać talenty nie tylko z samego regionu, ale także spoza, a być może aż z zagranicy, które umożliwią nam budowanie naprawdę mocnej pozycji firmy.

Ta hala wydaje się pusta w tej chwili, ale zapełni jest liniami produkcyjnymi, pracownikami, Z niecierpliwością oczekujemy, aż to się stanie, Na początku planujemy, do połowy 2019 roku zatrudnić 100 osób, ale ta liczba znacząco wzrośnie w kolejnych miesiącach i latach. Jeżeli jest jakaś lekcja, którą odebrałem pracując w Dolinie Krzemowej i zakładając te firmy, jest to lekcja na temat tego, co przesądza o sukcesie. Są dwa kluczowe czynniki: pierwsi to najlepsi ludzie, a drugi to praca w bardzo szybkim tempie. W tempie szybszym niż wszyscy inni, zwłaszcza, jeśli mówimy o pracy w erze transformacji. Mam nadzieję, że ten duch pracy z najlepszymi i w bardzo szybkim tempie będzie towarzyszył nam w czasie naszych przedsięwzięć w tym obiekcie.

Nasze działania odbywają się w idealnym momencie, bo w grudniu Polska, miasto Katowice będzie gospodarzem kolejnego szczytu klimatycznego. Konferencja klimatyczna będzie skupiała się na tym, żeby wdrożyć założenia traktatu paryskiego, by wspólnymi wysiłkami starać się zatrzymać globalne ocieplenie. O to chodzi również w naszym projekcje; właśnie chodzi o to by przekuwać strategię w czyny. Tym właśnie będziemy się zajmować.

W ekosystemie, o którym mówię, oprócz tego, że w Polsce, budujemy też w północnej Szwecji – tam będą powstawały ogniwa baterii, które będą trafiały do Polski, gdzie będziemy budować z nich moduły, które będą obejmowały ogniwa, różne systemy chłodzenia, grzewcze, sterownicze. Będziemy tworzyć z nich podpakiety i pakiety. Głównie skupiamy się na rozwijaniu rozwiązań do magazynowania energii – by można było wykorzystać je m.in. do zbilansowania sieci, a także myślimy o zastosowaniach przemysłowych – jednym takim obszarem są elektromaszyny kopalniane, w których zastosowanie naszych baterii pozwoli na obniżenie kosztów działalności kopalni o 30 procent dzięki wykluczeniu konieczności wentylowania tych kopalni. Poza tym myślimy o zastosowaniach w przemyśle morskim i innych zastosowaniach przemysłowych. Wiele będzie zależało od klientów i będziemy w różnych sektorach wykorzystywać nasze moduły, pakiety, konfiguracje zależnie od potrzeb.

Chcemy stać się częścią funkcjonującego łańcucha usług związanych z sektorem mechanicznym elektromechanicznym i elektronicznym. Poszukujemy nowych dostawców, który będą chcieli z nami pracować, w szybkiej pracy, z wysoką jakością i precyzją. Nasza obecność tutaj to także szansa dla dostawców.

Pracujemy bezpośrednio z producentami samochodów, nad projektowaniem ogniw. Współpraca będzie się rozwijała i projekty będą pojawiały się w kolejnych latach; one zaowocują nowymi typami modułów, jeśli będziemy się rozwijać zgodnie z naszymi nadziejami, to także w tym sektorze upatrujemy szanse. Natomiast czas dostawy rozwiązań w sektorze samochodowym jest dłuższy, bardzo restrykcyjne są też wymagania, jeśli chodzi o jakość, więc najpierw skupimy się na rozwiązaniach przemysłowych, ale jeśli będziemy się rozwijać zgodnie z oczekiwaniem i talentów jakie zaprzęgniemy w pracy to mam nadzieję, że również sektor samochodowy będzie to docelowy.

W Polsce będzie znacznie więcej niż milion samochodów elektrycznych – powiedział Peter Carlsson.

Rozwijamy się w Gdańsku w oparciu o niewielką załogę pod przywództwem Roberta Chryc-Gawrychowskiego. Skupiamy się na budowie gromadzeniu zespołu, w zakresie inżynierii mechanicznej, utrzymania. W przyszłym roku okaże się, jaki zespół talentów zbudujemy i jakie kompetencje będziemy mieli do dyspozycji. Od tego będzie zależało jak będziemy tym dalej zarządzać.

Produkowane u nas ogniwa są bardzo wysoko technologicznie rozwinięte, stosujemy nikiel, lit ogniwa są bardzo mocne zarówno ich formy cylindryczne jak i pryzmatyczne. Chcemy zapewnić ich optymalne działanie, by mogły być stosowane w różnym zakresie – mówił Peter Carlsson – prezes zarządu i współzałożyciel Northvolt AB.

 

 

Fot. Kazimierz Netka

– To jest ważny moment w życiu gospodarczym Gdańska – powiedział Mieczysław Struk – marszałek województwa pomorskiego. Dlatego, że pojawia się tutaj na mapie Gdańska firma innowacyjna bardo wysokich technologii. Dzisiaj w Europie, ale także i w Polsce, mówimy jednym tchem o konieczności ochrony naszej planety, o konieczności redukcji emisji dwutlenku węgla. Jeśli mówimy o konieczności rezygnacji z produkcji niektórych typów silników, jeśli mówimy o elektromobilności jako o ważnym celu Unii Europejskiej, to myślimy tutaj w Gdańsku o takich producentach jak Northvolt. Zabiegaliśmy o takich producentów i dziękuję bardzo nie tylko za tę decyzję o inwestowaniu tutaj w Gdańsku, ale za tę decyzje na podstawie której będziecie państwo tutaj produkować baterie i inne urządzenia służące elektromobilności w Europie i n świecie. Rozumiem, że jest to efekt docenienia tego miejsoca, docenienia Gdańska, roli blisko półmilionowego miasta, metropolii, liczącej już pnad milion mieszkańców, ale też metropolii, która ma takie atuty jak wykształceni ludzie, silny ośrodek akademicki i ogromna otwartość na inwestorów. Invest in Pomerania, nasza zależna od samorządu regionalnego instytucja jest obligowana do tego, żeby tworzyć pozytywny klimat, warunki do inwestowania w województwie pomorskim. Od roku ubiegłego, ma w portfolio ośmiu ważnych inwestorów, którzy zapewniają 1600 miejsc pracy w rejonie Gdańska i w północnej części naszego regionu. Wszystkim państwu bardzo serdecznie chcę podziękować, jeszcze raz wrócę do właścicieli, zarządzających firmą Northvolt. Bardzo dziękuję za tę decyzje o inwestycji w Gdańsku, Chciałbym zapewnić państwa, że zrobimy wszystko, żebyśmy też byli postrzegani jako dobrzy partnerzy tej inwestycji. Bo tu w Gdańsku, na władze Gdańska, regionu, ale też Agencji Rozwoju Pomorza będziecie państwo mogli zawsze liczyć. Panie i panowie, witamy w Gdańsku Velcome in our region, velcome in Gdańsk – powiedział marszałek Mieczysław Struk.

 

Fot. Kazimierz Netka

– Dziękuję bardzo panie prezesie, szanowny panie marszałku szanowni prezesi drodzy goście, przyjaciele bardzo dziękuję za przybycie na dzisiejszą uroczystość – mówił Robert Chryc-Gawrychowski – prezes zarządu Northvolt Polska. – Muszę powiedzieć, że jestem podekscytowany tą inauguracją dzisiaj – na razie w pustej hali, ale bardzo szybko zostanie wypełniona liniami produkcyjnymi oraz zdolnymi, najlepszymi ludźmi, inżynierami, projektantami. My będziemy nie tylko produkowali, ale też pracowali nad rozwiązaniami z zakresu e-magazynów energii, industrializacji procesów produkcyjnych. Ta inwestycja jest ekscytująca zarówno z mojego personalnego, osobistego punktu widzenia jak i ze względu na moją duszę przeinżynierską. Cieszę się, że robimy to w Gdańsku, cieszę się, że Northvot Poland będzie miał swą siedzibę i działalność operacyjną w moim rodzinnym mieście. Żeby tu państwa nie zanudzać, chcę powiedzieć kilka słów podziękowania dla wyjątkowych osób: dla Petera Carlssona i Adama Drewnianego, bez których nie bylibyśmy tutaj dzisiaj. Chcę podziękować partnerom i wspólnikom South Bay Solutions Gdańsk Jarosławowi Kalecińskiemu i Maciejowi Kieturakisowi. Chcę podziękować zarówno przedstawicielom rządu – pani minister Jadwidze Emilewicz – szefowej Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii jak i Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu oraz wszystkim agencjom; Invest in Pomerania, InvestGDA, panu marszałkowi, panu prezydentowi. Mogę obiecać, że nie zawiedziemy i będziemy realizowali z bezwzględną skutecznością nasz plan – zapewnił Robert Chryc-Gawrychowski – prezes zarządu Northvolt Polska.

 

Fot. Kazimierz Netka

Produkcja ogniw baterii i systemów bateryjnych w to dwa różne procesy przemysłowe. Produkcja ogniw jest bardzo energochłonnym procesem chemicznym, który firma Northvolt planuje uruchomić w Skellefteå w Szwecji pod koniec 2020 roku. Produkcja systemów bateryjnych to z kolei mechaniczny i elektromechaniczny proces montażu. Dzięki nowemu obiektowi w Gdańsku firma Northvolt wykorzysta potencjał powstającego w regionie klastra przemysłu elektrotechnicznego. Bliskość dobrze rozwiniętego ekosystemu łańcucha dostaw, rynków pracy i odbiorców końcowych w Europie odegrały równie istotną rolę w decyzji o wyborze lokalizacji.

Moduły bateryjne produkowane w Gdańsku będą składać się z obudowy mieszczącej ogniwa baterii, elektroniczny układ sterowania oraz system chłodzenia i ogrzewania. Moduły te jako całość dostarczać będą energię do produktów końcowych, takich jak zasobniki energii lub maszyny górnicze.

– Bardzo się cieszę, że kolejny inwestor dostrzegł walory i atrakcyjność Gdańska. Tym razem jest to Northvolt którego zakład będzie obejmował część produkcyjną oraz centrum badawczo-rozwojowe zajmujące się modułami bateryjnymi oraz rozwiązaniami do magazynowania energii. Bardzo ciekawy i innowacyjny projekt wspierający rozwój m.in. elektromobilności –   komentuje Prezydent Miasta Gdańsk Paweł Adamowicz.

 

Fot. Kazimierz Netka

– Cieszy nas fakt, że na mapie Gdańska pojawia się nowa firma produkcyjna z dziedziny nowoczesnych technologii z obszaru elektromobilności. Dziękujemy firmie Northvolt, że zdecydowała się na Gdańsk, dzięki temu będziemy mieli swój udział w ograniczaniu emisji CO2 – dodał Alan Aleksandrowicz – prezes Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego Sp. z o.o.

Chciałbym dwa słowa powiedzieć jak się stało, że jesteśmy dzisiaj w tym miejscu – mówił dalej Alan Aleksandrowicz – prezes Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego. Historia zaczyna się od firmy Panattoni, w której pomieszczeniach zaczyna swoją działalność ten projekt. Ponad rok temu firma Panattoni pojawiła się w Gdańsku i powiedziała, że chce uruchomić kolejne centrum przemysłowe. Za bardzo w to nie wierzyliśmy, dlatego, że tu nic nie było: drogi, mediów, wody. Przez ostatni rok mieliśmy ten projekt, pomagaliśmy firmie Panattoni i zaczęliśmy negocjować z sąsiednią gminą Pruszcz Gdański, żeby podłączyć wodę do tego kompleksu. Dzięki przychylności pani wójt, spółce wodnej z terenu Pruszcza Gdańskiego, udało się wszystko połączyć w jedną całość i kompleks zaczął rosnąć w oczach, W kilka miesięcy powstała tak hala, wkrótce powstaną następne. Dzięki bliskiej współpracy z Invest in Pomerania, która pozyskuje inwestorów, dowiedzieliśmy się że w Gdańsku być może pojawi się bardzo innowacyjny projekt wpisujący się w cały program elektromobilności w kraju. Jak wiele takich projektów spotykamy się z dużą liczbą inwestorów w ciągu roku – to są dziesiątki, setki spotkań. Mieliśmy świadomość, że być może jest to kolejny inwestor, który przyjechał, zapoznał się z tymi naszymi warunkami, ofertą i pojedzie dalej. Trzymaliśmy kciuki; bardzo chcieliśmy żeby Northvolt tutaj zawitał, ale wiemy, jak wygląda proces inwestycyjny i że wypada jedne projekt na pięć. Jest inaczej. Myślę, że to zarówno dzięki walorom i atrakcyjności, o których mówiłem na początku, ale też dzięki osobom, które z Pomorzem i z Gdańskiem są bardzo blisko związane, czyli wywodzą się z Gdańska, ich dzieci sercem w Gdańsku zawsze były, pomimo że mieszkali w Dolnie Krzemowej czy spędzili tam długi czas – myślę chociażby o Robercie. To są takie diamenty, perły o które często nie dbamy, czyli wspaniali ludzie, tak, jak Adam Drewniany co mieszkają pod różnymi szerokościami geograficznymi – nie potrafimy ich docenić. Mam nadzieję, że dzięki temu projektowi to się zmieni, że tacy ludzie jak Adam Drewniany, Peter Carlsson będą realizować jeszcze inne, ciekawe zamierzenia inwestycyjne w Polsce. My jesteśmy na pewno do do dyspozycji razem z Invest in Pomerania; z władzami regionalnymi i miejskimi będziemy was wspierać na każdym etapie tego projektu – zapewnił Alan Aleksandrowicz – prezes Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego.

 Swoją działalność fabryka w Gdańsku rozpocznie  w 2019 roku, z początkową mocą produkcyjną 10 000 modułów rocznie. W miarę jak firma będzie zwiększała produkcję ogniw bateryjnych w Szwecji,  moce produkcyjne gdańskiej fabryki będą także stopniowo rozbudowywane.

 

Fot. Kazimierz Netka

Oto kluczowe informacje o inwestycji: rozpoczęcie produkcji: 2019 rok; zdolność produkcyjna: początkowo 10 000 modułów rocznie; zatrudnienie: początkowo 100 osób.

Pojawienie się w Gdańsku firmy produkującej komponenty dla pojazdów z silnikami elektrycznymi, to również okazja n dla uczelni do nawiązania kolejnej współpracy z przemysłem.

 

Fot. Kazimierz Netka

Polska bardziej zaangażuje się w produkcję może baterii – ocenia prof. Jan Hupka z Katedry Inżynierii Procesowej i Technologii Chemicznej Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej. Nam zależy przede wszystkim uzgodnieniu możliwości wykorzystania w fabryce szwedzkiej naszych materiałów, które uzyskamy przy recyklingu baterii. W ramach projektu, realizowanego w programie e-Pionier („e-Pionier – wykorzystanie potencjału uczelni wyższych na rzecz podniesienia innowacyjności rozwiązań ICT w sektorze publicznym” ), realizatorzy projektu będą starali się sami baterie zbierać, odzyskiwać z nich wartościowe komponenty, ale potrzebny jest ktoś, kto produkuje baterie i zechce te komponenty kupić. Bardzo możliwe, że dojdzie do porozumienia w tej sprawie między Politechniką Gdańską i firma Northvolt. Na otwarciu fabryki systemów bateryjnych do pojazdów i maszyn elektrycznych i produkcji magazynów energii, znacząco skorzysta otoczenie. Przede wszystkim będzie to służyć rozwojowi elektromobilności, czyli rozbudowie transportu przyjaznego środowisku.

 

Fot. Kazimierz Netka

Generalnie, elektromobilność powinna doprowadzić przynajmniej do lokalnego zmniejszenia obciążenia środowiska, szczególnie obciążenia emisją cząstek węglowodorowych oraz sadzy, ale przede wszystkim tego co serwują silniki wysokoprężne – powiedział nam podczas uroczystości otwarcia zakładu Northvolt prof. Jan Hupka z Katedry Inżynierii Procesowej i Technologii Chemicznej Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej.

Można powiedzieć, że elektryczność miała ogromne znaczenie już za czasów… Napoleona. Aleksander Volta – wynalazca m.in. baterii – otrzymał od Napoleona Bonaparte tytuł hrabiowski – o czym przypomniał podczas uroczystości Łukasz Żelewski – prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza.

 

Fot. Kazimierz Netka

Być może, gdyby dzisiaj żył Napoleon, przydzielałby tytuły hrabiowskie za skuteczne ocalanie czystości powietrza i za ochronę klimatu Ziemi. A produkcja magazynów elektryczności będzie służyć trosce zarówno o dobrą atmosferę, jak i o sprzyjający naszemu globowi odpowiedni klimat – dzięki zmniejszaniu emisji gazów cieplarnianych, m.in. dwutlenku węgla.

 

Fot. Kazimierz Netka

W uroczystości otwarcia w Gdańsku zakładu produkcji systemów bateryjnych uczestniczyli także m.in.: Adam Drewniany – wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej Northvolt Polska; Robert Chryc- Gawrychowski – prezes zarządu Northvolt Polska; Maciej Kieturakis – członek Rady Nadzorczej Northvolt Polska; Jarosław Kaleciński – współzałożyciel South Bay Solutions Gdańsk, doradca firmy; Marcin Grzegory – dyrektor z Invest in Pomerania.

Otwarcie w Gdańsku zakładu specjalizującego się w produkcji na skale przemysłową magazynów energii, poprzedza bardzo ważne wydarzenie międzynarodowe, które odbędzie się w grudniu w Polsce – w Katowicach, Tam spotkają się przedstawiciele państw świata na kolejnym szczycie klimatycznym Ziemi – najważniejsze globalne forum poświęcone światowej polityce klimatycznej: 24. sesja Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (COP24). Przypomniał o tym podczas uroczystości w Gdańsku Peter Carlsson – prezes zarządu i współzałożyciel Northvolt AB.

Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Kazimierz Netka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *