Fot. Kazimierz Netka.
DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie
DCT Gdańsk, największy terminal kontenerowy na Morzu Bałtyckim i członek Grupy PSA, złożył zamówienie na 10 nowych półautomatycznych suwnic (ARTG) od firmy Konecranes. Terminal zobowiązał się także do modernizacji swojej obecnej floty 15 suwnic RTG Konecranes. Pozwoli to sprostać dynamicznemu rozwojowi terminala, który przyśpieszy jeszcze bardziej po otwarciu nowego nabrzeża głębokowodnego w 2024 roku – poinformowała Magdalena Jagła – Koordynator ds. Marketingu i Komunikacji w DCT Gdańsk.
Nowe zamówienie jest niezbędne ze względu na stały rozwój terminala i spodziewaną kontynuację zapotrzebowania na nowe usługi. Wzrost będzie możliwy poprzez budowę nowego, głębokowodnego Terminalu 3, którego otwarcie planowane jest na wiosnę 2024 roku. W rezultacie do 2025 r. terminal zwiększy swoje obecne zdolności przeładunkowe z 2,9 mln TEU do 4,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) rocznie.
Zarówno nowe ARTGs, jak i zmodernizowane suwnice zostaną wyposażone w najnowsze technologie ARTG firmy Konecranes. Zdalne stacje operacyjne (ROS) będą nadzorować obsługę ciężarówek; technologia optycznego rozpoznawania znaków (OCR) będzie w stanie zidentyfikować indywidualne numery kontenerów; a rozpoznawanie ciężarówek wewnętrznych/zewnętrznych będzie oparte na technologii identyfikacji radiowej (RFID), która przechwytuje inteligentne etykiety za pomocą fal radiowych.
Nowe i zmodernizowane suwnice ARTG mają wiele zalet. Zapewnią wysoką wydajność i przewidywalność operacji, a także poprawią bezpieczeństwo, ponieważ interakcja człowiek – maszyna będzie znacznie mniejsza niż w przypadku tradycyjnych, ręcznie obsługiwanych RTG. Wreszcie, inwestycja ta jest zgodna z zaangażowaniem DCT w promocję zrównoważonych działań, ponieważ obie firmy korzystają z przyjaznych dla środowiska rozwiązań.
„To bardzo ambitny projekt, kluczowy dla naszych planów rozwoju. Potrzebowaliśmy dostawcy z doświadczeniem w obsłudze zarówno ręcznych, jak i zautomatyzowanych suwnic, a także ich modernizacji i integracji z naszym wewnętrznym oprogramowaniem PSA. Zależało nam również na najbardziej zaawansowanych maszynach, które są wyposażone w inteligentne funkcje. Mamy zaufanie do propozycji technicznej Konecranes pod każdym względem” – powiedział Mustafa Dagan, Dyrektor Techniczny DCT Gdańsk.
„Ten zakup zdecydowanie przyczyni się do rozwoju i wzrostu zaawansowania technologicznego naszej firmy, a także zapewni wyższą wydajność i bezpieczeństwo zarówno naszym pracownikom, jak i klientom. Jestem pewien, że pomoże nam to szybciej i skuteczniej ruszyć z naszymi nowymi ambitnymi projektami w najbliższej przyszłości. Nasza współpraca z firmą Konecranes odzwierciedla również nasze wspólne zaangażowanie w zrównoważone działania i inwestycje, świadcząc usługi o niskim śladzie węglowym, zarówno na etapie budowy, jak i wdrażania nowego sprzętu” – powiedział Charles Baker, Dyrektor Generalny DCT Gdańsk.
Roman Ivanov, Sales Manager EMEA, Konecranes, Port Solutions, powiedział: „Jesteśmy bardzo dumni, że DCT Gdańsk wybrało nas do tej ważnej modernizacji. Jesteśmy pewni, że możemy ją zrealizować, ponieważ mamy udokumentowane doświadczenie w dostarczaniu suwnic ARTG i posiadamy referencje od wielu klientów.”
O DCT Gdańsk:
DCT Gdańsk został uruchomiony w 2007 r. i posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie.
Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, umożliwiając obsługę 4 statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata.
W 2021 r. DCT Gdańsk przeładował ponad 2,09 mln TEU. W dniu 8 kwietnia 2021 r. osiągnął 15 mln TEU, co stanowi całkowitą przepustowość obsługiwaną od początku istnienia terminalu.
We wrześniu 2022 r. DCT Gdańsk rozpocznie budowę głębokowodnego Terminala nr 3 (T3)
o długości 717m i głębokości 17,5m. W jego ramach powstanie także plac o powierzchni 36,5 ha. Po zakończeniu budowy DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie. Otwarcie nowego hubu dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 roku.
DCT zatrudnia ponad 1000 osób, z których ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach. Terminal ma bezpośredni i znaczący wpływ na regionalną i polską gospodarkę, generując ponad 12 miliardów złotych rocznie do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł.
DCT Gdańsk jest własnością PSA International (40%), Polskiego Funduszu Rozwoju (30%) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30%).
PSA International jest wiodącą globalną grupą portową i zaufanym partnerem operatorów towarowych na całym świecie. Flagowe obiekty PSA znajdują się w Singapurze i Antwerpii, a globalna sieć PSA obejmuje ponad 50 lokalizacji w 26 krajach świata. Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) to grupa instytucji finansowych oferujących instrumenty rozwoju dla przedsiębiorstw, samorządów i osób fizycznych, inwestujących w zrównoważony rozwój społeczno-gospodarczy. IFM Investors jest globalną firmą zarządzającą funduszami instytucjonalnymi, której aktywa na dzień 31 marca 2021 r. wynosiły 118 mld USD – poinformowała Magdalena Jagła – Koordynator ds. Marketingu i Komunikacji w DCT Gdańsk.
(K.N.)
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl