Fot. Kazimierz Netka
Era unikatowej komunikacji zaczęła się w województwie pomorskim. Zamiast paliw płynnych z rafinerii, będzie gaz; też stamtąd…
Wodór zrewolucjonizuje naszą przyszłość. Być może będzie tak powszechnie stosowany do napędu pojazdów, że zrezygnujemy z aut na benzynę i ropę. Liderem we wdrażaniu wodorowego napędu w pojazdach komunikacji zbiorowej może stać się Gdynia. We wtorek, 3 kwietnia 2018 roku, prezydent tego miasta: Wojciech Szczurek oraz prezes Grupy Lotos (produkującej wodór): Mateusz A. Bonca podpisali list intencyjny dotyczący współdziałania w osiągnięciu tego celu.
Fot. Kazimierz Netka
Współpraca ma przynieść duże korzyści obydwu stronom. Grupa Lotos planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania wodoru. Potrzebuje jednak odbiorców tego gazu. Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni, może być pierwszym nabywcą uszlachetnionego wodoru, wyprodukowanego w gdańskiej rafinerii należącej do Grupy Lotos. Dlaczego Gdyni zależy na takiej współpracy?
Fot. Kazimierz Netka
– Ekologiczny, niskoemisyjny transport to od lat nasza wizytówka – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. – Osiągnięte sukcesy to jednak dla nas za mało, chcemy się dalej rozwijać. Niebawem będziemy testować autobusy bezemisyjne z innowacyjnym napędem elektrycznym na wymienne ogniwa wodorowe. Technologie przyszłości, z wykorzystaniem jako paliwa właśnie wodoru, będą też tematem odbywającej się w czerwcu w Gdyni konferencji. Pierwszej w Polsce poświęconej tej tematyce. Liczymy, że współpraca z Grupą Lotos umożliwi nam szersze wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań w transporcie, tak ważnych dla gdyńskiej jakości życia. Wdrożenie tej innowacyjnej technologii będzie miało niebagatelny wpływ na środowisko naturalne i szeroko rozumiane bezpieczeństwo.
Wodór będąc najpowszechniejszym pierwiastkiem w przyrodzie, jest jednocześnie jedną z kluczowych substancji wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym. Gdańska rafineria Grupy Lotos obecnie produkuje go około 13 ton w ciągu godziny, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA możliwości produkcyjne wodoru wzrosną w gdańskiej rafinerii do ponad 16,5 ton w godzinę.
Fot. Kazimierz Netka
– Projekty innowacyjne takie jak ten, to dla nas istotny element realizowanej przez firmę strategii – podkreśla Mateusz A. Bonca. – Inwestujemy w nowoczesne technologie i współpracujemy z organizacjami, które mówią tym samym językiem co my. Tak właśnie jest z Gdynią. Rozpoczynamy wspólny projekt, który jest unikatowy również w skali europejskiej.
Autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru jaką instalacje Grupy LOTOS produkują w ciągu godziny. Jeśli Gdynia zdecydowałaby się na wymianę wszystkich 92 autobusów na pojazdy wodorowe, wówczas konsumowałyby one ilość wodoru równoważną 3,5 dnia pracy instalacji wodorowych rafinerii, czyli około 1% produkcji. Wodór dla ogniw musi mieć niemal doskonałą czystość 99,999 % (czyli tzw. pięć dziewiątek). Dlatego LOTOS planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania wodoru w Gdańsku.
Fot. Kazimierz Netka
Najbardziej zaawansowane w pracach nad wykorzystaniem wodoru w transporcie są spółki transportu miejskiego. Urząd Miasta Gdyni ma zamiar stworzyć park autobusów zasilanych wodorem. Autobusy z ogniwami paliwowymi coraz częściej pojawiają się na ulicach Europy, m.in. w Londynie, Oslo, Mediolanie, Berlinie, Kolonii czy Hamburgu.
Autobusy zasilane ogniwami paliwowymi mają wiele zalet, nie emitują żadnych zanieczyszczeń i zapewniają duży komfort jazdy dzięki cichej pracy silnika. W Polsce jest obecnie trzech producentów autobusów napędzanych wodorem. Dlatego wdrożenie takiego programu w Polsce może stać się silnym bodźcem dla rozwoju naszej gospodarki.
– Grupa LOTOS prowadzi kilka projektów badawczo – rozwojowych związanych z rozwojem technologii oraz zastosowaniem wodoru – podkreśla Jarosław Kawula – wiceprezes zarządu Grupy Lotos S.A. ds. produkcji i handlu. – W ubiegłym roku z inicjatywy Grupy Lotos powstał Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Energetycznych, którego misją jest inicjowanie działań na rzecz zwiększenia znaczenia technologii wodorowych. Innym znaczącym przedsięwzięciem jest właśnie projekt HESTOR, realizowany w rafinerii od 2015 roku. W ramach tego projektu Grupa Lotos wraz z partnerami naukowymi i przemysłowymi, pracowała nad technologią magazynowania energii w postaci wodoru i wykorzystania go m.in. w procesach rafineryjnych.
***
LOTOS to polska grupa kapitałowa, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – Lotos Dynamic.
Fot. z Archiwum Grupy Lotos
Lotos to także sieć blisko 500 stacji paliw, dogodnie zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych, we wszystkich aglomeracjach i wielu miejscowościach na terenie całego kraju. Lotos, jako sprzedawca detaliczny i hurtowy, zaopatruje w paliwa blisko 1/3 polskiego rynku. Zajmuje też pozycję drugiego spedytora kolejowego w kraju. Lotos to także czołowy producent asfaltów drogowych, olejów silnikowych oraz smarów do samochodów, samolotów, pociągów, statków, a nawet pojazdów techniki wojskowej – wynika z informacji, przekazanych podczas podpisania Listu Intencyjnego w Gdyni, 3 kwietnia 2018 roku.
Nowa, dodatkowa instalacja produkcji wodoru powstała w Grupie Lotos również w ramach Projektu EFRA (czytaj więcej).
Fot. Kazimierz Netka
Warto wiedzieć, że w Pomorskiem trwają prace naukowe nad wykorzystaniem wodoru do samochodów osobowych. Prototyp takiego pojazdu zbudowano w Politechnice Gdańskiej.
Kazimierz Netka