Gdańsk Oliwa uzyska lepsze skomunikowanie z wyższym, polodowcowym „piętrem“ – z Gdańskiem Osową. Pachołek jest na przeszkodzie, ale jakoś uda się go ominąć. W przyszłości prawdopodobnie ta góra zostanie przedziurawiona

Fot. Kazimierz Netka.

Podpisano umowę na projekt buspasa i drogi dla rowerów wzdłuż ulicy Spacerowej

Fot. Kazimierz Netka.

Gdańsk – stolica Żuław, składa się z dwóch głównych części. Pierwsza to tzw. taras dolny z Żuławami właśnie, położonymi niedużo nad poziom morza, a miejscami nawet poniżej lustra wody w Bałtyku. Druga część to Gdańskie Wyżyny – czyli polodowcowe wzgórza. Na dolnym tarasie znajduje sie Gdańsk Oliwa. Niedaleko, ale znacznie wyżej jest osiedle Gdańsk Osowa, zbudowane na Gdańskich Wyżynach. Osowa oddzielona jest od Oliwy obwodnicą.

Najważniejszym łącznikiem komunikacyjnym pomiędzy Osową i Oliwą jest ulica Spacerowa, przebiegająca m.in. obok Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego i wysokiego na około 100 metrów ponad poziom morza wzgórza Pachołek, będącego częścią polodowcowej moreny czołowej, usypanej przez lądolód około 10 – 15 tysięcy lat temu. Lodowiec się stopił wskutek ocieplenia, a trudny do podróżowania teren między dolnym i górnym tarasem Gdańska, pozostał.

Na ulicy Spacerowej często tworzą się korki komunikacyjne, zwłaszcza w godzinach szczytu ruchu samochodów. Żeby tę sytuacje poprawić, Miasto Gdańsk podjęło konkretne przedsięwzięcia. Jakie? O tym poinformowano 28 kwietni 2025 roku podczas konferencji prasowej, w której uczestniczyli m.in. Piotr Grzelak – zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki; Krzysztof Małkowski – dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska; Piotr Urbański – prezes zarządu firmy Highway; Małgorzata Polan – dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych; Łukasz Bejm – radny Miasta Gdańska; Marcin Makowski – radny Miasta Gdańska.

Fot. Kazimierz Netka.

Konferencję prowadziła Joanna Bieganowska z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Oto nagranie (do pobrania) wypowiedzi uczestników konferencji:

Nagranie wypowiedzi z konferencji buspas Spacerowa

Źródło nagrania: Kazimierz Netka.

Szczegółowe wiadomości z przebiegu konferencji przekazała nam również Joanna Bieganowska z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku:

Ulica Spacerowa z buspasem i nową drogą rowerową – podpisanie umowy na projekt

Usprawnienie komunikacji autobusowej między Osową a Oliwą, więcej kursów w godzinach szczytu oraz wygodne połączenia rowerowe – to główne cele nowego projektu, który wkrótce stanie się rzeczywistością. W Urzędzie Miejskim w Gdańsku podpisano właśnie umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy buspasa na ulicy Spacerowej.

Dokumentację opracuje firma Highway Sp. z o.o., wybrana w postępowaniu przetargowym. Zakres projektu obejmuje budowę buspasa oraz trasy rowerowej na odcinku od skrzyżowania ul. Spacerowej z CH Auchan do skrzyżowania z ul. Opacką – o łącznej długości 5,7 km. Całość prac projektowych ma zakończyć się w lutym 2027 roku. Celem inwestycji jest skrócenie czasu przejazdu autobusów i poprawa dostępności transportu publicznego.

Nowa jakość komunikacji miejskiej

Władze Gdańska zapowiadają wyraźną poprawę jakości codziennych podróży dzięki skróceniu czasu przejazdu i zwiększeniu częstotliwości kursów autobusów.

– Naszym głównym celem przy realizacji buspasa na ul. Spacerowej jest skrócenie czasu przejazdu komunikacją miejską – nawet o 16 minut w porannym szczycie w kierunku Oliwy – mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki:

Fot. Kazimierz Netka.

– To realna oszczędność, blisko 2,5 godziny tygodniowo, którą mieszkanki i mieszkańcy Gdańska, szczególnie z Osowy, będą mogli przeznaczyć na swoje sprawy, zamiast na stanie w korkach. Dzięki nowej infrastrukturze zwiększymy częstotliwość kursowania autobusów – takich jak linie 169, 171 czy 179 – i wydłużymy ich trasy aż do Przymorza SKM. Projekt uwzględnia również głosy mieszkanek i mieszkańców Oliwy – na ich wniosek przeanalizujemy możliwość zawężenia przekroju drogi w dolnym odcinku, co będzie pierwszym etapem prac projektowych.

Dwa warianty – jedna wizja

Projektanci przygotują dwa warianty rozwiązań. Pierwszy zakłada przekrój 2×2, czyli po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z zewnętrznymi pasami przeznaczonymi na buspasy. Drugi wariant obejmuje układ 1×2+1 na dolnym odcinku (jeden pas w kierunku Oliwy w formie buspasa) oraz 2×2 na odcinku od Leśniczówki Rynarzewo do Węzła Wysoka. W obu wariantach przewidziano także budowę drogi rowerowej.

– Podpisana dziś umowa to pierwszy krok do długo oczekiwanej modernizacji ul. Spacerowej. Wykonawca rozpocznie prace od przygotowania dwuwariantowej koncepcji – mówił Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska:

Fot. Kazimierz Netka.

– W obu przypadkach planowana jest również nowa infrastruktura rowerowa. Po wyborze najlepszego rozwiązania opracowana zostanie kompletna dokumentacja projektowa, włącznie z uzyskaniem niezbędnych decyzji i zezwoleń. Cały proces potrwa 91 tygodni i otwiera drogę do znaczącej poprawy komunikacji między górnym tarasem a dolną częścią Gdańska.

Po opracowaniu koncepcji nastąpi wybór jednego z wariantów, który stanie się podstawą do przygotowania kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z pozyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych. Koszt realizacji umowy wynosi ponad 2,5 mln zł.

– Po raz kolejny z dumą podejmujemy się ambitnego wyzwania – zaprojektowania buspasa w wymagającym obszarze miejskim, sąsiadującym z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym – mówi Piotr Urbański, prezes zarządu firmy Highway:

Fot. Kazimierz Netka.

– Mamy duże doświadczenie w projektowaniu, również dla Gdańska, gdzie obecnie finalizujemy jedno z kluczowych zadań – projekt Nowej Politechnicznej.

Źródła finansowania – fundusze UE i budżet miasta

Budowa buspasa została wyceniona na około 97 milionów złotych. Gdańsk planuje pozyskać na ten cel 38 milionów złotych z Funduszy Europejskich dla Pomorza. Pozostała część środków, czyli 59 milionów złotych, zostanie sfinansowana z budżetu miasta. Wniosek o dofinansowanie inwestycji zostanie złożony w IV kwartale 2026 roku po ogłoszeniu naboru przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

– W ramach przygotowań do realizacji buspasa na ul. Spacerowej złożyliśmy kartę projektu do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021–2027”, w obszarze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych – mówi Małgorzata Polan, dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych:

Fot. Kazimierz Netka.

– Szacunkowy koszt inwestycji to około 97 milionów złotych, z czego 30% chcemy pozyskać w formie dofinansowania unijnego, a pozostałe środki zostaną zabezpieczone z budżetu miasta. Aplikację o dofinansowanie planujemy złożyć niezwłocznie po ogłoszeniu naboru przez Urząd Marszałkowski.

Głos mieszkańców w radzie miasta

O potrzebie inwestycji i oczekiwaniach mieszkańców mówili także radni, którzy podkreślali problemy komunikacyjne w tej części miasta i konieczność poprawy infrastruktury.

– Przez całą kadencję nie było tygodnia, byśmy jako radni nie słyszeli od mieszkańców o problemach na ul. Spacerowej i trudnościach w dojeździe do Oliwy. Dziś podpisujemy umowę na realizację inwestycji, która może realnie odmienić codzienne życie tysięcy gdańszczanek i gdańszczan – mówił Łukasz Bejm, radny Miasta Gdańska:

Fot. Kazimierz Netka.

– Nowy buspas to nie tylko szybszy transport publiczny, ale także lepsza infrastruktura rowerowa, która – mamy nadzieję – zachęci do częstszego korzystania z jednośladów. To ważny krok w stronę nowoczesnej, sprawnej i zielonej mobilności w naszym mieście.

– Budowa buspasa na ulicy Spacerowej to ważny element konsekwentnej polityki miasta w zakresie komunikacji miejskiej. Jako radni kierujemy się piramidą mobilności, którą przedstawiło nam miasto: w pierwszej kolejności stawiamy na transport publiczny, następnie na mobilność rowerową, a dopiero później na transport samochodowy. To podejście znajduje odzwierciedlenie w realizowanych inwestycjach – mówił Marcin Makowski, radny Miasta Gdańska:

Fot. Kazimierz Netka.

–  W zeszłym tygodniu ogłosiliśmy projekt budowy nowej zajezdni tramwajowej. Dziś mówimy o kontynuacji tych działań i realizacji kolejnych projektów, które – po konsultacjach z mieszkańcami – uzyskały nasze poparcie.

Fot. Kazimierz Netka.

Podczas konferencji prasowej poruszono również znaczenie wzgórza Pachołek, które jest przeszkodą na tej trasie i trzeba je omijać. Już wiele lat temu powstał pomysł wykonania tunelu pod tym wzniesieniem. Niestety, nieprędko uda się to zamierzenie zrealizować. Brakuje bowiem pieniędzy.

Poinformowano też, że projekt budowy buspasa i drogi dla rowerów przewiduje wycinkę około 2000 drzew.

Kazimierz Netka

Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *