
Fot. Kazimierz Netka.
Nowa odsłona projektu Riviera Sztuki
Liczący blisko wiek gdyński modernizm inspiruje i intryguje artystów. Mieliśmy przyjemność podziwiać to w sobotę, 4 października 2025 roku w Centrum Riviera, właśnie w Gdyni.
Artyści wyszli tam z kulturą i sztuką w miejsce, dostępne dla każdego. To ma zasadnicze znaczenie dla twórców, a także dla odbiorców i właśnie tak powinna oddziaływać sztuka na społeczności, nieoddzielona od nich ścianami, kratami, biletami wstępu, strażnikami, innymi przeszkodami utrudniającymi podziwianie dzieł kreatorów. Jest to sztuka bardziej oddziałująca na odbiorców, bo udostępniana w miejscu często odwiedzanym, już od rana.
– Centrum Riviera w Gdyni wraz ze stowarzyszeniem Traffic Design ma przyjemność zaprosić na otwarcie instalacji artystycznej „Korytarza Sztuki”, które odbędzie się w sobotę, 4 października 2025 r., o godzinie 10:00 w Centrum Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego 2 w Gdyni (przestrzeń przy wejściu do hipermarketu Auchan) – napisali w zaproszeniu na to wydarzenie organizatorzy owej twórczości artystów. Oto ciąg dalszy:
Inspirowana modernizmem instalacja, przygotowana we współpracy z Traffic Design, pokazuje, że sztuka i design nie muszą być zamknięte w galeriach i mogą istnieć również w przestrzeni handlowej. Elementem instalacji jest nowa odsłona projektu Riviera Sztuki – przestrzeni wystawienniczej, w której od lat prezentowane są dzieła lokalnych artystów amatorów.
Ważnym elementem otwarcia Korytarza Sztuki będzie wykonywanie na żywo jednego z modułów instalacji. Do stworzenia unikatowego muralu artyści zaproszą również publiczność – napisały panie Alina Geniusz-Siuchnińska i Julia Lorenc z Inntu sp. z o.o. – butik komunikacyjny.
– Inicjatywa wyszła ze strony Riviery, 2 lata temu, gdy Apsys przejął zarządzanie Rivierą – mówi Michał Lech – współzałożyciel stowarzyszenia Traffic Design. Od razu zespół zarządzający Centrum Handlowym skontaktował się z nami i powiedział o swoim planie przybliżenia Riviery do reszty Gdyni, na różne sposoby, między innymi poprzez współpracę z organizacjami pozarządowymi takimi jak nasza, ale też poprzez stopniowe modernizowanie swojej warstwy wizualnej wewnętrznej, w kierunku modernizmu.
Fot. Kazimierz Netka.
Pierwszym takim działaniem, które w trochę większej skali jest podejmowane, to nasz dekoracyjny fragment korytarza, który zawiera w sobie również galerię sztuki. Jest inspirowany modernizmem, zaadaptowanym na potrzeby centrum handlowego.
– Dlaczego do modernizmu?
– Taka jest idea komunikacji Riviery aktualnie, żeby z modernizmem się łączyć na różne sposoby.
– Skąd się wziął modernizm w Gdyni? – prosimy o wyjaśnienie.
– Wydaje mi się, że kiedy Gdynia powstawała, miała być nowoczesnym miastem a modernizm był wtedy bardzo nowoczesny. Można by powiedzieć, że w Chicago powstawały pierwsze budynki modernistyczne, można wskazywać na Le Corbusiera. A w Gdyni…
W tym momencie powstaje malowany na żywo fragment naszej dekoracji ściennej. Mamy dużo elementów malowanych, stolarskich, przestrzennych i jeden fragment malarski, który będzie przeniesieniem szkicu na większą formę takiego ekspresyjnego muralu, który tworzą dwaj malarze z Gdyni.
Fot. Kazimierz Netka.
Być może to pierwszy taki mural w Gdyni, taki korytarz pierwszy.
– Mamy nadzieje, że Riviera będzie m rozochocona po tym projekcie do dalszej współpracy tego typu – powiedział Michał Lech – współzałożyciel stowarzyszenia Traffic Design.
– Kiedy wpadliście na pomysł by Riwierę powiązać z modernizmem? – zapytaliśmy panią Magdalenę Czupryńską – dyrektorkę Marketingu Centrum Riviera.
– Jesteśmy jako firma Apsys Polska zarządcą Centrum Riviera od 2 lat i od razy szukaliśmy nowego języka komunikacji z tym centrum, żeby jak najwi8ęcej osób tym centrum zainteresować. No i właśnie powiązaliśmy naszą komunikację z gdyńskim modernizmem.
Budynek wpisuje się jakby bardziej w otoczenie czyli we wzgórze w sąsiedztwie którego został posadowiony i harmonijnie do tego wzgórza nawiązuje, a mniej do architektury modernistycznej. ale już we wnętrzu takie elementy wprowadzamy.
Na razie mamy instalacje. Nasza komunikacja reklamowa też nawiązuje do sztuki modernistycznej. Myślę, że w najbliższych latach też czekają nas jakieś zmiany w przestrzeni centrum, ale na to jeszcze musimy chwilę poczekać. Wzory, elementy małej architektury będą zmieniane – powiedziała Magdalena Czupryńska – dyrektor marketingu w Centrum Riviera w Gdyni.
Fot. Kazimierz Netka.
Współzałożyciel stowarzyszenia Traffic Design, Michał Lech, mówiąc o modernizmie, wskazał na Le Corbusiera – jak nazywany bywa Charles-Édouard Jeanneret-Gris, francuski artysta i przedstawiciel modernizmu na skalę międzynarodową. A kto tworzył gdyński modernizm?
Warto więc wiedzieć, że gdyński modernizm zaczął powstawać około 100 lat temu, gdy miasto się rodziło (100-lecie nadania praw miejskich Gdynia będzie obchodziła w 2026 roku). Twórcami unikatowych obiektów, budynków o kształtach z elementami sylwetek transatlantyków, jednostek pływających, byli polscy artyści, architekci, także założyciele unikatowej kultury, którą my nazywamy Cywilizacją Ekspatriantów – Imigrantów. To kultura unikatowa na skalę świata, wziąwszy pod uwagę to co stworzyła po 10 lutego 1920 roku i kreuje do dzisiaj, czego elementem i dowodem może być również otwarta 4 października 2025 roku instalacja artystyczna „Korytarz Sztuki” w Centrum Riviera w Gdyni.
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: Pulsarowy.pl