Fot. Kazimierz Netka.
Mosty, zaufanie i współpraca – to klucz do sukcesu miasta
Gdańsk buduje przeprawy. Coraz wygodniej jest dotrzeć w różne części miasta. Przypomnijmy kilka: kładka podnoszona nad Motławą, prowadząca na Wyspę Ołowiankę; kładka obrotowa na Wysp Spichrzów – to nowoczesne przeprawy przez rzeki w centrum Gdańska, umożliwiające bezkolizyjną żeglugę z komunikacją na lądzie. Jest też trzecia taka przeprawa w Śródmieściu, zrekonstruowana. To Most Stągiewny. Uroczystość oddania do użytku tego fragmentu ulicy odbyła się 3 sierpnia 2022 roku. Na razie nie będzie ten most podnoszony.
Fot. Kazimierz Netka.
Ceremonia symbolicznego (odnowiony most był dostępny już wcześniej) przekazania przeprawy Stągiewnej do użytku, odbyła się 3 sierpnia 2022 roku, o godzinie 14. Uroczystość prowadził red. Sławomir Siezieniewski.
Fot. Kazimierz Netka.
W cieniu Stągwi Mlecznych, przy temperaturze powietrza około plus 30 stopni Celsjusza, w miejscu uroczystości zgromadził się tłum ludzi; grała orkiestra, transparenty z napisem: Granaria, przyciągały uwagę turystów i stałych mieszkańców Gdańska. Honorowymi gośćmi ceremonii byli m.in.: Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Gdańska, Wojciech Ciurzyński – prezes Granarii, Rudi op ‘t Roodt – prezes firmy Immobel, Piotr Grzelak – wiceprezydent Gdańska. Powitano również byłych wiceprezydentów Gdańska: Wiesława Bielawskiego i Andrzeja Bojanowskiego, a także Angelikę Cieślowską – prezes Doraco, Wojciecha Cichowskiego – prezesa Bauhaus, reprezentantów firmy Vistal w Gdyni, a także Marynarki Wojennej RP i Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Fot. Kazimierz Netka.
– Chciałbym powiedzieć, że realizujemy marzenia, które miał nieżyjący już pan prezydent Paweł Adamowicz i jego dwóch zastępców: pan prezydent Wiesław Bielawski i pan prezydent Andrzej Bojanowski, którzy są dziś z nami – powiedział Wojciech Ciurzyński – prezes Granarii:
Fot. Kazimierz Netka.
– Oczywiście, z kontynuacją wspaniałej dwójki prezydentów: pani prezydent Aleksandry Dulkiewicz i jej zastępcy pana prezydenta Piotra Grzelaka.
Nasza budowa mimo tych wszystkich problemów idzie zgodnie z planem, nie ma żadnych przestojów. Firmy, mimo podwyżki cen materiałów nie zeszły z budowy; mieliśmy pieniądze, żeby im dopłacić. Wszyscy pracują i budowa zostanie zakończona w terminie, czyli na koniec przyszłego roku
Cieszymy się, bo na tej budowie w tej chwili powstaje jakby nowe centrum Gdańska. Wszystkim życzę dzisiaj świętowania naszego wspaniałego sukcesu, jakim była realizacja w krótkim czasie Mostu Stągiewnego – mówił Wojciech Ciurzyński – prezes Granarii.
Inwestycja jest bowiem niezwykła. Jej realizacja odbywa się w ramach partnerstwa publiczno – prywatnego (PPP).
Fot. Kazimierz Netka.
O szczegółach poinformowała nas Joanna Bieganowska z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku:
Most Stągiewny został oficjalnie otwarty
Most Stągiewny przeszedł gruntowny remont i dla ułatwienia przepływu małej floty został przekształcony w most zwodzony. Ta przebudowa to jeden z ostatnich etapów Partnerstwa Prywatno-Publicznego na Wyspie Spichrzów.
W środę, 3 sierpnia nastąpiło jego oficjalne otwarcie, w którym uczestniczyła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, Wojciech Ciurzyński z Granarii oraz Rudi op ‘t Roodt z firmy Immobel.
Fot. Kazimierz Netka.
– Wiele lat temu podjęliśmy wspólnie z Granarią wyzwanie, jakim jest PPP. Kiedy pytamy, gdzie jest dzisiaj w Gdańsku najfajniej, wiele osób mówi, że Wyspa Spichrzów to miejsce, które tętni życiem. Partnerstwo Publiczno-Prywatne w bardzo dużym stopniu oddaje dewizę naszego miasta Nec Temere Nec Temide – Odważnie, ale z rozwagą – mówiła podczas uroczystości prezydent Aleksandra Dulkiewicz. – Te inwestycje służą nam wszystkim. Niezależnie od tego, czy odwiedzamy lokale gastronomiczne lub inne miejsca na Wyspie Spichrzów, to korzystamy z przebudowanego skrzyżowania Chmielnej z Podwalem Przedmiejskim, obrotowej kładki, czy wreszcie z Mostu Stągiewnego, który dzisiaj otwieramy. Kolejnym z celów publicznych jest rozbudowanie Mariny Gdańskiej. Czeka nas także zmiana nawierzchni na Długim Pobrzeżu – dodała prezydent Gdańska.
Fot. Kazimierz Netka.
Most Stągiewny
Przygotowania do modernizacji Mostu Stągiewnego rozpoczęły się wiosną ubiegłego roku. Przeniesiono wówczas pod wodę wiele instalacji, m.in.: gazową, c.o. i teletechniczną, które wcześniej były poprowadzone pod stałym przęsłem mostu.
Fot. Kazimierz Netka.
Most był przywieziony w trzech częściach. Do jego złożenia użyto jednego z największych dźwigów lądowych o udźwigu 500 ton. Wyglądem przypomina most Schwedlera, który łączył brzegi Motławy w latach 1883 – 1926. W obecnej konstrukcji wykorzystano istniejące przyczółki i dawną komorę maszynową. Równolegle ze zwodzoną przeprawą powstała nowa marina na 60 miejsc.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne
Fot. Kazimierz Netka.
W 2015 roku miasto zawarło z konsorcjum Granaria umowę partnerstwa publiczno-prywatnego pn. „Zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku”. Przebudowa Mostu Stągiewnego jest jednym z ostatnich zobowiązań, jakich podjęła się Granaria w umowie z miastem. Do zakończenia pozostaje tylko rozpoczęta w lutym modernizacja Rybackiego i Długiego Pobrzeża. Prace dotyczą kompleksowej wymiany nawierzchni. Nowa nawierzchnia będzie przyjazna dla pieszych, antypoślizgowa. Położony zostanie duży granit o wymiarach 50×100 cm. Tam, gdzie nawierzchnia podchodzi pod budynki, położona będzie kostka. Mimo trwających prac, przez cały czas zapewniona jest możliwość poruszania się pieszych w tej okolicy. Do zakończenia części komercyjnej pozostał drugi etap zabudowy, w którym powstaje 500 mieszkań, tyle samo miejsc garażowych oraz hotel Motel One. Planowane zakończenie – koniec 2023 roku. Przekazywanie do użytkowania nastąpi w pierwszej połowie 2024 roku – poinformowała Joanna Bieganowska z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
– Przyznam się, że trochę jestem zaskoczony, że zostałem wywołany do głosu, dlatego, że trudno przemawiać po szefowej i po panu prezesie – powiedział Piotr Grzelak – zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji:
Fot. Kazimierz Netka.
– Ale jeden taki element może bardziej metafizyczny: otwieramy most; most symbolizuje dwa tematy: współpracę ale też zaufanie, i też sposób myślenia o Gdańsku. W Gdańsku myślimy o zaufaniu i o współpracy. Dzięki temu Gdańsk się zmienia, dzięki temu wykorzystujemy potencjał, który w Gdańsku jest, dzięki temu otwierają się nowe przestrzenie dla mieszkańców i dla turystów, którzy tutaj tak tłumnie przyjeżdżają. Serdecznie dziękuję wszystkim współpracownikom, którzy rozumieją znacznie tych słów: zaufanie i współpraca – to klucz do sukcesu miasta. Dziękuję bardzo.
O społecznym znaczeniu mostów mówił też gość honorowy uroczystości, Rudi op ‘t Roodt z firmy Immobel:
Fot. Kazimierz Netka.
Warto wspomnieć o innych gdańskich mostach, wybudowanych w ostatnich latach. Mostem podnoszonym zastąpiono przeprawę pontonową przez Martwą Wisłę do Sobieszewa. Most podnoszony odnowiono też w Przegalinie, a dokonał tego Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Nowy most kolejowy PKP wybudowano w Gdańsku Przeróbce, przez Martwą Wisłę (obok mostu wantowego) i dzięki temu Morski Port Gdańsk uzyskał bardzo wydajne połączenie kolejowe z centrum kraju, służące głównie przewozowi towarów. Unikatową przeprawą, bo pod dnem Martwej Wisły, jest tunel między ulicami Ku Ujściu i Marynarki Polskiej.
Na tym nie koniec. Są przeprawy do unowocześnienia, na przykład most przez Martwą Wisłę: Dolne Miasto – Długie Ogrody – Przeróbka.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl