Kanał przez Mierzeję – ratunkiem dla najbiedniejszego w Polsce regionu.
Z morza lepiej widać potrzeby tych, co mieszkają w głębi kraju? Zwiększa się szansa na otwarcie Zalewu Wiślanego dla państw członkowskich Unii Europejskiej.
To rzecz niespotykana w świecie, by państwo utrudniało rozwój jakiejś części swego terytorium. A tak się dzieje. Nie gdzieś w Afryce, w kraju rządzonym przez kacyków, ale w Europie. Konkretnie: w naszym państwie. Od ćwierci wieku ciągle jeszcze nie jesteśmy w pełni przekonani, czy otworzyć nowe możliwości czerpania większych pożytków z Zalewu Wiślanego, z portu morskiego w Elblągu, czy dać większe szanse rozwoju województwu warmińsko – mazurskiemu, jednemu z najbiedniejszych regionów w Polsce. Oczywiście, chodzi o zbudowanie kanału żeglugowego w poprzek Mierzei Wiślanej – bezpośredniego, polskiego połączenia żeglugowego Zalewu Wiślanego z Bałtykiem. Ciągle jesteśmy na łasce Rosji, władającej Cieśnina Pilawską.
Na ilustracji: Rozpatrywane miejsca budowy kanału w poprzek Mierzei Wiślanej. Źródło: Urząd Morski w Gdyni.
Oczywiście, budując kanał na przykład w Skowronach, musimy pamiętać o interesach ludzi mieszkających między tym kanałem i granicą z rosyjskim Obwodem Kaliningradzkim na Mierzei Wiślanej. Liczą się między innymi opinie obywateli Krynicy Morskiej – jednej z najbogatszych gmin miejskich. Będziemy musieli też zadośćuczynić przyrodzie.
Na szczęście, podejmowane są coraz bardziej zdecydowane kroki ku urzeczywistnieniu planów zbudowania kanału (długości około 2 km) przez Mierzeję, a na Zalewie Wiślanym – toru wodnego dla morskich statków, by mogły dopływać do portu w Elblągu. Te dążenia uzyskują coraz większe poparcie.
Czas najwyższy. Bo inne państwa w Europie są gotowe kopać kanały długości nawet kilkuset kilometrów, żeby tylko mieć jakąkolwiek wodną łączność transportową z morzami. Państwa śródlądowe niemal cuda wyprawiają, by mieć dostęp do morza. Czesi na przykład, chcą wybudować w tym celu kanał Odra – Dunaj. Da to im dostęp do mórz Czarnego i Bałtyckiego.
Na zdjęciu: Symbol konieczności wykonania kanału w Mierzei i drogi dla morskich statków przez Zalew Wiślany do Elbląga. Pomnik ten postawiono w Kątach Rybackich. Fot. Kazimierz Netka.
Polska jakby od tego morza była odcinana. A przynajmniej znaczna część naszego terytorium bywa odcinana. Ta najmniej uprzemysłowiona, czyli Warmia i Mazury. Morskość jest dużą szansą rozwoju dla tego regionu. Cóż z tego, jeśli morski port tego województwa – w Elblągu – nie ma dogodnego połączenia z Bałtykiem.
Przez lata niezbyt wyraźnie tę potrzebę dostrzegano w Warszawie. Lepiej widzą nasze lądowe potrzeby ci, co są na morzach i oceanach. A dowodem tego jest stanowisko Oddziału Pomorskiego Krajowej Izby Gospodarki Morskiej. Wielkie dzięki za to poparcie. Kanał przez Mierzeję Wiślaną może stać się ożywczym oknem na świat dla najuboższego w kraju województwa: warmińsko – mazurskiego. Tam panuje skrajna bieda.
Na zdjęciu: Obrady Krajowej Izby Gospodarki Morskiej w Elblągu. Fot. Joanna Urbaniak.
Jednym z najważniejszych ostatnio wydarzeń związanych z poparciem budowy kanału przez Mierzeję, było wyjazdowe posiedzenie w Elblągu Rady Oddziału Pomorskiego Krajowej Izby Gospodarki Morskiej (KIGM), mającej siedzibę w Gdyni.
– Rada Oddziału Pomorskiego Krajowej Izby Gospodarki Morskiej popiera budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną oraz powstanie w elbląskim porcie punktu odpraw fitosanitarnych – poinformowała nas Joanna Urbaniak – rzecznik prasowy prezydenta Elbląga, zaraz po zakończeniu obrad KIGM. – W spotkaniu oprócz członków Rady uczestniczyli wicewojewoda warmińsko – mazurski Sławomir Sadowski oraz prezydent Elbląga Witold Wróblewski.
Krajowa Izba Gospodarki Morskiej jest samorządową organizacją podmiotów gospodarczych prowadzących działalność w ramach szeroko rozumianej gospodarki morskiej. Funkcjonuje od 1999 roku i skupia około 130 członków. Jednym z nich jest Port Morski w Elblągu – informuje dalej Joanna Urbaniak – rzecznik prasowy Prezydenta Elbląga. Relacjonuje też wypowiedzi uczestników tego spotkania:
– Oddział Pomorski Krajowej Izby Gospodarki Morskiej interesuje się przede wszystkim obrotem kontenerowym w Polsce, próbami reaktywowania Wisły jako drogi wodnej oraz kwestią portu elbląskiego, jako portu wspierającego terminale trójmiejskie – podkreślali członkowie Rady.
Na zdjęciu: Obrady Krajowej Izby Gospodarki Morskiej w Elblągu. Przemawia Krzysztof Michnal – przewodniczący Rady Oddziału KIGM. Fot. Joanna Urbaniak.
Determinantem rozwoju elbląskiego portu – zdaniem uczestników posiedzenia – jest budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną oraz uruchomienie w elbląskim porcie punktu odpraw fitosanitarnych. W związku z powyższym Oddział Pomorski Krajowej Izby Gospodarki Morskiej jednogłośnie przyjął stanowiska popierające oba te przedsięwzięcia.
Na zdjęciu: Port w Tolkmicku. Po wybudowani kanału w polskiej części Mierzei, takie miasta i gminy położone na Wysoczyźnie Elbląskiej uzyskają nowy impuls do rozwoju. Fot. Kazimierz Netka.
W dokumencie w sprawie projektu „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską“ podkreślono, że „determinuje ona nie tylko właściwe wykorzystanie nowo wybudowanego terminalu przeładunkowego w porcie elbląskim, ale także rozwój gmin usytuowanych po zachodniej i południowej stronie Zalewu Wiślanego. Da też możliwość uzupełnienia sieci połączeń śródlądowych wspierających porty i terminale morskie Gdańska i Gdyni. Kanał ten pozwoli też na otwarcie Zalewu Wiślanego dla państw członkowskich Unii Europejskiej. Wdrożenie tego projektu stanowić będzie realizację nadrzędnego interesu publicznego, w skali ponadregionalnej i międzynarodowej“.
W stanowisku dotyczącym utworzenia w Porcie Morskim Elbląg kontroli fitosanitarnych członkowie Izby podkreślają natomiast, że „dla dalszego jego rozwoju konieczne jest tworzenie dogodnych warunków funkcjonowania, w tym poszerzenie zakresu wymiany handlowej o produkty rolno – spożywcze, pochodzące z jego najbliższego zaplecza. Morski Port Elbląg Sp. z o.o. dysponuje dobrą infrastrukturą przeładunkową i dużym potencjałem międzynarodowej wymiany handlowej z portami Obwodu Kaliningradzkiego. Rozszerzenie zakresu usług o kontrole fitosanitarne jest w pełni uzasadnione. Przyczyni się do aktywizacji gospodarczej miasta, nawiązania głębszej współpracy z portami Gdańska i Gdyni, wpłynie na wzrost dochodów z tytułu opłat celnych, portowych, przeładunkowych i podatków, generując wzrost zatrudnienia”.
Na zdjęciu: Obrady Krajowej Izby Gospodarki Morskiej w Elblągu. Przemawia Witold Wróblewski – prezydent Elbląga. Fot. Joanna Urbaniak.
– Chciałbym serdecznie podziękować Państwu za przyjazd do naszego miasta i za wsparcie naszych starań poprzez podjęte stanowiska. Obie te kwestie są dla nas bardzo istotne. Sprawa budowy kanału żeglugowego podnoszona jest od wielu lat i nie jest to szansa rozwoju jedynie dla Elbląga i portów nadzalewowych, ale również dla całego kraju. Aktualnie jest dobry klimat dla realizacji tej inwestycji. Jestem po spotkaniu z ministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Markiem Gróbarczykiem, który zapewnił mnie, że jest to jeden z priorytetów rządu. Mam więc nadzieję, że inwestycja ta dojdzie do skutku – powiedział prezydent Elbląga Witold Wróblewski.
Swoje wsparcie zarówno dla budowy kanału, jak i dla powstania punktu odpraw fitosanitarnych zadeklarował również wicewojewoda warmińsko – mazurski, Sławomir Sadowski.
– Trzeba przeanalizować ten temat, poszukać środków. Z naszej strony jest dobra wola. Deklaruję swoją pomoc w tym zakresie – zapewniał wicewojewoda Sławomir Sadowski.
Posiedzenie Rady Oddziału Pomorskiego Krajowej Izby Gospodarki Morskiej odbyło się w Elblągu po raz pierwszy. Termin spotkania zbiegł się z rocznicą śmierci prof. Tadeusza Jednorała. Ten ceniony hydrolog, wieloletni dyrektor Instytutu Morskiego w Gdańsku oraz autor koncepcji budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną zmarł 27 stycznia 2011 roku – przypomina Joanna Urbaniak – rzecznik prasowy Prezydenta Elbląga.
Uczestnicy wyjazdowego posiedzenia Rady Oddziału Pomorskiego Krajowej Izby Gospodarki Morskiej przyjęli dwa dokumenty: Stanowisko Pomorskiego Oddziału Regionalnego Krajowej Izby Gospodarki Morskiej w sprawie projektu „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską“ oraz Stanowisko Pomorskiego Oddziału Regionalnego Krajowej Izby Gospodarki Morskiej w sprawie utworzenia w Porcie Morskim Elbląg stanowiska kontroli fitosanitarnych.
Na zdjęciu: Obrady Krajowej Izby Gospodarki Morskiej w Elblągu. Podpisywanie dokumentów prze Krzysztofa Michnala – przewodniczącego Rady Oddziału KIGM. Fot. Joanna Urbaniak.
Jak dowiedzieliśmy się od Rafała Machowiaka – dyrektora Biura KIGM w Gdyni, dokumenty podpisały ze strony Rady KIGM Oddział Pomorski następujące osoby: Krzysztof Michnal – przewodniczący Rady Oddziału; Władysław Jaszowski – członek Rady Oddziału; Arkadiusz Zgliński – członek Rady Oddziału; Julian Skelnik – członek Rady Oddziału; Michał Pastuszko – w imieniu Andrzeja Szczerby członka Rady Oddziału. Stanowisko ma zostać przekazane panu ministrowi osobiście przy najbliższym spotkaniu – informuje dyrektor Rafał Machowiak.
Wspomniane dokumenty podpisali także Sławomir Sadowski – wicewojewoda warmińsko – mazurski oraz Witold Wróblewski – prezydent Elbląga. „Stanowiska” Rady KIGM zamieszczamy poniżej.
W najbliższym czasie, sprawa budowy kanału w poprzek Mierzei Wiślanej będzie poruszana podczas różnych spotkań. W przyszły poniedziałek, 22 lutego – w trakcie wyjazdowego posiedzenia Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, które odbędzie się w Urzędzie Morskim w Gdyni. Warto wiedzieć, że Urząd Morski w Gdyni jest głównym koordynatorem prac związanych z przygotowaniami do stworzenia bezpośredniego, polskiego połączenia żeglugowego Zalewu Wiślanego i Elbląga z Bałtykiem.
O konieczności budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną będzie mowa także podczas międzynarodowej konferencji „Transport Week. Ta tematyka jest w programie seminarium pt. „Rozwój Żeglugi Śródlądowej w Polsce”, które, w ramach Transport Week, odbędzie się 9 marca, w Sopocie, w Uniwersytecie Gdańskim.
Kazimierz Netka
Na zdjęciu: Mierzeja Wiślana – rejon, w którym może powstać kanał dla morskich statków. Fot. Kazimierz Netka.
KRAJOWA IZBA GOSPODARKI MORSKIEJ
POLISH CHAMBER OF MARITIME COMMERCE |
Pomorski Oddział Regionalny |
|
Elbląg 27 stycznia 2016
Stanowisko Pomorskiego Oddziału Regionalnego Krajowej Izby Gospodarki Morskiej
w sprawie projektu „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską“
Pomorski Oddział Regionalny Krajowej Izby Gospodarki Morskiej wyraża pełne poparcie dla realizacji projektu „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską“, który zwiększy możliwości rozwoju regionów wschodniej i północno-wschodniej części Polski zapewniając im korzyści wynikające z otwarcia w granicach państwa polskiego Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie, tym samym dając podstawy do dynamizacji, wymiany handlowej i turystyki z regionem bałtyckim.
Na zdjęciu: Morski Port Handlowy w Elblągu. Fot. Kazimierz Netka.
Porty w Elblągu i na Zalewie Wiślanym mają naturalne możliwości tworzenia sprawnego morsko – rzecznego systemu transportowego z zapleczem lądowym Polski i krajów ościennych. Połączone są bowiem systemem wodnych dróg śródlądowych: Wisłą, Kanałem Bydgoskim, Notecią, Wartą i Odrą z liczącym łącznie ok. 27 tys. km europejskim międzynarodowym systemem dróg wodnych, spajającym wszystkie ważniejsze regiony i ośrodki handlowe oraz przemysłowe. Zalew Wiślany jest częścią tego systemu (MDW E 70) i w Polsce łączy się z jeszcze dwoma szlakami międzynarodowymi (MDW E 30 i MDW E 40). Brakującym ogniwem jest połączenie z Morzem Bałtyckim i z kolejnym międzynarodowym szlakiem (MDW E 60), biegnącym wzdłuż południowych wybrzeży Morza Bałtyckiego, Północnego, aż do Atlantyku.
Na zdjęciu: Port Żeglarski w Elblągu. Wybudowano go w ramach realizacji unijnego projektu: „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej”. Fot. Kazimierz Netka.
Obecnie Zalew Wiślany ma tylko jedno bezpośrednie połączenie z Morzem Bałtyckim, przez znajdującą się po stronie rosyjskiej Cieśninę Pilawską. W latach 2006 – 2009 Rosja zdecydowanie ograniczyła ruch statków po swojej stronie Zalewu, co natychmiast negatywnie wpłynęło na sytuacje portów polskich, szczególnie Portu Morskiego w Elblągu. Ta sytuacja pokazała, że status morskich wód wewnętrznych Rzeczypospolitej Polskiej nie gwarantuje swobody żeglugi po tym akwenie.
Brak połączenia między Zalewem Wiślanym a Morzem Bałtyckim w polskiej części Zalewu powoduje, iż Polska w tym kontekście uzależniona jest od Federacji Rosyjskiej, ze wszystkim konsekwencjami tej sytuacji. Aby Polska mogła w pełni wykorzystać istniejący potencjał gospodarczy i turystyczny regionu północno – wschodniego, polska część Zalewu Wiślanego powinna posiadać swobodny, niezależny dostęp do Bałtyku.
Mimo przeciwwskazań, głównie wynikających z potrzeby chronienia wartości przyrodniczych, za budową kanału żeglugowego przemawiają względy gospodarczo – społeczne.
Na zdjęciu: Most podnoszony nad rzeką Elbląg. Tędy będą do Elbląga dopływać morskie statki. Fot. Kazimierz Netka.
Budowa kanału, stanowiącego element drogi wodnej na trasie port morski w Elblągu – Zalew Wiślany – Zatoka Gdańska, determinuje nie tylko właściwe wykorzystanie nowowybudowanego terminalu przeładunkowego w porcie elbląskim, ale także rozwój gmin usytuowanych po zachodniej i południowej stronie Zalewu Wiślanego. Da też możliwość uzupełnienia sieci połączeń śródlądowych wspierających porty i terminale morskie Gdańska i Gdyni. Kanał ten pozwoli też na otwarcie Zalewu Wiślanego dla państw członkowskich Unii Europejskiej.
Wdrożenie tego projektu stanowić będzie realizację nadrzędnego interesu publicznego, w skali ponadregionalnej i międzynarodowej.
Wobec powyższego Rada Pomorskiego Oddziału Regionalnego Krajowej Izby Gospodarki Morskiej zdecydowanie popiera projekt „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską“.
Na zdjęciu: Przystań – nabrzeże pasażerska w centrum Elbląga. Stąd odpływają statki także na Kanał Elbląski, który jest światowym unikatem. Powstanie przesmyku w poprzek Mierzei, czyli otwarcie Zalewu Wiślanego i Elbląga na Bałtyk sprawi, że biznes turystyczny zacznie się rozwijać o wiele intensywniej. Fot. Kazimierz Netka.
KRAJOWA IZBA GOSPODARKI MORSKIEJ
POLISH CHAMBER OF MARITIME COMMERCE |
Pomorski Oddział Regionalny |
Elbląg, 27 stycznia 2016
Stanowisko Pomorskiego Oddziału Regionalnego Krajowej Izby Gospodarki Morskiej
w sprawie utworzenia w Porcie Morskim Elbląg stanowiska kontroli fitosanitarnych.
Pomorski Oddział Regionalny Krajowej Izby Gospodarki Morskiej wyraża pełne poparcie dla jak najszybszego utworzenia stanowiska kontroli fitosanitarnych w Porcie Morskim Elbląg
Port Morski Elbląg reaktywował działalność portową w 2010 roku. Od tego czasu przeładunki w nim rosną, obejmując nowe grupy ładunków. Dla dalszego jego rozwoju konieczne jest tworzenie dogodnych warunków funkcjonowania, w tym poszerzenie zakresu wymiany handlowej o produkty rolno – spożywcze, pochodzące z jego najbliższego zaplecza.
Na zdjęciu: Morski Port Handlowy w Elblągu. Fot. Kazimierz Netka.
Morski Port Elbląg Sp. z o.o. dysponuje dobrą infrastrukturą przeładunkową i dużym potencjałem międzynarodowej wymiany handlowej z portami Obwodu Kaliningradzkiego. Rozszerzenie zakresu usług o kontrole fitosanitarne jest w pełni uzasadnione. Przyczyni się do aktywizacji gospodarczej miasta, nawiązania głębszej współpracy z portami Gdańska i Gdyni, wpłynie na wzrost dochodów z tytułu opłat celnych, portowych, przeładunkowych i podatków, generując wzrost zatrudnienia.