
Na zdjęciu: przygotowania do zakopywania gazociągu na Żuławach. Fot. Kazimierz Netka.
Zleceniobiorcami zostali producenci rur i armatury oraz wykonawcy usług budowlanych i nadzoru wyłącznie z Polski
Polska zbuduje na Zatoce Gdańskiej drugi port do importu gazu skroplonego (LNG – Liquefied Natural Gas). Pierwszym takim obiektem jest Terminal LNG w Świnoujściu.
Gdański terminal FSRU będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego prowadzącego do gdańskiego portu, w odległości ok. 3 km od linii stałego lądu. Do specjalnie zbudowanego nabrzeża będzie zacumowana na stałe jednostka regazyfikująca (FSRU – ang. Floating Storage Regasification Unit), czyli statek przystosowany do procesowego składowania gazu w formie skroplonej (LNG) odbieranego z metanowców i zmiany jego stanu skupienia z ciekłego na gazowy, a następnie jego przesył. Po przesłaniu na ląd gaz popłynie w kierunku centralnej Polski nowymi gazociągami wybudowanymi w ramach części lądowej Programu.
GAZ-SYSTEM podpisał umowę pożyczki z Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK) na kwotę 2,2 mld zł. Pożyczka na budowę infrastruktury gazu ziemnego jest finansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Środki z KPO zostaną przeznaczone na rozbudowę strategicznej infrastruktury przesyłowej w Polsce, co przyczyni się do dalszego zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz wpłynie na dywersyfikację dostaw gazu do Unii Europejskiej – poinformowała Iwona Dominiak – rzecznik prasowy GAZ-SYSTEM. Oto ciąg dalszy:
Pożyczka przeznaczona jest na finansowanie budowy części lądowej Programu FSRU, czyli około 250 km sieci przesyłowej pomiędzy Gdańskiem a Gustorzynem. Po zakończeniu prac nowo wybudowana infrastruktura będzie miała zdolność przesyłu gazu na poziomie 1 320 000 m3/h.
– Kwietniowa awaria w dostawach prądu na Półwyspie Iberyjskim pokazała, że państwo musi być odporne na zakłócenia w zasilaniu odbiorców i zapewnić miks energetyczny, składający się z alternatywnych, współistniejących źródeł energii. Budowa Terminala FSRU przez GAZ-SYSTEM zwiększy bezpieczeństwo dostaw do Polski gazu ziemnego, niskoemisyjnego źródła energii, niezbędnego do stabilizacji pracy systemu elektroenergetycznego i zapewnienia odpowiednich mocy na rynku energii. To działania, które mają także wymierny i pozytywny wpływ na rozwój krajowej gospodarki – wspierają sektor energetyczny, tworzą miejsca pracy oraz zwiększają atrakcyjność inwestycyjną regionów – powiedział Wojciech Wochna – pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.
– Wsparcie finansowe dla realizacji części lądowej FSRU z Funduszy Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy umożliwi Spółce elastyczne i efektywne zarządzanie inwestycją, która ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Zrealizowane oraz aktualnie prowadzone inwestycje infrastrukturalne Spółki wzmacniają pozycję Polski na regionalnym rynku gazu, a jednocześnie potwierdzają strategiczne znaczenie dążenia do niezależności energetycznej – powiedział Sławomir Hinc – prezes zarządu GAZ-SYSTEM.
Na zdjęciu: ba budowie przewiertu pod dnem Wisły w gminie Kwidzyn, w relacji: Powiśle – Pomezania – Kociewie, gmina Gniew. Fot. Kazimierz Netka.
– Preferencyjne warunki pożyczki – stałe oprocentowanie 0,5 proc. oraz możliwość finansowania do 100 proc. nakładów inwestycyjnych przedsięwzięcia netto, niewątpliwie wpłyną pozytywnie na realizację tej wyczekiwanej inwestycji. Należy także podkreślić, że jej ukończenie nie tylko przyczyni się do wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski, ale także przyniesie korzyści lokalnym społecznościom między innymi dzięki regularnie odprowadzanym do ich budżetów podatkom od nieruchomości. Tego typu mobilizacja kapitału jest elementem wizji BGK jako polskiego banku rozwoju – podkreśliła prof. Marta Postuła – pierwsza wiceprezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego.
Źródło ilustracji: GAZ-SYSTEM.
W ramach części lądowej projektu FSRU powstanie gazociąg Gdańsk – Gustorzyn, realizowany w podziale na odcinki:
▪ odcinek przyłączeniowy FSRU, prowadzący od suchego spawu (tj. pierwszego łączenia rur na lądzie) do stacji pomiarowej wraz z gazociągiem Kolnik – Gdańsk o długości ok. 34 km (POM1),
▪ odcinek Gardeja – Kolnik o długości ok. 88 km (POM2),
▪ odcinek Gustorzyn – Gardeja o długości ok. 128 km (POM3).
GAZ-SYSTEM uzyskał możliwość finansowania Programu FSRU ze środków UE, ponieważ w ramach Krajowego Planu Odbudowy został uwzględniony rozdział REPowerEU, czyli instrument szybkiego uniezależnienia Europy do roku 2030 od rosyjskich paliw kopalnych i przyspieszenia transformacji energetycznej. Reformy REPowerEU mają na celu m.in. zwiększanie efektywności energetycznej i eliminowanie barier rozwoju OZE, w co wpisuje się projekt budowy części lądowej FSRU.
Więcej informacji o KPO można znaleźć na stronie internetowej: Krajowy Plan Odbudowy – Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
***
Program FSRU jest ważnym elementem polskiej i europejskiej polityki zapewnienia stabilności rozwoju gospodarczego. Stanowi również odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie wewnętrznego rynku i regionu Europy Środkowo-Wschodniej na gaz ziemny. Powstanie pływającego terminala LNG w Zatoce Gdańskiej, obok istniejącego Terminala LNG w Świnoujściu i gazociągu Baltic Pipe, domyka koncepcję tzw. Bramy Północnej, której celem było zapewnienie dostępu do nowych źródeł i kierunków dostaw gazu ziemnego do Polski.
Program FSRU stanowi złożone przedsięwzięcie inwestycyjne, obejmujące kilka elementów, które spółka musi zrealizować równolegle, zapewniając pełną gotowość ich pracy i integrację z krajowym systemem przesyłowym na moment uruchomienia terminala FSRU. W 2024 roku GAZ-SYSTEM podpisał łącznie 28 umów na dostawy i usługi, niezbędne do wybudowania 250 km gazociągów od Gdańska do Gustorzyna. Zleceniobiorcami zostali producenci rur i armatury oraz wykonawcy usług budowlanych i nadzoru wyłącznie z Polski, według miejsca zarejestrowania działalności gospodarczej. Łączna wartość udzielonych zamówień, które trafiły do polskich firm w tej części inwestycji FSRU wynosi ok. 1,8 mld złotych.
Obecnie infrastruktura przesyłowa zarówno w części morskiej, jak i lądowej inwestycji jest w fazie realizacji. Rozpoczęła się także budowa jednostki pływającej FSRU – napisała Iwona Dominiak – rzecznik prasowy GAZ-SYSTEM.
(K.N.)
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl