Fot. Kazimierz Netka.
Powinniśmy częściej chwalić się udanymi projektami
Polska, 100 lat temu, dokonała czegoś niezwykłego: zaczęła budować port pełnomorski w Gdyni. Jak ważna i trafna była to decyzja – widać dzisiaj. Gdynia nadal promieniuje energią, nowoczesnością na cały kraj i jest łącznikiem Polski ze światem. Dowodem tego są najnowsze przedsięwzięcia podejmowane w tym mieście. Mówiono o tych działaniach w poniedziałek, 3 października 2022 roku, w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym, podczas konferencji prasowej. Spotkanie prowadziła Agata Grzegorczyk – rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gdyni. Katarzyna Gruszecka-Spychała – wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki; Sławomir Kalicki – konsul honorowy Republiki Malty w Polsce, prezes Inter Marine, lider merytoryczny Forum Gospodarki Morskiej oraz Maciej Bąk – wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia zaprosili do udziału w 21. Forum Gospodarki Morskiej. Szczególna uwaga poświęcona zostanie na tym Forum programowi „Miecznik”:
– Chcę zaprosić na kolejne już Forum Gospodarki Morskiej – powiedziała Katarzyna Gruszecka-Spychała – wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. – Ta gospodarka morska nawet dzisiaj w warunkach głęboko zdywersyfikowanej gospodarki Gdyni, pozostaje jednak nogą bardzo ważną, jeśli nie najważniejszą. Po drugie z uwagi na tradycje tej imprezy, która opiera się przemianom ekonomicznym, społecznym i medialnym i ciągle pozostaje niezmiernie atrakcyjna dla odbiorców, co nie jest naszym pustym przekonaniem, ale faktem, jaki jesteśmy w stanie stwierdzić, patrząc na statystyki chętnych już zgłaszających swój udział.
Forum Gospodarki Morskiej tradycyjnie odbywa się w październikowy piątek, tym razem będzie to 14 października. Tradycyjnie również zostaje imprezą otwartą i nieodpłatną. To znaczy, że zapraszamy wszystkich chętnych, którzy zainteresowani są debatami o gospodarce morskiej w ramach kilku różnych paneli, o których za chwile powie lider tego Forum pan prezes, konsul, Sławomir Kalicki. Serdecznie zachęcamy również tych, którzy nie zamierzają wziąć udziału bezpośrednio w Forum, dlatego, że tego dnia nie mogą tego zrobić albo mają jakąś inną przeszkodę ale są zainteresowani poszerzeniem pewnych wątków do tego, by za pomocą stosownego formularza na stronie internetowej zgłaszali takie zagadnienia, które ich interesują. Daje to szansę że te zagadnienia zostaną poruszone. Chciałabym też bardzo serdecznie podziękować Zarządowi Morskiego Portu Gdyni. Nie po raz pierwszy współpracujemy. W tym roku port jest naszym głównym sponsorem. To bardzo ważna w trudnych czasach finansowych pomoc, która zapewnia, że ta impreza będzie organizowana na takim poziomie jaki jej się należy.
Nowością w tym roku jest wydarzenie specjalne oprócz tych paneli, do których stali bywalcy są już przyzwyczajeni, proponujemy także wydarzenie dodatkowe czyli seminarium „Miecznik”, związane oczywiście z tematem, na który wskazuje sama nazwa. Dzień, jak zawsze, większość uczestników Forum zakończy na Gdyńskiej Wspólnej Kaczce czyli wielkim święcie branży morskiej, również imprezie niezwykle tradycyjnej.
Tych z państwa, którzy nie są zainteresowani udziałem w panelach, bo na przykład ich wiedza nie jest aż tak specjalistyczna albo ich zainteresowania nie są specjalistyczne, chcemy zachęcić do udziału w części plenarnej i jak zwykle szczegółowe panele będą poprzedzone taką częścią. Przedstawimy, zarówno rys ekonomiczny jak zawsze, jak i rys geopolityczny – myślę, że to bardzo ważne w tym roku, bo wydawało nam się, że po pandemii zapanuje jakiś spokój, ale rzeczywistość zgotowała nam przykrą niespodziankę w postaci wojny, a zatem będziemy mogli spojrzeć szerzej i okiem eksperta na to, co geopolityka oznacza dla nas w wymiarze bardziej globalnym, ale także na to, jak istotna jest dla gospodarki morskiej. Bardzo szczególnie ten wykład polecam. Wygłosi go pani doktor Małgorzata Bonikowska, w moim przekonaniu bardzo wybitna specjalistka.
Fot. Kazimierz Netka.
– Mamy w tym roku 5 paneli, tradycyjnie: porty morskie, logistyka morska, technologie morskie, zwłaszcza panel technologie morskie będzie bardzo ciekawy; będziemy mówili o nowych napędach i nowych paliwach, statkowych, okrętowych – mówił Sławomir Kalicki – konsul honorowy Republiki Malty w Polsce, prezes Inter Marine, lider merytoryczny Forum Gospodarki Morskiej. – Myślę, że temat ten bardzo dobrze się łączy z kolejnym panelem energii odnawialnych, gdzie będziemy głównie mówili o wodorze, o przyszłości energetycznej i gospodarce morskiej ale też to nas wszystkich dotyczy. Kontynuujemy, po raz drugi, będzie w tej edycji o biznesie w żeglarstwie. To jest temat wymagający kontynuowania. Polska jest znaczącym graczem w tej branży w Europie i na świecie i powinniśmy rozmawiać, ale też będziemy o produkcji jachtów i ich wpływie na środowisko, ich zapotrzebowaniach energetycznych – to aspekty, które do tej pory nie były poruszane. Jeżeli chodzi o seminarium Miecznik, tu będziemy rozmawiali jaki jest program budowy trzech fregat dla polskiej Marynarki Wojennej, jakie będą inwestycje, jakie transfery technologii będziemy mieli. W tym panelu wystąpią przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej, firmy Babcock International, Remontowa Schipbuilding, Thales, MBDA – to światowa czołówka w tej branży . Warto przyjść, uczestniczyć. Niestety nie uda się we wszystkich panelach na raz.
– Dla nas to jest jedno z wielu forów, ale jest to dla nas najważniejsze forum, dlatego, że odbywa się w Gdyni i że jest ściśle poświęcone wątkom portowym – powiedział Maciej Bąk – wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Dla nas jest to też okazja, żeby kontynuować celebrację 100. rocznicy powstania portu. To projekt niezwykle udany i chcemy o tym też mówić i przypominać. Jako Polacy, powinniśmy się chwalić udanymi projektami i tego, uważam, nam brakuje.
Tematyka jak zwykle bardzo interesująca przede wszystkim portowa, ale porty to nie tylko miejsc, gdzie są przeładunki, ale to też ważny uczestnik łańcucha logistycznego. My jesteśmy pośrednim uczestnikiem tego łańcucha. Chcemy wsłuchiwać się w głosy bezpośrednich uczestników. Tak jak pani prezydent wspomniała – zdawało się, że po kowidzie nic gorszego, bardziej przełomowego nas nie może spotkać. Niestety, mamy wojnę, która jest kolejnym game changerem i my jako porty chcemy czytać te zmiany – jakie one będą miały wpływ na przyszłość, ale także chcemy sprostać wyzwaniom dnia dzisiejszego, takim wyzwaniem jest chociażby import węgla, który jest specjalnym zadaniem, które zostało nam narzucone. To powód, by mówić, że w porty warto inwestować, a to nie dzieje się z dania na dzień, to trzeba planować bardzo wcześnie, ale to też okazja do tego, by myśleć, żeby zwiększać efektywność – nad czym stale pracujemy. Zachęcam państwa do udziału w tym panelu i we wszystkich innych panelach w całym forum. To jest niezwykle interesujące wydarzenie.
Udział w Forum Gospodarki Morskiej jest darmowy. Trzeba się zarejestrować na stronie internetowej: www.forum.gdynia.pl. Tam też znajduje się więcej wiadomości na temat Forum.
Podczas konferencji prasowej w PPNT w Gdyni przedstawiono również inne wydarzenia. Oto, co przed nami:
Kolejną już, 6. edycję programu Junior Biznes, zapowiedziały: Katarzyna Gruszecka-Spychała – wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki i Monika Antkowiak z Gdyńskiego Centrum Wspierania Przedsiębiorczości:
Fot. Kazimierz Netka.
Kpt. Maciej Sodkiewicz – organizator Zlotu jachtów z duszą „Próchno i Rdza” przedstawił szczegóły XIV już edycji tej międzynarodowej imprezy żeglarskiej:
Fot. Kazimierz Netka.
Bartosz Tobieński – kierownik Biura Promocji i Komunikacji Uniwersytetu Morskiego w Gdyni (UMG) zaprosił na 103. uroczystą inaugurację roku akademickiego na tej uczelni:
Fot. Kazimierz Netka.
Dr Monika Szyda – adiunktka w Zakładzie Zarządzania i Ekonomii na Wydziale Zarządzania i Nauk o Jakości UMG, zachęcała do udziału w Konkursie Wiedzy o Zarządzaniu i Ekonomii dla uczniów szkół średnich:
Fot. Kazimierz Netka.
Magdalena Jacoń z Fundacji Rozwoju Edukacji „Trefl” opowiedziała o ogólnopolskiej kampanii społecznej:
Fot. Kazimierz Netka.
pod hasłem „Oklaski za odblaski. Bezpieczne dzieci na drodze”.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl