Fot. Kazimierz Netka.
Port Gdańsk podsumował I półrocze 2019 roku. Pobił ubiegłoroczny rekord, osiągając 9% wzrostu w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2018 roku.
Pierwsze półrocze 2018 roku Port Gdańsk zamknął niespotykanym dotąd wynikiem – po raz pierwszy przeładował w ciągu 6 miesięcy ponad 25 mln ton towarów. W tym roku poprawił własny rekord. O szczegółach poinformowano podczas konferencji prasowej.
Fot. Kazimierz Netka
O dokonaniach największych polskich portów morskich mówili: poseł Dorota Arciszewska Mielewczyk – przewodnicząca Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej; Łukasz Greinke – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk; Adam Kłos – dyrektor ds. handlowych Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
– Niejeden kraj zazdrości nam dostępu do morza, aczkolwiek są takie które dostępu nie mają, a eksportują; wynajmują nabrzeża – mówiła podczas konferencji w Gdańsku poseł Dorota Arciszewska-Mielewczyk – przewodnicząca Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. – My staramy się wyjść naprzeciw i rozwijać gospodarkę morską. Wszystkie porty o podstawowym znaczeniu mają się czym pochwalić. To nie tylko efekt mądrości w zarządzaniu ale też podejmowaniu decyzji i walki o środki, przekonywanie do tego aby przeznaczać pieniądze na realizację projektów. To są na przykład przedsięwzięcia związane z budowaniem dostępności do portu od strony lądu i morza, bo przecież.z minister infrastruktury niedawno podpisywał umowy na miliardowe kontrakty.
Jako przewodnicząca komisji gospodarki morskiej, mam nadzieję że w sprawny sposób uda się przeprowadzić prace nad zmianami ustawy o funkcjonowaniu portów i przystani morskich. Porty są podstawowym źródłem dochodu dla budżetu państwa, nie są prywatnym folwarkiem, jak niektórym się kiedyś wydawało, ale to są bardzo poważne podmioty, które generują bardzo duży przychód do budżetu, ale żeby ta możliwość i sprawność była przez zarząd wykorzystana, to te zmiany mają pozwolić zarządom portów mieć wpływ na plany przestrzennego zagospodarowania, na wykonywanie usług poprzez swoje spółki portowe i wiele na innych zadań, które będą możliwe do wykonania przez zarząd.
Druga ustawa dotyczy budowy portów zewnętrznych. Pozwoli ona na skrócenie procesu inwestycyjnego.
Nam zależy na sprawnym funkcjonowaniu portów, toteż cała oprawa prawna zatwierdzona przez Sejm, ma w rzeczywistości sprawić, by zarządy w naszych portach mogły realizować ambitne plany. Życzę nie tylko Portowi Gdańsk ale wszystkim osobom, które z nim współpracują, powodzenia i odnoszenia sukcesów, w tym kontynuacji ambitnego porządkowania, rozbudowywania portów jak również wpływów pieniężnych do budżetu państwa – powiedziała poseł Dorota Arciszewska-Mielewczyk.
Szczegóły dotyczące osiągnięć przeładunkowych Morskiego Portu Gdańsk zawiera komunikat, który przekazała nam Agata Kupracz – rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk:
Fot. Kazimierz Netka
– 27,3 mln ton towarów – tyle przeszło przez nasze nabrzeża od początku roku. To 4% więcej niż planowaliśmy na ten okres. Udało nam się uzyskać wzrosty w praktycznie wszystkich grupach ładunkowych. Liderem po I półroczu są paliwa, które osiągnęły imponującą dynamikę wzrostu o 21,5% w stosunku do roku poprzedniego -mówił Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Bardzo dobry rezultat Port Gdańsk osiągnął w przeładunku drobnicy – to aż 11,3 mln ton, czyli o 4,2% więcej niż rok temu. Ponad 10,3 mln ton tego wyniku to towary transportowane w kontenerach. Port Gdańsk zmniejsza dystans dzielący go od Sankt Petersburga – największego obecnie portu kontenerowego na Bałtyku. Gdańskowi, który utrzymuje 2. pozycję, do rosyjskiego portu brakuje zaledwie 130 000 TEU (to mniej niż miesięczny przeładunek kontenerów w Porcie Gdańsk).
Nie tylko całe półrocze było w Porcie rekordowe – w maju i czerwcu po raz pierwszy w historii przeładunki miesięczne przekroczyły ponad 5 mln ton.
Fot. Kazimierz Netka
– Węgiel to trzecia dominująca grupa ładunkowa, która osiągnęła w tym półroczu niemal 3,5 mln ton. Widzimy także wzrost liczby zawinięć statków handlowych – było ich 1 489, czyli o 84 więcej niż rok temu – wyjaśnia Adam Kłos, Dyrektor Handlowy ZMPG.
Gdańsk notuje także wzrosty w przeładunkach z grupy RO-RO – aż o 24,3%, a przy przeładunkach drewna aż o 41,4%.
– Dynamika wzrostu przeładunków w polskich portach morskich jednoznacznie pokazuje, że należy inwestować w rozwój infrastruktury, Temu służy przygotowana przez nas specustawa o portach zewnętrznych, która przyspieszy realizację inwestycji, a to spowoduje jeszcze większy wzrost przeładunków – mówi Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Fot. Kazimierz Netka
– Po raz kolejny dziękujemy naszym Kontrahentom, którzy ciężko pracowali na ten sukces. Port Gdańsk jest obecnie 4. największym portem na Bałtyku, ale od 3. miejsca, czyli Primorska, dzielą nas zaledwie 2 mln ton. To wynik naprawdę wytężonej pracy – mówi Łukasz Greinke.
Plany rozwojowe Portu Gdańsk zakładają, że dynamika przeładunków zwiększy się w kolejnych latach jeszcze bardziej. Nie tylko za sprawą przebudowy istniejących już obszarów, ale także dzięki planom budowy Portu Centralnego. Dzięki tej inwestycji największy polski port może przeładowywać nawet 100 mln ton rocznie – czytamy w komunikacie, który przekazała nam Agata Kupracz – rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Z oceny tendencji wzrostu przeładunków w Porcie Gdańsk wynika, że w bieżącym roku port ten wejdzie do dwudziestki największych portów w Europie. Nastąpiło nieznaczne zmniejszenie przeładunków węgla w stosunku do pierwszej połowy zeszłego roku. Spowodowane to było m.in. bardzo ciepłą zimą. Prawie wszystek węgiel przeładowywany w Porcie Gdańsk, pochodzi z importu.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl