Na zdjęciu: Port Morski w Elblągu. Fot. Kazimierz Netka.
Dyskusja na temat udziału Skarbu Państwa w spółce komunalnej Morski Port Elbląg
Za nieco ponad miesiąc, 17 września 2022 roku, nastąpi oficjalne przekazanie do użytku kanału żeglugowego, wybudowanego w poprzek Mierzei Wiślanej w rejonie osiedla Nowy Świat, gmina Sztutowo. Kanał ten uniezależni Polskę i cały świat od Rosji w żegludze na Zalew Wiślany i do wielu portów położonych nad tym akwenem. Powstaną nowe, bardzo korzystne warunki do rozwoju tej części Polski: Wysoczyzny Elbląskiej, Żuław i oczywiście Zalewu Wiślanego oraz położonych nad nim miast i gmin. Niezmiernie duże znaczenie ma to dla rozwoju miasta Elbląg. W ubiegłym tygodniu, w rządzie w Warszawie zainaugurowano rozmowy na ten temat. O szczegółach poinformowała nas Joanna Urbaniak – Rzecznik Prasowy Prezydenta Elbląga:
W czwartek, 4 sierpnia br., na zaproszenie wiceministra Aktywów Państwowych Andrzeja Śliwki, Prezydent Witold Wróblewski wraz z dyrektorem Zarządu Portu Morskiego Arkadiuszem Zglińskim uczestniczyli w spotkaniu dot. przyszłości elbląskiego portu. Spotkanie, które odbyło się w bardzo dobrej atmosferze, rozpoczęło oficjalne rozmowy na temat dalszego rozwoju elbląskiego portu, w kontekście kończącej się budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną i ewentualnego udziału Skarbu Państwa w spółce komunalnej. W spotkaniu uczestniczyli również przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury oraz Poseł na Sejm RP Leonard Krasulski – poinformowała Joanna Urbaniak – Rzecznik Prasowy Prezydenta Elbląga.
Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni. Autor wizualizacji: arch. Mateusz Mielewczyk.
Budowa drogi wodnej łączącej Elbląg z Bałtykiem składa się z trzech części:
Etap pierwszy, obejmujący prace na Zatoce Gdańskiej, Mierzei Wiślanej i Zalewie Wiślanym – to głównie budowa kanału żeglugowego w poprzek Mierzei w rejonie osiedla Nowy Świat w gminie Sztutowo, a także budowa Wyspy Estyjskiej. Realizator: konsorcjum firm NDI/Besix:
Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni. Autor wizualizacji: arch. Mateusz Mielewczyk.
Drugi etap tworzenia drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską obejmuje obudowę brzegów rzeki Elbląg, przebudowę kolizji teletechnicznych oraz energetycznych, a także wykonanie odcinka drogi powiatowej i mostu obrotowego nad rzeką Elbląg Wykonawcą drugiego etapu jest firma Budimex S.A.
Trzeci etap – pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym – realizowany przez konsorcjum: NDI S.A. (Lider konsorcjum), NDI Sopot S.A. (Partner konsorcjum), Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. (Partner konsorcjum).
Fot. Kazimierz Netka.
Finał najważniejszej części I etapu, czyli oddanie do użytku kanału żeglugowego budowanego w poprzek Mierzei Wiślanej, zaplanowano na 17 września 2022 roku.
Po zakończeniu całości prac, nowa, ok. 25-kilometrowa droga wodna umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m – wynika z wiadomości, które przekazała nam Magdalena Kierzkowska – Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl